Ubisoft heeft zijn NEO NPC-project gedemonstreerd tijdens de Game Developers Conference. Onder dat project werkt de gameontwikkelaar aan npc's die in real time met spelers kunnen praten met generatieve AI. Het project is gebaseerd op technieken van Nvidia en Inworld AI.
Ubisoft werkt aan NEO NPC met een klein team ontwikkelaars in zijn studio in Parijs, schrijft het bedrijf in een blogpost. Dit project laat spelers 'daadwerkelijke gesprekken' met npc's in games hebben, en dus niet alleen converseren op basis van vooraf bedachte vragen en antwoorden. Het betreffen vooralsnog prototypes. Het bedrijf zegt niet of en wanneer dergelijke npc's in een daadwerkelijke game verwerkt gaan worden.
Het project is onder andere gebaseerd op het grote taalmodel van Inworld AI en Nvidia's Audio2Face-techniek. Spelers kunnen via een microfoon praten tegen een npc, waarna die gesproken woorden worden omgezet naar tekst. Die tekst wordt gevoed aan het taalmodel van Inworld, die vervolgens bepaalt hoe de npc zich gedraagt en wat deze terugzegt. Een text-to-speech-programma zet dat antwoord vervolgens om een verbaal antwoord en Nvidia's Audio2Face-programma zorgt ervoor dat de mond- en gezichtsbewegingen van de npc kloppen ten opzichte van de woorden die gesproken worden.
Ubisoft is niet het eerste bedrijf dat experimenteert met generatieve AI voor npc's. Nvidia toonde vorig jaar een soortgelijke techdemo, in de vorm van zijn Avatar Cloud Engine for Games-techniek. Het bedrijf toonde toen een videodemo van een npc genaamd Jin, die in een noedelwinkel werkt. Square Enix zei eerder al meer generatieve AI te willen inzetten bij het ontwikkelen van games en NetEase gebruikt AI-generators voor het maken van game-assets.