Stampen en opdreunen toch de beste methode?
Volledig scherm
Stampen en opdreunen toch de beste methode? © ANP

Reacties op staat van het onderwijs: ‘Tafels leren en stampen is broodnodig’

‘Ik roep al jaren: ga weer eens terug naar de basis en gooi al die overbodige ballast overboord. Kinderen hebben basisvaardigheden nodig’ en ‘Gesuggereerd wordt dat scheidsrechter Joey Kooij het niet aandurfde het doelpunt goed te keuren. PSV werd bevoorrecht’: dit zijn enkele reacties van lezers bij het nieuws. Hieronder de lezersbrieven die in de krant van woensdag 20 maart verschijnen. Je kunt zelf een reactie insturen via brieven@ad.nl.

19 reacties

  • Jan Borst

    1 maand geleden
    onderwijs holt al tientallen jaren hard achteruit is begonnen met de invoering van de mammoet wet moest heel snel afscheid worden genomen van de leermethode uit de jaren 50,60 toen kon iedereen wel goed rekenen en hoofdrekenen en werd er fatsoenlijk taal geleerd het is in en in triest dat heden ten dagen geen fatsoenlijk onderwijs wordt gegeven men amper kan rekenen laat staan hoofdrekenen en schrijven weg met die reken machine tafels leren en schrijven en een normaal taalboek om te leren
  • Ap Monné

    1 maand geleden
    ben het er volledig mee eens. kinderen krijgen te moeilijke rekenmethode voorgeschoteld. De basis die je nodig hebt voor goed te kunnen gaan rekenen word niet goed aangeleerd. Kinderen die net kunnen lezen, en dat al vaak moeilijk vinden, worden in groep 4-5 al belast met sommen waarvoor je goed moet kunnen lezen en begrijpend lezen. 70% van de kinderen kan dat nog niet goed, en daardoor komt de te leren rekenmethode in de knel. Leer ze eerst simpel + / - / × / ÷ en de tafels 1 t/m 10.
  • Coby Van Es

    1 maand geleden
    Het iedere keer veranderen van leermethodes zijn echt niet goed. Dat blijkt ook wel, anders hadden we het niet over.
  • B.A. Vos

    1 maand geleden
    Waarom zou je allerlei feiten en rekenmethodes in je brein stampen als je straks met behulp van een chip in je brein icm met AI (Neurolink van Musk) alles weet en kan berekenen?
  • Hanno Sterrenberg

    1 maand geleden
    Het stampen van de tafels heeft zeker nu, het is de basis. Het steeds veranderen van de rekenmethodes is voor de leerkrachten ook niet makkelijk. Had met m'n dochter ook steeds het gevecht thuis met het rekenen. Want ik deed het fout, niet zoals de juf het haar leerde. Maar soms was mijn methode wel makklijker. Ook in het voorgezet onderwijs, deed "ik" het fout. Vooral met de stelling van Pythagoras, Ik keek vaak naar de verhoudingen, mijn dochter had dit nooit geleerd.