NOS Nieuws

Ronnie Flex roept volgers op tot protest tegen platenlabel Top Notch

Het conflict tussen Ronnie Flex en zijn voormalige muzieklabel Top Notch is zo hoog opgelopen dat de artiest nu een protestactie op touw zet. Ronnie Flex roept zijn 900.000 volgers via het Instagramplatform Threads op om morgen naar Rotterdam te komen voor een protest tegen Top Notch.

De artiest vindt dat het label misbruik heeft gemaakt van onervarenheid en leeftijd en hem destijds opzadelde met een slecht contract. Hij probeerde zijn gelijk te halen via de rechter, maar die zaak verloor hij vorige maand.

Ronnie Flex, die eigenlijk Ronell Plasschaert heet, tekende in 2015 een contract bij Top Notch, het grootste platenlabel van Nederland. In dat jaar brengt hij samen met andere beginnende hiphopartiesten het album New Wave uit. Daarop staat ook de hit Drank& Drugs die voor zowel Ronnie Flex als Lil' Kleine een doorbraak betekent. Daarna volgen nog meer succesvolle albums en diverse popprijzen voor Plasschaert.

Hij stelt dat hij te weinig heeft verdiend aan zijn successen. Ook zit het hem dwars dat hij niet de eigenaar is van de originele opnames van zijn muziek. Plasschaert kreeg naar eigen zeggen slechts 8 procent van de inkomsten, later werd dat bijgesteld naar 15 procent.

In 2021 brak hij met Top Notch en een jaar later sleepte hij het label voor de rechter. De rechter verwierp zijn bezwaren: alle afspraken stonden duidelijk in het contract en Plasschaert was meerderjarig toen hij het contract tekende. Het contract was bovendien ook gelezen door een tweede persoon, die later zijn manager werd. De rechter oordeelde dat het de verantwoordelijkheid is van de artiest om de tekst van een contract goed door te lezen voor die een handtekening zet.

'Rechtstreeks uit het buurthuis'

Ronnie Flex is tegen de beslissing in hoger beroep gegaan, maar opent nu ook op sociale media, wat hij noemt, zijn strijd tegen 'de industrie'. Zo schrijft hij: "Want waar het dus op neer komt is dat als jij iemand zo ver krijgt om 90 procent van zijn verdiensten af te staan en diegene zet een krabbel, dan is dat dus gewoon oké en prima?" en "Niet iedereen heeft een oom of tante die je kan helpen enz, ik ben gewoon selfmade rechtstreeks vanuit het buurthuis gekomen."

Top Notch heeft nog niet gereageerd.

"Een groot probleem in de muziekindustrie is dat jonge artiesten niet de juiste begeleiding krijgen en ook zelf geen hulp zoeken," zegt presentator en muziekdeskundige Mahi Khalesi tegen NOS Stories. "Ze zijn vaak allang blij dat ze eindelijk mogen tekenen."

De deal die Ronnie Flex sloot is niet ongebruikelijk, zegt Khalesi die onder meer bij Sony Music werkte als talentscout. "Dat noemen we een artistdeal en dat zie je vaak bij opkomende artiesten. Labels nemen met beginnende artiesten risico's omdat ze een investering doen waarvan niet zeker is of die succes heeft." Daarom zijn volgens haar bij zo'n contract de percentages vaak wat lager, maar de investeringen weer wat hoger.

"Een van de belangrijkste tips aan jonge artiesten is wat mij betreft: teken niks wat je niet begrijpt," zegt dj en advocaat Sander Petit. "Zeker als er lastige berekeningen worden gemaakt, moet je heel goed uitzoeken wat er onder de streep voor jou overblijft."

Juist een advocaat kan helpen met uitleggen waar je precies voor tekent, zegt Petit. "Je kunt je ook aansluiten bij de kunstenbond, die een contractscan kan doen voor jou. En gelukkig hebben muziekopleidingen steeds meer aandacht voor contracten."

Verantwoordelijkheid labels

Hoewel Top Notch juridisch in zijn recht staat, hebben ook labels wel verantwoordelijkheden vindt zowel Khalesi als Petit. Zo zegt Khalesi dat het ook aan een label is om bij A-artiesten een contract open te breken en de percentages aan te passen. Sommige labels doen dat wel en sommige labels doen dat niet.

Tussen 2015 en nu is er veel veranderd ziet muziekdeskundige Khalesi. "Dit is een hele andere tijd. Sinds 2015 is Spotify veel belangrijker geworden. Ook is de populariteit van hiphop heel erg gegroeid, dat is tegenwoordig echt booming. Dat creëert nieuwe mogelijkheden, zegt Khalesi: " Zo bieden veel labels tegenwoordig een advocaat aan tot 2000 euro. "Maar ook dan blijft het de verantwoordelijkheid van de artiest om daar ook gebruik van te maken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl