1. Wat is er nieuw aan de werkwijze van Kindergarden?
Bij een gewone kinderopvang schrijven ouders zich in en belanden ze onderaan op de wachtlijst, tenzij er al een broertje of zusje ingeschreven staat.
In drukbevolkte gebieden zoals de Randstad zijn de wachtlijsten vaak het langst en kan het wel een jaar duren voordat er plek is voor een kind. Sommige werkende ouders leveren hun uren daarom in bij de werkgever om thuis te blijven.
Kinderopvangorganisatie Kindergarden heeft sinds half februari een nieuwe constructie opgetuigd in Nederland, genaamd WorkFamily Solutions. Werkgevers kunnen een aantal plekken reserveren bij de kinderopvang. Zo komen hun werknemers bovenaan op de wachtlijst wanneer zij kinderopvang nodig hebben.
Volg dit onderwerp
2. Wat is hierop tegen?
De private sector heeft op deze manier zelf de regie over de groepen ouders die wel voorrang krijgen op kinderopvang, en wie niet. Dat is geen goede ontwikkeling, vindt econoom Thomas van Huizen. "Wie het meeste betaalt, krijgt het snelst plek."
"Het gaat hier niet om een standaard commercieel product", zegt hij. De kinderopvang wordt namelijk voor een groot deel betaald uit publiek geld. Ouders betalen een deel van de opvang afhankelijk van hun inkomen en krijgen de rest vergoed via de kinderopvangtoeslag.
"Er is zoveel schaarste in de kinderopvangbranche dat er een rantsoeneringsvraagstuk komt", zegt Van Huizen. "Hoe verdeel je de schaarse plekken op een rechtvaardige manier?" De econoom vreest dat er op deze manier alleen meer plek komt voor de kinderen van het personeel van rijkere werkgevers.
Demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) gaat het nieuwe concept van Kindergarden bestuderen, laat haar woordvoerder desgevraagd weten aan NU.nl. Hij noemt het "voor de hand liggend" dat de organisatie binnen de private sector inspeelt op de ontwikkelingen in de markt.
3. Voor wie levert Kindergarden wel wat op?
Het verbaasde directeur Nicole Krabbenborg van Kindergarden zelf ook, maar tot nu toe hebben zich vooral ziekenhuizen en onderwijsinstellingen gemeld bij de opvang. Dat kan ertoe leiden dat zorgpersoneel en onderwijzers betere toegang krijgen tot de arbeidsmarkt.
"Natuurlijk zijn we ook in gesprek met ander soort werkgevers", zegt ze. Over de grens zijn het bedrijven als Microsoft, Starbucks en Unilever die tot de klantenkring behoren van Kindergardens moederbedrijf Bright Horizons.
Met de opbrengst investeert het opvangbedrijf in nieuwe locaties. Bedrijven betalen namelijk iets meer voor de opvangplekken dan dat ouders betalen, zegt Krabbenborg. "In de 12,5 jaar dat ik hier werk hebben we alle winst geherinvesteerd in de uitbreiding van kindplaatsen en in de verbetering van kwaliteit." Zo groeide het aantal vestigingen van 22 naar 70. "En daar is de hele opvangsector mee geholpen."
NUjij: Uitgelichte reacties