Jongeren kijken op de accounts van 'finfluencers' (influencers die advies geven over financiën) voor informatie over hoe je snel veel geld kan verdienen of juist kan besparen. Bijna 30 procent van de jongeren heeft daardoor weleens geld verloren. Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën.
De groep finfluencers is groot. Wanneer je actief bent op sociale media, kom je er gegarandeerd af en toe een tegen. En dat is een probleem, zegt Eva van Reijmersdal, hoofddocent Communicatiewetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. "Er rijst steeds meer bezorgdheid over de adviezen van finfluencers omdat adviezen lang niet altijd onderbouwd, onafhankelijk en transparant zijn."
"Hoewel jongeren naar eigen zeggen lang niet alles geloven wat zij op sociale media zien, ligt onbewuste beïnvloeding op de loer", gaat Van Reijmersdal verder. "Het is daarom erg belangrijk om jongeren voldoende weerbaar te maken tegen deze beïnvloedingen."
Worden er gouden bergen beloofd? Trap er niet in
Volgens Jasper Berkhout van spaarplatform Raisin is het belangrijk dat er bewust wordt omgegaan met het advies van finfluencers. "Het is niet makkelijk om betrouwbare bronnen van onbetrouwbare bronnen te onderscheiden op sociale media. Dat maakt het moeilijk voor jongeren."
Toch zijn er dingen waar je op kan letten. "Als er gouden bergen worden beloofd, kan je ervan uitgaan dat het geen goed advies is. Als het zo eenvoudig zou zijn om zo veel geld te verdienen, dan zou iedereen dat wel doen."
Daarnaast is het volgens Berkhout belangrijk om te kijken naar wat de finfluencer naast zijn carrière op sociale media allemaal doet. "Heeft diegene een studie economie afgerond? Werkt hij of zij in de financiële sector? Wees kritisch, vraag jezelf af waar de informatie vandaan komt en waarom het zou kloppen wat er wordt gezegd."
Is de boodschap: koop mijn cursus en ik laat je zien hoe je elke maand 30.000 euro verdient? Wees dan op je hoede. Berkhout: "Dan heeft de influencer zelf baat bij jouw investering, dat is nooit een goed teken."
Toch is het niet altijd een slecht idee om informatie van Instagram of TikTok te gebruiken voor investeringen en beleggen. "Maar gebruik het als eerste stap. Ga vervolgens op zoek naar andere bronnen", tipt Berkhout. "Ga kritisch op zoek naar de nadelen van wat de influencer je aanraadt."