'PlayStation 5 Pro drie keer zo krachtig als reguliere PlayStation 5'

De PlayStation 5 Pro heeft 33,5 teraflops aan rekenkracht. Dat zegt gamejournalist Tom Henderson. De man bevestigt ook enkele nieuwe geruchten waaruit moet blijken dat de renderprestaties van de PS5 Pro 45 procent hoger liggen dan bij de reguliere PlayStation 5.

Henderson schrijft dat de geruchten die YouTuber Moore’s Law is Dead heeft gepubliceerd, kloppen. De PlayStation 5 Pro zou twee- tot driemaal sneller zijn in raytracing-taken dan de reguliere PlayStation 5 en in sommige van diezelfde taken vier keer zo snel zijn.

Moore’s Law is Dead toonde in zijn YouTube-video enkele bedrijfsdocumenten van Sony. Daaruit moet blijken dat de upscalingstechnologie van Sony de naam PlayStation Spectral Super Resolution zal meekrijgen. De upscalingstechnologie zou aanvankelijk enkel 4k-resolutie ondersteunen, maar op een later moment zou daar ook ondersteuning voor 8k-resolutie bij komen. Sony zou na de introductie van de PS5 Pro verder aan de upscalingstechnologie blijven sleutelen.

Henderson bevestigt dat de gpu van de PlayStation 5 Pro gebaseerd is op een custom machine learning-architectuur van AMD. De gpu zou 67 teraflops aan rekenkracht kunnen halen, bij het verwerken van 16bit-floatingpointgetallen. Bij het verwerken van 32bit-floatingpointgetallen zou dat neerkomen op ongeveer 33,5 teraflops. Ter vergelijking, de gpu van de reguliere PlayStation 5 heeft 10,28 teraflops aan rekenkracht.

De spelconsole zou sinds september 2023 beschikbaar zijn als devkit voor first-party PlayStation-ontwikkelaars. Third-party ontwikkelaars hebben sinds januari van dit jaar dan weer toegang tot de devkits gekregen. Henderson schrijft dat de PlayStation 5 Pro in het najaar van 2024 op de markt moet verschijnen. De releasedatum kan volgens de journalist nog wijzigen omdat er dit jaar sprake zou zijn van een gebrek aan first-party games van Sony.

Tom Henderson maakt al sinds 2023 gewag van de PlayStation 5 Pro. De leaker en gamejournalist schreef in juli van vorig jaar dat de spelconsole in november van 2024 op de markt komt. Toen claimde Henderson dat de gpu van de console over 60 compute-units beschikt en een geheugenbandbreedte van 18Gbit/s krijgt. De reguliere PlayStation 5 beschikt over 36 compute-units en de geheugenbandbreedte van de PS5 ligt op 14Gbit/s.

Tom Henderson is een bekende insider in de gamesector, die in het verleden ook correcte informatie over Sony heeft gedeeld. De leaker deelde eerder bijvoorbeeld vroegtijdig informatie over gamingmonitoren en headsets voor pc's en de PS5. Henderson meldde in 2022 ook dat Sony met een aanpasbare controller zou komen, wat later ook bleek te kloppen. Begin vorig jaar claimde Henderson dat Sony werkt aan een PS5 met een afneembare schijflade. Dat model kwam vorig jaar op de markt.

Correctie: in het artikel is toegevoegd dat Henderson vorig jaar correct de komst van de PS5 met afneembare schijflade voorspelde en dat dat model inmiddels op de markt is.

Door Jay Stout

Redacteur

16-03-2024 • 13:14

350 Linkedin Whatsapp

Reacties (349)

349
343
119
3
0
164
Wijzig sortering
Zou iemand mij iets willen uitleggen? Ik heb een PS5 en heb hier een 4K@120Hz scherm aan hangen. Wat zou zo’n PS5 Pro mij kunnen opleveren? Heb ik niet al 4K@120Hz?

Edit: Ik speel voornamelijk COD MW3 & MWZ

[Reactie gewijzigd door HenkEisDS op 16 maart 2024 14:30]

Geen enkele game draait 4K native op 120hz. Wat je ziet is een lagere resolutie dat is geupscaled naar 4K.
Het verschil zal straks voornamelijk zijn, dat je games in quality mode, nu nog doorgaans 30fps straks op 60fps en hoger gespeeld kan worden. M.a.w. games zien er straks wat beter uit met hogere refresh rates.
Zou leuk zijn als een console van 500 euro hetzelfde performance zou kunnen leveren als een 2000 euro videokaart, maarja, dat is gewoon niet zo.

Ik heb zo ongelofelijk vaak gehoord van PS players dat de PS5 4K native doet op 120fps, het is echt niet normaal.
Ik heb zo ongelofelijk vaak gehoord van PS players dat de PS5 4K native doet op 120fps, het is echt niet normaal.
Het is imo ook wel heel misleidend vanuit Sony/Playstation. Heb zelf een PS5. Zou beter zijn als je gewoon ergens kan zien of er upscaling gebruikt wordt ipv native. Nergens wordt zoiets aangegeven waardoor je er eigenlijk vanuit gaat dat 4k gewoon de native 4k is, als je niet beter weet. Daarom kan je het de gebruikers ook niet kwalijk nemen als ze denken dat het native 4k is.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 16 maart 2024 17:28]

Hoezo is dat misleidend? De output is gewoon 4k120 en dat klopt met de specs. Afhankelijk van de game komt er nog een scaling bij of reductie in grafische pracht. De illusie dat native resolutie heel belangrijk is moet maar doorbroken worden. Je ziet het goed op plaatjes of in DF reviews maar in game zie je het verschil alleen als je er de heel de tijd op let.
Omdat er juist de aandacht wordt gelegd op wat voor grafische verbeteren de nieuwe versie heeft.

Waar ligt de grens? HD ready kan ook worden geupscaled naar 8K. Als ik een NES aansluit op een 4K tv kan ik ook zeggen dat ik naar NES games speel op 4K, want technisch gezien wordt er geupacaled naar 4K, want ik zie ook weinig verschil of het nou voor de video kabel wordt geupscaled of er na.
The touryst rendered op 8k60, maar output 4k120. Het apparaat kan het gewoon. Ja dit is dan grafisch niet de meest uitdagende game.
Punt is vooral dat het niet de console bouwer is die verantwoordelijk voor output/render resolutie maar de game developer. Sony bied in dit geval gewoon een canvas die 4k120 ondersteunt met al dan niet upscalingstechnieken.
En zal ik je nog eens iets vertellen, die developers zijn helemaal niet geïnteresseerd in 4k120 native gerendered, stel de PS5 was uitgekomen met 4090 ti power dan had de console nog steeds 4k30-4k60 gedaan. Developers zouden dan gewoon minder optimaliseren of gewoon nog meer grafische pracht op scherm getoverd hebben en als upscaling daarbij helpt zullen ze dat ook gewoon inzetten. Want laten we eerlijk zijn, voor de casual console gamer boeit het niet. Enige die dat boeit zijn de pc gamers en de beetje competitieve MP gamers.

Dus ja Sony moet iets op de doos zetten en 4k120 is niks van gelogen!
Wat is het voordeel van een render op 50% frames ten opzichte van de tv die twee keer hetzelfde scherm weergeeft om het aantal hz te halen.
Niet elke game doet 120. Meeste 30 of 60. Sommige games hebben een high refresh mode, die doen 120 fps. De rest doen 60 fps, spelend op een scherm ingesteld op 4k@120 Hz.
Waarom vind je het interessant om dat te weten of het native is of een upscale truuc? Gaat er toch gewoon om hoe het er uit ziet en hoe het wegspeelt?

Hoe ze er komen zal mij in ieder geval een worst wezen.
Ik blijf het wel knap vinden wat ze uit 4/500 euro aan hardware persen.

Ja een game pc die 2500 euro kostte en bijna een kilowatt aan sap uit de muur trekt kan het beter.
Maar het is verre van lelijk hoe ze het op consoles doen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 16 maart 2024 20:23]

Het pc equivalent van een ps5 kost zeker geen 2500. Met 800 ben je er al ongeveer, met 1000 zeker. Om over die kilowatt helemaal naar te zwijgen.

Dat het jou alleen maar om het resultaat gaat, ok, daar ben je ook een console gamer voor, gemak. De gemiddelde tweaker of pc gamer is over het algemeen stuk technischer en wil het gewoon weten. Zie het als een toerenteller op je dashboard.

Bovendien beseffen console gamers niet hoe normaal het is om zelf met instellingen en settings te kunnen klooien? Dat is voor mij al 40 jaar de kern van gamen. Ik kies zelf de resolutie, instellingen en daarmee indirect fps, hitte/lawaai etc.
De kern van gamen is klooien met instellingen? Misschien is gewoon dagelijk een andere Linux distro installeren en configureren dan een goedkopere hobby? ;) Ik game op zowel PC als PS5, maar wil toch echt bij voorkeur niet hoeven te klooien om een spelletje te spelen en ik denk dat dat voor de overgrote meerderheid geldt op zowel PC als Console. Voor mij liever dat het gewoon out of the box zowel vlot speelt én het er mooi uit ziet en dat is precies wat je krijgt bij een console, of soms een keuze tussen quality of performance.
Hier nog zo iemand hoor. Ik geniet onwijs veel van de hobby, ik kan soms wel een half uur klooien met settings voordat ik ga gamen.

Het is gewoon erg leuk om te zien wat de verschillende settings doen met belevingen atmosfeer en om ze vervolgens te optimaliseren. Ik geniet daarna extra van de effecten en atmosfeer van de game. Vrij avondje, biertje erbij, heerlijk 😅.
Welke game studio maakt een 'PC instellen voor een game' game? Met alleen een settings scherm...
Wie weet komt die nog van de studio die deze game al uitgebracht heeft... ;)
Je kunt het natuurlijk ook letterlijk nemen en niet lezen als de kern van het verschil tussen PC en console gamen. :+

Klinkt alsof jij begindagen van PC gamen in de jaren 80 gemist hebt? Ik herinner me de tijd nog dat ik nog uren bezig was met opstartschijfjes maken met de juiste autoexec.bat, config.sys etc zodat joystick èn de geluidskaart het deden terwijl je ook nog genoeg Base Memory vrij had.

Als je niet (en nooit) wil klooien (wat ik trouwens niet negatief bedoel, noem het tweaken, prutsen, spelen), dan ben je altijd beter af met een console.
exact dat!
Ik heb nog een boek geheugenbeheer DOS 5 liggen. Erg veel aan gehad toen. Zelfs de volgorde om alles in te laden was belangrijk om net dat ene device nog in het upper memory te proppen.
Zalige tijd _/-\o_
Haha nee hoor, dat heb ik allemaal ook gedaan en nog steeds erg blij dat het niet meer hoeft. Zowel niet op m'n pc die gewoon snel genoeg is om alle games die ik wil spelen op prima kwaliteit/performance te kunnen draaien als op de PS5. Natuurlijk vond ik dat vroeger leuk, maar tegenwoordig ben ik met m'n werk de hele dag bezig om problemen op te lossen bij bedrijven, in de avond wil ik niet in die mode hoeven maar gewoon lekker gamen. De laatste keer dat een game niet lekker draaide, kocht ik gewoon een nieuwe videokaart ;)
Ik was altijd een die hard PC gamer, echter ben ik de laatste jaren er een beetje van afgestapt. Begrijp mij niet verkeerd vindt gamen op PC nog steeds beter. Echter wil ik gewoon dat alles werkt zonder zeer ingrijpende DRM maatregels of firmware/software/hardware combies welke random prestaties beinvloeden.

Daarnaast komt ook nog eens de vaak slechte tot matige poorts van “exclusieve” games.

Nu heb ik ook gewoon geen tijd om al die optimalisaties toe te passen.

Dus ja game ik nu meer op consoles.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 17 maart 2024 20:44]

Ja, ik heb ook liever al die drm geïsoleerd op een console ipv rootkits te installeren op mijn hoofdsysteem.
Ik ben opgeroeid met PC only gaming en herken me daar totaal niet in.
Die settings heb je omdat de PC geen afgekaderd platform is en je het zo kan aanpassen aan een breed scala aan hardware configuraties, niet omdat het leuk is om daar mee te klooien.
Bij mij gaat alles altijd gewoon naar wat dan ook de maximale instellingen zijn en dan raak je het niet meer aan.

En als de pc dat niet meer trok ging je daar pas weer mee pielen maar eigenlijk wordt het dan gewoon stilletjes aan tijd voor nieuwe hardware.

Ik ben zelf vooral een game gamer tegenwoordig.
Zeker geen console of pc gamer.
Ik heb hier eigenlijk alles staan specifiek zodat platform geen factor is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 17 maart 2024 21:06]

Uhm, dat vind ik toch wel kortzichtig. Ik heb helemaal geen zin om te klooien met instellingen als ik in dat ene uurtje dat ik nog overheb een game wil spelen. En blijkbaar ben ik daardoor geen tweaker? De kern van gamen is voor mij, gek genoeg, gamen. Tweaken doe ik wel met andere zaken waar het ook daadwerkelijk resultaat heeft dat waarde heeft voor mij, zoals de tientallen automatiseringen die ik in mijn smart home heb gebouwd. Ik durf ook best de stelling aan te gaan dat ik technischer ben dan de gemiddelde gamer die aan z’n instellingen zit, zolang het maar niet gaat over videokaarten. ;)
''Vroeger'' Waren er nog geen tientallen instellingen die je grafisch kon doen, ik ben zelf redelijk bekend met t hele videogame, instellingen, aanpassen. Heb zelf 2x 144 HZ scherm op 2560 waar ik alles uit wil halen, maar ik ben juist echt een tegenhanger van hoeveel er vandaag de dag is. Ik weet op een gegeven moment niet meer wat ik nou allemaal moet aan en uitvinken. Wordt er soms gewoon gek van.
Waarom vind je het interessant om dat te weten of het native is of een upscale truc? Gaat er toch gewoon om hoe het er uit ziet en hoe het wegspeelt?
Precies omdat het grafisch minderwaardig is aan native.

Maar wanneer het niet duidelijk wordt vermeld en console gamers nooit iets anders te zien krijgen dan iets dat zwaar geupscaled is, krijg je het misverstand dat hun 4k120Hz dezelfde kwaliteit heeft als native 4k120Hz op bijvoorbeeld een 4090.

Uiteraard zouden ze het wel zien als ze zelf zowel een console en een PC met een 4090 zouden aanschaffen, maar natuurlijk koopt bijna niemand beide. Het gevolg is slecht geïnformeerde consumenten, die slechte koopbeslissingen nemen. En dat is natuurlijk precies de reden dat Sony dit niet eerlijk zegt, want op deze manier denken console gamers dat ze betere kwaliteit krijgen dan wat ze zouden krijgen als ze bijvoorbeeld een PC met een 4070 zouden kopen.

Uiteindelijk krijg je als console-gamer natuurlijk veel waar voor je geld, maar het is niet netjes wanneer Sony mensen probeert te misleiden dat ze meer krijgen dan wat ze daadwerkelijk krijgen.
Sowieso koop ik geen console omdat ik denk dat ie net zo goed is als een PC van 2k+, maar omdat ik dan lekker op de bank kan gamen, eventueel couch coop en met m’n vrienden samen.
Dat je dan lekker vanaf je bank kunt gamen is altijd al het zwakste argument voor geweest vind ik; dat kan ook prima met een PC, ik doe het vrijwel dagelijks. Ook met een controller en dan kun je zelf nog kiezen welke je wilt gebruiken ipv vast te zitten aan wat je console dicteert. Ik game hier bijna elk weekend met vrienden, 1 PS4 controller, 1 PS5 controller, 1 XBone controller en een ander met de Switch Pro. Geen console voor nodig.
...maar ik hoef dan ook niet elk jaar mn videokaart te vervangen.
Je hoeft ook niet elk jaar je videokaart te vervangen, dat is een keuze die je dan zelf maakt. Altijd het nieuwste van het nieuwste hebben is gewoon niet efficient en nergens voor nodig. Je 1 jaar en 4 maanden oude graka kan nog prima games draaien hoor. Dat een console 5-8 jaar lang niet vervangen hoeft te worden is ook te zien aan de graphics die stagneren. En je hoeft op een pc ook niet altijd de max settings in elk spel te gebruiken ;) je neemt het op een console ook al voor lief.

'T lijken niet echt geïnformeerde meningen die je naar voren brengt, imho.

[Reactie gewijzigd door Thyrius op 18 maart 2024 13:18]

Prima! Ik snap ook wel dat als je de tijd en energie er in wil steken dat een PC meer opties biedt. Maar dat is nou juist het verschil met een console speler. Die wil gewoon plug&play en het werkt.

Geen opties hebben in controllers of specs vind ik een grote pluspunt.; sowieso elke speler maakt gebruik van hetzelfde dus maakt het spel eerlijker en verder als je geen opties hebt, kan je er ook niet in verzuipen. Voor een echte tweaker waarschijnlijk niet positief, voor de gemiddelde console speler fantastisch.

Eenvoud en gemak dient de mens.
+2k en ieder jaar je videokaart vervangen? |:(

Zullen we niet gaan ragebaiten aub.?
Gehoord van a figure of speech?

Je kan gewoon niet op een constante modus van kwaliteit en fps spelen als je eenmalig een PC koopt en daar 5 jaar niks aan doet. Dat is met een console wel het geval en geeft dus enige vorm van gemak en eenvoud. Niet te vergelijken met PC’s.
Omdat games voor de pc wel evolven en die van consoles het gewoon 5-7 jaar met hetzelfde grafische (lagere) niveau moeten doen.
Klopt maar als console speler vind ik dit dus positief (in de huidige tijd). As said, een andere markt dus.
Maar dan moet je je PC op bepaalde momenten ook upgraden.

Dat heb ik ooit een korte periode leuk gevonden, maar ik vind het gemak van een console toch wel mooi.
En het blijkt ook steeds wel een goede investering, als ik zie hoe lang je er mee kan doen.
Ik heb hier nog steeds een semi-werkende PS3 staan. Tuurlijk, die is echt zwaar verouderd nu, maar ik heb er jarenlang plezier van gehad voor die 300 euro of wat het ook was destijds.

Ik "moet" nog steeds een PS5 kopen, en als de Pro 3x zo krachtig is, is dat wel interessant.
Dan is denk ik het limiet in zicht wat je met 4k@120Hz kan doen. En ik heb op dit moment niet eens een 4K@120Hz scherm haha.
Met andere woorden, ik verwacht daar enorm lang plezier van te hebben.
Ik moet eens kijken of mijn ogen goed genoeg zijn om het verschil tussen 4K en 8K te waarnemen.
Een PC heeft echt wel nadelen ten opzichte van consoles, maar je praat hier gewoon klinklare onzin.
DLSS heb je ook moeite mee dan?

Ik denk dat er weinig mensen zijn met de illusie dat een doosje van 500 euro hetzelfde gaat leveren als een met een kostprijs van een zeer royale veelvoud.

Het gaat tenslotte ook alleen maar render resolutie hier. Een mooi spel een cumulatief van veel meer technieken.
En de speler voor de gek houden met een repetoir visuele truucjes is feitelijk het hele doel.
DLSS (en FSR) is een instelling in de settings, dus op de PC kun je wel degelijk zien wanneer upscaling wordt gebruikt. Bovendien kun je het zo ook uitzetten en dus eenvoudig testen wat het kwaliteitsverschil is.
Je weet toch wel dat de consoles met verlies worden verkocht, maar dat dat goed wordt gemaakt met de spelverkopen.
Een vlugge google leert me dat dat iig voor de playstation wat genuanceerder zit dan hoe je het hier roept.

https://www.theverge.com/...station-5-ps5-loss-profit

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 16 maart 2024 23:09]

4k native op 120fps kan prima op een ps5, als je quake 3 speelt ofzo. De hoeveelheid fps die je haalt is van veel factoren afhankelijk. Instellingen van de game engine, complexiteit scene, ray tracing, kwaliteit textures, optimalisatie van de game engine, nivo van upscaling etc. Resolutie is slechts 1 van die factoren.

Ook ultra instellingen, quality mode of max settings is een redelijk nutteloze kreet. Grafische kwaliteit verschilt per game. Ultra instellingen van unreal tournament uit 1999 is vele malen lelijker dan low instellingen van een hedendaagse game.

Maar dat een playstation 5 op dit moment ongeveer een low tot mid end pc reflecteert is een redelijke schatting denk ik. vergelijkingen maken is lastig aangezien je dan een subjectieve kwaliteit output van een tv scherm gaat vergelijken met de kwaliteit van de beeldjes op een pc scherm. Eenvoudig tevoorschijn toveren hoeveel polys een object heeft, welke textures er gebruikt worden, hoeveel light sources er tegelijkertijd aanwezig mogen zijn, draw distance en lod cutoff distance is nagenoeg onmogelijk. Laat staan de zachte eigenschappen van open world games met hoeveelheden npcs, dynamische objecten en dergelijke. En harde getallen vergelijken nu eenmaal eenvoudiger.
Een low tot mid range pc, maar wel alle games geoptimaliseerd voor deze range. Dat scheelt nogal een bak
Nee, ik bedoelde low tot midrange grafische kwaliteit van de output, niet low tot midrange specs. Bovendien zijn consoles ook gewoon x86 pc's. Driveroverhead is in windows ook enorm geoptimaliseerd, dus het betreft enkel een rijtje achtergrond processen dat op een windows machine aanwezig zijn die het versxhil maken. Met die multicore processoren van tegenwoordig is dat eigenlijk ook steeds minder een issue.

Mocht je met optimalisatie bedoelen dat de instellingen van de game zo optimaal mogelijk ingesteld zijn om de fps target van de game te halen, dan laat je de instellingen over aan de programmeur, en kun je zelf dus niet meer focus leggen op lighting ten gunste van AA bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door M2M op 17 maart 2024 08:33]

Ik speel op mijn 4080 en 7800 amd alles gewoon op 1080. Speelt gewoon lekkerder. En je merkt het bijna niet. Bijna alle nieuwe games halen geen 120 fps bij mij op 4k.
Jij speelt 4k op 1080 p :)

[Reactie gewijzigd door noway op 16 maart 2024 20:01]

Beetje zonde van de 4080.. had je net zo goed een 4060ti kunnen halen en jezelf geld kunnen besparen of ergens anders in kunnen steken..beetje raar dat je daarop speelt met die kaart. Of je hebt geld te veel
Nee, want je kan alles op maximaal zetten. Alen wake 2 op een 4060ti gaat dat echt niet trekken.
Dan is er een bottleneck ergens
Cpu, mobo,ram. 3080 draait prima 144fps uhd, met nog vermogen over
Met alle raytracing/pathtracing op max? Kan ik niet geloven. Haal je misschien 80fps op een 4080. Met frame generation iets hoger. Maar zeker niet 144. Op 1080p haal je zelfs geen consistent 144.
Raytracing haalt ook erg veel fps naar beneden, ik op mijn 2070 Super kan er bijna geen meerwaarde uit halen, dus ik laat het voornamelijk uit.
Kan je toch ook 1440p spelen?
Slimme marketing. Al vanaf het begin was duidelijk dat de consoles natuurlijk nooit 4k native 120fps gingen draaien op wat 2d platform games na.
Home screen schijnt zelfs hogere fps te halen.
"Zou leuk zijn als een console van 500 euro hetzelfde performance zou kunnen leveren als een 2000 euro videokaart"

Dit was wel het geval bij de release van de ps5, de prestaties waren/zijn ongeveer gelijk aan een rtx 2080, die was niet goedkoop destijds.
De PS5/Xbox Series X zijn meer te vergelijken met een RTX 2060
Ik vind ook grappig dat mensen console van 500 euro vaak vergelijken met alleen een videokaart.

Terwijl je met alleen een rtx 2080 geen games kan spelen, daar hoort nog een hele pc eromheen met cpu, geheugen, voeding etc. Muis, toetsenbord…

https://youtu.be/LfpXMuMvcWQ?si=mYiQnUzG41SYbPFJ
Klopt, en bij een PS5 wil je natuurlijk ook wel een lekkere TV van 1000>, betaal je voor de meeste AAA games full price (70e), moet je een abonnement om online te kunnen spelen, en heb je de hele tijd geen ruimte voor game installs omdat de harde schijf die er in zit veel te klein is.. En dan heb je gedateerde hardware..
Ik probeer niemand over te halen om ps5 te kopen, iedereen moet lekker zelf weten.

Maar gemiddelde persoon heeft al een TV thuis, 8k Oled tv van 20k heb je niet nodig. Monitor moet je voor een pc ook aanschaffen dit kan eentje van 5k zijn maar ook eentje van 120 euro.

Games full price kopen is een keuze, met een beetje geduld heb je ze goedkoper. Wat betreft opslag is het beetje onzin wat je zegt. Want 1tb is voldoende, vergeet niet games op een pc draaien ook niet op lucht daar heb je dus ook gewoon een ssd voor nodig. Hoe meer je wilt bewaren hoe meer je moet uitgeven. Is dus voor een ps5 niet echt anders.

Tot slot gedateerde hardware uiteraard. Maar games blijven werken. Ook niet elke pc gamer koopt elke jaar nieuwe GPU.
Je doet blijkbaar zelf al niet graag onderzoek, ik zou hier beginnen: https://youtube.com/watch?v=LfpXMuMvcWQ
de meeste gamen nog op 1080p al is 1440P steeds meer de standaard. daarnaast is er geen enkele game die fatsoenlijk 60fps of meer draait op 4K dus ik hoop dat met de pro de 60 fps liefst 120 gewoon de standaard word voor games. daarnaast vraag ik me af hoeveel mensen een 4K monitor hebben die 120 hertz heeft.
Ik vind dat je de schuld van het "om de tuin leiden" bij de consument/slachtoffer legt. Het echte probleem zit hem in de onjuiste manier van informatieverstrekking vanuit Sony.
M.a.w. games zien er straks wat beter uit met hogere refresh rates.
Inderdaad, en daar ga je dus ook fors voor betalen. Enorme geldverspilling. Ik zou dus nooit een Pro model kopen. Ik koop ook geen dure GPU enz....
Prima toch als je het leuk vind en kunt betalen. Ik ga hem uiteindelijk ook kopen gewoon omdat ik technologie leuk vind en hem gewoon wil hebben, niet omdat ik het nodig heb, ps5 draait prima

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 16 maart 2024 20:45]

Er zullen wel paar simpele games het misschien wel halen.

Maar voor de rest heb je een punt, sterker nog er zijn best wat grotere games die niet eens 1080p halen in 120hz modus, en die upscaling technieken gebruiken voor beter beeld.
Nee, dat laatste is slechts het gevolg van de upscaling. Zaken als 2-3x zo snelle ray tracing zal een veel en veel beter practisch gebruik daarvan geven. Wat tot veel betere beelden zorgt.
Ik denk dat het verschil vooral in raytracing gemaakt gaat worden. Dus ja 60fps, en dan wel met raytracing. Anders is 3 keer zo snel niet echt nodig. Of raytracing nodig is is een discussie op zichzelf.
ja mooi he, dan gingen ze bij de uitrol van de nextgen consoles 4k tv's met 120hz aanraden, je mag blij zijn als je 60 haalt
Er zijn maar bar weinig games die nu 120Hz ondersteunen, laat staan in 4K. Ik geloof rocket league, maar verder geen of weinig.

Sterker nog, meeste moderne PS5 games hebben aparte modes voor 60fps, waarbij de interne render resolutie (dynamisch) omlaag word gezet, en visuele effecten worden verlaagd.

Met een PS5 Pro zou het beste van beide werelden mogelijk moeten zijn, en zelfs 120hz in veel games (al dan niet in ‘performance’ mode).
Nee. Je tv heeft een output van maximaal 4k 120hz, maar een ps5 rendered games niet op 4k 120hz.
Verwar de refresh rate (120Hz) niet met de framerate (in de meeste spellen maximaal 60fps in performance mode, 30fps in quality mode) en verwar de schermresolutie niet met de resolutie waarop de beelden daadwerkelijk gegenereerd worden.

Er zijn bijzonder weinig spellen die daadwerkelijk 4k@120fps native halen; titels die technisch wat minder vragen als The Touryst of een heruitgave van een heel oud spel zoals de net uitgebrachte Tomb Raider remaster.

Neem een iets recentere "aaa" titel, zoals bijvoorbeeld cyberpunk 2077 en je zit snel op 1080p-1440p@60fps in performance mode.
Zeker niet bij alle games. 4K op 120 Hz trekt ook een zware desktop nog niet.
Mijn Game PC met een 4090 trekt wel 4K op 120Hz native, dus geen upscaling techniek.
Niet elke game hoor.
Een degelijke engine kan het wel degelijk doen, je moet al sterk niet optimaliseren om met een 4090 die resoluties niet te kunnen halen. VR is 2880p@120 en oudere spellen kunnen dit al halen op een 3070

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 16 maart 2024 23:29]

We zullen over 5 dagen zien of mijn 4090 dragons dogma 2 native max 4k kan draaien, ben heel erg benieuwd.
Dat geloof ik, en zelfs dan lijkt het me lastig zonder een of andere upschaling, maar dan heb je wel heel de extreme desktop met een graphic kaart die 4x zoveel kost als een PS5. Ik beschouw de 4090 niet als een normale consumer kaart. Bij alles onder de 4090 wordt het vaak lastig en @HenkEisDS had het over zijn PS5…

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 16 maart 2024 14:13]

Ja, maar de 4090 zelf is al net zo duur of veel duurder dan 95% van alle andere game PCs.

Maar goed, de uitzondering die de regel bevestigd dus.
Je kan op een vast platform als een PS5 natuurlijk behoorlijk ver gaan coderen richting efficiëntie en optimalisatie en in de demoscene zijn daar legio voorbeelden van te vinden dat een simpel oud dingetje zelfs nog vormen van live raytracing (lees: reflectie voornamelijk) eruit kan gooien, in verhouding.

Een Pro-iteratie van de PS5 zou het wellicht kunnen gaan garanderen (4K/120Hz) op specifieke modellen TV/Monitor (daarin ligt weer een commerciële kans om specifieke Bravia's aan de man te brengen) die te koop zijn of de laatste modellen die nu in gebruik zijn.
Ik ken het argument en het helpt natuurlijk wel te weten met wat voor hardware je te maken hebt als Developer i.p.v. te moeten coderen voor onbekende spullen en dan veel plezier ermee. Ook de overhand die bij een PC voorkomt is wat minder. Maar dat helpt wel, maar wonderen hoef je ook niet te verwachten: een PC met een paar maal de prestaties geeft beter beeld. Het customoze argument werkt echter naar 2 kanten. als je het maximum uit de pro wilt halen moet je daar voor coderen, naast de normale PS4, PS4pro en PS5 varianten. En dat gaat meestal niet gebeuren: let maar eens op de vergelijking PS4 PS4pro: tuurlijk wat sneller soms een beetje mooier… maar groot leken me die verschillen niet!
Precies, het was meer dat de ps4pro een ''anti aliasing techniek'' tot zijn beschikking had en meer fps.
Spellen zijn tegenwoordig echt te groot qua scope en daardoor te duur om echt dusdanig te kunnen optimaliseren. De meesten draaien op gelicenseerde standaardengines als Unreal Engine, waardoor er echt niet meer zo veel wordt gesleuteld als in de PS2/PS3 generaties.

Zie Final Fantasy VII bijvoorbeeld. Hooguit Sony’s inhouse producten zou ik nog van verwachten dat men echt kijkt naar wat er maximaal uit te persen valt.
Hooguit Sony’s inhouse producten zou ik nog van verwachten dat men echt kijkt naar wat er maximaal uit te persen valt.
Is ook logischer, gezien je dan ook maar voor 1 platform hoeft te optimaliseren (itt multi-platform releases)
Omdat die engines centraal worden ontwikkeld, zit daar juist alle kennis. En, heel veel geld. Die samenwerken met nvidia, of Sony. Dat is veel effectiever dan gefragmenteerd met hetzelfde bezig zijn.
Als je je eigen CPU erin zet (CELL PS3), en je eigen architectuur, is het vrij logisch dat inhouse devs veel specifieker aan het werk moeten om alles eruit te halen.

Dat hebben ze juist afgeschaft in ruil voor de gangbare AMD architectuur om 3th party en first partygame ontwikkeling veel makkelijker te maken, ism UE engine standarisering.

Daar Is weinig mis mee, de bestaande architectuur en engines zijn veel meer geoptimaliseerd en uit ontwikkeld, het kostte gewoon teveel resources (tijd, geld, mankracht) om telkens je eigen hardware en devkits met engines te ontwikkelen voor Sony.
De reden is dat xbox native naar pC port geen probleem is. Maar xbox port naar PS3 groot probleem door Cell architectuur. Dat PS3 port 3party vaker wel eens ruk liepen.
Je gaat je port budget niet dramatisch vergroten in tijd en kosten om PS3 Cell optimalisatie om target framrate te halen wat al gerealiseerd is op de xbox en wat de PC port geen problemen mee heeft.

Sony heeft ook mee gekregen de feedback van gamers op fora van dat ps3 port ruk loopt. Je kan dev en publisher niet dwingen om port tijd en budget flink te verhogen en inhuren van PS3 Cell optimalisatie guru team engine lid of leden.
Resultaat een Cell CPU met voor toen hoge spect wat niet gebruikt werd omdat te ontoegankelijk is voor regulier devs. Met strakke deadline en budget.
Een zware desktop trekt dat in de meeste games wel hoor.
En met veel meer graphische pracht dan ps5
Niet zo interessant want die pc kost 10x zoveel.
3 a 5 keer en maakt weinig uit ze kunnen het wel.
Wie claimt dan van niet?
Zeker niet bij alle games. 4K op 120 Hz trekt ook een zware desktop nog niet.
batteries4ever in ''PlayStation 5 Pro drie keer zo krachtig als reguliere PlayStation 5''
Oh, we van weer naar PS5 -ondewerp.
Eerst ging het over PC is beter dan PS5 maar nu erover dat PS5pro 3x zo goed is dan PS5.
Nee, iemand opperde dat PS5 nu al 4k 120fps doet.

De commentaar was: nee die doet dat niet zelfs een krachtige desktop kan dat niet.

Onzin natuurlijk, kan dat wel . Consoles idd niet.
minder upscaling nodig voor 4K of als je bepaalde TV (sumsung heeft minimaal 1 model met 4K 144 hz support) hebt 4K 144 hz met huidige upscaling
Dat jouw TV 120hz ondersteund betekent niet dat je PS5 ook alles rendered @ 120fps, sommige games zijn zelfs 30fps max. Een PS5 met meer power kan ervoor zorgen dat alles wel op 60/120fps (of meer) draait.

[Reactie gewijzigd door Sir_Killalot op 16 maart 2024 16:37]

Zou iemand mij iets willen uitleggen? Ik heb een PS5 en heb hier een 4K@120Hz scherm aan hangen. Wat zou zo’n PS5 Pro mij kunnen opleveren? Heb ik niet al 4K@120Hz?
Dat is wat er nu speelt, kijkend naar de toekomst gaat hier hier om AI toepassingen waardoor Sony ipv om de 4 jaar, nu (in theorie) om de 8 jaar een nieuwe console met verlies hoeft te verkopen en meer kan focussen op game-verkoop, maw winstmaximalisatie.

De 2 ontwikkelingen waar dit zou moeten helpen zijn:
- AMD's AI;
custom machine learning
en
- Spectral Super Resolution waar verschillende partijen/universiteiten al jaren aan werken nu met AI sneller doorontwikkeld wordt.
Sony noemt dat
PlayStation Spectral Super Resolution.
Als je alleen MW3 multiplayer speelt weinig.

MW3 gebruikt native 1920 x 2160, en wordt door de ps5 omgezet naar 3840 x 2160.

De 4k 120Hz variant levert wel wat in qua grafische kwaliteit. Of dat op de ps5 pro beter gaat zijn, ligt er maar net aan of ze een ps5 pro optimized modus gaan toevoegen.

Als dat niet zo is zal je wat vaker stabiel 120fps halen, maar ik heb er met VRR totaal geen erg in als dat een keer dropt naar 110 (of misschien nog wel lager).
In de single player liggen de fps een stuk lager, maarja, die campaign stelt toch niks voor dus daar heb je het niet voor gekocht.
Een scherm dat 120Hz kan weergeven geeft niet als vanzelf alles daadwerkelijk weer in 120fps. Het scherm wordt welliswaar 120 keer per seconde ververst, maar er wordt dan niet voor elke refresh een afzonderlijk frame gerendered.
Schijnbaar heeft de ps5 veel slechtere rendering dan een pc. Visual clarity schijnt ook minder te zijn.
Check dit filmpje met wat uitleg daarover.
Daarom zou een ps5 pro wel welkom zijn.
Zoals reeds gezegd is dat geen echte 4k. Maar een sterkere GPU heeft natuurlijk nog veel meer voordelen dan alleen resolutie en framerate.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze Digital Foundry video over Alan Wake 2 op een high-end GPU met hoge settings en path tracing: https://youtu.be/tXfwvohROPA?si=7uUt6grDnh65-n_T

Het is krankzinnig mooi. Ik durf zelfs te stellen dat het de game een andere beleving geeft, meer atmosferisch.

Ik weer zeker dat er ook op console liefhebbers te vinden zijn voor wie dit een meerwaarde biedt.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 17 maart 2024 14:06]

3x (300%) is een wel erg grote stap voor een "refresh".. Dan hadden ze het ook een Playstation 6 kunnen noemen.. Ik ben benieuwd of die 300% in de praktijk ook gehaald zal worden, want dan zit je bijna op RTX 4080 achtige prestaties, wat serieus snel zou zijn voor een gameconsole, al zijn we dan natuurlijk wel al een jaar verder en is de Nvidia 5000-serie waarschijnlijk ook al uit.. En wat de prijs dan zal zijn natuurlijk..

Ik denk dat ik er wel één ga kopen, puur voor GTA VI (omdat PC versie waarschijnlijk weer jaren langer duurt helaas).. Daarna zal hij wel weer redelijk snel doorverkocht worden, want verder heb ik geen echte behoefte aan een gameconsole naast mijn PC.. De PS4 Pro destijds ook gekocht voor GTA V en de Uncharted series, zo jammer dat ze met die laastste gestopt zijn.. Zijn tegenwoordig te weinig exclusieve games om me zo'n ding te laten kopen.. Voor GTA maak ik een uitzondering..
Het artikel is misleidend. Ze hebben het over 3x raytracing prestaties. De renderprestaties is slechts 45% beter.
slechts 45% vind ik best heel veel. Daarnaast is raytracing tegenwoordig standaard in games, dus 3x raytracing performance maakt alles wel wat sneller in de games die native raytracing (niet uit te schakelen) hebben.
45% beter klinkt jammer genoeg niet alsof alle 30 fps games/settings nu ineens 60 fps gaan kunnen worden op de pro, en dat is toch iets waar ik op hoopte.

Van mij mogen ze de hedendaagse grafische kwaliteit in de toekomst behouden, zolang alles maar 60 fps wordt.
Ik denk dat de meeste games die 30fps draaien ook raytracing hebben, waardoor 60fps dus wel haalbaar zou kunnen zijn met de combinatie aan 3x raytracing en 45% compute.
In veel games is ray tracing niet aan te zetten zonder op quality mode te draaien. Als dat geen trade-off meer hoef te zijn, of quality in plaats 30 fps op 45 of 60 kan draaien zou voor mij al een reden van upgrade zijn.
4080 heeft 48 tflops dus als je naar die metriek kijkt zijn ze nog geen eens dichtbij de 4080.
Wel is 33 tflops veel beter dan wat ze nu hebben.
Je kan TFlops niet vergelijken tussen verschillende architecturen. Zelfs tussen kaarten in dezelfde architectuur is het een maatstaaf die niet accuraat is.
Dingen zoals de (dual issue) shader cores, geheugenbandbreedte, cache, geheugen, texture units, raster output units gooien snel roet in het eten als je op TFlops vergelijkt.
Marketing hoeft niet heel duur te zijn
De ADM 7800XT heeft 37.32 TFLOPS , 60 units en 19.5 Gbps memory en 150+ watt meer power draw als de chip in de PS5.

Ik zie niet hoe ze dit gaan koelen in de huidige behuizing. ik verwacht dus dat deze op zijn minst gimped gaat worden qua power draw en dan haal je die 33 TFLOPS niet.
TDP van de PS5 is 180 watt als Google mij niet bedriegt. De TBP van de 7800XT is 263 watt (dat is board power, dus de chip zelf verbruikt iets minder). Dus dat verschil valt wel mee... En zo te zien is de 7800XT vrij makkelijk wat te undervolten wat hem beperkt tot rond de 200 watt terwijl de prestaties niet zo gek veel afnemen. Ik denk dat het koelen op zich dus wel meevalt.
Natuurlijk zit bij die 180 watt van de PS5 de CPU er wel ook bij (nou ja, de APU, het is één chip), maar alsnog denk ik niet dat het zo erg is als jij stelt.
Ja, en een 7900XTX is 3x zo krachtig als een 6900XT. De titel van dit artikel neigt toch wel naar fake news want als je naar de effectieve bron kijkt dan stellen ze +45% raster prestaties. De titel is gewoon een misrepresentatie van de situatie.

[Reactie gewijzigd door napata op 16 maart 2024 13:37]

Ik zou dit nog half kunnen geloven als er RDNA 4 in zou zitten. Dan moet AMD wel een megastap maken in ray tracing en meteen op het niveau van Lovelace zitten. Maar november 2024 lijkt me eigenlijk veel te vroeg voor RDNA 4.
Anoniem: 498255
@napata16 maart 2024 15:40
3 x zo krachtig is niet 3 x zo snel.

een auto met een 100pk VS één met 300PK. 3 x zo krachtig niet 3 x zo snel.
Je hoeft niet eens autos als voorbeeld te nemen.

Een GPU die 3x zo krachtig is als een andere GPU haalt niet per se 3x zo veel FPS.
Nee, het is gewoon fout om FP32 rekenkracht als kracht van een console te zien. Wie zegt dat dit kracht is van een console? Jij? Waarom niet bandwidth, FP16 rekenkracht, INT8 rekenkracht, RT rekenkracht, pixel of texture fill rate? Voor een game is het irrelevant hoeveel FP32 (natuurlijk niet volledig maar het is maar 1 van de velen factoren die bijdraagt hoe krachtig een console is) hij kan doen en volgens mij is het doel van een console toch om games te draaien, ja?

In dezelfde logica als B200 uitkomt, denk je dan dat iemand naar de FP32 prestaties gaat kijken als kracht? Nee, natuurlijk niet want het is niet belangrijk.
Iets krachtiger dan m'n oude 2080 ti. Dat is best veel rekenkracht in zo'n kleine console. Tenminste, ik neem aan dat de console ongeveer dezelfde grootte behoud :P
Iets krachtiger? Volgens mij haal jij wat specs door elkaar. De 2080TI is zo'n 25% krachtiger dan de huidige PS5 op GPU gebied. De PS5 Pro (als deze specs kloppen) is 2,5x zo krachtig als de 2080TI. En qua Raytracing een heel stuk krachtiger. En dat is de ruwe performance, je haalt daar meer uit vanwege optimalisaties en de CPU en Sony's eigen technieken die alles goed laat lopen (zoals Kraken).

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 16 maart 2024 17:10]

Dezelfde leaks zeggen dat hij +45% sneller is in raster dan de PS5. Zit dus niet zo heel ver van de 2080Ti in effectieve prestaties want een 2080Ti is echt wel 30-40% sneller dan de 6700/2070(S) waarmee de PS5 vaak vergeleken wordt in prestaties ipv de 25% waar jij mee komt. Iets sneller dan de 2080Ti lijkt dus een correcte statement.

[Reactie gewijzigd door napata op 18 maart 2024 08:49]

Das mooi zins deze week weer terug naar de PlayStation 5 gegaan inplaats van pc, eind van het jaar weer wat krachtiger om het verlies wat minder groot te maken ;)

Heb dat wel gemist gewoon gamen zonder zorgen op de bank of lekkere stoel……

Blijft toch groot voordeel voor mij hoe leuk en dik een pc ook is of kan zijn.

PlayStation heeft ook iets maar wellicht dat het komt door mijn jeugd dat het toch wat blijft aantrekken.

Ps: Speel alleen maar Destiny 2 en GT7 en soms een Sony game zoals Horizon.

Forza Motorsport heeft het aardig verpest voor mij ( onder andere )
Geniet ervan (zolang het duurt😉). Ik heb de switch de afgelopen tien jaar al meerdere keren gemaakt en hoop dat ik nu blijf bij mijn pc😅. Mijn kinderen kunnen het woord kringloop inmiddels toepassen op deze cyclus😬.
Haha ja is ook niet mijn eerste keer
Tja devs waren al te lui om perfomance modes te maken, duidelijk dat 60fps nu alleen op de pro komt. Ipv optimaliseren gooien we er gewoon nieuwe hardware tegenaan.
Hoe "forceer" je devs om een half jaar extra te optimaliseren is de vraag .... Over de hele wereld. Meer moeite voor kleinere studios....
Grote games, grote investering in optimaliseren...

Ik ben er ook voorstander van hoor maar denk dat Nintendo's aanpak met de Gamecube (en Sonys PS2) het beste was. De hardware zo ontwerpen dat t MINDER moeilijk is om een game op 60fps te laten draaien. Denk aan de overkill fillrate en krachtige cpu van de PS2 en de supersnelle 1t-sram van de GC.
Deze console generatie was echt de raarste generatie ooit. En laat ook wel zien dat het gewoon klaar is op deze manier. Eerste alle tekorten van hardware. Toen jaren lang lack luster releases. Vooral remakes reboots and de original games die uit kwamen waren ook ps4 versies. Oh en alles games draaien op 30 fps of als je alle nieuwe fancy dingen uit zet zoals ray tracing dan heb je wel 60 fps.
En nu komen ze dan met een pro die 3 keer zo snel is.. Voelt echt alsof het gewoon weer een nieuwe console is en geen "pro" versie. Ik ben geen fan van de hele fanboy bullshit maar ik ben toch echt wel tevreden als pc gamer. Enige reden waarom ik nog een ps5 zou willen is puur GTA VI omdat die pas een jaar later misschien op pc komt.
Eens wat betreft het teleurstellende aantal nieuwe topgames. Maar dat geldt ook voor PC.

Op hardwarevlak zal een pc altijd meer vermogen kunnen hebben dan een console maar de huidige consolehardware heeft geen aspecten die ik als opvallende tekortkomingen beschouw.
Dit was de vorige generaties ook het geval en niet iets wat nu pas speelt.
Op PS5 hebben veel spellen een prima 60fps mode en zien er ook op mijn 65” tv behoorlijk goed uit.
Daarnaast zijn er ook genoeg games uitgekomen die beter presteren op deze spelcomputers dan op de meeste pc’s door slechte ports.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 16 maart 2024 21:08]

Pc heeft naar mijn mening echt een oneindige lijst aan topgames ?
Maar ook een lijstje met games zoals gta 6.
Nieuwe topgames schrijf ik. En dat lijstje is een stuk beperkter.
topgames is subjectief. Top games denk ik aan aaa of aa . En die games zijn idd kut. Maar er komen genoeg "top" games uit naar mijn mening.
Hij is ook niet 3x zo snel, enkel in raytracing. In rendering slechts 45%.
Het is in ieder geval goed om te lezen dat Sony nog niet richting cloud-console toe wilt maar gewoon nog reguliere consoles wilt uitbrengen.
Die eer is denk ik aan de PS6.
Heel eerlijk gezegd, verwacht ik dat niet. Sony laat nog best zien de fysieke media-klandizie te willen behartigen, er zijn wat mij betreft makkelijk voorbeelden hiervan te vinden. Zeker nu de vragende discussie groter wordt betreffende "digitale licenties, geen eigenaarschap?"

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 16 maart 2024 13:47]

Met cloud-consoles hebben we geen PS6 meer nodig ;)
Denk dat zo'n platform ook zwaar geknepen wordt in kwaliteit. Zal best wat kosten om een 4K stream op minimaal 60Hz en flinke bandbreedte overeind te houden per user, zonder artifacts. (Want je wilt wel dat het een ervaring is alsof je de game lokaal draait met 4K@60/120+HDR.
Verschillende prijsklassen?

Bijna alle games, unlimited data, 4K, 60FPS dat mag natuurlijk rustig een paar honderd per jaar kosten.
Klopt, maar zelfs als je het hebt over een tientje per maand, of 20 per maand, dan heeft Sony de kosten er nog niet uit. Helemaal als je dankzij cloud gaming ook buitenshuis kunt spelen op telefoon enz.
Ligt aan de opzet. Je kunt reclame in games doen (ook op een niet-storende manier), ze kunnen een deel opstrijken van alle micro-transacties en misschien nog wat andere dingen en op die manier toch een lekkere plus schrijven.
Ms strugel met abo gamepas. Probleem is games produceren zijn grote investeringen en vele nieuwe games op gamepas betekend dat je omzet mist de fee wordt verdeeld over alle projecten dat kost ms heel veel. De reden dat Sony terughoudend is. Triple A game investment return op game pas zal niet binnen de 3 jaar gebeuren. En maakt dan heel veel uit of 10 mil een 100mil of 300mil$ is.
ow asjeblieft wel zeg! Ik wil een bakje onder mijn tv hebben staan zodat ik native mijn games kan afdraaien, puur en alleen omdat ik geen latency wil hebben. En dat is nog het grootste probleem met cloud gaming.

Gelukkig zijn er een paar grote bedrijven gefaald daarin en laat toch wel zien wat we hier niet op zitten te wachten. Want een vertraging ga je hoe dan ook merken, laat staan de bandbreedte wat je nodig hebt.
Natuurlijk, erg veel mensen hebben internet wat niet geschikt is voor bijvoorbeeld FPS cloudgaming (of de eigen apparatuur ondersteunt het niet snel genoeg.

Maar dat is iets wat in de toekomst voor steeds minder mensen een probleem zal zijn. De Ps6 zal er zeker nog komen, en een PS7 zie ik ook nog wel komen maar daarna?
Sony verdient ook veel aan de hardware sales. Het gaat niet alleen om de console, maar juist ook accessoires. Het liefst verkoopt Sony een digital only console, zodat ze en hogere marges hebben en ook hardware sales hebben, zowel consoles als accessoires voor die consoles. Hoewel consoles tijdens launch met verlies (of geen winst) worden verkocht, wordt dit wel rechtgetrokken in de levenssyclus. Dus ook die hardware sales is zeker onmisbaar.

Volledig streamen betekent dat Sony een grote hap van zn omzet ziet verdwijnen in hardware, niet alleen consoles maar ook accessoires. Wanneer je via je TV of smartphone de game kan streamen, heb je niet per se een PS controller nodig en schaf je niet zo snel een PS headset aan.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 16 maart 2024 14:04]

Volledig streamen betekent dat Sony een grote hap van zn omzet ziet verdwijnen in hardware, niet alleen consoles maar ook accessoires.
Sony krijgt daar een xx euro per maand aan abonnementsgeld voor terug.
Sony heeft met hun playstation 123 miljoen actieve gebruikers.

https://playsense.nl/5718...van%20een%20jaar%20eerder.

Als ze allemaal ~€15,- per maand zouden neertellen, hebben ze een omzet van bijna 2 miljard euro per maand. Hardware in datacenters + de rest kost ook genoeg, maar zeker geen 2 miljard.
Als ze allemaal ~€15,- per maand zouden neertellen, hebben ze een omzet van bijna 2 miljard euro per maand. Hardware in datacenters + de rest kost ook genoeg, maar zeker geen 2 miljard.

Ja, als, en een totaal onrealistische verwachting. Zoek maar op hoeveel van de actieve gebruikers daadwerkelijk PlayStation+ Premium heeft. Die groep is bereid te betalen voor streaming. De meerderheid houd het bij de reguliere PS+ (zelfs Extra heeft lang niet iedereen) om online te kunnen en haalt af en toe een game en besteedt veel tijd in gratis games zoals Fortnite. De marges op hardware kunnen ze niet opvangen met een streaming only abonnement, simpelweg omdat een grote groep gamers er het niet voor over heeft. Of dan krijg je taferelen zoals bij videostreaming: af en toe een abo nemen voor een maand, je spel uitspelen en weer opzeggen. Dat is het laatste wat Sony wil, die wil een vaste stroom aan omzet genereren.

Ik zeg overigens niet dat only-streaming nooit gaat gebeuren, maar Sony heeft zelf ook veel baat bij het vasthouden aan consoles. Dus die zal dat zo lang mogelijk proberen vast te houden. En tot nu toe is er geen enkel streaming dienst die 1:1 hetzelfde voelt en uitziet als een native game. Zolang dat er niet is (wat mogelijk nooit gaat gebeuren zolang ik leef) zal ik ook bij native blijven. Wanneer letterlijk elke frame belangrijk is (fighting games, shooters) wil je simpelweg het beste wat er is qua latency en kwaliteit.
Combinatie PS games met Stadia techniek zou voor mij zeer welkom zijn. Werkte perfect, games bleven achter (zelfde geldt voor Xbox). Ik heb ze alledrie gehad. De ps5 is overgebleven.
Ook stadia gehad, direct verbonden met draadje inderdaad echt heel prima. Evengoed af en toe pixel distortion of momentje van lag, maar dat is heel af en toe.

Alleen ja.. op wifi is het dramatisch. Daarnaast ben je altijd afhankelijk van het net, kan niet offline. En hoewel uptime in NL zeer goed is, dit geldt niet per se voor andere landen.

Bottomline, voorlopig heeft iedereen (denk ik) liever on premise.
Benieuwd naar de design, hier komt ie sowieso :)
Same, maar puur omdat er nog geen PS5 is. Ik wacht wel op de Pro :D
Zo kan je altijd wel blijven wachten. Waarom niet wachten op de PS6? Of de PS6 Pro?

De PS5 was er hier op dag 1, en de PS5 Pro zal er ook wel op dag 1 komen. Tegen de tijd dat de Pro er is toch 3 jaar van de PS5 kunnen genieten.
Heel simpel; ik wil de krachtigste versie van elke generatie. Heb de PS4Pro, straks de PS5Pro en de beste versies (voor zover ik kon vinden) van de PSX, PS2 & PS3.

Niet iedereen wacht met een (volgens jouw logica) minder goede/slechte reden :P.
Dat je een PS5 Pro wil betekent niet dat je geen PS5 kan kopen. Ik heb straks 3 jaar plezier gehad van mijn PS5 en zodra de Pro er is verkoop ik ‘m en upgrade ik.
Correct. En ik kán beide kopen. Ik wíl het niet.
Ik ben blij dat ik de gewone ps4 heb overgeslagen en een ps4 pro heb gekocht, ook al betekent dit dat ik een aantal jaar heb moeten wachten om bepaalde games te spelen. De ps4 pro is perfect voor 1080 met hogere framerate en ik hoop op hetzelfde resultaat met de ps5 pro op de 4k resolutie. Als ik bijvoorbeeld Call of Duty WW2 vergelijk op de xbox one en ps4 pro met dezelfde resolutie dan is dit een wereld van verschil. De xbox versie is totaal onspeelbaar voor mij.
De reden dat ik PS4 naar PS5 ben gegaan is de hoofd reden de sata IO naar custom nvme intern en extended.
Dat maakt livery editor in GT7 werkbaar.
Ik wacht bij updates puur op dl tijd amper instaltijd. Opstarten van games gaat ook snel.
Uiteraard meten 2TB nvme erbij geprikt. Aangezien we COD spelen.
De drang naar ps5 pro is kleiner. Misschien voor betere framerate voor psvr2 games.
Heel simpel; ik wil de krachtigste versie van elke generatie. Heb de PS4Pro, straks de PS5Pro en de beste versies (voor zover ik kon vinden) van de PSX, PS2 & PS3.

Niet iedereen wacht met een (volgens jouw logica) minder goede/slechte reden :P.
Waarom speel je niet slimmer? Je koopt PS5, doorspelen tot je PS5 Pro koopt... en PS5 aan je kinderen geven... (oh god wat zijn we lekker wreed :'))... ZO heb je snelste en krachtge Playstation 5 Pro.
Welke kinderen? En waarom 2 keer geld uitgeven, als 1 keer ook werkt?

Plus ik heb nog geen PS5-only spellen.
Welke kinderen? En waarom 2 keer geld uitgeven, als 1 keer ook werkt?
Anders moet je op je beurt wachten lol... niet bepaald slim :')
Ben het met je eens ik heb ook een ps4 pro want ik koop nooit de eerste versies van de normale ps. Te warm, slecht design en goedkope materialen en kinderziektes is voor mij daarom een grote reden.
4 jaar dan, als je hem op dag 1 had.
Hier ook, koop nooit de normale ps, laat staan zo'n lelijk design en goedkope materialen!
Precies ! Hopelijk is ie lekker rechthoekig en functioneel. Wij spelen nu nog op een One X maar willen graag over; nu is dat tè vroeg dus.
Ik ook heb een one x en daarvoor komen net zo vaak updates als de series x. Voor de ps4 pro van mij zie ik bijna nooit een update en die is al bijna afgedaan. Wil niet wachten tot 2026 totdat ik gta 6 goed kan spelen op een xbox. Dan maar de pro toch?
Ik verwacht dat die redelijk in lijn zal zijn met de huidige PS5, daar meer een afgeleide van ipv een compleet nieuw design.
Idem. Wij hebben een 4 pro, maar heb nog geen 5 gekocht omdat het ontwerp gewoon te lomp is. Ik hoop voor de 5 pro op een simpel rechthoekig ontwerp zonder veel franje.

[Reactie gewijzigd door BartDG op 16 maart 2024 23:19]

Ik ook goedkope materialen en warm en lelijk design van de normale ps!
Hier ook de laatste revisie ps4 pro die niet erg warm word en weinig lawaai maakt en rechthoekig is en niet snel beschadigd. De ps5 is precies het tegenovergestelde namelijk erg luid, warm en slecht design en goedkope materialen. Ps5 pro is hopelijk dit allemaal niet!
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee