Direct naar artikelinhoud
winnaar & verliezer

Oud-geheim agent haalt 36 miljoen euro op, sportschoenentycoon struikelt over Kanye West

Het beveiligingsbedrijf van Job Kuijpers kreeg weer een miljoeneninjectie, terwijl Adidas door de Ye-affaire het eerste verlies in zeker dertig jaar leed.

Job Kuijpers, oprichter Eye Security.

Winnaar: Job Kuijpers, oprichter Eye Security

Nog niet eens zo lang geleden was Job Kuijpers namens inlichtingendienst AIVD verantwoordelijk voor de beveiliging van staatsgeheimen. Vier jaar geleden richtte hij samen met een aantal andere voormalige medewerkers van AIVD en de militaire pendant MIVD een eigen beveiligingsdienst op: Eye Security, dat zijn diensten aanbiedt aan het bedrijfsleven in Nederland, Duitsland en België.

Om te kunnen uitbreiden in Europa was geld nodig, en dat arriveerde deze week in de vorm van 36 miljoen euro, onder meer via de Amerikaanse bank JPMorgan. Twee jaar eerder haalde het beveiligingsbedrijf, dat 120 medewerkers telt, al 17 miljoen euro op. De drie oprichters, onder wie Kuijpers, behouden de meerderheid van de aandelen.

De beveiligingsmarkt groeit snel en is volgens Eye Security alleen in Nederland al 2 miljard euro waard; naar verwachting is dat tegen het eind van het decennium 3 miljard. JPMorgan ziet goede kansen voor Eye, dat in tijden van arbeidskrapte voldoende beveiligingstalent weet aan te trekken, aldus de zakenbank.

Nu zijn er ook de benodigde miljoenen om verdere Europese groei na te jagen. Dat Kuijpers en enkele van de medeoprichters afkomstig zijn uit de inlichtingenwereld en mogelijk kennis gebruiken die ze eerder hebben opgedaan, relativeerde Kuijpers eerder in de Volkskrant: ‘Met name in cybersecurity is veel kennis binnen enkele maanden niet meer ­relevant.’

Bjørn Gulden, ceo Adidas.Beeld Jamie McCarthy / Getty

Verliezer: Bjørn Gulden, ceo Adidas

Kanye ‘Ye’ West blijft topman Bjørn Gulden van Adidas slapeloze nachten bezorgen, nadat de omstreden rapper het Duitse sportmerk eerder juist gouden bergen opleverde. Dat was totdat Adidas de samenwerking in 2022 beëindigde vanwege antisemitische uitlatingen door Ye.

De artiest, die eerder Hitler prees in een podcast en op X suggereerde Joden te willen doden, zadelde Adidas niet alleen op met een pr-probleem, maar ook met een reusachtige berg onverkoopbare sneakers die het merk samen met Ye had ontworpen.

Als gevolg van het besluit Ye aan de dijk te zetten, zat Adidas vorig jaar opgescheept met een lading Yeezy-sneakers ter waarde van 1,2 miljard euro. Uiteindelijk hoefde ceo Gulden niet de volledige voorraad af te schrijven: een deel wist het bedrijf nog te verkopen. Het restant wil het concern nu verkopen tegen de kostprijs. Dat moet nog een kwart miljard opleveren.

De hele affaire leidde ertoe dat Adidas vorig jaar rode cijfers schreef, bleek deze week. Het nettoverlies kwam uit op 75 miljoen euro, vergeleken met een winst van 612 miljoen euro het jaar daarvoor. Het gaat om het eerste verlies in zeker dertig jaar. De omzet daalde vorig jaar met 5 procent tot 21,4 miljard euro.

Inmiddels lijken de grootste problemen voorbij en kan het sportmerk beginnen aan zijn herstel. Adidas verwacht dat de omzet in 2024 met rond de 5 procent groeit, waarmee de daling ongedaan wordt gemaakt.