Google maakt downloaden van thirdpartyapps en -watchfaces voor Fitbit onmogelijk

Europese Fitbit-gebruikers kunnen over enkele weken geen apps en watchfaces van derden meer downloaden. Google beperkt de toegang tot de appwinkel om een reden die het niet specificeert, maar die te maken heeft met 'nieuwe wetgeving'.

Google schrijft in een ondersteuningsdocument dat het thirdpartyapps en watchfaces gaat verwijderen uit de Fitbit App Gallery. Dat gebeurt alleen voor gebruikers in de Europese Economische Ruimte. De apps worden vanaf juni van dit jaar verwijderd. Tot die tijd kunnen gebruikers de apps nog wel downloaden en installeren. Daarna krijgen ze 'toegang tot een selectie van Fitbit- en Google-apps'.

De verandering treft alle Fitbits waarop het mogelijk was externe apps te downloaden. Dat zijn de Sense en de Sense 2, de Versa's Lite, 2, 3 en 4 en de Ionic.

Google schrijft niet waarom het de toegang tot die apps precies verbiedt. Het zegt alleen dat het de beslissing neemt 'vanwege de impact van nieuwe wettelijke eisen' zonder daar verder over uit te weiden. Omdat het nieuwe beleid alleen geldt voor Europese gebruikers, spelen waarschijnlijk de pas in werking getreden wetten als de Digital Services Act en de Digital Markets Act een rol. Onder de DMA is het juist verplicht voor bedrijven om meer appwinkels en thirdpartysoftware toe te staan op platforms.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

15-03-2024 • 07:50

82 Linkedin Whatsapp

Submitter: kverpoorten

Reacties (82)

82
73
33
5
0
36
Wijzig sortering
Ik denk dat Google Fitbit de nek om wil draaien. Het is ze al aardig gelukt met een firmware update voor de Charge 5 die vooral horloges die net buiten garantie zijn brickt.

Ik heb zelf in 2 jaar tijd 2 Charge 5 trackers moeten kopen en eentje is er onder garantie vervangen; allemaal omdat ze of niet meer aan gaan of dat de batterij in een paar uur helemaal leeg is.

Ik heb gelukkig de laatste update niet kunnen installeren omdat ik eerst mijn Charge 5 moest opladen, en toen ik hem wou updaten was de update teruggetrokken door Google.
Sinds Google Fitbit heeft overgenomen maken ze het platform slechter en slechter. Heb het idee dat ze het willen killen (waar Google erg goed in is) om vervolgens alle functionaliteit in hun Pixel horloges te stoppen. Hoppa, weer een concurrent uitgeschakeld.
Toch bizar dat een bedrijf zulke normen en waarden kan hanteren.
Het zou mij niet verbazen als de volgende stap is dat FitBit de Europese markt verlaat. Eerst moet het platform oninteressant worden zodat niemand het meer koopt. ;)
Dan heb je het over geld/waarde vernietiging, niet echt iets wat bij een miljardenbedrijf als Google past?

Als ze de markt al zouden verlaten, dan toch voor een zo hoog mogelijke prijs?

Bovendien waarom überhaupt verlaten en de concurrent meer laten verdienen?
Bovendien waarom überhaupt verlaten en de concurrent meer laten verdienen?
Omdat de EU met de GDPR en DMA/DSA maar "lastig" is (voor Google/FitBit) en het voor hen niet meer interessant is om de data vergaring te doen en het platform anders wellicht (binnenkort) open gesteld moet worden, waar zij dus niet bij gebaat zijn?

Ergo: de baten wegen niet meer op tegen de lasten, omdat de winst/marge verdampt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 maart 2024 09:03]

Dat ze er vanaf willen is een ding, maar de suggestie dat ze het eerst kapot/waardeloos willen maken snap ik niet.

Als ze er zelf uitstappen, waarom de handel dan niet - voor zo veel mogelijk geld - doorverkopen?

De concurrentie vult het gat in de markt toch wel in, dan kun je er beter nog een slaatje uitslaan ?
Ik zeg toch nergens dat het kapot of waardeloos gemaakt wordt? Ik zeg alleen dat het oninteressant wordt gemaakt om te kopen voor Europese consumenten. Zoals iemand anders al suggereerde, is Google met een strategie bezig om de FitBit gebruikers naar Google Pixel watches over te halen. Het is dus niet dat het gaat verdwijnen, eerder dus verhuizen.
Eerst moet het platform oninteressant worden zodat niemand het meer koopt
Mijn redenatie hier is: oninteressant > onverkoopbaar = waardeloos
Verander als je wil "kapot/waardeloos" in mijn reactie in 'oninteressant' en mijn punt blijft overeind?

Ik mis in het artikel de connectie met Pixel horloges - was me er niet van bewust dat ze op meerdere manieren in deze markt zitten - maar alsnog, er is geen garantie dat klanten zich niet zo genaaid voelen dat ze naar een concurrent overstappen? Dat zou ik wel doen denk ik (nogmaals, geen idee hoe de smartwatch markt er verder uitziet, ik heb geen horloge meer (nodig) sinds ik een altijd een telefoon bij me heb)

En bovendien, de GDPR en DMA/DSA gelden toch net zo zeer voor Pixel als ze voor Fitbit zouden gelden (in Europa)

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 15 maart 2024 11:29]

Het is natuurlijk mogelijk dat het verdienmodel onder de nieuwe wetgeving verdampt en door het totaal terug te trekken wordt het wellicht voor de concurrent onmogelijk om nog een voordeel te halen uit de investeringen van Google. Dit hoeft niet waar te zijn, maar ik gok dat het zoiets is. Vooral omdat Google zelf niet zoveel loslaat/
Dan heb je het over geld/waarde vernietiging, niet echt iets wat bij een miljardenbedrijf als Google past?
De afgelopen jaren heeft Google juist heel veel projecten de nek omgedraaid, waar enorm in is geinvesteerd. Stadia was een heel goed voorbeeld; prima product, waarbij blijkbaar de aandeelhouders ongeduldig waren en het geen langer leven gunde. Zeer jammer, aangezien het zeker een groot succes had kunnen worden, aan de kwaliteit lag het iig niet.
Ik weet niet of Stadia een goed voorbeeld is, dat was initieel al geen succes (userbase was zeer klein, vooral in multiplayer te zien, waar geen crossplay was), ik heb bijv. destijds rond release met Destiny 2 mogen testen, en dat was vergeleken met Destiny 2 op PC en Console beide eigenlijk vrij dramatisch. Kwaliteit was ook niet altijd even goed, ik heb een zeer goede kwaliteit internet verbinding, dus in principe best case scenario voor stadia, maar directe vergelijkingen tussen mijn game PC en Stadia waren zeker niet altijd positief. Daarnaast waren veel founders kwaad / teleur gesteld omdat Google sommige launch beloftes (o.a. 4K gaming in hoger dan 30 FPS) nooit of pas zeer laat na release echt heeft waargemaakt.

Volgens mij heeft het nooit geld opgeleverd als consumer facing product, was de groei in spelers vrij dramatisch (pas toen ze controllers bij wijze van spreken bij een pak melk gingen weggeven werden er een paar verkocht, en dan was vaak de 4K chromecast builtin nog het grootste selling point) en heeft Google het zelfs willen voortzetten als whitelabel solution voor B2B partners, maar was daar geen interesse voor.

Wat dat betreft vind ik de vergelijking tussen Stadia (nooit echt het succes geweest dat verwacht werd) of Fitbit (duidelijk wel succesvol en daarna overgenomen) niet echt een passende vergelijking, ook al lijken ze beide aan hun 'einde' gekomen te zijn, al zal Google Fitbit technologie in software was nog blijven gebruiken in andere producten.
Een product kan zelden binnen 2 jaar een succesvol worden. En wat de kwaliteit van Stadia betreft; binnen een jaar tijd waren alle issues grotendeels opgelost. Ik vond het zeer goed speelbaar & was dan ook verrast dat zo'n hoge kwaliteit met streaming mogelijk was.

Wat in de huidige tijd zo jammer is dat het beleid van bedrijven alleen maar op korte termijn is gericht, om aandeelhouders tevreden te houden. Ieder product moet minimaal zo'n 3 a 5 jaar "rijpen", voordat het succesvol kan worden.
Fitbit als merk an sich is al enkele jaren bezig met het terugtrekken. Google neemt het merk over met de Pixel Watch. Er komen geen nieuwe Fitbit modellen meer, en de oude modellen worden generfd of minder bruikbaar gemaakt; dat begon met de overgang naar het Google account, daarna beperkte verkoop in landen, en nu dit. Het zou me verbazen als Fitbit nog bestaat over pakweg 2 jaar.

En dat is eeuwig zonde, want het bedrijf stond echt ergens voor in een kleiner wordende fitness-tracker markt.
En dat is eeuwig zonde, want het bedrijf stond echt ergens voor in een kleiner wordende fitness-tracker markt.
Kleiner wordende markt? Ik heb juist het idee dat die markt steeds groter wordt, ik zie meer en meer mensen met een device dat aan health / fitness tracking doet. Wat ik juist meen te zien is dat het meer en meer uit de niche komt, en steeds meer naar 'het grote publiek' komt, maar dan wel met apparaten die steeds meer kunnen in inderdaad niet alleen fitness tracker meer zijn en toevallig de tijd kunnen weergeven.
Precies, daarom het onderscheid met een fitness-tracker en een smartwatch. Er komen steeds meer smartwatches; apparaten die méér kunnen, maar ook een accuduur hebben van max 48 uur. En daar was Fitbit toch een van de weinige in (met Garmin) die het echt anders deed. De Pixel is hierin ook een smartwatch, die Fitbit technologie gebruikt.

Dus het lijkt dat de fitness-tracker markt wel kleiner wordt. Smartwatch wordt groter. Maar ik wil geen smartwatch met dagelijks opladen :'(
Dus het lijkt dat de fitness-tracker markt wel kleiner wordt. Smartwatch wordt groter. Maar ik wil geen smartwatch met dagelijks opladen :'(
Als je sec naar de 'hardware' markt kijkt denk ik inderdaad wel dat je een punt hebt, ik zie echter de fitness tracker markt wat breeder en zou eigenlijk ieder apparaat dat die mogelijkheid heeft in die markt plaatsen, een smartwatch is immers vaak een directe concurrent van een bijvoorbeeld een oudere Fitbit of Samsung Galaxy Fit tracker voor mensen die wat nieuws willen, ik ben zelf bijvoorbeeld ook overgegaan van Samsung Galaxy Fit naar een Watch 5 Pro (die trouwens wel langer mee gaat dan 48 uur, en zeker niet dagelijks opgeladen hoeft te worden, ik denk dat ik hem eens per 2,5-3 dagen oplaad).

Maar ook bijvoorbeeld straks die ring die Samsung aan het ontwikkelen is zou ik in deze markt plaatsen, naast dedicated trackers, smartwatches en andere devices, denk bijv. aan Polar e.d.
Wel eens naar een Amazfit gekeken? Die gaat makkelijk 2 weken mee op één accuduur…
En hoe meer (zon)licht, hoe beter het scherm te lezen is!
(Er is ook een backlight voor als er weinig licht is, natuurlijk)
En daar was Fitbit toch een van de weinige in (met Garmin) die het echt anders deed
Mja, je kan al jarenlang smartwatches kopen met een accu duur van 10 tot 14 dagen. Geen wear-os of apple os. In het begin had ik een fitbit. Maar het scherm was tijdens het sporten echt onleesbaar. Alsof het steeds minder fel werd. Na veel problemen met het scherm (in totaal 3 fitbits waarvan het scherm simpelweg niet meer te zien was na verloop van tijd) overgestapt op een huawei smartwatch. Heerlijk, gaat minimaal 10 dagen mee en veel meer funtionaliteit dan een fitbit.
Wat ik juist meen te zien is dat het meer en meer uit de niche komt, en steeds meer naar 'het grote publiek' komt,...
Klopt, ik heb hier 5 of 6 smartwatches, allen met'n amoled-scherm, met meerdere dagen/weken standby time, maar grijp na'n tijdje weer naar mijn Samsung watch, gekoppeld aan mijn niet Samsung phone. De software is beter, meer watch-faces en wat uiteindelijk de doorslag geeft, de hardware, de afwerking, het gewicht enz...

Stiekem altijd gehoopt/gewacht op'n Samsung S2 redesign, waarbij het rechthoekige amoled paneel zich om de pols heen kromt. Who knows, maybe some day... we can only hope ;)
hmm, dat zou zo maar de policy van Google kunnen zijn.
Momenteel ervaren veel gebruikers, waaronder ik, van de Charge 5 enorme batterij-problemen en willekeurige herstarts of compleet afsterven. In het forum lees ik daar heel veel berichten over.
https://community.fitbit....since-update/td-p/5539875
en ook hier: https://community.fitbit....pdate-194-91/td-p/5517789
Die lijken echter allemaal ontstaan te zijn na de laatste firmware-update Google is zich van geen kwaad bewust, en reageert niet. Als je belt moet je je Charge 5 naar fabrieksinstellingen terugzetten en kijken of dat helpt.
De volgende stap is dat je een aanbod krijgt om met korting een nieuwe te kopen...

Het bizarre is dat Google zich van de domme houdt. "Nee hoor, het ligt niet aan de firmware update...."
Lees ook: https://www.bbc.com/news/technology-68140297
en zeker deze:https://9to5google.com/20...-charge-5-bricked-google/
Mijn eerste ingeving is een slechte. Zou het misschien zo zijn dat Google gebruik maakt van een verwijzing naar de nieuwe wetgeving, maar deze naar eigen inzicht interpreteert? Ja, in de nieuwe wetgeving zijn zaken opgenomen over openstellen voor derden, maar toch alleen als je bent aangewezen omdat je zoveel gebruikers hebt? Dus als je dat niet hebt hoeft het niet. Zou Google daar nu gebruik van maken?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Fitbit is niet groot genoeg voor de DMA dus volgens de letter van de wet hoeft het niet open te staan.
Als dat zo is dat dat de reden is, geven ze een signaal af wat twee kanten op kan. Of andere landen worden bang soortgelijke regels te implementeren, of de regels worden verder uitgebreid.

Of het ook zo is, is de vraag, maar het geeft wel weer een voorbeeld van de markt macht van deze grote partijen.
Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan andere concurrenten. Bijvoorbeeld Garmin doet niet zo gek en staat het nog steeds toe.
Of andere landen worden bang soortgelijke regels te implementeren,
Ik denk niet dat er ook maar één regering bang wordt van het vertrek van Fitbit, ik kan in ieder geval geen reden bedenken.
Het gaat niet om het vertrek van Fitbit, maar het potentiele misbruik van DMA en CSA regelgeving om concurrentie te beperken. Het platform heeft minder dan X gebruikers en Y omzet, dus we sluiten de concurrentie buiten, maar alleen voor EU klanten, want we zijn verantwoordelijk voor het veilig houden van die klanten, dus alleen onze content want die is veilig.
Het gaat niet om het vertrek van Fitbit, maar het potentiele misbruik van DMA en CSA regelgeving om concurrentie te beperken
Dan verkies nog steeds deze wetgeving boven de grote techbedrijven hun gang laten gaan, aangezien die getoetst kan en zal worden door een rechter.
In den beginsel is de wetgeving voor een eerlijkere markt binnen de EU, bedrijven willen alleen maar meer geld verdienen en zijn bereid daar wetten voor te overtreden (daar zijn talloze voorbeelden van).
Dat was ook mijn eerste ingeving. Fitbit is geen poortwachter, dus alles wat voor een poortwachter wel moet, moet voor de rest niet meer.

Ik denk dat Google gewoon de EU uitdaagt om de DSA en DMA uit te breiden naar alle digitale diensten. En dan nemen ze er nu een dienst voor die toch al hoog op hun soon-to-be-killed lijst staat.
Wat mij altijd wel opvalt in de privacy overeenkomsten is hoeveel data een smart watch doorsluist naar derden etc.
Het zou mij niks verbazen als die third party apps zoveel data opslurpen dat Google geen zicht heeft op wat er met die data gebeurt en daardoor geen verantwoordelijkheid kan dragen voor die data. Het zijn vaak bijzondere persoonsgegevens zoals medische data (hartslag, bloeddruk etc) en daar zijn extra strenge regels aan verbonden.
Het is dan weer niet zo dat de GDPR ofwel de AVG nieuw is, om dan jaren na ingaan daarvan dit te gaan doen is raar. Het is niet alsof voor Google/FitBit zelf die strenge(re) regels want medische gegevens ineens niet opgaat of anders is dan voor 3rd parties; die Wet blijft immers gelijk en die geldt voor iedereen.

Google is gebaad bij een gesloten systeem, zodat je op die manier alleen bij hun terecht kan voor specifieke data. Nu dat dus open gebroken is, dreigt dat wellicht ook boor de kostbare (medische) gegevens, wat het verdienmodel van Google om zeep helpt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 maart 2024 10:23]

Het lijkt er meer op dat Google wearOS aan het doordrukken is.
Lees maar de reviews van de tech sites. Het is altijd de smartwatch met wearOS dat als beste uit de test komt. Waarom? Mogelijk data graaien. Iets dat met andere smartwatches niet mogelijk is.
Data graaien doen toch alle smartwatches? het is wat je er mee doet (of degene die toegang heeft) naderhand wat telt.

edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 15 maart 2024 13:35]

Ik ben wel heel blij dat ik recent ben overgestapt van Fitbit naar Garmin.
Sinds de overname van Fitbit door Google is alles OF achteruit gegaan OF stil blijven staan.
Wat mij betreft een enorme teleurstelling.
De enige functie die ik nog niet op mijn Garmin heb kunnen vinden, is Fitbit Smart Wake.
De wekker waarbij de smartwatch rekening houdt met hoe diep je slaapt op dat moment en besluit je wellicht wat later wakker te maken (als je lichter slaapt).
Dat werkt geweldig op de Fitbit, maar lijkt niet aanwezig op de Garmin.
Dat stilstaan van Fitbit kan ik wel beamen, maar het achteruit gaan minder. Het enige dat ik kan noemen is dat ik al tijden last heb van een probleempje met ongewenst afgaande herkenning van trainingsactiviteiten. Maar dat is een te overzien probleem: verder werkt het nog steeds prima. Evengoed vraag ik me wel af welke kant het opgaat met Fitbit in de toekomst. De eigenschap van Google om soms veel gebruikte diensten zomaar de beëindigen wekt weinig vertrouwen.
Het begint er steeds meer op te lijken dat de Fitbit trackers min of meer gepland(?) rond de 13/14 maanden kapot gaan; net buiten de garantie dus. En als ze niet vanzelf kapot gaan, maakt Google ze wel kapot met een firmware update.

Tenzij je horloge nog binnen garantie valt biedt Google alleen een korting aan, maar die korting geldt niet op de Charge 6 dus je kunt er alleen een oude horloge van kopen.
De meeste andere features van m'n Versa waren al gesloopt, dus ach, wat maakt het nog uit. Ik kan de tijd er nog op zien maar dat is een van de weinige dingen die nog werken.
Google en Apple zijn echt walgelijk bezig, ze benadelen de klanten van hun eigen diensten puur alleen om de boel te frustreren.
Google en Apple, ja. De 2 keuzes die je hebt bij aanschaf van een smartphone.

Tot zover vrije keuze. We hebben echt meer concurrentie nodig op de smartphone-markt.
Het is zo vreselijk ironisch dat het ondertussen juist Microsoft is die zonder mokken en morren de DMA gewoon netjes implementeert zonder zijn gebruikers te benadelen; niets wordt geschrapt, alle wijzigingen die ze maken aan functionaliteit maakt die functies gewoon optioneel. Wil je het hebben? Ok. Wil je het niet hebben? Ook ok. Hadden we Windows Phone nog maar...

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat wat Google hier doet met de DMA of DSA te maken heeft.
Er zijn andere keuzes, maar die kiezen de meesten niet want ook daar heb je bepaalde (grote) nadelen .....
Uiteindelijk maakt iedereen een keuze die de meeste voordelen (en dus ook minste nadelen) met zich mee brengt.
En die nadelen bestaan vooral uit: Geen apps. En dat komt weer omdat vooral Apple de PWAs zo dwars zit.
En die nadelen bestaan vooral uit: Geen apps. En dat komt weer omdat vooral Apple de PWAs zo dwars zit.
En die apps zijn er omdat zoveel idioten die installeren. En niet eisen dat die diensten gewoon via een website beschikbaar zijn. Want vaak zijn die apps maar veredelde websites, maar die dan wel extra veel data verzamelen....
nee hoor.

Samsung
Oppo
Huawei
Xiaomi
OnePlus
Realme
Nubia
Asus
Motorola
Nothing Phone
Poco
Vivo

Genoeg keuze, of je het prettige telefoons vindt tja is je eigen keuze. Maar niet alleen Google en Apple zijn te kiezen.
Niet als je kijkt naar OS-keuze
hoezo niet? Iedereen gebruikt zijn eigen schil etc er omheen.
Alleen als Android onderliggende systeem.

Maar alle merken kunnen het verbieden of gewoon toestaan.
Alleen als Android onderliggende systeem.
Dus de keuze is eindeloze varianten van Android waar Google een ijzeren grip op heeft en iOS.
Even tellen.... ja dat zijn er 2.
google verbiedt het op hun eigen systeem. Maar een samsung of xiaomi kan dit gewoon toelaten.
snap je punten niet zo. google is google, samsung is samsung, android is alleen waar het op draait, alle andere is taboe.
Volgens mij begrijp je het punt verkeerd.
Het begon hiermee:
De 2 keuzes die je hebt bij aanschaf van een smartphone.
De '2 keuzes' verwijst naar het OS, daar zijn er effectief maar 2 van, namelijk Android en iOS.

Dus niet de hardware, maar het operating systeem
Samsung telefoons draaien Android
Xiaomi telefoons draaien Android
Bladiebla telefoons draaien Android

Ja met een schilletje maar het is Android. Wil ik als gebruiker wegblijven van Android dan is er maar één alternatief en dat is iOS.
SailfishOS bestaat ook nog, wel android compatible, niet android.
Al die meuk draait Android, dat weet je zelf ook wel.
Wat is het probleem?
Je weet in elk geval dat apps via hun stores in principe aan alle eisen voldoen.
Er staat meer dan genoeg malware op de Play Store, dus dat is maar een vals gevoel van veiligheid.
Ja precies, maar iedere poging draaien deze twee partijen vakkundig de nek om.
maar in dit geval is het net iets anders omdat het geen smartphone betreft. Daarnaast kan een deel van de gebruikers daar niets aan doen omdat ze gekozen hebben voor Fitbit dat opgekocht is door Google
Ik kan al diverse zaken niet doen zonder allerlei authenticator apps die tegenwoordig vereist zijn.

Ik weet niet waarom ik uberhaupt antwoord geeft - je weet zelf prima dat het niet hebben van een smartphone tegenwoordig vrijwel geen optie is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 15 maart 2024 12:38]

Waarom een mobiel en niet gewoon een vaste telefoon (met draai schijf). Misschien minder makkelijk maar ruim voldoende. Nog meer keuze
Je kan ook kiezen tussen wel of geen internet, is dat in jouw optiek ook een vrije keuze? Een vrije keuze is dat je een product of dienst koopt die grotendeels dezelfde behoefte invult, niet of je het productie of dienst wel of niet koopt.
een hardwarematige versie hiervan bestaat ook en is nog veiliger bovendien.
Sure, laat maar zien, een hardware-matige TOTP generator die otpauth QR codes kan scannen.
Je vergeet dat de EU de grootste markt ter wereld is. Geen bedrijf kan er omheen als ze hier iets willen verkopen.
Het maakt eigenlijk weinig uit wat jij gelooft.

De VS is economisch vergelijkbaar, maar heeft maar rond de 300 miljoen inwoners, de EU rond de 450 miljoen. China en India hebben meer inwoners, maar die hebben véél minder te spenderen.

Die zaken maken dat de EU inderdaad de grootste eengemaakte markt ter wereld is en moeilijk zomaar te negeren is.
Als er iets niet aan de EU voldoet dan is het wel "verouderde" technologie. Wat je hier zegt slaat nergens op. De grootste cloud partijen hebben naar aanleiding van de wetgeving wereldwijd bijvoorbeeld egress kosten bij migratie in de ban gedaan. Hoezo verouderde technologie? Ik denk eerder andersom. In plaats van "doen" waar je zin in hebt moet je als platform werk verzetten om privacy en concurrentie mogelijk te maken. Als je de aanpassingen die bijvoorbeeld Apple moet doen (alternatieve app store toestaan, andere engines dan webkit toestaan, NFC chip toegankelijk maken, USB-C voor de iPhones enz) dan denk ik dat we in de EU juist de innovate krijgen die je straks in andere landen ook wel zal krijgen. De EU is namelijk niet de enige die bezig is met dit soort wetten en anticoncurrentie bestrijding.

edit: USB-C toegevoegd

[Reactie gewijzigd door david-v op 15 maart 2024 12:06]

"Bedrijven kapot maken"?
Als je je daar zorgen over maakt zou je deze wetgeving juist moeten verwelkomen. Het doel is o.a. namelijk om de Europese markt te beschermen en de wijze waarop Apple en Google hun app stores gebruiken om concurrerende diensten zoals Spotify te dwarsbomen t.o.v. hun eigen diensten (zoals Apple Music)
Als je iemand zou moeten beschuldigen van bedrijven kapot maken dan zijn het juist de grote techbedrijven die iedere vorm van concurrentie dwarsbomen.
Spotify wist vanaf het begin waar ze aan toe waren.
Dat zegt toch helemaal niets over of Apple en Google het concurrenten lastig maakt of niet?
AH, Jumbo en Lidl maken dus volgens jou ook de concurrentie kapot?
En moeten dus daarom ook gedwongen hun succes maar beperken?
Als een rechter inderdaad besluit dat de supermarkten met hun huismerken het andere producenten op een oneerlijke manier lastig maakt JA!

Wij als consument zijn heel veel meer gebaat bij een open en eerlijke markt.
Als de supermarkten het met oneerlijke concurrentie andere verkopers van bv melk zo moeilijk maakt dat er alleen nog maar huismerken overblijven moet jij eens raden wat er met de prijs gebeurt.
Dit is volgens mij economie les 1.
Ik begrijp niet waarom Apple en Google het concurrenten niet zo lastig mogelijk zouden mogen maken
Misschien de eerste regel lezen van wat een mededingingsautoriteit doet? vooral "monopolie" in een bepaalde markt is DE trigger ;)
AH, Jumbo en Lidl maken dus volgens jou ook de concurrentie kapot?
En moeten dus daarom ook gedwongen hun succes maar beperken?
Ja, en dat gebeurd dus ook, het heeft niks met US vs EU te maken ofzo. Het maakt niet uit waar je bedrijf gevestigd is, ook Europese bedrijven moeten zich aan de regels houden.

edit: "bedrijven" toegevoegd laatste zin

[Reactie gewijzigd door david-v op 15 maart 2024 12:21]

De enige smartwatches die ik heb (hobbymatig, niet dat ik die dagelijks draag) zijn de PineTime en de Bangle.js 2. Nooit zal ik een enkel bedrijf zoveel macht geven over wat ik wel en niet met mijn eigen apparatuur doe.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 maart 2024 07:54]

Omdat het nieuwe beleid alleen geldt voor Europese gebruikers, spelen waarschijnlijk de pas in werking getreden wetten als de Digital Services Act en de Digital Markets Act een rol. Onder de DMA is het juist verplicht voor bedrijven om meer appwinkels en thirdpartysoftware toe te staan op platforms.
Neen, want ten eerste valt Fitbit niet onder de eisen van de DMA, en ten tweede zou dat betekenen dat Google dus nu voor een paar maanden willens en wetens de wet overtreed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee