Rusland gaat meer investeren in internationale spoorlijnen om westerse sancties te omzeilen. Die sancties zijn opgelegd vanwege de Russische oorlog in Oekraïne en hebben grote impact op Russische handel met Europese landen.

Omdat het land naarstig naar andere handelspartners zoekt, krijgen spoorlijnen richting de Perzische Golf een upgrade en komen er meer routes bij.

De Russische regering stak al miljarden euro’s in het verbeteren van twee belangrijke oostelijke spoorlijnen die Rusland verbinden met China, zo meldde persbureau Bloomberg begin deze maand. Het Kremlin gaat nu ook omgerekend 1,6 miljard euro investeren in een spoorlijn die Rusland moet verbinden met havens in Iran. Die spoorlijn wordt circa 160 kilometer lang, schrijft The New York Times.

Met de nieuwe spoorlijn naar Iran wil Rusland ook een betere verbinding leggen met Mumbai, een belangrijke handelsstad in India. De werkzaamheden aan de spoorlijn moeten later dit jaar starten.

Rusland promoot de nieuwe spoorlijn met Iran als een nieuwe handelsroute die een concurrent kan worden voor het Suezkanaal, meldde persbureau Reuters afgelopen jaar, toen de twee landen de overeenkomst tekenden.

Rusland legt nieuwe spoorlijnen aan naar het Oosten en Zuiden

Rusland legt niet alleen nieuwe spoorverbindingen aan, ook een bestaande spoorlijn die tot in Turkije loopt, wordt gerenoveerd. De focus op vrachtverkeer per trein geniet hoge prioriteit, na twee jaar van westerse sancties die grote invloed hebben op de handel tussen Rusland en Europa. Dat was immers de grootste handelspartner van Rusland.

Het wegvallen van handel met Europa heeft de Russische economie niet platgelegd. Het land heeft zijn focus verlegd naar India, China en Iran - dat laatste land gaat al jaren gebukt onder westerse sancties. "Het ontwikkelen van alternatieve handelsrelaties is een van de grootste prioriteiten van Rusland", zegt hoogleraar politieke wetenschap David Szakonyi van The George Washington University tegen Business Insider.

De nieuwe handelsroutes zullen er niet alleen voor zorgen dat Rusland zijn olie en gas op andere markten kwijt kan, maar ook dat de Russen goederen kunnen importeren die ze niet zelf kunnen produceren vanwege een gebrek aan hoogwaardige technologie of menskracht, zegt Szakonyi, de schrijver van het boek Politics for Profit: Business, Elections, and Policymaking in Russia.

"Om te voorkomen dat de economie in elkaar stort, moet de Russische overheid sterke banden hebben met zo'n beetje alle landen waar nog geen sancties tegen zijn ingesteld", legt hij uit. "We gaan waarschijnlijk nog veel meer van dit soort diplomatie zien de komende jaren."

Rusland is sinds de annexatie van de Krim in 2014 heel creatief geworden in het omzeilen van sancties. Het Westen moet "denken zoals zij doen" en Moskou een stap voorblijven, zegt Szakonyi. "We moeten ervan uitgaan dat de Russen zich zullen aanpassen. Je moet niet denken dat de huidige westerse sancties afdoende zijn."

LEES OOK: Rusland heeft zijn inkomsten uit olie en gas bijna weten te verdubbelen in februari, dankzij een speciale belastingmaatregel