Küng zag glijpartij niet aankomen in modderige GP de Denain, CPA onderneemt actie
foto: Cor Vos
donderdag 14 maart 2024 om 19:49

Küng zag glijpartij niet aankomen in modderige GP de Denain, CPA onderneemt actie

Stefan Küng liet zich goed zien de GP de Denain, maar in de finale liep het mis voor de Zwitser. Hij gleed op de laatste kasseistrook onderuit en nam de rest van de favorietengroep mee in zijn val.  Op de site van Groupama-FDJ vertelt hij over zijn koers en de val in het bijzonder. Op sociale media heeft Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA, ondertussen kritiek geleverd op de organisatie van de GP de Denain.

Küng gooide op de eerste kasseistrook van de dag meteen het gashendel al open. Aanvankelijk reed hij met vijf andere renners weg, maar al snel sloeg hij in zijn eentje een gaatje. “Toen ik een bocht nam, was ik plots alleen. Ik dacht: ik kan beter voorin blijven en veilig zijn voor de volgende kasseistroken. Gezien de omstandigheden, leek het me beter om van voren te zitten dan in het peloton”, legt Küng zijn solo-onderneming uit.

Later kreeg Küng – nog altijd in jacht op de drie vroege vluchters – het gezelschap van een groepje andere favorieten. Samen naderden zij tot op een minuut van het koptrio, maar op de laatste strook was er dus de allesbeslissende valpartij. “Ondanks mijn eerdere inspanning, voelde ik me goed en ik wachtte op de laatste strook. Er was veel modder, het was nat, en hoewel ik niet teveel risico’s wilde nemen, slipte ik. Ik zag het niet aankomen.”

Hopen op meer geluk
Küng viel en velen tuimelden over hem heen. “Ik had niets, maar mijn fiets was kapot. Ik moest wisselen en verloor daar de wedstrijd”, aldus de 30-jarige hardrijder, die uiteindelijk als 26ste over de streep kwam.

“Het is heel jammer, want ik voelde me heel goed en de jongens deden geweldig werk om me in positie te brengen. Het is frustrerend. Ik ben fysiek goed, maar hier koersen we niet voor. We koersen voor resultaten, voor zeges. Laten we echter het positieve eruit halen: ik maak het goed. Ik heb wat schrammen, maar niets serieus. Hopelijk hebben we wat meer geluk in de volgende klassiekers, vooral in Roubaix. Maar ik heb vertrouwen.”

Kritiek Adam Hansen
De glijpartij van Küng was zeker niet de enige val tijdens de GP de Denain. Op meer momenten gingen renners onderuit op de met modder besmeurde kasseistroken. Het leidde tot kritiek van Adam Hansen, de voorzitter van rennersvakbond CPA. De vakbond zal – op vraag van de renners – de situatie verder onderzoeken.

“Ik ben een beetje in de war, GP de Denain”, schreef Hansen op X bij een foto waarop gevallen renners te zien zijn, liggend in dikke modder. “Ik dacht dat jullie koers geregistreerd stond als wegwedstrijd (of zit ik er naast), maar dit was een veldrit? Vertel me alsjeblieft dat deze foto niet van jullie wedstrijd is?”

RIDE Magazine
12 Reacties
Sorteer op:
14 maart 2024 20:01
Adam Hansen moet niet gespeeld onnozel zitten doen. Had hij verwacht dat een relatief kleine, doordeweekse koers zoals deze waarbij bekend is dat er kasseien zijn last minute de route zou aanpassen?

Beetje goedkoop dit.
    14 maart 2024 20:52
    Zo mee eens, Vainsteins.

    Of heb ik gisteren de tweet van Adam Hansen gemist over het gevaarlijke rijgedrag van de coureurs in Knokenbreken Koerse?
    14 maart 2024 22:26
    Ja hoor, er komt iemand op voor veiligere omstandigheden en het is meteen een zeikerd.
    Ff een veegwagen eroverheen mag niet teveel gevraagd zijn.
    15 maart 2024 06:56
    Net alsof een veegwagen er A: zo even is B: er uberhaupt op komt en C: de situatie beter maakt. Het gaat hier om ver afgelegen boerenweggetjes waar nauwelijks iemand passeert he, niet de grote markt.
    15 maart 2024 08:25
    Als ik vandaag bel heb ik morgen een veegwagen ter beschikking en kost je +- 1000 euro/dag.
    Daags vooraf inspecteren en een veegwagen inzetten waar nodig zou wel mogen.
    het is niet omdat de renners soms gevaarlijk gedrag vertonen dat situaties die zelfs bij normaal of voorzichtig gedrag levensgevaarlijk zijn moeten aanvaard worden.
    15 maart 2024 09:41
    Intussen heeft Adam Hansen zijn kar al gekeerd - in wat tweets over en weer met de GP Denain bedankt hij hen voor hun inspanningen, zegt hij dat hij van de renners gehoord heeft dat ze grote inspanning gedaan hadden en het parcours er op twee stroken na uitstekend bijlagen.
    Misschien kan ie zich volgende keer eerst eens informeren bij renners die er bij waren en dan pas tweeten....
14 maart 2024 20:39
Benieuwd wat de al zo lang aangekondigde parcourskeurder hier mee aanvangt… of scheurt hij in zijn verwarmde Skoda ook lekker door de kniediepe plassen om zeker niet te laat in de VIP tent aan te schuiven ?
15 maart 2024 00:21
Het is vooral dat er in de winter weinig over die kasseien wordt gereden (met auto's, trekkers, etc.) en er een soort van mos tussen en een beetje op de kasseien gaat groeien.
En als die nat zijn worden ze spekglad.
Hetzelfde zie je bijvoorbeeld aan de franse kust waar rotsen/grote stenen die tussen de lijnen van eb en vloed liggen soms ook van deze mos hebben, en als je bij eb over de stenen loopt en de mos is nog vochtig glijd je ook makkelijk uit.
Voor Parijs-Roubaix is er een association van vrijwilligers, liefhebbers, die voorafgaand aan de koers al die mos zoveel mogelijk weghalen en ook kapotte of verdwenen kasseien vervangen door nieuwe.
14 maart 2024 22:58
Dus er is niemand die van te voren over het parcours rijdt en checkt of er niet ergens een dikke laag modder ligt? Inderdaad wel een beetje slordig. Zoveel van die stroken zijn er nu ook weer niet, dus dat is toch een kleine moeite zou je denken. Een organisatie weet toch welke stroken erg modderig kunnen zijn?
15 maart 2024 08:53
Best een ondankbare taak, een koers organiseren. Als het goed gaat hoor je niks, als er iets niet goed gaat staan opportunisten als Hansen direct klaar met sarcastisch commentaar..
14 maart 2024 22:06
gelukkig geen aankomst bovenop de muur dit jaar , kan er anders geklaagd worden dat er kasseien lagen
14 maart 2024 23:35
De kasseien liggen er door de vele regen van de afgelopen dagen "vettig" bij. Uithalen naar de organisatie van deze gekende kasseikoers vind ik goedkoop. Gaat meneer Hansen straks hetzelfde reageren naar ASO als de kasseien van PR er ook zo bijliggen ? Of gelden voor monumenten andere criteria ?

Reacties zijn gesloten.