Het grote elektrische-autoschandaal is nog maar net begonnen

2

Het begint allemaal een beetje op het Volkswagen-schandaal te lijken : weet je nog, toen toezichthouders het Duitse autobedrijf betrapten op het installeren van software die detecteerde wanneer dieselmotoren in de testmodus stonden en de prestaties aanpasten zodat dit de emissiecijfers flatteerde.

Uit een test van het tijdschrift What Car is gebleken dat de officiële cijfers over de actieradius van elektrische auto’s de actieradius in de praktijk met ongeveer een derde overschatten. Voertuigen werden rondgereden op een testbaan in Bedfordshire totdat ze geen sap meer hadden, schrijft Ross Clarke.

Het resultaat? Een Lexus UX 300e (officiële actieradius 430 km) legde slechts 280 km af voordat hij tot stilstand kwam – 37,9 procent minder dan geadverteerd. Een Volkswagen ID7 Pro (officiële actieradius 383 mijl) heeft 254 mijl afgelegd en een Volvo XC40 Recharge (officiële actieradius 331 mijl) heeft 252 mijl afgelegd. Bovendien zijn dit allemaal zogenaamd langeafstandsvoertuigen die nieuw voor meer dan £ 50.000 te koop zijn.

Ik ben geen petrolhead. Ik zou veel liever een schoon elektrisch voertuig hebben, maar sorry, ik koop er nog steeds geen. Vorige week reed ik op en neer naar de Schotse Hooglanden, met een deur-tot-deur afstand van 780 kilometer. Met royale stops kostte het me 11 uur. In mijn diesel-Volvo-stationwagen was het geen probleem. Op weg naar boven hoefde ik niet eens te tanken: de auto reed gemiddeld 59 mijl per gallon, wat hem een ​​bereik van ongeveer 700 mijl opleverde. Ik weet gewoon niet hoe ik zo’n reis in een elektrische auto moet afleggen, ook al zou ik er £ 55.000 voor willen betalen.

Stel dat ik in die Volvo XC40 Recharge zat. Theoretisch zou ik de reis – zo ongeveer – met één acculading kunnen afleggen. Maar daarvoor zou ik precies halverwege een nacht moeten stoppen, omdat een snellader, ervan uitgaande dat ik er een kon vinden die leeg was en werkte, de auto binnen een redelijk tijdsbestek slechts van 20 naar 80 procent zou kunnen opladen. In de praktijk zou ik minstens twee keer, en waarschijnlijk drie keer, moeten stoppen en ongeveer een uur per keer moeten doorbrengen bij een ellendig benzinestation.

En dat is in een premium model. Ik ben eens gaan zitten en bedacht hoe ik Schotland kon bereiken in een Nissan Leaf, volgeladen en bij koud weer, terwijl zelfs de geadverteerde actieradius voor de auto daalde tot 99 mijl. Er zouden minstens zeven een uur durende tussenstops nodig zijn – en zelfs dat was afhankelijk van sites die in veel gevallen slechts één oplader aanboden. Jammer als iemand anders het gebruikt.

Advertisement

Nog erger zou het zijn als ik uiteindelijk Schotland zou bereiken. Vorige week maakte ik een tocht over de 22 mijl lange enkelsporige weg die naar de achterkant van het schiereiland Knoydart leidt. Ik zag daar geen elektrische voertuigen, en dat is geen wonder. Er is geen enkele hoop om ergens langs die weg een voertuig op te laden – als ik de reis zou ondernemen, zou ik me uiteindelijk net als kapitein Scott voelen die zich zorgen maakte of zijn rantsoenen wel zouden meegaan tot aan de Zuidpool en terug.

Elektrische auto’s zijn praktisch als lokale runabouts, voor automobilisten die toegang hebben tot parkeergelegenheid op eigen terrein binnen het bereik van een stopcontact. Maar voor de meesten van ons zijn ze nog steeds geen praktische oplossing. Het is ook niet waarschijnlijk dat dit in de nabije toekomst zo zal worden. Als we het land zouden bedekken met snelladers, zou het elektriciteitsnet kapot gaan. Zoals het hoofd van Toyota onlangs opmerkte, hebben westerse regeringen geprobeerd aan te dringen op een volledige transitie naar elektrische voertuigen, in onwetendheid over het feit dat veel delen van de wereld niet over effectieve elektriciteitsnetwerken beschikken.

Lees meer
Eigenaren van elektrische auto’s trekken de stekker uit hun groene machines; "We hebben geen keuze, we zijn opgelicht"

Proberen om meteen over te stappen op elektrische auto’s heeft de hele poging om het wegvervoer koolstofarm te maken tot mislukken gedoemd. Wat ik trouwens echt wilde kopen, was geen dieselauto, maar een hybride benzineauto, met een bereik van 80 km alleen elektrisch en een kleine benzinemotor als back-up voor langere reizen. Maar toen ik keek, leek een dergelijk voertuig niet te bestaan, en verdere innovatie op het gebied van hybrides is ondermijnd door het vooraf aangekondigde verbod van de regering vanaf 2035. Als gevolg hiervan worden fabrikanten veroordeeld om voertuigen te maken die maar weinigen van ons ooit zullen willen kopen.


Help ons de censuur van BIG-TECH te omzeilen en volg ons op Telegram:

Telegram: t.me/dissidenteen

Meld je aan om onze gratis dagelijkse nieuwsbrief met het belangrijkste nieuws direct in je mailbox te ontvangen:

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Vergeet niet de bevestigingsmail te openen om de nieuwsbrief te activeren (check je spambox als je hem niet ziet)


Video – Tesla met dieselgenerator: YouTuber heeft een actieradius van 4.300 kilometer

Er wordt vooraf gemodereerd dus het kan even duren voor je comment verschijnt.

Klik op de tag ⬇️ om meer te lezen over

Meer Laden
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marco
Marco
1 maand geleden

“Ik ben geen petrolhead. Ik zou veel liever een schoon elektrisch voertuig hebben” Helaas moeten de EV’s ook wat milieubelasting betreft de benzineauto’s voor laten gaan.

Marcel
Marcel
1 maand geleden

Een EV is veel verontreinigender. dan een auto op fossiele brandstof. Om de simpele reden dat ze stukken zwaarder zijn. Er zin dus meer grondstoffen voor nodig.
Daarnaast gebruiken ze meer energie om zich te verplaatsen, want ze zijn nou eenmaal zwaarder. Dat is hele simpele natuurkunde.
Het wordt nog erger.
Doordat ze zwaarder zijn slijten de banden en het asfalt meer. Deze, zeer kankerverwekkende fijnstof (gevulkaniseerd rubber en asfalt) komt in de atmosfeer.
Het wordt nog erger:
De hele infrastructuur die hiervoor benodigd is daarvoor kan je hetzelfde zeggen.
Het is veel meer, verbruikt veel meer, vernietigd veel meer.