System Shock-remake komt op 21 mei naar PlayStation- en Xbox-consoles

De remake van System Shock komt op 21 mei naar de Xbox One-, Xbox Series-, PlayStation 4- en PlayStation 5-consoles. Het spel kwam vorig jaar mei uit voor pc. De sci-fi-shooter verscheen oorspronkelijk in 1994.

De consoleversie krijgt een uitgebreider einde en een nieuwe vrouwelijke hoofdrolspeler, naast de bestaande mannelijke hoofdrolspeler, zegt uitgever Prime Matter. Daarnaast zijn de controllers aangepast voor de consolecontrollers en ondersteunen de consoleversies maximaal 4k op 60fps. In de shooter staan hacken, puzzels en een vijandige AI centraal. De remake bevat de gameplay van het origineel, met nieuwe graphics, controls en geluidseffecten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

13-03-2024 • 07:42

35 Linkedin Whatsapp

Reacties (35)

35
29
12
3
0
10
Wijzig sortering
Daarnaast zijn de controllers [sic] aangepast voor de consolecontrollers en ondersteunen de consoleversies maximaal 4k op 60fps
Het spel ondersteunt ook controllers op PC (Xinput-gebaseerd).
Veel goede dingen over het origineel gehoord, echter nooit de kans gehad om hem te spelen, denk dat ik deze remake maar een keer de kans zal geven.
Woke en de Sweet Baby Inc. controverse, waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord had, is niet echt van toepassing op dit spel, niets mis mee om ook een vrouw als protagonist te mogen kiezen.

Non-discussie dus, liever heb ik het over dat NightDive een fantastisch product heeft uitgebracht na véél obstakels, met oldschool immersive sim systemen.

Hulde daarvoor.
(r.i.p. een nieuwe Deus Ex na het ineenstorten van Eraser Group)
Goed gezegd! Mooi dat je Deux Ex noemt, het deel dat 21 (!!!) jaar geleden uitgegeven is, kreeg ook de optie voor een vrouwelijke hoofdpersoon. Kan je uit die tijd ook maar één persoon herinneren die daarover moest janken?
Goed gezegd! Mooi dat je Deux Ex noemt, het deel dat 21 (!!!) jaar geleden uitgegeven is, kreeg ook de optie voor een vrouwelijke hoofdpersoon. Kan je uit die tijd ook maar één persoon herinneren die daarover moest janken?
Die optie was geschrapt tijdens de ontwikkeling van het spel. Met een mod kan je het zelf toevoegen.
Deus ex: invisible war kwam 21 jaar geleden uit, de versie die jij bedoelt kwam 24 jaar geleden uit
You play as Alex D. (whose gender may be chosen at the outset of the game)
Bron: https://www.gamespot.com/...-war-review/1900-6084857/
Oh IW. Over dat spel praten veel DX-fans liever niet, maar dat heeft niets te maken met de geslachtskeuze aan het begin van het spel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 maart 2024 13:42]

Thx. Nee, kon dat? Wist ik niet.
Nightdive remaster van Deus Ex 1... mwoa. Yes please.

Maar eerst Thief/Thief 2 graag :(

Het is best wel triest hoe ik leun op Nightdive om oude goede games weer terug te brengen. Het is niet alsof ik nou echt heel erg warm word van dezelfde games maar opnieuw blijven spelen, maar ze hebben kwaliteiten die ik helaas mis in veel moderne games. Uitdaging, bijvoorbeeld.
Thief 1 en 2 remasteren lijkt me ongelooflijk moeilijk om te doen. Sommige maps zijn duizelingwekkend groot en complex. Verder wordt je gewoon 'gedropt' met een paar objectives, en los het maar op binnen de mogelijkheden van de systemen, een echte immersive sim. Tot nu toe volgens mij ongeëevenaard.
Men is niet bang, men wil er geen geld aan uitgeven. Niets mis mee.
We hebben echt een probleem zodra mensen massaal conspiracy theories op 4chan gaan geloven en Kiwifarms je iemand de dood in kan laten pesten zonder dat iemand zich even afvraagt wtf die persoon aan het doen is.
en Kiwifarms je iemand de dood in kan laten pesten zonder dat iemand zich even afvraagt wtf die persoon aan het doen is.
Al meermalen compleet vals bewezen, maar als je per se Kween Keffhals moet geloven dan wel ja.
Waarom Keffals?

Denk in plaats van haar aan Near, Chloe Sagal en Julie Terryberry.
Zou je ook zo reageren als er een mannelijke hoofdpersoon aan een spel wordt toegevoegd? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen :)
Ja, ik zie geen enkele reden waarom spellen met een vrouwelijke protagonist (Tomb Raider, Life is Strange, Control, Returnal, Aline Isolation, om er maar een paar te noemen) een mannelijk hoofdpersoon moeten krijgen. Het hoeft niet, het spel is goed zo. Een nieuw deel met een nieuw karakter, prima. Al kan ik me dan ook voorstellen dat het huidige karakter evengoed werkt en me nog opbrengst in emotionele investering oplevert.

Had een nieuwe System Shock uitgebracht, dan was het prima, zoals ook Uncharted (als ware het een mannelijke Tomb Raider) prima is.
Ik denk dat velen het met je eens zijn dat het niet uit zou moeten maken. Echter is eea de afgelopen x jaar niet in balans geweest. Door het hier en daar wat extra te pushen poogt men het normaalbeeld wat sneller bij te stellen.

Als we de keuzes van iedereen (dus ook filmmakers, gamedevelopers, etc) respecteren kan iedereen op zijn eigen manier proberen bij te dragen. Alle zogenaamde excessen die mensen nu denken te zien komen mijn inziens met name voort uit gebrek aan respect voor andermans normen, waarden en vrijheden (om bv protagonisten aan te passen). Men probeert hier geen geschiedenis te veranderen; de originele game is er nog steeds, de remake heeft er, naast wat nieuwe graphics, ook content bijgekregen. 🙂
Goed punt, ik zie deze keuze echter in lijn met het shoehornen van nutteloze toevoegingen aan bestaande IP's:
een hypothetische film rondom Pacman zal ook afgefakkeld worden over psychologische problemen van Pacman, omdat Pacman niet de karakter is waar je dat probleem het beste aan op kunt hangen. Wil je een film rondom psychologische problemen maken, kun je beter een goed verhaal schrijven, en het spelen van Pacman relateren aan die problematiek.

Dat is mijn probleem hiermee: een vrouw toevoegen, met als enige reden dat je een vrouw toevoegt, "Want vrouwen kunnen ook echt wel hacken, hoor!". Dat vind ik een beetje simpel, en vrouwen minimaliseren tot 'vrouw'. Het hele spel speelt hetzelfde, de karakters reageren hetzelfde, enkel je reflectie in de spiegel verandert, en voila: we zijn inclusief. Top...
Pacman is ook een goed voorbeeld:
Ms. Pac-Man kwam 43 jaar (!!!) geleden uit, ongeveer een jaar uit na het origineel; Pac-Man. Je speelt daar met een vrouwelijke Pac-Man.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ms._Pac-Man

Nog voordat de meeste gamer-gaters geboren waren hadden we al te maken met spellen waarbij een vrouwelijk personage speelbaar wordt nadat er eerder een hoofdrol voor een mannelijk personage weggelegd was :)
Mijn vriendin kiest, als het even kan, altijd de vrouwelijke variant van een karakter. Als ik vraag waarom is dat omdat het voor haar realistischer is en dichterbij de fantasie komt die het spel probeert te geven. Geen vrouwelijk karakter ontneemt haar dus van die keuze.

Je zou het niet zeggen dat personen die meer op je lijken, je ook meer aanspreken. En vrouwen beslaan toch al gauw de helft van de bevolking. Dus waarom zou je de optie niet toevoegen?
Mijn vrouw ook, en is vergroeid met Tomb Raider, maar kan dat nou niet echt het beste vrouwelijke rolmodel noemen. Er is genoeg te verbeteren aan hoe mensen bewust en onbewust worden beïnvloed door karakters in spellen, maar het toevoegen van een vrouwelijke character om het toevoegen van een vrouwelijke character...

Misschien zie er ook wel echt het verkeerde in en heeft de ontwikkelaar er écht heel veel moeite in gestopt. Gebruikersonderzoek, onderzoeken welke rol er nog mist in het spel, welk type karakter ze nog moeten uitdiepen om zo meerdere archetypes aan te spreken, een nieuwe verhaallijn schrijven, storyboarden, stemmen opnemen, etc. Ik denk echter dat het veel simpeler is: een vrouwelijk karakter (basically een skin) toevoegen om nog even wat procentjes meer te verdienen met een consolerelease... Als ze het echt zo belangrijk hadden gevonden, leek me dit ook wel opgaan voor de pc release...
Wauw, waar kan je je druk maken....
Zijn mensen heel goed in... Leuk zelfhulpboek voor ze "Don't sweat the small stuff... and it's all small stuff"
Je schrijft dat wel, maar als je heel eerlijk bent; de afstand tussen jou en de Witcher of de Master Chief is vele malen groter dan de afstand tussen jou en “een lesbische omgebouwde vent in een rolstoel”.

Waarom zou jij wel ‘rolmodellen’ in media mogen hebben, alleen omdat er statistisch gezien meer van jou zijn?
Het eerste wat in mij opkomt is “waarom geen update naar de pc versie”. Het lijkt mij redelijk eenvoudig om dit via een update beschikbaar te maken voor je trouwe klanten die het spel al gekocht hebben op pc.
Het eerste wat in mij opkomt is “waarom geen update naar de pc versie”. Het lijkt mij redelijk eenvoudig om dit via een update beschikbaar te maken voor je trouwe klanten die het spel al gekocht hebben op pc.
Update 1.2 is aanstaande, daarin zit deze feature ook.
Omdat het spel 30 jaar geleden gemaakt is en compleet opnieuw van de grond af aan opgebouwd is met hoogstwaarschijnlijk een compleet nieuw team. Dit team heeft ook een inkomen nodig. Die pc-versie komt nog wel.
Het spel kwam vorig jaar mei uit voor pc
Staat netjes in de titel, de pc versie is er dus al ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee