De nieuwe humanitaire corridor moet de aanvoer van hulpgoederen naar Palestijnen in de Gazastrook mogelijk maken. De hulproute over zee zou eigenlijk afgelopen weekend al openen, maar vanwege technische problemen lag het schip Open Arms maandagavond nog altijd vast in de haven van het Cypriotische Larnaca.
Voor de hulproute werkte de non-profitorganisatie Proactiva Open Arms samen met het Amerikaanse World Central Kitchen (WCK). Laatstgenoemde organisatie wil een "maritieme snelweg" creëren waarover continu schepen "met miljoenen maaltijden" naar Gaza kunnen varen.
De zeecorridor is een samenwerking tussen de Europese Unie, Cyprus, de Verenigde Arabische Emiraten, de Verenigde Staten en andere partners. Dat liet Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen afgelopen week weten op een persconferentie. De EU trekt 250 miljoen euro uit voor de humanitaire hulpactie.
Cyprus is sinds december al bezig met een zeecorridor. Eind vorig jaar kreeg het land van Israël voorlopige toestemming om de corridor te openen. Israëlische militairen controleren wel eerst alle schepen voordat ze richting Gaza varen.
Volg de ontwikkelingen van het conflict
VS druk met aanleg noodhaven, via land komt te weinig hulp binnen
Het Amerikaanse leger is druk bezig om een noodhaven aan te leggen in Gaza, zodat vrachtschepen kunnen aanleggen om voedsel, water, medicijnen en tijdelijke woningen te brengen. De haven moet ervoor zorgen dat dagelijks "honderden extra vrachtwagenladingen met hulpgoederen" naar Gaza kunnen, zei een woordvoerder van de Amerikaanse regering eerder. De bouw van de noodhaven zal enkele weken duren.
In de tussentijd bouwt WCK in Gaza een steiger met materiaal van vernielde gebouwen en puin. Dat moet ervoor zorgen dat de eerste hulpgoederen in ieder geval het land binnen kunnen. "De bouw van de steiger is in volle gang", schrijft José Andres van WCK op X. "We kunnen misschien falen, maar de grootste mislukking is dat we het niet proberen."
In de Gazastrook komt over land slechts beperkt hulp binnen. Dat komt doordat controles van Israël de capaciteit beperken. USAID, de grootste hulporganisatie die in Gaza actief is, zei twee weken geleden dat dagelijks 85 vrachtwagens de Gazastrook in kunnen. Maar er zijn er minstens 500 per dag nodig om voldoende voedsel en hulpgoederen het gebied in te krijgen.
Landen hebben daarom hulpgoederen gedropt met vliegtuigen. De nieuwe hulproute over zee moet er dus ook voor zorgen dat meer hulp Gaza kan bereiken.