De grootste verzekeraars van het land zijn Zilveren Kruis, CZ, Menzis en VGZ. Voor alle vier ziet de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) na een uitgebreid onderzoek verbeterpunten. Ze moeten de "knelpunten in het aanbod" van zorg beter in beeld brengen en op basis daarvan actie ondernemen.
De NZa onderzocht onder meer wachttijden bij ziekenhuizen en ggz-instellingen die langer zijn dan toelaatbaar. Hierbij concludeerde de toezichthouder dat de grote zorgverzekeraars die te lange wachttijden niet voldoende in kaart hebben of er niet genoeg aan doen om ze aan te pakken.
De NZA verwacht een proactieve houding van zorgverzekeraars bij het terugdringen van wachttijden en wachtlijsten.
Zorgplicht verzekeraars
Zorgverzekeraars regelen via contracten met zorgaanbieders waar je als verzekerde in aanmerking komt voor een vergoede behandeling. Ze zijn daarbij verplicht om te zorgen dat er genoeg zorg beschikbaar is, binnen afzienbare tijd en op goede reisafstand. Dat is de zorgplicht. Als bij enkele zorgaanbieders wachtlijsten ontstaan, moeten zorgverzekeraars waarborgen dat die worden bestreden en dat verzekerden elders terecht kunnen.
CZ en Menzis schieten flink tekort
Twee zorgverzekeraars schieten volgens de NZa dusdanig tekort dat ze een formele maatregel opgelegd hebben gekregen. Dat zijn CZ en Menzis, bevestigen zij in een reactie. Wat die maatregel precies inhoudt, heeft de autoriteit nog niet bekendgemaakt. Dat gebeurt pas als de zorgverzekeraars niet binnen zes maanden beterschap tonen.
CZ erkent dat de verzekeraar beter moet gaan registreren. "Daar hebben ze een punt. Dat moet beter. Maar we kunnen niet zomaar een blik opentrekken of die zorg zelf gaan verlenen", zegt de woordvoerder van CZ.
Menzis zegt de zorgplicht serieus te nemen en zo snel mogelijk in gesprek te gaan met regionale zorgaanbieders om te kijken naar verbeteringen.
Volg nieuws over gezondheid
'Toegang tot zorg geen vanzelfsprekendheid meer'
"De toegang tot zorg is geen vanzelfsprekendheid meer", schrijft de NZa. Volgens de zorgwaakhond zijn alle partijen in het zorgstelsel verantwoordelijk voor de toegankelijkheid maar moeten zorgverzekeraars een sturende rol pakken.
Zij moeten het aanbod van zorg en de vraag naar zorg in de gaten houden en zorgen dat die op elkaar aansluiten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door afspraken te maken met zorgaanbieders om wachtlijsten aan te pakken en daarna ook te controleren of dat tot resultaat leidt.
NUjij: Uitgelichte reacties