Zweedse rechtbank legt betalingsdienst Klarna AVG-boete van 670.000 euro op

Klarna krijgt een boete van omgerekend 670.000 euro wegens het overtreden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het Zweedse fintechbedrijf zou gebruikers onvoldoende hebben geïnformeerd over de opslag en verwerking van persoonlijke gegevens.

Het gaat in de zaak om privacyverklaringen die tussen maart en juni 2020 werden gebruikt, meldt Reuters. In de tussentijd zijn de privacyverklaringen bijgewerkt. De Zweedse rechtbank stelt dat de informatie die Klarna verstrekte, onduidelijk of moeilijk toegankelijk was. Op grond van de AVG zijn Europese bedrijven wettelijk verplicht om gebruikers en klanten te informeren over de persoonlijke gegevens die ze bewaren en voor hoelang.

De Zweedse rechtbank legt Klarna een boete op van 7,5 miljoen Zweedse kronen, omgerekend 670.000 euro. Dit bedrag is gelijk aan wat de Zweedse gegevensautoriteit oorspronkelijk eiste. Een lagere rechtbank oordeelde een jaar geleden nog dat Klarna 6 miljoen Zweedse kronen moest betalen: rond de 536.000 euro.

Klarna is een financiële dienstverlener die achteraf betalen mogelijk maakt. Klanten die een product bestellen via een webshop, krijgen het bestelde product opgestuurd en hebben na aankoop maximaal 30 dagen om voor het product te betalen. Klarna biedt daarnaast spaarrekeningen aan.

Klarna: shop nu, betaal later

Door Sabine Schults

Redacteur

11-03-2024 • 16:36

75 Linkedin Whatsapp

Reacties (75)

75
72
27
6
0
37
Wijzig sortering
Klarna is een financiële dienstverlener die achteraf betalen mogelijk maakt. Klanten die een product bestellen via een webshop, krijgen het bestelde product opgestuurd en hebben na aankoop maximaal 30 dagen om voor het product te betalen. Klarna biedt daarnaast spaarrekeningen aan.
Op basis van deze rubriek in de De Avondshow, mag deze laatste alinea wel wat minder neutraal? Dit leest mij al bijna als reclame.

Het voelt sowieso heel ongemakkelijk dat een bedrijf met zo'n smerig verdienmodel waar mensen echt kapot aan kunnen gaan, voor zo iets lulligs wel een boete krijgt. Laten we wel wezen, wat merkt een consument er nu van dat zijn gegevens onterecht opgeslagen/verwerkt worden?
Heel simpel: ze hebben zich aan de wet te houden en dat deden ze niet.
Wanneer jij geflitst wordt omdat je midden in de nacht door rood rijdt dan heeft ook niemand daar last van, maar het mag niet en dus betaal je die boete.
Ik denk dat @Alxndr bedoelt dat klanten veel meer last hebben van het verdienmodel van Klarna dan van die verwerkte persoonsgegevens. Daar heeft hij wel een punt. Klarna wordt nu afgestraft op iets wat wel belangrijk is maar maatschappelijk gezien een bijrol speelt in de gevolgen die de bedrijfsvoering van deze sector kan hebben.
Dat deel heb ik even bewust niet beoemd, want daar gaat het niet over bij het uitdelen van de boete.
Wat hij deed is een voorbeeld van whataboutism.

Ben het wel met hem en jou eens dat het verdienmodel en het niet kunnen beschermen van mensen tegen hun eigen koopzucht de maatschappij flink belast. Er lijkt ook totaal geen controle op plaats te vinden, ook in het verleden niet met de slogans "Koop nu en betaal later makkelijk in x termijnen".
Voor rood staan bij de bank van €500 moest ik een contract van 18 pagina's of zo door worstelen (niet gedaan uiteindelijk), maar voor Klarna? Geen idee.

Edit: het zou gezonder zijn als ze zouden fungeren als tussenrekening; dan is je geld wel echt van je rekening af zodat je jezelf niet in de schulden kunt werken, maar kun je het bij een geschil makkelijker terug krijgen.

[Reactie gewijzigd door Raymond Deen op 13 maart 2024 09:53]

Laten we wel wezen, wat merkt een consument er nu van dat zijn gegevens onterecht opgeslagen/verwerkt worden?
Indirect merk je er inderdaad dan niets van maar stel dat Klarna gehackt word, dan loop je als consument wel risicos dat je data dan in foute handen terecht kan komen.
Op zich zijn bedrijven als Klarna niks nieuws. E.g. Wehkamp bood in het verleden achteraf betalingen aan. Met als resultaat duizenden gezinnen met lage inkomens die te maken kregen met zeer hoge rentes en uiteindelijk in de schuldhulpverlening terecht zijn gekomen.

Ik zie liever een verbod op dit soort diensten, kun je het niet betalen dan kun je het niet kopen, daarmee is het klaar. Het hele verdien model is er naar om te zorgen dat klanten niet op tijd kunnen terugbetalen.

[Reactie gewijzigd door ELD op 11 maart 2024 17:04]

Ik zie liever een verbod op dit soort diensten, kun je het niet betalen dan kun je het niet kopen, daarmee is het klaar.
Ik (en iedereen die ik ken iig) gebruik klarna omdat ik dan de betaling gewoon achter blijf houden net zo lang tot het product correct geleverd is. Heeft helemaal niets met niet kunnen betalen te maken.
De kans dat een webshop iets dropshipt uit verweggistan wordt met de dag groter en daarmee diensten als klarna voor mij steeds nuttiger.
Ik heb dat in het verleden wel eens gehad. Je geeft gewoon bij klarna aan dat je de bestelling niet hebt gehad en dus niet betaalt.

Een alternatief is paypal gebruiken. Via hen een geschil openen met de verkoper zodat je je geld terug krijgt. Krijg je dat niet? Dan druk je op "escaleer naar paypal." Het idee is dat paypal dan gaat uitzoeken wat er moet gebeuren, maar in de praktijk kiest paypal altijd de kant van de koper en heb je je geld terug.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 11 maart 2024 17:10]

De vraag is of je verplicht bent om Klarna te betalen als de webshop niet of verkeerd levert, of hun retouren niet goed administreert.

Ik denk dat de kleine lettertjes in de overeenkomst die jij met Klarna aangaat daar nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Voor zover ik weet biedt Klarna alleen uitgestelde betaling aan (met hoge rente als je niet op tijd betaalt) en helemaal geen kopersbescherming zoals jouw intentie. Als jij iets retour stuurt en de webshop geeft niet aan dat de betalingsverplichting is komen te vervallen dan zul je gewoon moeten betalen of de rente teller begint te lopen ...
Dat bieden ze wel.

er staat gewoon op de site
Je betaalt pas als een eventuele retourzending door de webwinkel verwerkt is.
En uit de algemene voorwaarden:
Je betaalt alleen als je je bestelling hebt ontvangen!

Klarna biedt consumenten kopersbescherming, wat inhoudt dat je niet hoeft te betalen voor je bestelling tot je die ontvangen hebt en dat Klarna je helpt als je problemen hebt met je aankoop. Meer informatie over Klarna's koperbescherming vind je op de website.
En zo heb ik het ook gebruikt.

Het lijkt mij dat klarna prima in staat is om gewoon de betaling in te trekken bij de webwinkel, maar ik heb dat soort details nooit bekeken

Zie hier voor meer info waar je oa kunt vinden dat je een "goederen niet ontvangen" claim tot 120 dagen na aankoop in kunt dienen
https://www.klarna.com/nl...herming-voor-consumenten/

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 11 maart 2024 17:23]

Is wel heel lastig.
In Duitsland iets besteld. Kreeg factuur stond ander product op (zelfs verboden product in Nederland). Dus direct contact gezocht en overeenkomst binnen 15 minuten ontboden. Partij bleef aanhouden te willen verzenden. Ik heb alle aangeboden contact manieren gebruikt (adres op factuur, adres op website, afzender adres). Zowel in het Nederlands, Duits als Engels - de website was in het Nederlands.

Toch heeft de winkel het na 4 dagen alsnog verstuurd. Ik het het pakket niet aangeraakt en geweigerd aan de deur.
De verkoper heeft dat terug ontvangen en wilde alsnog €25,-.

Na veel communicatie met bewijzen dat hij de ontbinding ontvangen had voordat er een postlabel aangemaakt was, en dat daar 4 dagen tussen zaten en wet kopen op afstand etc.
Uiteindelijk gestopt. Maar wilde Klara nog geld, want je kunt niet aangeven dat je het pakket niet gaat ontvangen. Of dat de koop ontbinden is.
Alles gaat dan via een custom formulier.

Heeft uiteindelijk veel tijd gekost voordat Klara de factuur (volledige dus meer dan die €25,-) niet meer wilde innen.

Moest zelfs een account aanmaken bij Klara om het te stoppen, ondanks dat ik dus niets ontvangen zou en niets wilde afrekenen.

Het goederen niet ontvangen proces gaat er van uit dat je de goederen nog wel wil ontvangen. Dus zou er in mijn geval voor zorgen dat de verkoper zou worden verzocht het nogmaals te versturen.

Er is geen proces voor als de verkoper het verkeerde product verstuurd heeft of wil versturen en je er voor kiest het niet aan te nemen.
Klara handeld alsof je een overeenkomst met hen gesloten hebt, terwijl de overeenkomst met de verkopende partij was en die al was ontbonden.

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 maart 2024 19:23]

Heb je vaker uit Duitsland iets besteld?

Ik heb dat één keer gedaan en heel veel gezeur gehad (product zat er niet bij nadat het meer dan 6 weken duurde voordat er geleverd werd - vanwege drukte, ziekte, enz. - geen nalevering mogelijk waarna een creditering volgde wat ook nog te lang duurde).

Voor mij was dit één keer maar nooit weer. Zeker niet bij die winkel.

Op mij kwam dit over als het niet interessant vinden om naar Nederland te leveren.
Normaal heb in nooit problemen. Veel winkels via www.bricklink.com in Duitsland en bijvoorbeeld www.thomann.de hebben juist erg goede service.

Alleen zijn de verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland vele malen hoger geworden na de Corona tijd, dus is het voor LEGO minder aantrekkelijk om daar te kopen. Maar Thomann is nog steeds aantrekkelijker geprijst en levert op de eerst afgesproken dag of eerder.

Bricklink doe ik via PayPal en Thomann gewoon iDeal of Creditcard. Klara had ik nooit eerder gebruikt.

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 maart 2024 22:45]

Thomann is volgens mij een positieve uitzondering. Ook al omdat ze iDeal aanbieden (heb daar ook ooit wat besteld). Bricklink ken ik niet.

Wellicht heb ik "pech" gehad. Maar dat van die verzendkosten klopt wel. Die moesten ook speciaal opgegeven worden door die winkel.
Bricklink bestaat al ruim 23 jaar :)

Nog uit de tijd dat er geen verschil in verzendkosten naar Europa was en geen import belasting op pakketpost vanuit Amerika.

Dus een van de eerste internationale internet winkels. Sinds 2019 is het platform gekocht door LEGO, maar verder in tact gelaten, zowel kwa medewerkers als vormgeving. Dus nog steeds een fijne community.

De gratis 3D CAD software om Virtueel LEGO sets te ontwerpen, instructies te maken en realistische foto's en simpele animaties mee te maken is ook van BrickLink: https://www.bricklink.com/v3/studio/download.page

Deze wordt nog steeds actief onderhouden en verbeterd, ook met community input.
Zo hebben ze op mijn verzoek de wachtwoorden van het bestandsformaat gehaald, zodat de modellen zonder export of tussenstap direct in Blender te laden zijn met een plug-in. De .io file is eigenlijk een zip file met LDraw bestanden en foto's, daar zat een (publiek bekend, onder IT-ers, niet onder gebruikers) wachtwoord op. In Amerika mag je wachtwoorden niet kraken of gebruiken zonder expliciete toestemming, dus konden Open source tools (Blender Plug-In) niet de .io gebruiken en moest de gebruiker met verlies van informatie en fouten het model converteren naar een ander formaat. Dat hoeft nu niet meer.

Cool dus (vind ik).
Onder andere op www.rebrickable.com vind je sets die gemaakt zijn in deze software door LEGO fans. Incl. PDF bouw instructie en gerederde foto's.

[Reactie gewijzigd door djwice op 14 maart 2024 07:58]

Dank voor je leuke aanvulling. Ga de websites eens wat verder bekijken.
Precies, ik betaal ook 90% achteraf, Klarna is perfect, bij bol.com kan je ook achteraf betalen en dit doe ik tegenwoordig altijd. Steeds vaker krijg ik dat het niet geleverd is, of het verkeerde geleverd. Bol.com is tegenwoordig meer een marktplaats geworden.

Laatst nog een nieuwe horloge besteld bij een horloge zaak, die toch niet geleverd kon worden. Via Klarna was mooi alles geregeld. Geen gedoe met wachten op geld terug.
Bij niet leveren of foutief leveren van de webshop of winkel verwacht Klarna wel je betaling binnen de termijn, ook na onderzoek als de webshop zegt dit te hebben onderzocht bij de leverancier ben je alsnog verplicht te betalen en daarna je klacht in te dienen voor spullen die je nooit ontvangen hebt.
Zo ging het bij mij in de praktijk niet. En zo staat het ook niet in de algemene voorwaarden op de site die ik hier al een keer geciteerd en gelinkt heb.

Dus waar baseer je dat op? Als ik vragen mag.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 12 maart 2024 15:46]

Eigen ervaring, product niet geleverd, leverancier heeft onderzoek gedaan en bepaald dat dit wel het geval was, waarbij ik tot de conclusie kwam dat dit misschien in een algemene ruimte is neergelegd waar openbaar toegang is.

Echter, ik geen pakket, maar Klarna wel eist dat er een betaling wordt voldaan want leverancier heeft bepaald dat er geleverd is.

Verder onderzoek kan alleen worden gestart NA betaling en met een klacht en rechtszaak naar de leverancier en webshop.

einde van het verhaal geen product wel een rekening.
Ideaal die dienst van Klarna. Dit heb ik een keer gehad met een kledingzaak. Niet leveren en later weg website. En verder onder een andere naam om zo continu de boel op te lichten. Ze pakken degenen die met iDeal en dergelijke betalen, bieden Klarna aan voor de show om men maar te laten denken dat het wel goed zit.
Ik ben blij dat ik Klarna heb gebruik. Direct na levering betaal ik, maar in dit geval netjes bij Klarna aangegeven dat ik niets heb ontvangen. Kreeg nog wat lager de tijd, daarna aangegeven dat het nog steeds niet is geleverd. Betalingverplichting werd direct netjes ongedaan gemaakt.
Op reddit lees je veel horror-verhalen van mensen die Klarna gebruiken voor aliexpress. en nooit iets ontvangen, terwijl Klarna wel het geld wil hebben
Zelfde met PostNL of DHL als zij uit onderzoek bepalen dat er toch geleverd is verwacht Klarna gewoon dat je betaald, hoe PostNL of DHL dat resultaat heeft bepaald uit onderzoek wordt dan heel vaag over gedaan.
Vreemd, ik maak ook gebruik van Klarna en krijg gewoon kwijtschelding als er niet geleverd is. Eerst via AliExpress en als dat niet het gewenste resultaat oplevert via Klarna, no problem.
Ik neem wel eens de gok, zoals google me altijd liet doen. Bestelde ewaste op ali, vooruit betaald met paypal... afgewacht. Werd ik gebeld door de doane, over wat er in mn pakket zou zitten. Ik zei: het komt van ali, ik hoop iets dat lijkt op deze artikelen. Kreeg het pakket met briefje erin: is dan wel teleurstelling waarschijnlijk 😂

En nee volgende keer dat ik die gok neem met een ali/temu/ewasteshop betaal ik ook gewoon, al snap ik het concept van afwachten heus wel. Iemand nog een cassettedeck van de ewastefabriek? Zijn echt zoooo slecht....

Ok ik spoor niet, weet ik. Maar dit is gewoon jezelf voorzien van een suprise, you never know what youre gonna get hahaha. Als het maar niet te duur was.

[Reactie gewijzigd door ImperatorTiber op 11 maart 2024 20:15]

Klarna doet precies hetzelfde als een creditcardmaatschappij, alleen hoef je zelf geen creditcard te hebben.
Klopt beide aks een bus. Had bij Media Markt gekocht voor €1K en kreeg niets geleverd noch mijn geld terug, paypal heeft hen onder druk het bedrag doen terugbetalen! Klarna heeft na niet levering en onmogelijke communicatie met Emma bedden De de zaak zelf gecanceld vanwege geen mogelijkheid om af te bestellen. Top ervaringen, betaal nimmer meer vooruit....!
De beunhaas met zijn dropshipshop zal geen Afterpay of Klarna ofzo aanbieden. Daarnaast heb je gewoon een betaalverplichting als je een bestelling plaatst. Dat je bestelling niet naar wens zou worden geleverd of aan verwachtingen voldoet, doet daar niks aan af. Dat is een ander geschil. Eigenlijk te gek voor woorden maar zo is het wettelijk geregeld. Jij moet als consument gewoon betalen, en daarna maar je gelijk proberen te behalen. |:(

Sommige bedrijven bieden daar net als de creditcard een soort verzekering tegen. Maar dat is uiteindelijk relatief beperkt en zullen niet als betaalmethode worden aangeboden door shady shops.

[Reactie gewijzigd door Saven op 11 maart 2024 17:49]

Uh nee, daar heb je de wet “koop op afstand” voor
Wettelijke bedenktijd aankoop
Als u online een product koopt, dan wordt dit juridisch gekwalificeerd als een koop op afstand. Een belangrijk recht dat u hierbij als consument heeft, is de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als u spijt heeft van uw koop op afstand, kunt u die binnen deze termijn en zonder opgaaf van reden opgedaan maken.
Dus kopen met klarna en binnen 14 dagen retourneren met retourverzendbewijs is dus gewoon geen betaling....
goed verhaal, maar zo is het bij mijn geschillen via klarna absoluut niet gegaan. Je kunt gewoon bewijs naar klarna opsturen dat je het hebt geprobeerd te regelen zonder hen en dan regelen zij het. Idem met paypal.

overigens support iedere webwinkel die prepaid kaarten accepteert ook klarna en anders wel paypal. Dus er is voor mij in 99% van de gevallen een optie.

En bij winkels waar ik kopersbescherming nodig acht te hebben en geen optie voor mij bieden, koop ik gewoon niks. De “beunhaas met zijn dropship” bekijkt het dan maar gewoon :)

Overigens heb je zeker geen betalingsverplichting bij een online aankoop. Waar je die larie vandaan trekt zal mij benieuwen. Zoals door @bhartman al is aangegeven is daar de wet koop op afstand voor.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 11 maart 2024 19:02]

Maar als je bij een site besteld waar je het vermoeden hebt dat het van AliExpress komt, dan zoek je dat als tweaker toch eerst uit? Waarom het risico lopen en de 5x markup betalen…

Als een site niet te vertrouwen is qua levering of product, gaat Klarna je daar niet bij helpen tenzij het inderdaad nooit aankomt… maar inmiddels heb ik dat al jaren niet meer als probleem bij Ali maar mijn schoonmoeder wel bij de dropshippers (ze weet inmiddels hoe ze het kan herkennen gelukkig)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 11 maart 2024 19:46]

Maar voor mensen die het wel kunnen betalen, maar niet direct wíllen betalen, biedt het een mooie uitkomst. Zelf gebruik ik Klarna als...

- ik bestel bij een webshop die ik niet ken
- de webshop in het buitenland gevestigd is
- ik vervelende ervaringen heb met retouren die pas na meerdere weken verwerkt worden

Geeft dan toch een beetje meer zekerheid en je zit niet onnodig lang op je geld te wachten.
Onzin...als jouw pakket niet aankomt, of er zijn andere zaken die meespelen, dan moet je toch altijd aan Klarna betalen.

Het bied totaal geen bescherming, en de die kleine beetje bescherming die ze bieden. Heb je geen bal aan, waardeloze klantenservice. Pakket kwijt of niet aangekomen, hebben ze geen boodschap aan.

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 11 maart 2024 18:17]

Klopt als een bus. Klarna biedt totaal geen kopersbescherming. Een webshop kan mooi iets anders sturen dan je besteld hebt en dan ben je de sigaar.
Ik zit nu met dit euvel en ik laat het denk ik voorkomen (als ik niet eind van de maand betaald heb schakelen ze een deurwaarder in).
Webshop heeft totaal afwijkende artikels gestuurd. En het begon met een bestelling die ik nog niet ontvangen had. Contact met klarna opgenomen dat ik het niet ontvangen had, uiteindelijk iets ontvangen, maar niet wat ik besteld heb en dat dan ook bij klarna gemeld (klantenservice). En toen ging het mis. Ik hoorde maar niks en als ik vroeg dan "waren ze dit aan het onderzoeken" na maanden een "eindoordeel" met dat ik moet betalen omdat ik mijn bestelling zou hebben ontvangen. Geen woord gerept over het feit dat het totaal afwijkend is. Klacht proberen in te dienen maar daar doen ze niks mee, tig keer met klantenservice contact gehad en het enige wat ze zeggen is betalen. Ombudsman reageert niet omdat ik eerst een klacht moet indienen, wat ik dus al gedaan heb. Maar doen ze dus niets mee en om contact met de ombudsman te krijgen moet je een "klacht nummer" hebben, welke ik niet krijg omdat ze niks met mijn klacht doen. Nu moet ik enkele honderden euro's betalen voor iets wat ik niet besteld heb een ik ook niks mee kan. Als ik had geweten dat klarna totaal geen kopersbescherming biedt(Wat wel in hun voorwaarden staat/website staat) had ik het nooit besteld. Inmiddels zijn er aanmaningskosten overheen gekomen en de volgende stap is een deurwaarder, welke ik, mocht ik beslissen, dan ook niet ga betalen om het te laten voorkomen bij de rechter. Ik ga eerst juridische advies in winnen of dit wel of niet slim is (heb al een afspraak gemaakt en daar hoor ik deze week meer over).

Klarna handig om achteraf te betalen, maar verwacht er verder niet zoveel van!

Edit: deze reactie meerdere malen aangepast vanwege taalfouten doordat m'n telefoon er een potje van maakt! LOL

[Reactie gewijzigd door arievh op 11 maart 2024 21:12]

Iedereen zal wel andere ervaringen hebben, maar mijn ervaring was ook meerdere malen zwaar vervelend en duurde lang en vele telefoontjes.

Onzin blijft het gewoon dat ze 100% kopersbescherming bieden. Het is gewoon pertinent niet waar, en aan de helpdesk heb je vaak niks. Er zit voor hun ook geen verdienmodel in als het misgaat.
Ik vind het schandalig hoe zij te werk gaan. Ik gebruik al jaren Klarna en ik betaal altijd. Nog nooit problemen gehad met Klarna. Maar nu komt gewoon aan het licht dat zij oplichters beschermen (ik heb bewijs dat ik opgelicht ben). Ze vegen hun ... er mee af. Valse reclame, valse bescherming, valse voorwaarden,etc, van Klarna.
Als een webshop kan aangeven dat er iets is aangekomen dan is dat voldoende voor Klarna om de webshop 100% gelijk te geven. Ik kon het trouwens wel terug sturen, maar vanwege de stoffen die ik ontvangen heb kan ik dat niet zomaar terug sturen. Uiteindelijk zou het terugsturen mij ongeveer het aankoopbedrag of zelfs meer kosten. De webshop weet dit natuurlijk en daarom blijven ze mensen oplichten met eigenlijk steun van Klarna in dit opzicht.

Ps: pakket uit Europa gestuurd. Maar moest het naar China retourneren.

[Reactie gewijzigd door arievh op 11 maart 2024 21:24]

Het zal vast wel lang goed gaan. Mijn ervaring was anders bij de 3de aankoop.

Waardeloos bedrijf in mijn geval en producten zijn ook duurder.

Beter in een keer kopen of af halen in een winkel. En dat er Tweakers zijn die een of ander Chinese webshop erbij halen voor aankopen via Klarna...haha...succes met terug sturen of garantie. Dat gaat 8 van de 10 keer fout.

Klantenservice is nogmaals gezegd vreselijk, mits er een probleem is. Lekker maanden bezig zijn over 100 euro als voorbeeld? Wie wil dat nou?

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 11 maart 2024 21:27]

Bij de derde aankoop al? Jeetje

Maar inderdaad de klantenservice is echt 10 keer niks. Ze doen niet wat ze zeggen en ze verwijderen ik nog eens je geschiedenis. Ik dacht even alles terug te halen om bewijzen te verzamelen. "Gekgenoeg" is al het voorgaande weg en staat alleen nog maar mijn laatste contact van afgelopen week er nog. Hun eigen straatje alvast geveegd

Ik hoop dat mijn advocaat er iets in ziet en anders ben ik een smak geld kwijt wat ik wel voor iets anders had kunnen gebruiken en totaal niet kan missen.
Totale onzin, tegendeel is bewezen!
Onzin...als jouw pakket niet aankomt, of er zijn andere zaken die meespelen, dan moet je toch altijd aan Klarna betalen.

Het bied totaal geen bescherming, en de die kleine beetje bescherming die ze bieden. Heb je geen bal aan, waardeloze klantenservice. Pakket kwijt of niet aangekomen, hebben ze geen boodschap aan.
Zoals meerderen aangeven, onzin !
Hier ook een paar keer gehad dat er een pakje uit China, Duitsland en de VS niet aankwamen.
Na een geschil te openen krijg je regelmatig updates over de gang van zaken.
één pak was direct 'geschrapt' omdat deze ook door de verkoper als verloren werd opgegeven, en een VS pakketje bleef opschuiven met leveringsdatum, totdat Klarna daar zelf achteraan ging.
Het geld kwam retour, en de bestelling geannuleerd ( wat ik al 4x had geprobeerd te doen )
Dit duurde bijna 7 maanden, maar al die tijd bleef mijn 'saldo' open staan als nog te voldoen, maar de vervaldatum verschoof ook elke keer 30 dagen.
Wat voor extra bescherming biedt het je dan als je je goederen niet krijgt of als je retourneert?
Dat je je geld sowieso terug krijgt. Het is mij al 2x keer voorgekomen dat mijn pakje kwijt is geraakt en ik het geld terug kreeg. Het duurt wel lang zo'n onderzoek van hun. In mijn geval een jaar lang. Ze sturen je wel om de zoveel maanden een mail met de vraag of je hen jou bestel bevestiging kunt doorsturen en je tracking nummer en dat je eerst of voorhand contact hebt gehad met de winkel voor je het in de app zet als "zoek". Daarna doen zij dus hun onderzoek en krijg je geld sowieso terug. De reden waarom ook j-nl hierboven aangaf dat hij het doet op website die hij niet kent is omdat, als je het bedrag in geeft in de klarna app, het een virtuele visa kaart aanmaakt die maar 24 uur geldig is. Dus de webshop ziet alleen een visa nummer met klarna staan, maar geen naam van jou en jou echte IBAN nummer. Dit is super veilig. 🙂
Precies dit, ik vind het een top pré als ik zie dat een winkel die ik niet helemaal vertrouw bijvoorbeeld Klarna aanbiedt. Zaken die Klarna aanbieden wekken meer vertrouwen op, aangezien de louche winkels snel hun geld willen zonder tussenpartij.
Daarnaast betaal ik pas bij levering. Stel je bestelde product wordt niet geleverd door bijvoorbeeld een zoekgeraakt item bij de bezorgdienst hoef je niet eindeloos te smeken om je geld terug. Verantwoording ligt tot overdraging van het item bij de winkel, dus betaal ik ook pas na ontvangst.
Het gaat niet alleen om het ontvangen, maar ook of het product goed aankomt of bij een retour, of als er iets mis mee is en je komt in een geschil met de verkoper. Betalen zal je toch moeten bij Klarna...

En Klarna betalingen zijn altijd duurder dan een aankoop als je direct betaald. Dat is gewoon een feit en zie je veel terug in de pricewatch e.d.

Bovendien!

https://nl.trustpilot.com/review/klarna.cm

Het is maar een van de voorbeelden.
Het verschil tussen de mensen die het wel en niet kunnen betalen is het credit/debit verschil. Iets kopen zonder dat je gelijk hoeft te betalen is nooit een goede keuze. Het is beter wanneer wel gelijk het geld afgeschreven wordt, maar pas daadwerkelijk overgemaakt wordt wanneer de levering compleet is.
Gebruik dan een creditcard?
Dat is niet waar. Je krijgt telkens emails om te vragen hoe het zit met je retour. Als hen laat weten dat het kwijt is, dan onderzoeken ze het verder. Dan krijg uiteindelijk sowieso je geld terug of als je niet had betaald en het bedrag gewoon open stond, dan verdwijnt het van de app en krijg je een email. Dit is al 2 keer voor gekomen dat een pakje kwijt is geraakt en het was in orde. Je krijgt zelfs altijd nieuwsbrieven met hoe goed hun service is en ik moet je toegeven: die is zeer goed.

[Reactie gewijzigd door Hadi2games op 11 maart 2024 18:00]

Ik heb geen idee waar die info te vinden is. Maar wat hierboven heb beschreven is wat ik zelf heb ervaren. Hun service is zeer goed, uiteraard, als je een correcte klant bent die op tijd betaald.
De meeste mensen die ik ken die Klarna gebruiken, gebruiken het enkel om te betalen na levering. Er zijn een heleboel mensen die het niet fijn vinden vooraf te betalen.
(Was vroeger heel normaal; je kreeg een bestelling met daarbij een acceptgiro, en dan pas betaalde je.)
Tinka ook, plus ze veranderen het rente tarief terwijl je contract hebt.
Ook verdelen ze je afbetaling over twee rentes en dan in het voordeel van de laagste rente in plaats van de oudste tot deze afbetaald is.

Mijn vrouw had een rekening daar toen we trouwden en na tientallen berichten zijn het nog steeds oplichters; ineens àlles afbetaald toen. Snap niet dat de Finad of hoe heet dat er naar kijkt.
Consumenten bond wilde er niet op in gaan omdat het voor een deel van de klanten voordelig uitpakt en voor een ander deel nadeliger.

Ik begreep van een BCC medewerker dat Tinka ook de data door verkocht.
Helemaal mee eens. Het fenomeen Klarna kende ik tot 1;5 jaar geleden niet totdat mijn dochter een gigantische schuld bij deze organisatie had opgebouwd. Die ik heb betaald. Klarna storte het bedrag steeds weer terug zodat ik nog steeds niet van hen en hun zusterbedrijf Alektum af ben. Onbegrijpelijk dat zulke duivelse bedrijven mogen opereren. Moeten ze heen bankvergunning o.i.d hebben. Wat mij betreft ak deze clubs opdoeken.
Deels ben ik het met je eens, zeker omdat de verleiding groot is om zo in de schulden te komen. Maar ik ben ook eerlijk dat ik ook gebruik maak van deze dienst, maar dan wel met een andere reden. Ik gebruik het voornamelijk omdat ik bij wat onbekendere webwinkels of bij een pre-order niet zo ver vooruit wil betalen. Heb namelijk al meegemaakt dat ik iets besteld had en het achteraf niet binnen kreeg en toen moest kijken hoe ik mijn geld terug kreeg.
Dat is ook het verdienmodel van credit cards, moeten we die ook verbieden? Wat mij betreft moet vooral de voorlichting beter, uiteindelijk zijn we allemaal volwassenen die hun eigen beslissingen moeten kunnen nemen.
Niks mis met zulke partijen vind ik persoonlijk

Heb er in het verleden ook wel is gebruik van gemaakt, niet per se omdat ik het niet kon betalen maar meer omdat het voor mij toen veel handiger was 3x een kleiner bedrag te betalen dan 1x een groot bedrag

Dat je opeens te maken hebt met hoge rentes vind ik ook maar onzin, voor je betaald zie je gewoon wat het totaal bedrag is dat je moet gaan betalen en in welke termijnen

Helaas kunnen vele mensen niet met geld omgaan, echter geen reden om meteen zulke diensten te verbieden imo
Laten we hopen dat ze dat in termijnen en tegen gunstige rente kunnen betalen...
Misschien kunnen ze achteraf betalen.

Maar dat terzijde, de boete mag wat mij betreft voor bedrijven die dit type regels schenden wel wat hoger.
Wat zou je dan een schappelijk bedrag vinden? En hoe heb je dat bedrag opgebouwd?

Het is in de praktijk het ingewikkeld om een ‘eerlijke’ boete te berekenen. Wat is de ernst en het gevolg van de overtreding. Waren er daadwerkelijk gedupeerden, of was het met een formaliteitsfout. Was er opzet of dommigheid.
Het bedrijf hoeft er ook niet failliet aan te gaan natuurlijk. Maar het moet wel ‘aankomen’

Enz.
Minimum bedrag + een boete op basis van een percentage van de winst dat een bedrijf had in de periode dat ze in de fout waren.

Dus bijvoorbeeld Bedrijf A heeft tussen 2022 en 2024 een fout begaan met (in dit geval) AVG, dan zou de percentage gebaseerd kunnen zijn op die periode.

En de hoogte van die percentage zou bepaald worden op basis van hoe erg een bedrijf de fout in ging.

Nou heb ik het niet specifiek over Klarna, die 670k zal hun meer pijn doen dan die 1,8 miljard die Apple boven hun hoofd hangt (voor andere redenen)

Maar het valt op dat deze boetes vaak voor de grotere bedrijven aan de lage kant zijn, en dat stimuleert niet tot verandering.

Bovenstaande is natuurlijk slechts een mening.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 maart 2024 20:45]

Je moet toch ook wel een beetje kijken naar wat de overtreding juist is. Ik lees dit
De Zweedse rechtbank stelt dat de informatie die Klarna verstrekte, onduidelijk of moeilijk toegankelijk was.
Het is dus mogelijk dat dit gaat om een linkje dat niet op de homepage stond. Of misschien stond het enkel in het Engels.
Het gaat er dus niet om hoe of wat er werd bewaard maar over de manier waarop de gebruiker geïnformeerd werd. Daarnaast was het gedurende een maximum van vier maanden, afhankelijk wat je begrijpt met het woordje "tussen".
En voor zover ik kan lezen/vinden, was er ook geen waarschuwing of zo. Je kan natuurlijk zeggen dat ze advocaten genoeg hebben en zo maar persoonlijk vind ik het toch redelijk streng.
20 procent is best schappelijk.
De wettelijke rente in Nederland is (voor handelstransacties) 12,5%. Dus dat tikt wel aan. Overigens is de maximale kredietrente 15%
Eens, bebrijven als klarna maken het makkelijk om schulden te maken. In Amerika levert het een creditscore op hoe beter je terugbetaalt hoe meer je mag lenen. Dat lijkt hier langzaam aan ook hier steeds meer te gebeuren. Echter krijgen mensen dan een BKR en wordt de situatie slechter.

Dus alleen maar lasten. Ik doe er zelf niet aan mee. Heb een 5 jaar oude mobiel en credicard uitgaven worden direct afgetikt. Wat ik niet heb kan ik niet uitgeven.

Heb gewoon een goede baan daar niet van, maar ben gewoon zuinig.
Een creditscore kun je in de VS krijgen door bijv. credit cards te gebruiken en ze altijd op tijd af te betalen. Doe je dat stelselmatig dan wordt je score erg hoog.

Heb je geen credit card en betaal je alles met debit of cash, dan bouw je geen score op en dat kan zelfs nadelig zijn, terwijl het bij het BKR op zich prima is als ze je niet kennen :)

Een credit card hebben wordt op die manier in de VS beloond; het kan er zelfs toe leiden dat je een hogere hypotheek kan krijgen dan als je er geen hebt. Ik weet alleen niet of Klarna nou hetzelfde is.
ik vind de komst van een klarna en alle andere mogelijkheden om achteraf te betalen een doorn in het oog.

menig man geeft het geld/salaris al uit voor dat ze het hebben en hebben ze het eenmaal? dan gaat het op aan andere bullshit uitgaven dan de betalingen die ze nog moeten verrichten aan bijv: klarna

bedrijven/instanties als Klarna moeten wat mij betreft per definitie verboden worden

men moet maar eens leren, heb je het niet? dan heb je gewoon dikke pech en moet je maar wachten of leren te sparen of grof gezegd je gat in je hand dichten!

en groot gros zwakzinnige die gewoon niet met geld om kunnen gaan en schulden opbouwen in vele vaste lasten en maar bullshit blijven kopen "want ze willen er bij blijven horen" KUCH
Onbegrijpelijk dat jij naar 0 bent gemodereerd. Je hebt nl helemaal gelijk. Zulke bedrijven veroorzaken een spoor van ellende. Heb ik het geld voor een aankoop niet? Pech eerst sparen. De enige lening die ik heb is mijn hypotheek en daar houd ik het bij.
ik meen dat als je zegt wat er op de tong of hart ligt en puur feit spreekt dat dat dergelijke mensen toch een beweeg reden geeft om naar 0 te modereren. niet alleen hypocriet maar ook degelijk ironisch als het om feitelijke dingen gaat.

zulke bedrijven zijn er alleen maar voor om geld te verdienen over de rug van de betaler, en inderdaad een spoor aan ellende als resultaat. of het nu onbewust of bewust is. zij dienen alleen zichzelf om zoveel mogelijk euro's afhandig te maken. het is een verdien model die ik zelf niet als legitiem beschouw.
0 = irrelevant en dat is een terechte beoordeling onder een artikel over een avg-boete
Klein redactioneel puntje. Een rechtbank of hof legt zelf geen boetes op.

De Zweedse toezichthouder (Swedish Data Protection Agency) heeft de bevoegdheid om boetes op te leggen en vervolgens gaat Klarna in beroep bij een rechter om de boete aan te vechten. Als Klarna niet in beroep zou zijn gegaan zouden ze gewoon de boete moeten betalen.

De rechter toetst vervolgens alleen of de grondslag voor de boete juist is en concludeert, in dit geval in hoger beroep, dat dit het geval is dus houdt de rechter de door de Swedish Data Protection Agency opgelgde boete in stand.
Klarna...
Meest irritante 'betaal later' systeem wat er is... :(

Pushen voor de app, de website versie is mega drammerig voor je info, en je komt er iet meer vanaf nadat je het een keer gebruikt hebt.

Ik begin websites met Klarna alte vermijden, niet mijn ding... :X
Ophalen bij een ophaalpunt kan tegenwoordig steeds minder met Klarna of andere uitgesteld betaaldienst.
Idd. Ook het moderatiesysteem hier werkt voor geen meter. Dat terzijde. Mensen die wat minder sterk in hun schoenen staan ze de slachtoffers van dit soort criminele organisaties.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee