De EU-afspraken moeten schijnzelfstandigheid tegengaan. In de wet wordt onder meer vastgelegd wanneer platformwerkers zoals maaltijdbezorgers en Uber-chauffeurs een freelancer zijn en wanneer ze een vaste werknemer zijn.
Ook staan in de wet afspraken om te verhinderen dat werkers via algoritmes worden aangestuurd. Daarbij krijgt bijvoorbeeld een fitte fietser de verafgelegen klussen.
Hoewel het in december nog leek op te schieten met dit wetsvoorstel, was het vorige maand opeens van tafel. Sommige EU-landen hadden bezwaar gemaakt tegen de eerdere versie van de wetgeving omdat niet in elk land het woord 'werknemer' op dezelfde manier wordt begrepen. In het huidige wetsvoorstel is afgesproken dat alle EU-landen een eigen definitie van 'werknemer' in de wetgeving opnemen.
Nu er weer werd gestemd, was alleen bij Frankrijk de weerstand nog groot. Estland, dat zich eerder van stemming onthield, stemde nu voor, zodat de vereiste meerderheid werd gevonden.
"Ik ben enorm blij voor alle platformwerkers van Uber tot Bolt en Helpling die al die tijd in een onzekere positie maaltijden hebben bezorgd en taxi's hebben rondgereden", zegt de Nederlandse Europarlementariër Agnes Jongerius van de PvdA. "Zij krijgen nu meer rechten en duidelijkheid. De lidstaten hebben een juiste keuze gemaakt: voor werknemers en voor eerlijke concurrentiepositie."
Volgens vakbond FNV is het voorstel dat nu is goedgekeurd een afgezwakte variant. "Maar het helpt alsnog, omdat er volgens bedrijven in de wetten tot nu toe een grijs gebied was over het inzetten van dit personeel. Dit voorstel zou dat kunnen verkleinen", reageert FNV-bestuurder Anja Dijkman.
Het is nog niet duidelijk wanneer de wetgeving van kracht wordt. Ook het Europees Parlement moet nog voltallig over dit compromis stemmen. Na goedkeuring door het Europarlement hebben de EU-lidstaten twee jaar de tijd de afspraken in te passen in de eigen, nationale wetgeving.
NUjij: Uitgelichte reacties