Homey meldt problemen met app en andere diensten - Update

Homey meldt op de statuspagina dat er mogelijke storingen zijn die het gebruik van de app verhinderen. Het bedrijf onderzoekt de problemen en heeft in een aantal gevallen al een oplossing uitgebracht.

Enkele gebruikers van Tweakers meldden problemen met de Homey-app te hebben, wat bevestigd wordt door de statuspagina van het smarthomebedrijf. Er zijn onder meer storingen met betrekking tot de firmware-, web- en app-api. Maandagochtend stonden er nog tientallen automatisch gegenereerde incidentrapporten op de statuspagina, maar intussen zijn er nog slechts enkele rapporten te zien. In de meeste gevallen zijn er al oplossingen uitgebracht. Het bedrijf monitort momenteel of de oplossingen werken. Alleen in het geval van de Homey-app lijkt er nog geen fix uitgebracht te zijn.

Update, 16.15 uur: Homey licht in een blogpost toe dat de problemen verholpen zijn. De oorzaak van het probleem was het wegvallen van alle load balancer connections, waardoor alle Homeys tegelijkertijd opnieuw verbinding probeerden te maken. Hiervoor werden dusdanig veel api-verzoeken gedaan, dat de servers van het bedrijf dit niet aan konden.

De smarthomefabrikant erkent dat het offline vallen van de Homey-producten tegenstrijdig is met de beloften van het bedrijf, aangezien de smarthomehubs altijd beschikbaar zouden moeten zijn en niet afhankelijk mogen zijn van servers. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf de afhankelijkheid met betrekking tot het api-systeem over het hoofd gezien.

Door Yannick Spinner

Redacteur

11-03-2024 • 09:32

113 Linkedin Whatsapp

Submitter: gertseba

Reacties (113)

113
112
49
7
1
58
Wijzig sortering
Even een kleine update van mij (oprichter):

Ons team is kneiterhard bezig om alles weer online te krijgen. Zoals het nu lijkt is dat het geval.

Homey Pro is wel degelijk beschikbaar offline. Alleen dit is voor het eerst dat we van sommige klanten melding krijgen dat de iOS/Android app tóch niet verbindt. We begrijpen nog niet helemaal waarom, want dat werkt dus wel voor heel veel anderen zonder de cloud. We zijn hier natuurlijk vol op aan het onderzoeken waarom. Waarschijnlijk is het een bug bij een onverwachtse reply van de cloud (bijv. 504 Gateway Timeout).

We schrijven zo snel mogelijk een post-mortem met de bevindingen en oplossingen voor de toekomst.

P.S. Apparaten bedienen, Flows etc. werkt natuurlijk wel gewoon. Ook als die apparaten vanaf Homey Pro naar de cloud gaan, bijv. Sonos. Met name van buitenshuis en Alexa, Google Home etc. werkt natuurlijk niet als de cloud offline in, zoals bij elk smart home systeem.

Ontzettend sorry voor het ongemak, we doen er alles aan om dit op te lossen voor al onze klanten O+

[Reactie gewijzigd door WeeJeWel op 11 maart 2024 10:43]

Dank voor je update, inmiddels werkt het geheel weer.
Echter viel hier ook het "bedienen van apparaten" en "flows" uit, best onhandig en dat had ik niet verwacht bij de Homey Pro.

Voorbeeld; Ik heb een Hue remote (gekoppeld aan de Hue bridge die weer via Matter aan Homey hangt) in gebruik voor het bedienen van een rolgordijn, deze deed niets meer.

Ook de ikea deur sensoren en slim stopcontact (beide direct via zigbee op Homey) werkten niet meer.
De flow zette het licht weliswaar aan (bij deur openen) maar niet meer uit (zodra de deur dicht is).

In beide gevallen loste een herstart van de Homey niets op, tot het moment dat de servers weer online kwamen. Geen idee wat daar mis ging, maar het lijkt me niet dat daar een cloud verbinding voor nodig is.
Ik heb ook deze ervaring, veel flows en triggers liepen door maar er bleven er toch ook echt een paar hangen. Ik denk dat daar presence onderdelen de rode draad waren, dat daar net teveel identity onderdeel voor gebruikt is die wel down was. Ben benieuwd of jij ook een presence check in die flow van je gordijnen hebt zitten bijv.
Voor het open doen van de gordijnen zit geen presence check maar wel logics.
Ik heb er 1 die tijd gebonden is (09:15), en 1 die kijkt in mijn agenda of ik thuis werk en 10 min voor het begin van de werkdag het gordijn opent, dus het is maar net welke "eerder" is.

Het sluiten is opgedeeld, 5 min voor zonsondergang gaan ze dicht én als ik thuis ben maar de lampen zijn uit, zet dan lampen aan.
Ik zie op Homey Status dat het probleem zou zijn opgelost, echter ik kan nog steeds geen verbinding maken met mijn Homey Pro (2016-2019). Ik zie wel dat de Homey 'online' is op mijn thuisnetwerk, echter de app werkt nog steeds niet. Die geeft aan dat mijn Homey offline is en dat er geen verbinding kan worden gemaakt. Mijn apparaten en flows zie ik ook niet meer. Ik heb zowel mijn modem als de Homey gereset, zonder resultaat... Wat kan ik nog meer doen? Of is het probleem nog niet voor iedereen opgelost?

Ben trouwens al vijf jaar heel blij met Homey!

[Reactie gewijzigd door Sluus67 op 11 maart 2024 14:20]

Je kunt de app verwijderen en opnieuw installeren, dat werkte net bij mij prima.
Het werkt inderdaad. En geen flows kwijtgeraakt. Thanks voor de tip!
Raak ik dan niet mijn flows kwijt?
Zo zo, fijn dat dit gecommuniceerd wordt.

Homey App lijkt het bij mij nu weer te doen (ios 17.4, iPhone 15 Pro) terwijl ik vanochtend geen contact kreeg. Flows etc. deden het inderdaad wel gewoon netjes.
Top reactie! Foutjes zijn menselijk, zelfs in de IT mensen :). We zijn geen robots. Succes met oplossen of met je RCA.
Fijn dat jullie gewoon transparant zijn over problemen, oorzaken en gevolgen!! Daar kan menig bedrijf een voorbeeld aan nemen!
Ik heb sinds 11 maart problemen waarbij de app continu verbinding verliest. Voor die tijd nooit problemen gehad.

Cannot connect to homey,

Check if homey is properly plugged in and has an active network connection.

Homey pro 2019, btw is er bekend of hier meerdere gebruikers last van hebben?
Fouten maken moet altijd mogen. Belangrijker is hoe een fout opgepakt wordt.

[Reactie gewijzigd door Spykie op 11 maart 2024 11:13]

Een fout kan altijd gebeuren. Zelfs bij de aller-, aller-, allergrootste partijen met legers aan QA kan er wat verkeerd gaan. Het is juist goed om te zien hoe Homey het oppakt. Zelfs met een reactie hier. Van de founder nota bene.

Het is verder complete lulkoek dat je na 1 foutje al zou gaan overstappen. Dat zeg je alleen maar om eventjes lekker interessant te kunnen doen
Als je weken en maanden werk hebt gestopt in het toevoegen van al uw devices en maken van flows en automatisaties, dan ga je echt wel niet na een storing van enkele uren beslissen: ah, nu verander ik.
Ik heb trouwens een HA staan ook, maar aangezien veel devices maar op 1 systeem kunnen zitten zou je in één keer over moeten gaan. En dat is onbegonnen werk... Overal die reset knop gaan zoeken en indrukken...
Net of er bij HA niet bij updates iets mis kan gaan. (zijn ook genoeg forum posts over te vinden)

Ik heb een Early 2018 Homey en gebruik die dus ook al net zo lang.

Ja er zijn wel eens wat baal momentjes als een bepaald product (even) niet meer werkt maar ik heb dit systeem nu dus al zo'n 6 jaar continue draaien met een fantastisch werkende Homekit (HomeKitty by Robert Klep) intergratie en in die jaren alleen maar dingen toegevoegd en uitgebreid.

Als mijn Homey nu kapot zou gaan zal ik uiteraard kijken naar HA (of wat er nog meer op de markt is) maar de kans dat ik op dat moment de nieuwe Homey Pro haal is 90% zeker.

Gemak mag best wat kosten en zoals er al meer word gereageerd, fouten mogen gemaakt worden, het gaat erom hoe ze worden opgelost.
Beetje vreemde reactie als je het mij vraagt. Ken weinig andere bedrijven die al zoveel jaar storingsloos werken en als er dan wat gebeurt er zo open over communiceren.

Heb de eerste homey en die draait al jaren en update ook nog. Dat kan ik van vele andere systemen niet zeggen helaas.

Als je niet wilt dat dit soort fouten voor komt zou ik al helemaal niet overstappen naar HA oid waar je ineens niets meer werkend hebt. Ieder zijn keus maar door dit te stellen ga je aan vele zaken voorbij en dat wilde ik wel even nuanceren.

En ja ik heb ook de eerste jaren meegemaakt waarin het maar de vraag was na elke update of iets het nog deed maar nu al jaren is het stabiel en werken zelfs de kinderen en vrouw ermee.
Als je Homey goed hebt ingericht en goed hebt nagedacht over alle flows en automations en niet afhankelijk bent van externe cloud verbindingen dan merk je niets eens dat er een storing is. Lokaal blijft Homey namelijk alles prima aansturen.
Als je nog deels afhankelijk bent van de app voor het bedienen van je huis dan kan je een probleem hebben.
Maar laten we eerlijk zijn, dat wil je natuurlijk niet het heet ook niet voor niets "Home automations". ;)
Ik vind je reactie wel erg overtrokken. Jij vindt dan ook dat storingen bij Microsoft, Amazon of Google niet voor morgen komen dat je even niet bij je mail of Teams kan? En daar zitten miljarden achter qua investeringen he?
Things happen. Dit is de eerste "downtime" sinds ik 'm heb (sinds juni vorig jaar) en alle flows werkten gewoon prima, ik heb het niet eens gemerkt. Natuurlijk zullen mensen er last van gehad hebben, maar een 100% uptime garantie eisen "anders stap ik over" is echt niet reëel. Dan zou je continu overstappen van diensten/leveranciers in je leven :)
Dus als bij jou een keer je internet weg valt dan stap je ook gelijk over naar een andere provider?
Wat zal jij het druk hebben zeg :-)
Elke maand weer wisselen van bank als je bank een storing heeft, elke 2-3 maanden wisselen van internetaanbieder als je lijn een keertje wegvalt, elk halfjaar een nieuwe auto kopen als je een keer een lekke band hebt...
Update van Homey, wat er gebeurd is.

https://homey.app/en-us/blog/post-mortem-api-outage/

@YannickSpinner Is deze ook voor je artikel interesant? :-)
Jazekers, thanks! Update incoming
Ik heb zat kritiek op Homey als product, maar deze transparantie van het bedrijf kan ik echt wel waarderen! :) Kudo's!!
Dit is één van de redenen dat ik een paar jaar geleden ben overgestapt naar Home Assistant. Nou had ik nog wel meer problemen met Homey hoor, maar dit speelde ook mee. (Kudo's dat ze m'n post van toen nog al die tijd hebben bewaard :) )

Dit is overigens in de breedste zin ook HET grote probleem met veel domotica of in elk geval 'smart'-producten. Cloud-afhankelijkheid. Dit bewijst domweg, dat als de diensten van Athom niet beschikbaar zijn, dat je dan gewoon hangt. Uiteraard blijven je lokale flows gewoon draaien. Dat stukje hebben ze prima onder controle, maar het feit dat als ze niet beschikbaar zijn, dat je dan niet in je eigen huis je eigen spullen kan bedienen via de app, is natuurlijk bezopen.

Als je een fysieke wandschakelaar hebt (bijvoorbeeld Zigbee/Z-Wave, enz.) kun je in dit soort situaties uiteraard gewoon je lampen bedienen. Mag ook wel voor het geld.

Ze verkopen het product echter voor veel geld (400 euro is gewoon goed geld) als een 'volledig lokaal' product.
Op hun site:
Alles lokaal. Geen abonnementen.
Ongeëvenaarde prestaties.
Dit is blijkbaar dus gewoon plat gelogen. Als 'alles' lokaal is, blijft ook 'alles' lokaal werken. Blijkbaar is inloggen op het apparaat in je eigen lan, of waar het ook precies verkeerd ging, niet helemaal lokaal. Het feit dat je überhaupt een cloud-account moet hebben zegt eigenlijk natuurlijk al voldoende. (Cloud-backups vereisen wel een abonnement. Ik zeg niet dat dat onterrecht is ivm kosten van cloudopslag, maar het is dus niet zonder abonnement. Je krijgt zover ik weet niet de optie 'out of the box' om bijvoorbeeld gewoon naar OneDrive of een share in je eigen lan te back-uppen, of is dat er ondertussen wel)

Volgens mij 'kan' je niet eens zonder cloud werken met Homey. Stel nou dat je het apparaat in een apart VLAN zet, dat alleen lokaal beschikbaar is, omdat je bijvoorbeeld helemaal niet wilt dat het apparaat op afstand te bedienen of beschikbaar is. Volgens mij stopt hij er dan toch echt ergens mee.
Sterker nog. Vroeger had de Homey 'hardcoded' de Google DNS servers ingebakken staan. Je kon dit niet aanpassen. Hij negeerde het aanbod van de DHCP-server.

Stel nou. Dat om welke reden dan ook Athom ermee stopt. (failliesement, overname en de nieuwe eigenaar ziet niks in het huidige product, nieuwe directie met een andere visie.) Dan heb je voor veel geld een apparaat gekocht waar je helemaal niets meer mee kan.

Ik zal er nooit meer aan beginnen in elk geval.
Helemaal eens met je betoog. Die 400 euro is dan ook precies de reden dat ze er niet mee weg mogen komen. Zelf heb ik hier HA draaien op allemaal spul dat ik toch al had liggen. En dan lees je dat mensen hier beweren dat HA ook niet de meest stabiele is: A bullshit en B gratis! Ik raad echt iedereen aan om gewoon over te stappen. De kosten zijn nihil, een oude nuc of pi die je ergens al had liggen kun je gewoon hergebruiken en die leercurve is echt niet spannend. Ik ben een bewijs hiervan. 0 programmeer ervaring en toch een superstabiele omgeving hebben draaien. En dat alles middels youtube as my best friend. Ik heb mijn eigen domein opgezet, mijn eigen alexa skill gebouwd, HACS draaiend gekregen, hue hub ertussen uitgehaald en mijn tablets/phones middels eigen gemaakte mushroom dashboards voorzien. Totale kosten: 7 euro p/j voor een domein en dat puur om met alexa te kunnen praten. Dus misschien voor een ander overbodig.

[Reactie gewijzigd door APAULTWEAKERS op 12 maart 2024 06:59]

En dan lees je dat mensen hier beweren dat HA ook niet de meest stabiele is: A bullshit en B gratis!
Tegenwoordig is HA inderdaad stabiel. Maar dat is wel iets van de laatste tijd (2 jaar of zo). Het is wel echt anders geweest, maar op dit moment is het gewoon stabiel.
Gratis klopt deels. Wel richting Nabu Casa, maar je hebt wel hardware nodig om het op te draaien.
Had je al wat, wat geschikt is, dan heb je geen extra kosten. Maar de Homey is natuurlijk wel ‘all-in-one’. Voor HA moet je nog wel de componenten kopen die je nodig hebt. Als je al een host hebt liggen dan hoeft die uiteraard niet. En afhankelijk van wat je nodig hebt (zigbee stick, zwave stick, enz), kan dat in totaal ook oplopen. Uiteraard kom je niet in de buurt van de 400 euro.
Ook is de complexiteit/instapcurve al een stuk vlakker aan het worden, wat ook een veelgehoord probleem is. Programmeer-ervaring is vrijwel niet meer nodig. Als je het complexe dingen wilt doen moet je niet bang zijn voor jinja2-templates, maar daar houdt het ook echt op. Maar eerlijk is eerlijk. De Homey-interface is wel een stuk toegankelijker.

Home Assistant is ‘echt’ volledig lokaal. Je kunt het in z’n geheel draaien, zonder ook maar in de buurt van het internet te komen. En je kunt het überhaupt ook alleen lokaal houden. Homey moet je echt moeite voor doen om hem niet op afstand beschikbaar te maken.
Ik had al een pi draaien als pi-hole. Toen las ik ergens dat je in de plaats daarvan ook HA kon installeren met adguard. Toen ik zag hoe overzichtelijk en gebruiksvriendelijk HA is, heb ik eigenlijk voor de gein de sonoff usb stick (16euro bij ali) gekocht en ben vervolgens alle zigbee achtige zaken over gaan zetten. En dus alle hubs eruit. Nu draait echt mijn hele huis + kantoor op HA. En zoals ik al eerder vertelde heb ik ook de alexa koppeling gemaakt waar ik o.a. het domein voor gebruikt heb. En alle kennis opgedaan via youtube en later via HA zelf. Echt een topproduct en superstabiel.
Jij had dus al een deel van de hardware in huis. Dat zal niet voor iedereen gelden. Maar je kunt het in principe op vrijwel alles in elk geval gratis 'uitproberen'. Afhankelijk van je wensen kan het natuurlijk wel oplopen qua hardware.

Ik was zelf ook ooit begonnen met een oude pi2 die ik nog had liggen. Over de tijd heen was ik gemigreerd naar een snellere pi en nu wat robuusters (een Odroid N2+). De migratie was trouwens supersimpel. Ondanks dat ik naar andere CPU-architecturen ging, was het letterlijk een lokale backup maken, naar m'n pc kopieren en de backup restoren op een ander apparaat.
Klaar is kees :)
De hele migratie had een 'downtime' was pakkembeet 10 minuten. (inclusief de ethernetkabel, zigbee-stick en zwave-stick, omwisselen tussen de apparaten ;) )

Maar verder helemaal met je eens hoor. Ik vind het ook echt een superproduct.
ze waren ook al niet zo eerlijk en transparant over de beperkingen van hun zigbee deel.

dat je er met hangen en wurgen 50 units op kan zetten, maar dat het dan al instabiel is... staat nergens in de folder, meer ; "je kan er ALLES op zetten" .
Betekend dit dan ook gelijk dat alles eruit ligt en je niks meer kan bedienen?
Jep helaas. Al beloofden ze met de Pro van niet, kennelijk werkt dat toch niet helemaal. Geen enkele lamp / sensor / switch werkte meer hier. Heel onhandig
Met flows (waar home automation voor is bedoeld) zijn er geen problemen geweest. Lampen/sensoren werken dus prima, daarnaast maakt de Homey app gebruik van een lokale connectie wanneer je op hetzelfde netwerk bevindt. Omdat de cloud wel een rol speelt voor authenticatie doeleinde zal je bij een verlopen lokale sessie wel afhankelijk zijn van de servers van Homey, daardoor kan je problemen ervaren.

Mijn tip: probeer er voor te zorgen dat je de homey app niet hoeft te openen en automatiseer je huis, gebruik het niet alleen als draagbare switches voor je lampen :P.

Als je echt geen cloud-afhankelijkheid wil, dan ben je beter af met home assistant.
Als je echt geen cloud-afhankelijkheid wil, dan ben je beter af met home assistant.
Homey Pro is als een 100% cloud-onafhankelijk product in de markt gezet en nu kunnen mensen niet inloggen omdat de cloud plat ligt. Sorry maar dan is er iets gruwelijk misgelopen.

Dit zal wel een bug zijn die ze kunnen oplossen maar "Omdat de cloud wel een rol speelt voor authenticatie doeleinde zal je bij een verlopen lokale sessie wel afhankelijk zijn van de servers van Homey, daardoor kan je problemen ervaren." Klinkt helemaal anders dan : "Homey Pro processes everything locally, so it's always up, even when your internet is down."
Met flows (waar home automation voor is bedoeld) zijn er geen problemen geweest. Lampen/sensoren werken dus prima,
Dan toch niet voor iedereen:

"Just don’t restart Homey. I did it and nothing works anymore, even local schedules/flows."
"Dead Homey Bridge this morning with the led cycling between white, red and purple."
"HP2023 NL completely down for me. Cant open my blinds :rofl: luckily I use Hue with a bridge so I do have light."
"My flows doesn’t work"
"Same here in The Netherlands, was a bit confused why my app wasn’t responding anymore and also i couldn’t use my blinds with a Hue Remote (mapped in homey with a flow). Restarted Homey but no chance.
Other flows stopped working aswell."
Als je echt geen cloud-afhankelijkheid wil, dan ben je beter af met home assistant.
Wie wil nu afhankelijkheid van de cloud van een device dat zich verkoopt als 'local'. Als je off grid wil gaan, gebruik dan merk X. Stroompanne op straat en Merk X valt uit. Natuurlijk, als een écht écht off grid wil gaan dan heb je Y nodig hé, dat wist je toch?

Ik hoop dat Homey het echt fixt. Technisch kan het.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 11 maart 2024 11:43]

wellicht heb ik de authenticatieflow niet helemaal juist voor ogen (vast niet), als ik de post van WeeJeWel zo zie, hopelijk gaat het dus in dit geval slechts om een bug die de Pro wel ergens cloud afhankelijk heeft gemaakt waar dat normaliter niet het geval moet zijn...
[...]


Homey Pro is als een 100% cloud-onafhankelijk product in de markt gezet en nu kunnen mensen niet inloggen omdat de cloud plat ligt. Sorry maar dan is er iets gruwelijk misgelopen.

Dit zal wel een bug zijn die ze kunnen oplossen maar "Omdat de cloud wel een rol speelt voor authenticatie doeleinde zal je bij een verlopen lokale sessie wel afhankelijk zijn van de servers van Homey, daardoor kan je problemen ervaren." Klinkt helemaal anders dan : "Homey Pro processes everything locally, so it's always up, even when your internet is down."


[...]

Wie wil nu afhankelijkheid van de cloud van een device dat zich verkoopt als 'local'. Als je off grid wil gaan, gebruik dan merk X. Stroompanne op straat en Merk X valt uit. Natuurlijk, als een écht écht off grid wil gaan dan heb je Y nodig hé, dat wist je toch?

Ik hoop dat Homey het echt fixt. Technisch kan het.
Het klopt nog steeds wat Homey stelt: they process everything locally... Dat is precies de reden waarom je flows e.d. gewoon nog werken. Devices worden lokaal aangestuurd, waar mogelijk*. Geen woord aan gelogen.

Dat is wat anders dan authenticatie die cloud based is voor toegang tot de portaal, app etc.
Help me even: Hoe zie jij het technisch voor je dat ze dat ook allemaal volledig lokaal doen?
* Daarbij komt ook nog eens dat Athom ook afhankelijk is van betreffende leveranciers van producten of alles lokaal aangestuurd kan worden of niet. Bijvoorbeeld Sonos, die zelf afdwingt dat je je authentiseert via hun eigen cloud...

Wat @Triple_D hierboven ook stelt: Een product als Homey heb je, in mijn beleving, omdat je met automations / flows de boel automatiseert en gebruik je niet primair als een portaal om je devices handmatig te bedienen.

[Reactie gewijzigd door Axel op 11 maart 2024 12:17]

Niet helemaal. Webhooks en ifttt inputs werkten ook niet meer (ook die authenticeren op de centrale api die eruit lag), dus dat locale processing werkte deels (de bewuste flows deden het niet)
Maar dat neemt toch nog steeds niet weg dat de lokale processing daar waar mogelijk nog werkt. Als er in die onderliggende processen/flows afhankelijkheid richting de cloud/internet zijn, zoals in het geval van webhooks en IFTTT, dan is het bij voorbaat al niet meer volledig lokaal... Dat haalt nog steeds niet de stelling van Athom onderuit.

Ik snap overigens uiteraard dat het erg vervelend en niet wenselijk is dat dit er tijdelijk uitlag, dat terzijde.

[Reactie gewijzigd door Axel op 11 maart 2024 13:08]

Nou ja. Daar verschillen we dan van mening. Het feit dat je verplicht een cloud-account nodig hebt om überhaupt te kunnen werken met het apparaat zegt eigenlijk al voldoende. Stel nou dat Athom om welke reden dan ook er mee stopt. Faillissement. Overname en de nieuwe eigenaar ziet niks in het huidige product, enz. In elk geval. Stel de stekkers uit de cloud-diensten gaan.

Hoe lang blijft alles dan nog draaien/bruikbaar in de status quo? Dus dat alles wat het standaard doet op een normale dag, het dan permanent blijft doen, totdat je het zelf uit zet.


Op hun homepage:
Alles lokaal. Geen abonnementen.
Ongeëvenaarde prestaties.
Dat is heldere taal. Is geen woord Spaans aan zegmaar :)

Echter:
Cloud-backups is een abonnement. Is niet gek. Opslag kost geld. De backupservices kosten geld. Maar wel een abonnement.

Ongeëvenaarde prestaties. Dat is uiteraard een loze marketingterm. Waar vergelijken ze het mee? Wie of wat probeert het te evenaren en lukt het niet? Maar goed. Commercieel bedrijf. Commerciele uitatingen. Kan ik me in vinden.

Maar nu: Alles lokaal:
https://status.homey.app/
Daar zijn aardig wat niet-lokale zaken. (ik heb het dan uiteraard niet over het forum en de website). Dat zet mij al aan het twijfelen aan het 'alles lokaal' statement.

Het 'waar mogelijk' is natuurlijk vrij breed te interpreteren. Een Chromecast doet ook ales lokaal 'waar mogelijk', alleen is er niet zo veel lokaal mogelijk :). Dat houdt toch echt op bij een stream van een NAS of zo. Ik weet dat het een flauwe vergelijking is, maar het feit dat dit incident mogelijk was, betekend echt dat er een vrij diepe integratie is met de cloud-lagen en waar dus echt afhankelijkheden zijn. Hoe ik de statements van Athom interpreteer was het effectief een bug in de app die gevoelig bleek voor de niet-bechikbaarheid van een cloud-dienst. (Kudo's voor de transparantie trouwens!!).

Mijn statement: De Homey is niet 'volledig lokaal'. Je kunt hem niet volledig lokaal bedienen/gebruiken zonder de cloud-services van Athom. Sterker nog. Je moet oprechte moeite doen, om de Homey "niet" op afstand beschikbaar te maken, als het al permanent mogelijk is. Je kunt het apparaat niet in een netwerk plaatsen zonder internetverbinding en hem dan volwaardig gebruiken. Even los van hoe zinnig dit is, en of iemand dat zou willen. Het gaat er om dat het aantoont dat het product cloud-afhankelijk is. Toen ik vroeger nog een Homey gebruikte, gebruikte het apparaat hardcoded de Google DNS-servers. Hij negeerde de DNS-servers van m'n DHCP-server. (klinkt ook niet erg lokaal) Ik weet niet of dit nog steeds zo is.

Ik heb het dan uiteraard niet over clouddiensten van producten en IFTTT en zo. Dat zijn gewoon diensten die via het internet lopen. Daar kan Athom niets aan doen als dat er uit ligt of als je er voor kiest die zelf af te sluiten.
ben het 100% met je eens.
De Homey bridge is natuurlijk JUIST een cloud device, dus dat die meer moeite heeft vind ik ook geen issue, die is niet als local device geadverteerd.
Homey Pro is als een 100% cloud-afhankelijk in de markt gezet en nu kunnen mensen niet inloggen omdat de cloud plat ligt. Sorry maar dan is er iets gruwelijk misgelopen.
Ik zou juist zeggen dat het gruwelijk goed is gelopen dan :+
Mijn tip: probeer er voor te zorgen dat je de homey app niet hoeft te openen en automatiseer je huis, gebruik het niet alleen als draagbare switches voor je lampen
Ik hoor een "You're holding it wrong!!" van Steve Jobs! ;)

Maar even serieus. Dit bleek een bug in de app. Hij ging onder bepaade omstandigheden (iets met de weer-API als ik het goed begrijp) naar de cloud in plaats van lokaal.

We hebben het over een app, die je in je eigen huis gebruikt op je eigen netwerk, om een apparaat aan te spreken in je eigen huis op je eigen netwerk, om apparaten in je eigen huis te bedienen. En die app gaat dus toch iets in de cloud doen?

Er is, of er zou, geen reden moeten zijn dat die app ook maar iets in de cloud doet op het moment dat jij in je eigen netwerk bent waar jouw Homey-kastje is. Homey verkoopt zichzelf als "Alles lokaal". Dit staat zelf met grote letters vooraan op de home page op dit moment. Wat heeft die app dan 'in de cloud' te zoeken.
Bij mij bleven alle automatisaties en apparaten gewoon werken. Enkel de hoofdpagina met de timeline van de app (op Android) geeft een fout (timeout). Als ik naar "Apparaten" ga, werkt de app wel naar behoren. Na een tijd blijkt zelfs de hoofdpagina ook terug te werken.

De vermeldingen hier mbt cloud afhankelijkheid lijken me dus niet terecht

Edit: mss wel even vermelden dat ik hoofdzakelijk zigbee en lokale http gebruik. Mogelijks zijn er wel issues met zaken die verbinding moeten maken met een cloud dienst

[Reactie gewijzigd door flowrider84 op 11 maart 2024 11:01]

Schakelaars en lampen (via zigbee ofzo) blijft gewoon werken. Maar je kan niet via de app een lamp uitzetten bv.
Ja blijkbaar toch niet. 'Afhankelijk hoe je het geinstalleerd hebt' valt alles wel degelijk uit en de App werkt gewoon niet dus als de Cloud uitvalt vallen al uw functies uit.

Dit is wat de marketing beloofde:
"Everything Local
Homey Pro does everything on-premise, to take advantage of the lowest latency and highest reliability. The cloud is only used when absolutely necessary.
Always up — even when your internet is down.
Homey Pro processes everything locally, so it's always up, even when your internet is down."

"Always up — even when your internet is down." --> Klopt niet, mensen konden hun App niet meer gebruiken.

@Triple_D "Als je echt geen cloud-afhankelijkheid wil, dan ben je beter af met home assistant." Sorry dat is geen agrument. Lees deze posts maar eens: https://community.homey.a...now-solved-9-am/105983/16
Ik weet niet hoe je dat voor je ziet hoor, maar bij mij blijft Home Assistant gewoon werken als internet er hier uit ligt. Het enige dat niet werkt zijn apparaten zoals de wasmachine die alleen een API via een cloud aanbieden. Zo lang je dat soort apparaten niet hebt/koopt kun je prima 'everything local' voor elkaar krijgen en ik zou je in dat geval ook willen aanraden om daar bewust op te letten bij aanschaf van nieuwe apparaten.

[Reactie gewijzigd door gday op 11 maart 2024 10:45]

Totdat ze een brakke software update deployen. Ik heb oa om die reden ha eruit gedaan.
Backups!

Elk pakket is vatbaar voor zulke problemen. IP-Symcon is een vrij duur product (mijn licentie was €500 en daar bovenop kwam jaarlijks nog €50 om de licentie te verlengen) en ook daar had ik soms onbetrouwbare software updates. Het enige verschil met HA was dat je bij problemen met IP-Symcon redelijk op jezelf aangewezen was door de kleinere community, waar bij HA al sneller duidelijk is wat de oorzaak is en hoe je dat eventueel zelf op kan lossen.
Je hebt idd drie soorten 'clouds':

1. De Cloud van Homey
2. De Cloud van uw apparaten (bijv. Sonos)
3. Uw internetverbinding.

Waar het om gaat is puntje 1:
In dit geval zijn er gebruikers die hun Homey niet meer kunnen instellen omdat de Homey cloud offline is. Anderen klagen dat hun flows niet meer werken. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Home Assistant heeft geen cloud (wel een backup-tool in de cloud) en is hier niet van nature vatbaar voor want alles werkt out of the box lokaal.

Normaal gedrag zou zijn dat Homey Pro 100% functioneel blijft als 1, 2 en 3 uitvallen. Dat er bepaalde services zijn die niet werken is normaal maar dat mag geen invloed hebben op uw lokale Homey server. De

De Homey app maakt vermoedelijk eerst verbinding via de cloud om dan te relayen naar uw lokale server. Als die relay-functie het begeeft dan kan je niet meer inloggen via 5G maar die app zou het wel moeten doen als je lokaak inlogt. Duidelijk een bug dus.

Home Assistant Cloud of Nabu Casa heeft een gelijkaardige functie. Zo vermijd je dat je aan port forwarding moet doen en SSL certificaten moet instellen. Deze functie is echter bijkomstig en als die er uit ligt blijft Home Assistant thuis 100% functioneel.

Met 'dat is geen argument' doelde ik op het feit dat men problemen van Homey niet kan goedpraten met 'als je echt geen "Als je echt geen cloud-afhankelijkheid wil, dan ben je beter af met home assistant."
De app werkt prima lokaal zolang je sessie nog geldig is, hij maakt rechtstreeks verbinding met je Homey over een lokale verbinding. Ik weet niet precies hoe vaak/wanneer hij de sessie (moet) verversen, zodra dit het geval is dan gaat je app inderdaad niet werken als de backend offline is. Dit geldt ook voor het geval dat je eigen internet eruit ligt.

Zoals Robert in je link zegt: "Everything local is a lie", dit zou ik verwoorden als "Always, everything local is a lie."

Als je de marketing text bekijkt, is deze erg zorgvuldig hierop uitgekozen. Of dit misleidend is of niet, kan je zeker over discussiëren.

Punt blijft dat Homey gedeeltelijk afhankelijk is van cloud en met Home Assistant kan je dit in zijn geheel voorkomen, dit is een keuze.
De quote zegt dat de Homey Pro alles lokaal doet. Er wordt geen woord gerept over de app.

En het blijft natuurlijk een feit dat als jij op de Homey Pro apps installeert en gebruikt die gebruik maken van externe verbindingen dan zullen die natuurlijk niet meer werken als je internet weg valt. Maar daar kan Homey verder helemaal niks aan doen.
Ligt eraan hoe je het geïnstalleerd / geprogrammeerd hebt.
Een schakelaar kan via Zigbee een lamp rechtstreeks bedienen, maar als je het (via Flows) via de Homey doet, werkt het niet.

Zie reactei @JustFogMaxi hierboven.
Flows zouden toch ook offline moeten werken?
Jawel, maar als de Homey zelf storing heeft werken die niet meer.
Als de storing zit in de verbinding tussen de buitenwereld (internet, app) en de Homey, dan is er (als 't goed is) niets aan de hand.

Bij mij werkt het dan ook allemaal probleemloos (zigbeeknoppen via Flows).
Echt wel, de Homey Pro draait gewoon en reageert op zigbee berichten. Hier is geen cloud voor nodig. Dit is offline aspect van de Pro, ik dacht dit nog verder zou gaan (ook de app), maar helaas.

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 11 maart 2024 11:31]

Nope hier niet, schakelaars deden ook niks meer. Terwijl ik daar juist de Pro voor heb gekocht
Dat is wel heel vreemd, afhankelijk van het soort schakelaars. Wellicht heb je daar een cloud afhankelijkheid in zitten? Hier bleef alles in principe gewoon werken. De fysieke knoppen die ik heb en de automatische flows op basis van bewegingsmelders etc. bleef gewoon functioneren. Alleen de voice integratie met Alexa leek hier te haperen.
Ik heb alles op basis van fysieke knoppen, sensoren en flows.
Die werken allemaal lokaal op de Homey. Heb vanmorgen niet gemerkt dat er iets niet werkte.
Er hebben zonder problemen meerdere flows gedraaid (o.a. de afzuiging in de badkamer die automatisch aan en uit gaat)
Belangrijke tip en test voor iedereen die ooit nog iets met domotica gaat of aanschaffen, wat de hubs of routers betreft;
Nadat je alles hebt ingesteld en het werkt, trek je even de kabel van het internet uit je hoofd router. Kijk na 5 minuten of je in je huis nog je apparatuur kunt bedienen.

Zo niet: reset de hub, koppel deze los, pak weer netjes in en stuur het terug naar de winkel, probleem opgelost :)
(Je moet uiteraard wel nog een hub zoeken die wel fatsoenlijk werkt, maar als zelfs een HomePod mini dit kan, dan zullen er vele goedkopere oplossingen zijn verwacht ik)

Edit: er komt namelijk een dag dat die bedrijfjes ophouden met bestaan, of wellicht vallen de Duitsers Russen aan en ligt het internet ineens eruit, dan wil je echt niet dat je niet meer dat je zooi niet meer werkt

[Reactie gewijzigd door OLED op 11 maart 2024 10:37]

Tja. Aan de andere kant: het ergste dat kan gebeuren is even in het donker zitten en voor n paar honderd euro iets anders moeten kopen. Natuurlijk wil je iets dat werkt, maar het is maar home automatisme: vroeger leefden ze jaren zonder 😎
Mijn inziens moet cloud (of online connectie, noem het hoe je wil) een aanvulling zijn en geen vereiste. Dus ik onderschrijf je verhaal wat dat betreft volledig.

Als aanvulling nog een tip, zorg dat een belangrijk deel van je lampen met fysieke schakelaars te bedienen blijft. Dat hoeft niet voor die leuke LED strip bij je TV, maar wel voor je reguliere basis verlichting. Zorg dat er altijd een knop is die bediend kan worden, dan ben je volledig onafhankelijk van welke smarthome oplossing dan ook. Je hub kan ook defect raken bijvoorbeeld, dan is het wel fijn om nog wat lampen te kunnen bedienen.
Lampen krijg je altijd wel weer aan met een schakelaar. De standaard is volgens mij bij alle slimme lampen dat na power loss de lamp aan gaat. Desnoods dus in de groepenkast de stroom even afschakelen en weer inschakelen.

En fysiek aan kunnen zetten hoeft ook niet perse. Wifi relais kunnen zonder verbinding zelf als "access point" dienst doen, daar kun je dan weer met telefoon/tablet/laptop mee verbinden en via de webinterface schakelen.
Zigbee heeft direct bindings en ZWave heeft associations. Beide komt ongeveer op hetzelfde neer. Je koppelt dan een sensor/knop direct aan een "actor", lamp bv. Dit blijft vervolgens ook werken als het netwerk down is. Zo heb ik zelf een Hue Dimmer via direct binding aan mijn Hue lampen gekoppeld. Ook als ik nu mijn server uit trek en de Zigbee stick verbrand (:+) kan ik nog steeds via die dimmer de lampen schakelen. En dat is dan ook niet Hue specifiek maar zit echt in de Zigbee specificatie. Hue Dimmer die Ikea Tradfro lampen schakelt of een Ikea schakelaar die een Hue lamp schakelt. En het kan zijn dat ZWave hier nog wat uitgebreider in is. Zigbee kan volgens mij alleen commando's zonder waarde sturen. Bij ZWave kan dat wel en/of kun je in de "actor" de waarde instellen die toegepast moet worden bij een commando. Waardoor het AFAIK ook mogelijk is om bv een knop te koppelen aan een rolluik-schakelaar/module. Waarbij een direct commado van de knop naar de module gestuurd kan worden en bv het rolluik voor 80% opent, zonder tussenkomst van een controller. En mijn Fibaro multisensor kan ik volgens mij ook inregelen om bv bij beweging aan/uit een aan/uit commando te sturen naar een (ZWave) slimme stekker, ook weer zonder tussenkomst van een controller.
Klinkt echt als eenvoudige oplossingen allemaal. En een herhaling van wat ik zeg eigenlijk, waarvoor dank.
Lekker lokaal en via port forwarding (remote) je eigen shizzle bedienen met iets van een home assistant servertje, lijkt mij een betere oplossing ;)
Totaal niet vergelijkbaar qua gebruiksvriendelijkheid.
Ik heb zelf liever stabiele altijd-bereikbare home automation dan een blinkende interface.
Dan kan het nog steeds wel een betere oplossing zijn toch? :Y) Dat is aan een ieder om zelf te bepalen of dit qua gebruiksvriendelijkheid wel/niet het inleveren waard is. Ik ben het wel met @Marctraider eens dat HA je minder afhankelijk maakt en stabieler lijkt te draaien dan Homey.
Op het gebied van home automation betekent gebruiksvriendelijkheid ook vaak beperktheid.
Och mijn Homey sinds vorige week uitgezet. Had hem al staan als early bird.
Liep de afgelopen jaren steeds vaker vast, werkte niets meer, had al een stap richting HA gezet, dat is nu mijn huidige setup.

Iets dat niet werkte is voor mij ook niet echt gebruiksvriendelijk.
Klopt.

Maar het werkt wel altijd, zonder afhankelijkheid van de clouddiensten van een commercieel bedrijf. Het is ook eenmalig instellen en vergeten.
Plus. Je hebt de keus om hem 'alleen thuis' beschikbaar te hebben. Zover ik weet kun je bij Homey de 'gebruik op afstand' niet uit zetten. Het is er altijd. Of je wilt of niet.
Ik zou dat lekker via VPN doen, of via de Nabu Casa Cloud. Ja, dat laatste kost geld maar daarmee support je de ontwikkeling van Home Assistant wel. Ik hou er niet van om zomaar poorten open te zetten. Ik heb in mijn HA install ook ingesteld dat ie alleen bereikbaar is via de Nabu Casa Cloud als iemand van ons buitenshuis is. Als iedereen thuis is disconnect HA automatisch van de cloud.
Speciaal de Homey Pro (2023) gekozen om niet afhankelijk te zijn van Homey's Cloud (in tegelstelling tot de Hub). Maar toch was ook deze totaal onbereikbaar - ook op m'n lokale netwerk. Zelfs remote's en sensoren werkten niet meer.. Lekker cloud-onafhankelijk weer :+

[Reactie gewijzigd door choogendoorn op 11 maart 2024 09:41]

Als je inet verbinding of de cloud down is werken je flows gewoon nog normaal. Je kan alleen niet aan de app omdat die nu eenmaal een internetverbinding vereist. Samengevat, je homey deed gewoon nog zijn werk maar je moest naar de lamp zelf kijken om te zien of die brandde ipv via de app?
Als je geen flows gebruikt maar steeds alles via de app doet, dan heb je gewoon een heel dure afstandsbediening gekocht en zijn er vast betere oplossingen voor jou.
Als je geen flows gebruikt maar steeds alles via de app doet, dan heb je gewoon een heel dure afstandsbediening gekocht en zijn er vast betere oplossingen voor jou.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Dit slaat kant noch wal.
Je hoeft helemaal niks perse te automatiseren, ik heb zelf geen homey (maar domoticz) maar ook ik gebruik het (voor een deel) als een voor jou "dure afstandsbediening", het bevat niet alleen maar lampen aan/uit maar het bevat veel meer dan dat en heerlijk centraal. Ik wil zelf mijn lampen kunnen bedienen en niet afhankelijk zijn of een sensor mij ziet. Als ik even een half uur boven ben wil ik dat mijn lampen gewoon aanblijven als ik dat wil namelijk. Als ik ze uit wil hebben dan wil ik dat zelf beheren en in control van zijn.

Ik heb om die reden ook verschillende zigbee schakelaars hangen op de wandelroutes om dit te kunnen beheren. Ook bied dit mogelijkheden om daarnaast schakelaars te maken voor lampen waar je ze voorheen niet had, een soort virtuele hotelschakelaar waardoor je ineens wel 2 lamp schakelaars hebt in de ruimte.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 11 maart 2024 10:21]

You do you. Als jij 300+€ wil uitgeven ipv een goedkopere oplossing mij niet gelaten.

Ik heb zelf ook nog een Domiticz setup gehad en dan ben je voor veel goedkoper gesteld.
Anderzijds, misschien heeft de gebruiker in kwestie gewoon ook veel plezier van het opzetten, bouwen en onderhouden van zijn domitica setup in Homey en dan telt niet alleen het resultaat maar ook de reis er naartoe :)

Kort samengevat, ja men reactie was wat kort door de bocht maar niet geheel onwaar.
Oh dat is wel jammer ja. Dat was precies een van de plus punten voor een pro. Al je zut lekker lokaal draaien en geen gezeik als er ff geen jnternet is.
Liep ik ook al eens tegenaan toen ik internet storing had, kwam ik ook al niet op mijn homey. Ook de Pro gekocht juist om offline ook te kunnen werken.
Als jij geen internet hebt, hoe kan je dan vanuit een web API commando's sturen naar je Homey thuis op de kast?
Dat probleem kan je oplossen door te vermijden dat inet een single point of failure is en meerdere operatoren voorzien.
De app zou als het goed is lokaal moeten scannen naar de Homey, maar dat heeft nog nooit gewerkt als de topics op de Homey forum lees...
Local discovery?

Philips hue kun je ook zonder internetverbinding met de app blijven besturen. Zelfde voor unifi devices. Zolang er een lokale verbinding is maakt ie daar gebruik van.
Ik zat gisteren hier nog aan te denken, Home Assistent draait echt lokaal en is cloud een optie, maar hoe zit dat met Homey dan?

Ik lees dat mensen die verwachten dat cloud optioneel is, de Homeys ook niet meer werkten?
Je connectie Homey app -> thuis draait, als het goed is, via het lokale netwerk als je op hetzelfde netwerk zit als je Homey.
Zit je buiten, dan loopt het via de webinterface en dat lag nu plat.

Daarnaast lopen de externe integraties, zoals met Siri shortcuts en Nest hubs, via de webinterface. Ik vermoed dat dat niet anders kan.
Ik heb overigens tijdens de storing niet gekeken of ik vanuit huis op m'n Homey kon komen, dus geen idee of dat werkte. Wellicht was deze storing een mooi moment voor Athom om dat nog eens na te kijken, of het allemaal wel zo min mogelijk via de cloud loopt als nodig is.
Helaas loopt de authenticatie via de Athom servers.
Ik wil nog steeds eens kijken waar ik de internet afhankelijkheid in mijn Home Assistent gekregen heb. Wanneer mijn internet eruit ligt, kan in mijn Home Assistent niet meer met mijn RF knoppen bedienen. Lokale oplossingen zijn helaas niet altijd gegarandeerd...
Welke rf-oplossing gebruik je?
RFLink, zo uit mijn hoofd om Klikaan, klikuit knoppen te gebruiken. (Homey heeft dit geïntegreerd, werkt prima.... Zolang de buren het ook niet gebruiken)
Oke, dat zou gewoon een lokaal ding moeten zijn. Gebruik hier de rflink ook en geen enkele cloud afhankelijkheid.
Om überhaupt iets te doen op een Homey heb je een (cloud-)account nodig bij Athom. Dit zegt al voldoende toch? :)
Hier zijn alle cloud-services die al dan niet nodig zijn om Homey z'n ding te laten doen:
https://status.homey.app/

Home Assistant is inderdaad volledig lokaal. Er is een betaalde optie (om HA te sponsoren) om hun optionele cloud-service te gebruiken. De optionele cloud-service zorgt voor makkelijkere (en veilige) toegang op afstand (is in tegenstelling to Homey ook uit te zetten, voor als je gewoon allen HA wilt sponsoren)
Ook kun je op die manier makkelijker (zonder moeite) gebruik maken van Amazon Alexa en Google Assistant. (Dit is iets wat je standaard/"gratis" met de verplichte clouddiensten van Athom krijgt)

Echter heb je het cloud-abonnement van Home Assistant niet nodig voor bovengenoemde zaken. Het maakt alleen de initiele configuratie makkelijker.
Home Assistant heeft gewoon wat documenten beschikbaar gemaakt hoe je het zelf ook gratis kunt regelen als je dat fijner vindt.
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/remote/
https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
https://www.home-assistant.io/integrations/alexa.intent/

En nogmaals. Als je het juist fijner vindt dat je helemaal niet op afstand bereikbaar bent, dan is het er gewoon niet. Bij Homey is het er altijd, of je wilt of niet.
Ik lijk hier gelukkig niet tegen aan te lopen en werkt alles voorspoedig. Net met de hand een lamp aan gedaan in de app (ik moet een batterij vervangen voor de automatisatie, uitstel gedrag :+ )

Homey mag zich, wat mij betreft, eens gaan focusen op veel zigbee device's supporten. Al draaien ze onderwater zigbee2mqtt en gebruiken ze dat project als basis, beiden draaien op node dus dat scheelt, maar een home automation project valt en staat met device's die het aan kan.
Homey app werkt ook weer inmiddels

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee