Minder trams en bussen door personeelstekort: dit verandert er

© ANP
DEN HAAG - Het grote personeelstekort bij HTM zorgt er voor dat er de komende periode minder trams en bussen zullen rijden. De nieuwe dienstregeling voor de trams gaat maandag in, die voor de bussen zaterdag. Verwacht wordt dat de verandering van kracht blijft tot oktober. We hebben de veranderingen voor je op een rijtje gezet.

Tram op werkdagen

  • In de middagspits vervallen de ritten tussen Scheveningen Noord - Hollands Spoor (tram 1)
  • Overdag tram 9: 6 keer per uur in plaats van 8 keer per uur
  • Overdag tram 15, 16 en 17: 4 keer per uur in plaats van 5 keer per uur
  • In de ochtend- en middagspits tram 11 en 12: 4 keer per uur in plaats van 5 keer per uur
  • In de ochtend- en middagspits tram 15, 16 en 17: 5 keer per uur in plaats van 6 keer per uur
  • In de avond tram 2, 6, 15, 16 en 17: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur

Tram in het weekend

Zaterdag:
  • In de ochtend tram 15, 16 en 17: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Overdag tram 15, 16 en 17: 4 keer per uur in plaats van 5 keer per uur
  • In de avond tram 2, 6, 15, 16 en 17: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
Zondag:
  • In de ochtend tram 15, 16 en 17: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Overdag tram 2 tussen 12.00 en 17.00 uur: 5 keer per uur in plaats van 6 keer per uur
  • In de avond tram 2, 3, 4, 6, 15, 16 en 17: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur

Bus op werkdagen

  • Bus 20 tussen 15.00 en 18.00 uur: 4 keer per uur in plaats van 5 keer per uur
  • Bus 23 tussen 12.00 en 14.00 uur: 4 keer per uur in plaats van 6 keer per uur
  • Bus 26 tussen 9.00 en 10.30 uur: 4 keer per uur in plaats van 5 keer per uur
De ritten in de spits van buslijnen 23, 24 en 26 en de ritten van spitsbus 29 worden in principe gereden, maar door de personeelstekorten kunnen er alsnog ritten komen te vervallen.

Bus in het weekend

Zaterdag:
  • Bus 20 tussen 8.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Bus 26 tussen 8.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Bus 28 tussen 8.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
Zondag:
  • Bus 20 tussen 10.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Bus 26 tussen 10.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur
  • Bus 28 tussen 10.00 en 20.00 uur: 3 keer per uur in plaats van 4 keer per uur

'Vervelende maatregel'

De algemeen directeur van HTM, Jaap Bierman noemt het een 'vervelende maatregel om te nemen', maar 'het meest verstandige om te doen'. 'Om een betrouwbare dienstregeling te garanderen aan onze reizigers én te blijven zorgen voor goede werkomstandigheden voor ons huidig rijdend personeel, passen we de dienstregeling aan', zegt Bierman.
Ondanks de wervingen zijn er vorig jaar minder nieuwe medewerkers bijgekomen en weer meer vertrokken dan verwacht. Toch kijkt Bierman optimistisch naar de toekomst. Zo is er in december vorig jaar een nieuwe CAO afgesloten, waarbij medewerkers er tot 2026 gemiddeld 23 procent op vooruitgaan. Met resultaat: 'We zien dat er een verhoogde interesse is om buschauffeur, trambestuurder of monteur te worden.'

Grotere opleidingscapaciteit en meer flexibiliteit

Daarnaast is de opleidingscapaciteit verhoogd. Het kost alleen wel een paar maanden voor iemand daadwerkelijk aan de slag kan gaan als buschauffeur of trambestuurder.
De vervoersmaatschappij is ook van plan om medewerkers die dat willen op te leiden om beide voertuigen te besturen. 'Daarmee werken we er hard aan om ervoor te zorgen dat we medewerkers flexibel kunnen inzetten.'