Direct naar artikelinhoud

In 2020 is de aanrijding geschiedenis, zegt Volvo

Opnieuw is een belangrijke kwestie de wereld uit. Namelijk de vraag wat er eerder is: een smakelijke kroket uit de magnetron, of een auto die niet meer kan verongelukken....

Het wordt de laatste.In 2020 zullen geen gewonden meer vallen in het verkeer, laat staan slachtoffers. Zolang de bestuurder een Volvo rijdt, tenminste. Dit autoconcern maakte maandag bekend dat het over elf jaar alleen nog maar auto’s wil verkopen die niet meer kunnen botsen of uit de bocht vliegen. Een combinatie van technieken moet dat mogelijk maken, zegt Huib de Vries van Volvo Nederland. Zoals radarsystemen die vanzelf ingrijpen als een voorligger te dichtbij komt. Of een detectiesysteem dat ‘ziet’ dat een bestuurder te snel op een bocht afkoerst. Veel van de systemen die in 2020 levensreddend moeten werken, zijn nu al beschikbaar. Maar eerst moet worden getest of ze honderd procent betrouwbaar zijn, zegt Volvo. En er moet worden samengewerkt met andere fabrikanten, want auto’s zullen ook met elkaar moeten communiceren, bijvoorbeeld om gegevens uit te wisselen over gladheid in een bocht of over een stilstaand object. Als auto’s straks volkomen veilig zijn, heeft dat ook andere voordelen: veel van de passieve veiligheidsystemen kunnen er dan uit. Auto’s zijn de afgelopen jaren vooral zwaarder geworden door verstevigingen van de cabine en de plaatsing van airbags. Lichte auto’s verbruiken minder brandstof.‘We hebben over dit plan nog flink interne strijd moeten leveren’, zegt De Vries, ‘want Volvo’s onderdelendivisie is er niet zonder meer blij mee.’ Geen aanrijdingen betekent geen schaden. Jaarlijks gaat naar schatting in Europa 10 miljard euro om aan onderdelen die vervangen moeten worden na een botsing. Volvo zegt nu al te merken dat de XC60 (die aanrijdingen vermijdt tot 30 kilometer per uur) minder brokken maakt. ‘Er is al een verzekeraar die op dit model 20 procent korting biedt.’ Dat bedrijf is overigens wel gelieerd aan Volvo.Karel Bukholczer van Focwa denkt niet dat de laatste schadehersteller in 2020 zijn deuren kan sluiten. ‘Om dit plan uit te voeren, moeten er minstens op Europees niveau standaarden worden ontwikkeld. Dat gaat tergend traag. Neem iets simpels als het eCall-systeem, dat bij een crash automatisch gegevens naar hulpdiensten stuurt. Daarover wordt al jaren geruzied. Dus om in 2020 een veel ingewikkelder systeem in te voeren, is tamelijk ambitieus.’