Wat een onzin. De focuspuller ziet überhaupt niets, die stelt de lens in op bij de repetities vastgestelde afstanden en staat naast de kamera. En geen enkele cameraman/vrouw stelt op het oog in 1 keer scherp, het is altijd even te ver, terug, scherp. Als jij in 1 keer tijdens een opname pats! de scherpte van een 1,8 135 mm lens op het oog van een acteur weet te leggen en die ook bij beweging van de acteur weet te houden kan je goud verdienen als focuspuller.
Ik sta op set als 2e camera assistent (assistent van de focus puller en cameraman) dus ik weet dit toch net ietsjes beter. Zo’n beetje alle focus pullers, met name in Nederland, pullen vanaf de monitor en zien alles wat er gebeurt. ‘Blind pullen’ zoals jij het beschrijft komt je nog maar zelden tegen en is iets wat alleen de oude garde nog kan. In Hollywood ligt dat anders want daar is het vrij normaal als je dat kan, maar goed dat is Hollywood.
Een focus puller wilt over het algemeen ook gewoon repetities hebben om te zien wat er gebeurt en eventuele markeringen te plaatsen als referentie. Maar bij wilde shots die bijvoorbeeld handheld worden gedraaid is elke take een beetje anders dus zal je altijd moeten blijven kijken omdat het nooit hetzelfde is.
Een cameraman stelt in 95% van de shots niet op gevoel scherp maar simpelweg om de kijker niet in verwarring te brengen. Idem dito voor 'over de as gaan', 'continuiteitsfout', 'asynchroon geluid' etc. Je kan van al die min of meer met de kijker gemaakte afspraken bewust afwijken maar liever heb je dat dat technisch gewoon in orde is. En als dat met autofocus sneller en beter gaat dan met een focuspuller (wat voor de meeste opnames wel zal gelden) dan is dat gewoon een pluspunt.
Bij dynamische shots bepaalt de cameraman natuurlijk wat op welk moment scherp is. In veel gevallen doet de focus puller dit gevoelsmatig als de cameraman niet specifieke aanwijzingen hiervoor aangeeft. Bijvoorbeeld als je een shot hebt waarbij de focus van voor naar achter gaat dan wordt dat op gevoel gedaan door de puller of door de cameraman. Een autofocus algoritme kan dit niet doen op gevoel. Autofocus mag dan sneller zijn, maar in dit soort gevallen niet echt beter.
En als je een modern topmodel kamera van Nikon of Sony hebt en weet hoe je de verschillende scherpstel methodes moet toepassen zal je uiterst zelden hebben dat de autofocus verkeerd ligt of verspringt. Dat het bij de amateurs die alles op P zetten wel eens misgaat is duidelijk maar dat zijn niet de kopers die Nikon met zijn Red/Nikkor combinatie voor ogen staat denk ik.
Je hebt het hier dan vooral over fotografie/videografie neem ik aan? Voor dat soort toepassingen is autofocus een topuitvinding ja. Zeker voor fotografie. Maar voor film en dan bedoel ik dus echt speelfilms en series werkt dat gewoon niet goed. Zeker als een shot meerdere takes nodig heeft en de autofocus gaat bij elke take op iets anders focussen omdat er dan een ander object in beeld staat o.i.d. Wellicht gaat autofocus in de toekomst meer dienen als een hulpmiddel voor film, maar ik zie het binnen nu en 10 jaar de rol van een focus puller niet volledig vervangen.