Nikon neemt filmcamerafabrikant Red over

Nikon neemt concurrent Red over voor een niet-genoemd bedrag, zo maakt het bedrijf bekend. Red is een fabrikant van professionele camera's, die gebruikt worden voor digitale cinematografie. Red wordt na de overname een dochterbedrijf van Nikon.

Met de acquisitie hoopt Nikon de snelgroeiende markt van professionele digitale cinematografische camera's uit te breiden, zo laat het bedrijf in een aankondiging weten. "De expertise van Nikon op het gebied van productontwikkeling, uitzonderlijke betrouwbaarheid en know-how op het gebied van beeldverwerking, optische technologie en gebruikersinterfaces, samen met de kennis van Red op het gebied van cinematografische camera's, beeldcompressietechnologie en kleurwetenschap, maakt de ontwikkeling van onderscheidende producten in de markt voor professionele digitale bioscoopcamera's mogelijk", aldus Nikon.

De relatie tussen Nikon en Red was in het verleden minder warm. In 2022 stonden de twee fabrikanten voor de rechter nadat Red een zaak aanspande tegen Nikon voor het vermeende gebruik van gepatenteerde videocompressietechnologie. Nikon zou sinds de firmware-update 2.0 voor zijn Z9-camera inbreuk maken op diverse patenten van Red. Nikon stelde echter dat de patenten nooit aan Red toegekend hadden moeten worden. Afgelopen april besloten de twee bedrijven echter gezamenlijk om van de zaak af te zien.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

07-03-2024 • 10:34

78 Linkedin Whatsapp

Submitter: BaasG

Reacties (78)

78
78
36
2
0
31
Wijzig sortering
Erg interessant nieuws. Red en Nikon bewogen de laatste jaren al langzaam naar elkaar toe met de Red Komodo, en Nikon met internal compressed raw op de Z8 en Z9. Hopelijk gaat Red profiteren van de betere autofocus en software development van Nikon, en Nikon van de codec intergratie van Red Raw (N-Raw wordt bijv nog niet ondersteund door Adobe Premiere)
Daarnaast heeft Red nog tot 2028 een patent op interne compressed raw recording. Misschien dat ze het nu eindelijk gaan uitlicenseren naar 3rd parties.

[Reactie gewijzigd door Wolfyy01 op 7 maart 2024 10:59]

Volgens mij wordt autofocus niet heel vaak gebruikt in cinema..
Volgens mij wordt autofocus niet heel vaak gebruikt in cinema..
Nee, echte cinema lenzen en kamera's zijn door de hele kleine series waarin ze gemaakt worden al peperduur. Als je per lensvatting ook nog eens de hardware en software moet ontwikkelen voor autofocus worden die lenzen totaal onbetaalbaar tov de optisch even goed presterende lenzen die puur handmatig scherpgesteld moeten worden.

Maar de focuspuller die een 1.2/85mm of 1,8/135 mm op volle opening in elk bewegend shot exact scherp weet te houden moet waarschijnlijk nog geboren worden... Voor een fabrikant die en de lens en de kamera maakt liggen daar dus nog wel mogelijkheden om iets te bieden wat anderen niet leveren.
Het is vooral ook dat autofocus totaal niet werkt in cinema. Leuk voor fotografie of content creation, maar een speelfilm moet je op gevoel en op het oog scherpstellen.
Een AI/algoritme doet dit niet op gevoel en zal er dan ook lang niet zo mooi uit zien, ook omdat autofocus vaak de fout wil maken dat het zich op net de verkeerde dingen focust of verspringt.

Er is dan ook vrijwel geen behoefte in de filmindustrie om autofocus in lenzen en camera’s te bouwen.
Daar valt ook wel wat op te verzinnen. Je zou bijvoorbeeld eyetracking kunnen inbouwen waar het focuspunt het oog volgt. Natuurlijk wil je dit niet constant hebben, want je bent ook je hoeken aan het controleren of dingen wel of niet in shot zijn, maar dan kun je een knop koppelen aan de functie, zodat je die indrukt wanneer je de focus aan je oog wilt stellen.
Dat is er al soort van. Cmotion (fabrikant van focus apparaten) heeft hier al een oplossing voor alleen is dit zeer uitgebreid, complex en duur om in te zetten.
DJI heeft ook al iets vergelijkbaars met hun Ronin 4D, al is dit een camera die je niet echt op een professionele filmset zal tegenkomen.
Niet alles wordt tegenwoordig alleen nog maar met camera's van de grote jongens gedaan. En niet iedere filmset is hetzelfde.

Arri en RED en de Sony Venice blijven echt wel hun plek behouden, maar de nieuwe sensor van de Ronin 4d in combi met hun systeem zie ik echt wel voor shots gebruikt worden. Wat de beste camera is hangt helemaal af van de situatie, en soms is een kleinere goedkopere camera een betere keuze. Zie bv The Creator, die helemaal gefilmd is met een kleine Sony FX3 op een rare shoulder gimbal setup.
Ik bedoelde meer te zeggen dat je de Ronin 4D niet zo gauw zal zien op set als A cam (hoofdcamera) voor een gehele speelfilm of serie.
Over het algemeen gaat de voorkeur natuurlijk uit naar ARRI of Sony en af en toe zie je nog wel eens een RED of Canon op set, binnen Europa althans.

Dat The Creator geheel is gefilmd op de FX3 is inderdaad een bijzondere prestatie en laat wel zien dat het zeker mogelijk is. Of het nou per se de meest praktische oplossing is op set is een andere vraag.
Meeste cameramannen hier in Nederland hebben voorkeur aan de ARRI Alexa Mini (LF) of de Sony Venice MK1/MK2.
Ik kan geen reden bedenken waarom een camera, die speelfilms opneemt, autofocus zal moeten zijn. Het zal alleen maar resulteren in vaker scenes over moeten doen.
Het is vooral ook dat autofocus totaal niet werkt in cinema. Leuk voor fotografie of content creation, maar een speelfilm moet je op gevoel en op het oog scherpstellen.
Wat een onzin. De focuspuller ziet überhaupt niets, die stelt de lens in op bij de repetities vastgestelde afstanden en staat naast de kamera. En geen enkele cameraman/vrouw stelt op het oog in 1 keer scherp, het is altijd even te ver, terug, scherp. Als jij in 1 keer tijdens een opname pats! de scherpte van een 1,8 135 mm lens op het oog van een acteur weet te leggen en die ook bij beweging van de acteur weet te houden kan je goud verdienen als focuspuller.
Een AI/algoritme doet dit niet op gevoel en zal er dan ook lang niet zo mooi uit zien, ook omdat autofocus vaak de fout wil maken dat het zich op net de verkeerde dingen focust of verspringt.
Een cameraman stelt in 95% van de shots niet op gevoel scherp maar simpelweg om de kijker niet in verwarring te brengen. Idem dito voor 'over de as gaan', 'continuiteitsfout', 'asynchroon geluid' etc. Je kan van al die min of meer met de kijker gemaakte afspraken bewust afwijken maar liever heb je dat dat technisch gewoon in orde is. En als dat met autofocus sneller en beter gaat dan met een focuspuller (wat voor de meeste opnames wel zal gelden) dan is dat gewoon een pluspunt.

En als je een modern topmodel kamera van Nikon of Sony hebt en weet hoe je de verschillende scherpstel methodes moet toepassen zal je uiterst zelden hebben dat de autofocus verkeerd ligt of verspringt. Dat het bij de amateurs die alles op P zetten wel eens misgaat is duidelijk maar dat zijn niet de kopers die Nikon met zijn Red/Nikkor combinatie voor ogen staat denk ik.
Wat een onzin. De focuspuller ziet überhaupt niets, die stelt de lens in op bij de repetities vastgestelde afstanden en staat naast de kamera. En geen enkele cameraman/vrouw stelt op het oog in 1 keer scherp, het is altijd even te ver, terug, scherp. Als jij in 1 keer tijdens een opname pats! de scherpte van een 1,8 135 mm lens op het oog van een acteur weet te leggen en die ook bij beweging van de acteur weet te houden kan je goud verdienen als focuspuller.
Ik sta op set als 2e camera assistent (assistent van de focus puller en cameraman) dus ik weet dit toch net ietsjes beter. Zo’n beetje alle focus pullers, met name in Nederland, pullen vanaf de monitor en zien alles wat er gebeurt. ‘Blind pullen’ zoals jij het beschrijft komt je nog maar zelden tegen en is iets wat alleen de oude garde nog kan. In Hollywood ligt dat anders want daar is het vrij normaal als je dat kan, maar goed dat is Hollywood.

Een focus puller wilt over het algemeen ook gewoon repetities hebben om te zien wat er gebeurt en eventuele markeringen te plaatsen als referentie. Maar bij wilde shots die bijvoorbeeld handheld worden gedraaid is elke take een beetje anders dus zal je altijd moeten blijven kijken omdat het nooit hetzelfde is.
Een cameraman stelt in 95% van de shots niet op gevoel scherp maar simpelweg om de kijker niet in verwarring te brengen. Idem dito voor 'over de as gaan', 'continuiteitsfout', 'asynchroon geluid' etc. Je kan van al die min of meer met de kijker gemaakte afspraken bewust afwijken maar liever heb je dat dat technisch gewoon in orde is. En als dat met autofocus sneller en beter gaat dan met een focuspuller (wat voor de meeste opnames wel zal gelden) dan is dat gewoon een pluspunt.
Bij dynamische shots bepaalt de cameraman natuurlijk wat op welk moment scherp is. In veel gevallen doet de focus puller dit gevoelsmatig als de cameraman niet specifieke aanwijzingen hiervoor aangeeft. Bijvoorbeeld als je een shot hebt waarbij de focus van voor naar achter gaat dan wordt dat op gevoel gedaan door de puller of door de cameraman. Een autofocus algoritme kan dit niet doen op gevoel. Autofocus mag dan sneller zijn, maar in dit soort gevallen niet echt beter.
En als je een modern topmodel kamera van Nikon of Sony hebt en weet hoe je de verschillende scherpstel methodes moet toepassen zal je uiterst zelden hebben dat de autofocus verkeerd ligt of verspringt. Dat het bij de amateurs die alles op P zetten wel eens misgaat is duidelijk maar dat zijn niet de kopers die Nikon met zijn Red/Nikkor combinatie voor ogen staat denk ik.
Je hebt het hier dan vooral over fotografie/videografie neem ik aan? Voor dat soort toepassingen is autofocus een topuitvinding ja. Zeker voor fotografie. Maar voor film en dan bedoel ik dus echt speelfilms en series werkt dat gewoon niet goed. Zeker als een shot meerdere takes nodig heeft en de autofocus gaat bij elke take op iets anders focussen omdat er dan een ander object in beeld staat o.i.d. Wellicht gaat autofocus in de toekomst meer dienen als een hulpmiddel voor film, maar ik zie het binnen nu en 10 jaar de rol van een focus puller niet volledig vervangen.
Heb je al eens gefilmd met een moderne Sony fotocamera zoals de A7S III of recenter de A7R V en A9 III?
Die blijven precies op het onderwerp plakken, zonder ook maar ooit los te laten of te pulsen.
Een jaar of 5 geleden was het hit & mis met dit soort systemen, maar tegenwoordig kan niets op tegen wat de AF van dit soort camera's doet.
Dat is het probleem ook niet. AF doet gewoon de focus zoals het zelf denkt dat het hoort. En dat kan vaak goed gaan, maar je kan niet per se tegen autofocus zeggen op welk moment van het shot dat die op een bepaald iets moet focussen en dan terug moet gaan naar de achtergrond zonder dat het er te gecomputeriseerd uitziet.

Zoals eerder genoemd. AF werkt perfect voor fotografie en videografie maar totaal niet geschikt voor films en series.
Je kunt gewoon op het schermpje op het juiste moment op het juiste onderwerpen tikken.
En je kunt ook nog vooraf de snelheid waarmee de motor werkt instellen. Maar goed, als je het liever zelf wilt doen, dan kan dat. Maar de kijker ziet echt het verschil niet, behalve dat het met AF iedere keer precies raak is.
Jij beweert dat de AF gewoon hit & mis is en dat is simpelweg niet.
Ik denk dat je mijn punt hier niet helemaal snapt. Zoals eerder genoemd werkt AF perfect voor fotografie en videografie maar voor een film die levensgroot wordt vertoond in een bioscoopzaal zal AF lang niet zo mooi overkomen als een met de hand getrokken focus. Het gaat er niet om dat AF z’n werk goed doet en het scherp is, dat geloven we wel, het gaat er meer om dat er verder geen gevoel in zit en dat het gecomputeriseerd is.

Autofocus in de cinematografie werkt gewoon niet goed om die reden en omdat je als cameraman zijnde gewoon meer controle over je focus verlegging wilt hebben, met autofocus heb je die controle niet volledig want dat wordt je uit handen genomen. Autofocus is tenslotte een algoritme dus die bepaalt dan hoe een focusverlegging gedaan wordt, met welke snelheid en naar welk object, en dat wil je met filmmaken gewoon niet want dat wil je zelf gewoon kunnen bepalen.
Vergis je niet dat ook veel windows programma gebruikt worden voor het gehele content van zo een film er digitaal er beter en echter te laten uitzien denk aan scifi films die bijna volledig met photoshop gemaakt zijn.Tevens heb je ook nog 3ds max waar veel content op gemaakt word voor de cinema films van tegenwoordig.De one red camera is een van de beste die ze de laatste jaren hebben draaien bij verschillende projecten in hollywood en is een van de beste camera's waar tegenwoordig mee gewerkt word.
Tevens kun je ze ook huren als ze nieuw te duur zijn.
De RED One is een camera uit 2007 en inmiddels al best wel achterhaald en verouderd vergeleken met de de nieuwe huidige line up aan camera’s van zowel RED zelf als andere fabrikanten als ARRI en Sony.
Omdat er veel betere alternatieven zijn tegenwoordig wordt de RED One ook bijna niet meer gebruikt of zelfs verhuurd.

In de film wordt zowel gebruik gemaakt van MacOS als Windows. Waarbij Windows vooral gebruikt wordt voor de 3D toepassingen zoals inderdaad 3DSMax maar ook Cinema4D, Houdini, Blender, Nuke etc. wordt MacOS veel gebruikt voor het editen zelf met name Avid, DaVinci Resolve of Adobe Premiere. Al zijn er natuurlijk ook post productiehuizen die volledig gebruik maken van of Windows of MacOS.
Vergis je niet dat ook veel windows programma gebruikt worden voor het gehele content van zo een film er digitaal er beter en echter te laten uitzien denk aan scifi films die bijna volledig met photoshop gemaakt zijn
Wat je bedoeld is denk ik vooral colour grading en VFX. Colour grading is de kleurcorrectie die handmatig wordt toegepast op elk shot om het ‘filmisch’ te lijken en een bepaalde look aan de film te geven.
De VFX (Visual Effects) zijn alle digitale ‘special effects’ die digitaal worden toegepast. Bij Hollywood loopt dat tegenwoordig een beetje uit de hand, al laten regisseurs als Christopher Nolan toch ook zien dat het best prima zonder of in elk geval met zo min mogelijk kan.
Er zijn natuurlijk ook animatiefilms die dan vrijwel volledig VFX zijn en dus volledig met 3D programma’s ontwikkeld zijn, al wordt er dan nog steeds wel gebruik gemaakt van motion performance van acteurs.
Kan een AI dan ook niet gewoon getraind worden met films om correcte beeldtaal aan te leren?

Ik dacht dat Nikon eigenlijk een vrij kleine speler was ondanks de naambekendheid. Blijken ze toch groot genoeg te zijn een gevestigde waarde als Red over te nemen.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 7 maart 2024 21:54]

In theorie wel, zeker met de nieuwe Sora AI van OpenAI moet dat kunnen. Alleen dan zou je in zijn volledigheid het filmmaken kunnen weglaten eigenlijk. Je pakt dan een script, geeft het aan Sora en die genereert er iets moois van. Voila cinema.

Maar goed dit is iets wat we als filmindustrie (wereldwijd) niet moeten willen aangezien hiermee de kunst van het filmmaken verloren gaat. AI als focus assist zou wel mogelijk zijn, maar volledig overnemen zie ik op korte termijn niet echt gebeuren.
Red Komodo is meer een entry-level prosumer camera voor 1-man run and gun style shoots. Hun autofocus loopt hopeloos achter op die van Sony, Canon en Nikon. Ook qua beeldkwaliteit was het niet geweldig. Het enige voordeel wat ze nog hadden was internal compressed raw, wat dankzij N-Raw irrelevant werd. Vandaar ook die rechtzaak tegen Nikon 2 jaar geleden.
RED is ook niet per se het merk wat zich echt richt op autofocus, evenals Blackmagic.
Met name omdat de het overgrote deel van de RED camera’s dit niet gebruikt.
Wellicht nu met de overname door Nikon dat hier wat meer op ontwikkeld gaat worden, al verwacht ik niet dat hun high end DSMC3 (of 4) hier actief gebruik van gaat maken.
Met de Komodo wel ;) Maar goede autofocus ontwikkelen is duur en ingewikkeld. Waarschijnlijk misten ze bij Red de kennis en technologie om dit goed te laten functioneren.
Klopt; in de filmindustrie heet zo iemand een "focus puller"; terwijl de cameraman door de zoeker kijkt, stelt de focuspuller scherp of zoomt deze de lens. Een niet zo opvallende baan, behalve als het fout gaat. Dan zijn de rapen gaar.
Als de autofocus goed genoeg is om die focus puller persoon overbodig te maken, is de feature heel erg waardevol.

20 jaar terug werden een hele boel professionele foto's nog puur met manual focus camera's gemaakt, nu doet haast niemand dat meer.

Als je duidelijk kunt aangeven wat in focus moet blijven, en de camera dat betrouwbaar volgt, is dat voor een hele boel situaties bruikbaar.
dat lijkt me logisch.
Dat wordt het 100% niet ;) In documentaires wat koud opgenomen is wel maar alles is manueel gefocust door de focus puller/assistent. Ik focus altijd manueel want dat werkt echt het lekkerst. Ik heb de Nikon D850 en met elke foto of filmopname doe ik alles zelf.
De D850 is dan ook waardeloos qua autofocus in video. Pak maar eens een Z8 en laat die focussen in video (en trouwens ook fotografie), daar kun je manueel niet tegen op.
Je kunt een persoonlijke voorkeur hebben voor manueel focussen, maar dat heeft niets met de moderne techniek te maken.
Auto focus is voor YouTubers of mensen die niet veel met cinema te maken hebben. De D850 heb ik ook gekocht met het oog op fotografie en niet op video. Nu is het zo dat ik met toeval veel film maar je leert door manueel te focussen veel beter je camera onder controle te krijgen en de situatie. Autofocus met fotografie werkt op de D850 echt wel super hoor! Hij pakt in de moeilijkste situaties de juiste focus. De Z8 is ook een systeemcamera maar is ook nieuwer dan de D850.
Nee hoor, laat je niet gek maken door infuencers op YouTube. AF is heel handig om te gebruiken. Als je de camera wilt bedienen en je moet ook nog zelf de focus bedienen, dat is bijna altijd niet optimaal. Daar heb je een focuspuller voor. Alleen zijn er maar heel weinig productiehuizen die ervaren focuspullers in dienst hebben. AF kan dan heel handig zijn.
Nee, doe ik ook niet. Het is meer vanuit de filmwereld wat ik gebruik qua ervaring. Met docu's is het echt wel handig maar manueel met een film, dat geeft wel het beste resultaat vind ik persoonlijk. Autofocus zit er toch wel eens naast of hij gaat ademen als situatie veranderd, zelfs op een RED. Maar eerlijk, als je echt een pro focuspuller hebt, dan merk je dit wel gelijk in je productie.
Het is denk ik ook hoe je de camera gebruikt. Op een statief is het beter te doen om handmatig scherp te stellen, maar ik vind het een hele uitdaging om een dynamische scene met de camera vrij in de hand ook nog handmatig scherp te stellen. Autofocus doet het vaak wel beter.
voor cinematografie wil je juist geen auto focus.

het in focus of out of focus wordt doelbewust gebruikt om de aandacht van de kijker te trekken naar de objecten, om het verhaal dat de regiseur wil vertellen, vorm te geven.

bijvoorbeeld: scene met een kleine koffietafel in de voorgrond met een telefoon, een acteur in het midden van de kamer. de acteur is in focus koffie tafel niet. de telefoon gaat over. focus van de camera verplaats zich van acteur naar de koffietafel.

"The art of the focus pull"
https://www.youtube.com/w...v9ptauU&ab_channel=Fandor
Dat kan ook net zo makkelijk met autofocus wat je nu beschrijft. Je kunt precies aangeven waar er gefocust moet worden en hoe snel de focus zich moet verplaatsen.
Volgens mij is cinema niet het enige waar camera’s voor worden gebruikt
RED’s wel :) Al moet ik toegeven dat het tegenwoordig ook nogal als content creator merk wordt gezien. Bijna elke YouTuber met geld gebruikt een RED voor opnames.
Inderdaad vaak gebruikt door de grotere YouTube kanalen, waar meer snellere productiemethoden vaak van pas komen. Dus helemaal geen rare feature voor REDs, zeker als je in de “budget” (zeer relatief begrip) lijn blijft
Vaker dan je denkt wordt AF wel gebruikt. Misschien dat grote hollywood producties altijd een ervaren focus-puller hebben, maar veel bedrijven hebben deze luxe niet.
Vergeet ook niet dat Sony en Canon spelers zijn in de filmwereld en Nikon helemaal niet. Dit sluit dat gat.
Nikon levert wel aan veel cameramerken objectieven.
Zoals? Als OEM? Want in het huidige lenzen gamma zit weinig/niets wat expliciet voor film ontworpen is.
Hoe is de compressed raw van de RED anders dan bijv dat van Motioncam op je Android telefoon? Of doet RED iets heel specifieks?
Interessant, maar goed nieuws? Dat weet ik nog niet. Davinci Resolve levert een geweldige concurrent van Adobe's producten, gratis, en ik vraag me af of dat wel zo blijft.
Davinci Resolve is van Blackmagic en niet van Red
Benieuwd of RED zijn eigen identiteit blijft behouden. De filmcamera’s hebben stevige prijzen maar zijn wel cremè de la cremè. :)
Het is/ was vooral in het begin van 4k erg goed voor de prijs.
Bouwkwaliteit en service zijn bij Red niet heel geweldig. Maar het was een hele goede tradeoff tegenover Arri, Sony en Grassvalley. Ze hebben voor een revolutie gezorgd.
Grassvalley hoort niet thuis in dit lijstje, die maken tegenwoordig alleen maar broadcast camera’s voor in de TV industrie.
RED heeft inderdaad met hun eerste digitale cinema camera, de RED One, een revolutie bezorgd waarbij de rest volgde.
Het zijn goede camera's voor het doel, maar niet de top. 4 van de 10 Oscar genomineerde films zijn met Arri Aleca camera's gemaakt. En de andere 6 "gewoon" op Kodak film.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 7 maart 2024 12:04]

Crème de la crème is toch tegenwoordig Arri en Sony. Veel filmmakers schieten liever op Arri zelfs wanneer RED een hogere resolutie heeft.
De reden waarom bepaalde camera's worden gebruikt is dat bepaalde merken al een historie hebben opgebouwd in de filmindustrie. Het zijn camera's die verhuurbedrijven hebben en er is veel ervaring opgebouwd met deze camera's. Dat wil niet zeggen dat andere camera's veel slechter hoeven zijn.
Hoop dat Red er beter van word en echt Red blijft... hebben een korte maar mooie geschiedenis.

[Reactie gewijzigd door DanielChopin op 7 maart 2024 10:41]

Inderdaad. Opgericht door Jim Jannard, de oprichter van Oakley (bekend van zonnebrillen en sneeuw goggles) die begon met het maken van BMX handvatten. Indrukwekkend wat die man bereikt heeft in zijn leven. Twee keer een wereldmerk neergezet uit het niets in markten waar al stevige competitie was.
Vaak wordt wel vergeten dat er kruiwagens nodig zijn. De RED camera is niet alleen door Jim Jannard ontwikkeld en uit de lucht komen vallen. Hoe RED in de markt is gezet, tja, daar kwam goed geluk bij kijken en een heel groot marketingsplan omdat het geïntroduceerd werd in verschillende filmstudio's.

Wat altijd een ding met RED is geweest is dat de software en firmware goed was maar de bouwkwaliteit vreselijk. ARRI is in dat opzicht koning (zowel soft als hardware) maar al met al is dit wel een hele goede zet van Nikon. Fotografie kwam al een beetje in het geding bij de consument omdat iedereen een camera in zijn telefoon heeft en hiermee bevinden ze zich in een sector waar ze niet goed in zaten.
Nikon maakt meer dan alleen fototoestellen en bijbehorende objectieven; ze maken ook verrekijkers, lithografische apparatuur, steppers, , industriele en biologische microscopen, lasers, optische meetinstrumenten, kijkinstrumenten voor robots, laser meet apparatuur, etc.
Doordat ASML zo'n voorsprong heeft opgebouwd is Nikons wafer Stepper melkkoe nagenoeg opgedroogd. Dat was een grotere klap dan de fotocamera tak deuk die ze opliepen.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 11 maart 2024 09:54]

Oprechte vraag: Waarom mag dit wel? Of gaat de EU dit ook nog onderzoeken? Waarom zou er hier bv. geen probleem of gevaar zijn voor de markt en concurrentie terwijl dit zogezegd wel het geval was voor de overname van Activision Blizzard door Microsoft?
Er is nog voldoende concurrentie, er is geen sprake van een duidelijk marktbepalend machtsblok door deze overname.
Met de Z8/Z9 zie je dat Nikon nu zo'n beetje de grens heeft bereikt van een multifunctionele camera en de toepassing/vraag voor video zie je meer en meer toenemen (althans dat ervaar ik dan zelf.) Qua directe concurrentie is die er vooral met Sony nu - dan met de multifunctinoele camera divisie, niet de Sony chipdivisie of professionele video divisie.
Ik krijg bij de vermelding van Red altijd warme herinneringen aan de destijds heel toffe fantasy serie Sanctuary, volledig gemaakt en gefilmd met Red camera's en tools.
Ah, Samantha Carter die opeens met monsters omgaat XD
Ja, dat is in het begin altijd even een beetje apart, als iemand zo'n lange tijd al een andere rol heeft gespeeld, maar het wende al snel. Is een beetje hetzelfde verhaal als "MacGyver" in Stargate. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 7 maart 2024 16:46]

Daar is zo'n mooie blooper van die je ziet op RED footage trouwens XD

'Stuck in a cave with MacGuyver"
Hopelijk met meer budget dat het assortiment drone compatibiliteit hierop ook omhoog gaat. Hier lijkt mij nog een grote markt te liggen en zijn er volgens mij weinig opties voor professioneel camera materiaal te monteren op drones. En hopelijk perst Nikon niet er alles uit om dan binnen paar jaar de RED afdeling te laten vallen. Zien we jammer genoeg te vaak.
MKBHD filmt ermee ben benieuwd hoe hij er tegenaan kijkt
MKBHD filmt met iPhones meen ik
Nee, hij filmt met Red.
Nee je ziet het in de reflectie bij zijn auto-videos
Dat is alleen op het autofocus kanaal
Ik denk dat ze zijn overgestapt naar Blackmagic cameras ongeveer een jaar geleden oid
Ze filmen nu voornamelijk met Sony FX3 cameras
o... wss alle camera's kapot gekregen door ze te proberen watercoolen hehe
Daar zijn ze inmiddels (bijna?) helemaal vanaf, nu alleen nog Sony FX6, FX3 en A7S3. De REDs hebben ze nog wel maar ze worden alleen gebruikt bij grotere projecten.
Zal vast gesponsord zijn dus zo erg is dat niet voor de ecelebs.
Ah mooi, het wordt dus niet volledig geïntegreerd... ze mogen als dochteronderneming opereren, dat is goed nieuws.
Ben wel benieuwd wat er gaat met zogenaamd "abonnement systeem" (of wat dan ook) gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 7 maart 2024 12:40]

Hmm RED heeft een Canon RF mount lincentie, Nieuwste Nikon met Canon mount ;P
Perhaps, the thinking is "They have a valid case we could lose, therefore we should buy them and make it go away!"

I have Nikons and Olympus and I think Nikon is not progressive enough to be in the video market.
Nikon makes solid camera equipment. They just not implement the new features as early adopters.
Nikon pro bodies were the only ones to still function on the south pole, the rest, even Hasselblad stopped working. You can find reviews on the web about this.
Nasa also has a contract with Nikon to develop the Lunar Artemis Camera.

That's why they took over RED. They can make pro video camera's for Nikon and Nikon probably the lenses?

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 7 maart 2024 16:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee