Politie opnieuw in de fout bij snelheidscontrole: 158 bekeuringen ongeldig

Een lasercontrole
Een lasercontrole © ANP
De politie is opnieuw in de fout gegaan tijdens een snelheidscontrole. De flitsapparatuur stond ingesteld op de verkeerde maximumsnelheid, waardoor de metingen niet klopten. Ook werd de controle gehouden op een plek waar dat volgens de richtlijnen niet mocht.
Hierdoor zijn 158 bekeuringen ongeldig verklaard. Die moeten en zullen worden vernietigd. Het gaat om twee snelheidscontroles op de Spoorhavenweg in Veendam.

'Zoiets mag niet gebeuren'

De controles werden gehouden op 14 en 24 februari. Daarbij werden in totaal 158 bestuurders geflitst. De politie geeft de fout toe en biedt de bestuurders die al een bekeuringen op de mat hebben gekregen haar excuses aan. Volgens een woordvoerder is er een menselijke fout gemaakt: 'We balen hier ontzettend van, zoiets mag eigenlijk niet gebeuren.'

Rijbewijzen onterecht ingevorderd

Eind 2021 en begin 2022 ging de politie ook al de fout in tijdens lasercontroles. Dat was op de ringweg van Groningen. Ook toen bleken de controles niet volgens de richtlijnen te zijn uitgevoerd, waardoor tientallen rijbewijzen onterecht werden ingevorderd.

Verkeerde snelheid gemeten

Volgens een woordvoerder van de politie is de fout ontstaan doordat twee controles op een verkeerde plek zijn gehouden. 'Er zijn in februari vier snelheidscontroles geweest op de Spoorhavenweg in Veendam. De controles op 11 en 18 februari zijn netjes volgens de regels gehouden. Helaas is bij de controles op 14 en 24 februari een fout gemaakt.'
Lees verder onder de foto
De Spoorhavenweg in Veendam
De Spoorhavenweg in Veendam © A. Veenstra/ RTV Noord
Bij de controles op 11 en 18 februari stond het flitsvoertuig aan het eind van de Spoorhavenweg, waar een maximumsnelheid geldt van 60 kilometer per uur.
De controles op 14 en 24 februari werden aan het begin van de Spoorhavenweg gehouden en ook daar geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Toch stond de flitsapparatuur ingesteld op 50, waardoor tientallen bestuurders onterecht op de bon werden geslingerd.

Te dicht bij het snelheidsbord

Maar zelfs als de flitsapparatuur op 14 en 24 februari wel op 60 km/h was ingesteld, dan nog waren de bekeuringen ongeldig geweest. De controle werd namelijk gehouden op een plek waar dat volgens de richtlijnen niet mag.
De richtlijn voor het houden van snelheidscontroles schrijft namelijk voor, dat er bij een nieuwe maximumsnelheid, over een bepaalde afstand voor én na het snelheidsbord niet gecontroleerd mag worden. Deze ruimte is bedoeld om bestuurders de gelegenheid te geven zich aan de nieuwe snelheid aan te passen. Zo moet discussie met de burger voorkomen worden over of iemand echt te hard rijdt, of nog bezig is met afremmen naar de nieuwe snelheid.
Hoe zat het hier precies?
Voor de afstand rond een snelheidsbord waarbinnen niet gecontroleerd mag worden, geldt een formule: de nieuwe snelheid in meters, keer tien.
In het geval van de controles op de Spoorhavenweg bij Veendam geldt dus, 60 km/u = 17 meter per seconde x 10 = 170 meter. Dit betekent dat er 170 meter voor en 170 meter ná het bord van 60 km/u niet op snelheid gecontroleerd mag worden. Dat is in dit geval dus wel gebeurd.

Bekeuringen waren al op de post

Dat er op een verkeerde plek werd gecontroleerd werd tijdens de controle van 24 februari ontdekt. De bekeuringen van die dag zijn ter plekke geseponeerd en dus niet verzonden. De bekeuringen van de controle van 14 februari waren toen al in het systeem verwerkt en vrijwel allemaal op de post. In zes gevallen konden de beschikkingen nog worden teruggehaald. Dat betekent dat er 152 onterechte bekeuringen zijn verzonden.
Ook deze bekeuring zal worden ingetrokken
Ook deze bekeuring zal worden ingetrokken © Simon Schipper/ RTV Noord
'We zijn in overleg met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om te kijken of die bekeuringen alsnog ingetrokken kunnen worden. In dat geval worden de onterechte bekeuringen niet verzonden', zegt politiewoordvoerder Matthijs van Houten. 'We nemen in elk geval contact op met alle bestuurders die onterecht geflitst zijn, om hen te informeren over de fout.'
Van Houten adviseert mensen die de bekeuringen al wel hebben ontvangen om in bezwaar te gaan: 'Het OM en CJIB zijn op de hoogte van de situatie dus die zullen het bezwaar gegrond verklaren en de bekeuring alsnog intrekken.'