Fairphone stopt met zijn abonnementsmodel voor telefoons

Fairphone stopt met zijn phone-as-a-serviceabonnementsmodel. Het zogenoemde Fairphone Easy-programma werd in juni 2022 gestart, maar leverde in het afgelopen anderhalf jaar niet genoeg abonnees op om door te gaan.

Gebruikers van het Fairphone Easy-abonnement betalen een maandelijks bedrag, waarmee ze in feite een Fairphone 4 met reparatieservice huren. Het toestel moet vervolgens met hoesje en screenprotector gebruikt worden. Als de telefoon kapot gaat, krijgt de gebruiker binnen 48 uur een vervangend toestel. Voor Fairphone was dit ook een manier om ervoor te zorgen dat gebruikte toestellen altijd weer bij hen terugkomen, om refurbished doorverkocht te worden of voor recycling.

Het abonnement werd in juni 2022 alleen in Nederland geïntroduceerd. Pas als het succesvol bleek, zou het worden opgeschaald naar andere landen. "Ondanks de goede reviews van de pers en positieve feedback van klanten, groeide het aantal abonnees helaas niet zo snel als we zouden willen", zegt Fairphone nu.

Na onderzoek en interviews met klanten concludeert Fairphone dat mensen liever een smartphone kopen dan huren. "Een van de genoemde redenen is privacy, maar voor de meeste gebruikers lijkt de beslissing op basis van gevoel genomen te zijn. De smartphone is veel persoonlijker dan bijvoorbeeld een fiets of andere huishoudelijke producten." Bovendien lukte het niet om de Fairphone 5 snel aan het abonnement toe te voegen na zijn introductie.

Fairphone heeft daarom besloten de dienst in Nederland voorlopig stop te zetten. In Duitsland en Frankrijk kan de Fairphone nog wel geleased worden, via diensten van respectievelijk Everphone en Commown.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

07-03-2024 • 11:15

132 Linkedin Whatsapp

Submitter: duvekot

Reacties (132)

132
131
76
2
0
30
Wijzig sortering
Ooit geinspireerd geweest door de docu "Het einde van bezit", waarin ze spreken van de leverancier als "spullenmeester" die verantwoordelijk blijft voor het materiaal zowel tijdens als ná ingebruikname door een eindgebruiker. Helaas blijft het emotionele aspect (eigendomsgevoel) een obstakel bij sommige producten.
Voor de een ‘helaas’ voor de ander ‘gelukkig’.

Wil geen slaaf zijn van de samenleving omdat er een clausule is dat ik iets niet juist doe met het product of de dienst.

Net als games en alle andere zaken. Ik koop en bezit, niemand neemt mij dit af.
Je games, films en muziek bezit je in de meeste gevallen niet als consument. Je bezit een gebruikslicentie en een datadrager waar de media op staat. Als de eigenaar besluit de licentie in te trekken, heb je juridisch gezien helemaal niets en is het wel degelijk van je afgenomen.
Voor het milieu een 'helaas'. Hoeveel koper, goud, kobalt, nikkel en paladium ligt er te verstoffen in zolders van consumenten? Een product als eigendom betekent tevens voor fabrikanten dat het product ooit een einde moet hebben, anders kun je niets meer verkopen, hier krijgt planned obsolesence dus zijn bestaansrecht. Als een product geleased wordt, is de leverancier er juist bij gebaat dat het apparaat zo lang mogelijk mee gaat en worden productbouwer de juiste richting in geleid.
Mensen kopen geen nieuwe TV of telefoon omdat de oude kapot is maar omdat een nieuwe beter is.

Ik vindt Fairphone sympathiek maar het idee dat gebruikers 5 jaar met hun smartphone gaan doen klopt niet. Het zou trouwens ook technologische innovatie om zeep brengen.
Ik vindt Fairphone sympathiek maar het idee dat gebruikers 5 jaar met hun smartphone gaan doen klopt niet. Het zou trouwens ook technologische innovatie om zeep brengen.
Smartphones zijn commodity en innovatie is minimaal. Welke technologische innovatie is er waarvoor je een vervangingsperiode korter dan vijf jaar aan zou willen houden?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2024 12:15]

De houding van kort gebruik maken van smartphones is vooral in mijn ogen gecreëerd door twee dingen.
1) In het verleden ging de ontwikkeling van telefoons dusdanig snel dat bij een nieuwe update van Android je telefoon slechter presteerde als je je nog een 2 of 3 jaar oud model had. Tegenwoordig is dat allang niet meer nodig.
2) Telefoonabonnementen van 2 jaar. Bij elke nieuw abonnement kregen mensen nieuwe telefoons. Hierdoor is er, als een soort verwend kind, het gevoel ontstaan dat je iedere 2 jaar een nieuwe telefoon moet hebben omdat je anders niet meer meedoet. Dit punt is natuurlijk ook niet meer echt nodig gezien het eerste punt, maar heeft helaas jaren een bepaald gevoel gekweekt ("ik hoef nog maar x maanden met dit toestel, dus wat zal het", net zoals "Ik hoef nog maar x jaar tot mijn pensioen") waardoor mensen continue nieuwe spullen willen hebben. In dit geval een smartphone.
Waarschijnlijk heeft dit Fairphone, zeker in Nederland, de das omgedaan (want dit abo-model was vooral hier in NL heel populair).
Hopelijk kunnen ze het in NL op een nieuwe/andere manier herintroduceren op een later moment.
Een andere reden om je telefoon te vervangen is/was een vastgelijmde, versleten accu. Die dan ook nog eens tussen 2 moeilijk te scheiden glazen plaatjes zat.

2 à 3 keer per dag je accu op moeten laden is voor veel mensen een goede reden om een nieuw toestel te kopen.
Nou, 5 jaar met een smartphone is realistischer geworden.
Hier een Samsung s10 lite uit 2020, die nog steeds wordt geüpdatet.
Nieuwe Samsung's gaan naar 7 jaar ondersteuning.
Chromebook uit 2021 wordt door nieuw Google beleid ondersteunt tot juni 2028 ! Was eerst juni 2024.
Mijn eerste smartphone was de Iphone SE 2016 waar ik bijna 7 jaar mee heb gedaan, eind vorig jaar de nieuwere Iphone SE gekocht, ja ik was echt een laatbloeier vwb de smartphone…
Inderdaad, Apple staat erom bekend.
Samsung gaat er nu ook in mee, in langere ondersteuning.
Er zijn anders nog genoeg oude iPhones (6s, 7, 8) in gebruik. Dat iemand upgrade betekent niet dat het oude apparaat niet meer gebruikt wordt.
Aan de andere kant: als ik mensen hoor klagen over problemen met hun telefoon hebben ze eigenlijk altijd een oud apparaat. Het probleem met draagbare apparaten is dat, ook als ze kapot ogen, ze interne defecten kunnen krijgen die soms wel en soms geen impact hebben.
mensen kopen,

is natuurlijk wel een heel erg N=1 argument,

dat JIJ (en wellicht je vrienden) zo veel te besteden hebben of zo weinig waarde hechten aan zuinigheid (in grote mate wordt zuinig zijn zelfs geridiculiseerd: bijvoorbeeld door het synoniem te gebruiken met gierigheid (wat toch echt wel iets anders is)), maakt nog niet dat Dé mens, jouw preferenties deelt.

ik denk dat er genoeg mensen zijn die zaken niet willen vervangen of weggooien omdat ze het 'zonde vinden' om iets weg te gooien 'dat nog prima werkt'

voor mobieltjes kan ik best begrijpen dat 'nog prima werkt' soms een heel rekbaar begrip kan zijn.

-> werkt een toestel nog prima als er geen nieuwe android versie meer voor uit komt,
-> werkt een toestel nog prima als bedrijven als ING of Netflix op houden met jouw android versie te ondersteunen.
-> werkt toestel nog prima als je langer dan 2 seconden moet wachten op het laden van een pagina
-> werkt een toestel nog prima als je bij zwaar/gemiddeld/licht gebruik na ongeveer 8 uur leeg bent.

al deze vragen zijn 'door verschillende personen' anders te beantwoorden en het zou zelfs prima kunnen dan een mobieltje één of meerdere keren van eigenaar wisselt juist omdat persoon a strengere eisen stelt dan persoon b.

dus eigenlijk precies wat @Olaf van der Spek ook aangeeft en direct ook het grootste bezwaar van leasen van toestellen, bij leasen kun je het toestel niet aan je jongere broertje geven wanneer jij iets nieuws wilt. of aan je opa.
Grappig dat je het zegt. Ik heb sinds gisteren een Fairphone 5, nadat ik (net geen) 5 jaar lang gedaan heb met mijn OnePus 7 Pro. En die heb ik alleen vervangen omdat de degradatie van de maximale schermhelderheid het onmogelijk maakte het scherm nog in de zon af te lezen – verder was ie nog op en top.
Hoezo klopt dat niet? Je koopt toch een Fairphone om er zo lang mogelijk mee te doen? Als je niet van plan bent zo lang mogelijk met je telefoon te doen, dan deel je de waarden van Fairphone niet. Ik heb 6 jaar met mijn Fairphone 2 gedaan, totdat deze het niet meer deed en pas toen, na 6 jaar, vond ik hem te verouderd om hem te blijven repareren met nieuwe onderdelen, zoals ik in de eerste 6 jaar gedaan heb, met nieuwe achterkantjes (die barsten helaas nogal snel bij de Fairphone 2), nieuw scherm erin geklikt toen die defect was en de batterij vervangen toen die versleten was. Nu de gelukkige gebruiker van een Fairphone 4 waarmee ik toch zeker die 6 jaar wil overtreffen en de 7 jaar wil halen.
Mensen kopen geen nieuwe TV of telefoon omdat de oude kapot is maar omdat een nieuwe beter is.
Velen doen dat wel, die kopen een nieuwe omdat de oude kapot is, en heel incidenteel omdat de oude nog werkt maar niet meer compatible is.

En er ziijn legio branches waar ze oud spul koesteren. De muziekbranche is daar een mooi voorbeeld van. Als je violist bent, is de heilige graal een Stradivarius uit de 17e of 18e eeuw. Als je elektrisch gitarist bent is het een 1959 Gibson Les Paul of een pre-CBS Fender (Stratocaster, Telecaster, Nocaster, Broadcaster), dus van voor eind januari 1965, en uiteraard heb je daarbij een versterker (Fender, Vox, Marshall, ..) die ongeveer net zo oud is, want die klinken nog steeds beter. En ook in modernere muziek worden oude spulletjes zoals de allereerste Moog synthesizer, de Roland TR-808 en TR-909 drummachines en dergelijke gekoesterd, vooral als het analoog is.
Is een mooie redenatie hoor, en in de basis mee eens.

Helaas wordt voor heel veel grondstoffen gezegd, oh te duur/moeilijk om te recyclen. Gooi maar in de verbrandingsoven.

Totdat er dus iets veranderd in de recycling keten kan het beter bij iemand op zolder liggen te verstoffen, dan actief verbrand te worden.
Klopt, schaarse materialen terugwinnen is enorm energie en kapitaalintensief. Of het beter kan blijven verstoffen, weet ik niet. Mijnen van nieuwe materialen is ook niet al te schoon en efficient.
Misschien is verstoffen op dit moment het beste, met de nadruk op dit moment. Totdat er een betere en goedkopere manier komt om de schaarse materialen terug te winnen.
Volledig op te lossen als het inleveren van oude spullen die bruikbaar zijn geen verwijderingsbijdrage zouden vereisen, maar een verwijderingstoelage. Als een oude telefoon je een tientje op kan leveren, wordt het netjes afgehandeld, in plaats van in de grijze kliko gemikt. Als dat tientje niet opweegt tegen de emotionele waarde die een gebruiker er nog aan hangt na gebruik, kan die telefoon prima op zolder liggen, want dan dient hij nog (emotioneel) nut.

Mijn kinderen slapen bij mijn ouders in mijn oude bed. Dat zorgt er voor dat er geen bed is weggegooid, en geen extra bed is gekocht. De babybedjes van mijn kinderen liggen ook op zolder, voor eventuele kleinkinderen. Helaas merk ik dat de kwaliteit van babybedjes niet is wat deze 30 jaar geleden was...
Je oude telefoon kan een tientje opleveren en netjes worden afgehandeld. Dat is precies wat er gebeurt is met mijn Fairphone 2, toen deze defect was en ik besloot hem toch maar af te danken in plaats van te laten repareren. Helaas iets te vroeg, toen de ondersteuning van de Fairphone 2 EOL was na 7 jaar van updates, bood Fairphone 25 euro korting in plaats van 10 euro als je de Fairphone 2 inleverde, maar toen had ik deze al ingewisseld voor de Fairphone 4.
Persoonlijk koop ik zo min mogelijk hardware en andere troep. Alles wat je niet koopt sloopt ook het milieu niet.

Los daarvan zal ik nooit een dergelijk product op abonnementsbasis kopen. Ook geen bank, CV of wasmachine. Je betaalt je helemaal blauw maandelijks, het kost je meer dan volledig eigendom. Juist nu doe ik extra lang met mijn spullen. Toen ik maandelijks betaalde had ik iedere 2 jaar een nieuwe telefoon, nu totdat hij gewoon echt op is. Aangezien hij dan toch niet meer werkt pleur ik hem gelijk in een bak en laat ik hem niet liggen op zolder. Scheelt honderden euros, isnbeter voor het milieu en ik zit niet maandelijks vast aan torenhoge kosten.

Wellicht moet planned obsolesence aangepakt worden ipv half Nederland leegzuigen en afhankelijk maken van een handjevol bedrijven.

Ik zie het al voor me, de natte droom van Mega Corp Inc:
- basic life package, 3000 euro pm: inclusief appartementje, wasmachine (instap), senseo, 10 koffiecups, 2 zits bank en fairphone v20.
- premium life package, 5000 pm: apartement (A locatie), wasmachine (overpriced merk), dolge gusto, 20 cups, 3 zits bank, 1 stoel en een fairphone v22.
- etc..

Mooi man. Geen eigen leven meer. Alles wordt bepaalt door bedrijven en jij bent de bitch. En niet zeiken, gewoon 40 uur werken! Inflatie? Ja die berekenen we door, maar niet bij je salaris. Kost je telefoon ineens 8% extra zonder dat je dat kunt compenseren. Raak je je baan kwijt omdat de aandeelhouders meer geld willen zien en willen reorganiseren? Kut voor je, want je maandlasten zijn torenhoog. Maar gelukkig heb je na een 40% verhoging via de deurwaarder kans op een betaalregeling.

You will own nothing and still be happy be a slave.
Haha, dat stukje over MegaCorp Inc, geweldige reactie! Ben blij dat er nog andere mensen bestaan die de waanzin van het moderne, westerse leven onderkennen en de maatschappelijke trend opmerken richting nog verdere (vrijwillige) onderwerping aan dat format. Teveel mensen gedragen zich als schapen die braaf de kudde volgen en niet zelf willen (of kunnen) nadenken.
Voor het milieu een 'helaas'. Hoeveel koper, goud, kobalt, nikkel en paladium ligt er te verstoffen in zolders van consumenten?
Dat ligt heel erg aan de persoon denk ik, ik gebruik alles ofwel zo lang mogelijk ofwel ik geef het door/verkoop het weer door; pas als het product dermate verouderd is dat zelfs gratis niemand het weer wel bied ik het eens aan voor recycling. Het broodrooster wat ik gebruik is bijv. ruim 10 jaar ouder dan ikzelf ben, wil er niet eens aan denken hoeveel het gekost zou hebben als eerst mijn ouders en nu ik dat apparaat voor 40 jaar gehuurd zouden hebben :z
Als een product geleased wordt, is de leverancier er juist bij gebaat dat het apparaat zo lang mogelijk mee gaat en worden productbouwer de juiste richting in geleid.
Als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander met huurauto's, deelscooters of OV-fietsen omgaat (want het is toch niet van mij is de mindset blijkbaar...) dan doe je alle winst welke aan de productie kant behaald wordt weer teniet doordat het aan de gebruiker kant stuk gaat vanwege hoe die er mee omgaat. :+

Daarnaast is het arbeidsloon de laatste decennia relatief veel meer gestegen dan materiaalkosten. M.a.w. ook in jouw gestelde situatie denk ik dat een gemiddeld bedrijf een kapot product van 3 jaar oud in zijn geheel zal vervangen i.p.v. nog een gerichte reparatie te (laten) uitvoeren.
Als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander met huurauto's, deelscooters of OV-fietsen omgaat (want het is toch niet van mij is de mindset blijkbaar...) dan doe je alle winst welke aan de productie kant behaald wordt weer teniet doordat het aan de gebruiker kant stuk gaat vanwege hoe die er mee omgaat. :+
"Don't be gentle, it's a rental"
}> }> }>
Als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander met huurauto's, deelscooters of OV-fietsen omgaat (want het is toch niet van mij is de mindset blijkbaar...) dan doe je alle winst welke aan de productie kant behaald wordt weer teniet doordat het aan de gebruiker kant stuk gaat vanwege hoe die er mee omgaat.
Niets tegenin te brengen, maar gebruikers van FairPhones reken ik toch tot een andere categorie.
Het probleem met het overgaan naar het idee van "bezit" naar "gebruik" is dat het in de praktijk vaak neerkomt op greenwashing en economisch gewin van de fabrikant. Denk maar niet dat HP met zijn nieuwe "all in one" abbo voor printers + inkt het om duurzaamheid gaat. Als ik een product niet zelf bezit ondervind ik vaak wel de nadelen hiervan en niet de voordelen. Het bijbehorende abbo/lease kan opeens veranderen qua prijs, ze kunnen die zomaar verhogen met 25%. Als ik daar dan afhankelijk van ben heb ik hele dikke pech. Of de dienstverlening kan opeens worden degradeert. Ik zie het net als met slimme IoT apparatuur, daarvan wordt dan ook opeens belangrijke functionaliteit achter een abbo gezet. Daarmee is de trend gezet en is het een kwestie van tijd totdat het straks acceptabel wordt om ook de hardware zelf enkel nog als lease aan te bieden. Waarom mensen een koffiezetapparaat voor 200 euro verkopen als je het ook voor 15 euro per maand kan doen?
Afgezien dat de insteek van Fairphone anders was, heeft KPN dit al eerder geprobeerd: Aan het eind van je abonnementsperiode verplicht je toestel weer inleveren. Zijn daar ook snel van afgestapt.
Hoeveel elektrisch apparaat afval werd er ook alweer verstuurd naar Afrika? En hoeveel plastic voor "recycling" naar Turkije?
Hoeveel koper, goud, kobalt, nikkel en paladium ligt er te verstoffen in zolders van consumenten?
Fabrikanten kunnen natuurlijk ook met cashbackacties als je een oude telefoon inlevert komen, zoals Samsung. Of directe terugkoop van oude modellen.. Er zijn prima opties zonder meteen "You'll own nothing and you'll be happy" te gaan.
Precies. Zo heeft bijvoorbeeld het merk Rotolight (van de film en fotografie lampen) een actie dat ze je oude lampen terugkopen/korting geven bij de aankoop van een nieuwer model. Dat is zeker een dienst waar ik wel wat voor voel als m'n lamp het niet meer doet, of ik per se dat nieuwere model wil hebben, maar hem niet verkoop.
Een product als eigendom betekent tevens voor fabrikanten dat het product ooit een einde moet hebben, anders kun je niets meer verkopen
Onzin, je kan als fabrikant nog steeds verkopen als je met een nieuw beter product komt. Dat is een positieve manier van handelen. Verkopen omdat je zooi steeds kapot gaat is een negatieve manier.
Nee hoor, juist door lease en huurconstructies worden bv auto's ontwikkeld om geen dag langer mee te gaan dan de leasetermijn (typisch 4 jaar / 150000 km)
Gezien de gemiddelde auto in nederland zo'n 11 jaar is lijkt me dat heel sterk
Lease (en rental) auto's vinden over het algemeen in Nederland minder aftrek in de tweedehands handel, maar gaan naar het buitenland. Je statement klopt, maar dat zijn dus over het algemeen geen tweedehands lease/rentals.

[Reactie gewijzigd door William_H op 8 maart 2024 00:22]

Gezien de gemiddelde auto in nederland zo'n 11 jaar is lijkt me dat heel sterk
Wat @Marcel Br zegt klopt wel hoor, vooral voor de merken die populair zijn op de leasemarkt, Volvo, Polestar, alles wat Frans of Duits is (je moet ook als Frans klasseren de merken Dacia, Mitsubishi en Nissan - al is Nissan sinds 1 januari officieel weer zelfstandig).

Voor Japanse merken gaat het niet zo op, die halen het gemiddelde dan ook behoorlijk omhoog, ik ken mensen die in 20-24 jaar oude Daihatsu's rijden en mensen met nog oudere Nissan en Mazda modellen (Nissan is in 1998 opgekocht door Renault, dus alles van daarvoor geldt nog als Japans).
Duitse wagens misschien, maar Japanse hebben dat probleem niet.
Duitse wagens misschien, maar Japanse hebben dat probleem niet.
Japanse niet, Duitse vaak, Franse zeker.
Weet niet of dat zo is. Lijkt mij eerder dat er naar de garantie eisen wordt gekeken en er daarop geengineerd en gedimensioneerd wordt. Maar het zou kunnen dat lease bedrijven speciale garantie voorwaarden bedingen. Er dan dus indirect wel op ontwikkeld wordt.

[Reactie gewijzigd door gertrudi op 7 maart 2024 13:06]

Juist voor lease en huur is een lange levensduur belangrijk voor de restwaarde en zit een groot deel van de winst in bij deze bedrijven. Die zijn helemaal niet gebaad bij een levensduur van 4 jaar.
Ik vraag me idd ook af hoe je hierbij komt want de gemiddelde levensduur van een auto wordt juist alleen maar langer. Die is op dit moment 18,4 jaar: https://arn.nl/levensduur-auto-met-2-jaar-gestegen/
planned obsolescence komt ook omdat bedrijven steeds meer winst willen maken, maar nog steeds competitief in de markt moeten staan. Daardoor moeten de producten zo goedkoop mogelijk zijn en aan zoveel mensen verkocht moeten worden.

Veel beter voor zowel de economie als het milieu is als er een paar fabrikanten om zouden vallen.
Ook voor die games koop je een licentie en ben je nog geen eigenaar.
Dus als ik iets verkeerd doe met de cd van RCT2 die ik na jaren nog heb liggen, dan komen ze langs om hem in beslag te nemen?
Nee, ze zetten gewoon de server uit, en daarmee kun je dan niet meer de updates, DLC en andere content downloaden die je nodig hebt om de game nog fatsoenlijk te kunnen spelen. Zeker als er day-zero patches op zitten zie je vaak dat de game op schijf gewoon niet of nauwelijks nog werkt en als je iets als een activatieserver nodig hebt ben je al helemaal klaar.

Vandaar dat dat hele argument van fysiek vs digitaal allang achterhaald is - fysiek is in de meeste gevallen ook niets meer waard aangezien je nog steeds met handen en voeten aan een server gebonden bent.
Nee, ze zetten gewoon de server uit, en daarmee kun je dan niet meer de updates, DLC en andere content downloaden die je nodig hebt om de game nog fatsoenlijk te kunnen spelen. Zeker als er day-zero patches op zitten zie je vaak dat de game op schijf gewoon niet of nauwelijks nog werkt en als je iets als een activatieserver nodig hebt ben je al helemaal klaar.
Ik koop mijn spellen op GoG en archiveer installers, patches, en DLC. Fysiek en digitaal is een achterhaalde discussie, maar digitaal zijn er voor veel spellen voldoende mogelijkheden om alle controle daarover eenzijdig te houden.
Dat is inderdaad een goede optie, en feitelijk zelfs beter dan fysieke media. Met een game card ben je gebonden aan hoe lang die "goed" blijft, terwijl je data op een gangbaar medium (bijvoorbeeld een SD kaart) kunt kopiëren naar een ander medium (for storage) of een nieuwe kaart.

Maar als de game iets met online of een server doet, ben je alsnog weg. En GOG heeft ook lang niet alle games en sowieso al niets van consoles.
RCT2 werkt offline, dus wat heeft dat met een server te maken?
Nee, jij bent eigenaar van de cd waar de licentie op staat. Jij mag doen wat je wilt met het fysieke schijfje, inclusief doorverkopen, maar je mag niet de software er af rippen en dan los van de cd verkopen, omdat je niet eigenaar bent van de software. In de licentie staat meestal ook dat zelfs decompilen expliciet niet is toegestaan.
Oké, dus als ik wel rip, dan komen ze langs om iets met die oude cd te doen?
Als je ript en dan alleen op je eigen pc’s speelt dan gebeurt er niets. Een kopie voor eigen gebruik is wettelijk toegestaan. Als je de geripte software gaat verkopen of massaal verspreiden en ze komen er achter dan zou er een advocaat achter je aan kunnen komen, want jij bent niet de eigenaar van de software. Het is niet alleen in breuk met de licentie die je hebt gekocht maar de copyright op de RCT2 software is nog lang niet vervallen.

[Reactie gewijzigd door lanarhoades op 7 maart 2024 12:59]

Zou kunnen kloppen, absoluut, maar ze nemen het niet af met een druk op de knop. Tevens de kosten te hoog om het ‘op te halen’.

Gelukkig zien de meeste de bedoeling hiervan wel.
Die game zit je helemaal niet. Je mag hem gebruiken.
Die game zit je helemaal niet. Je mag hem gebruiken.
Je verwart juridisch bezit met praktisch bezit. Wat kan een GoG doen om een door mij gearchiveerde offline installer voor een offline spel af te nemen? Het antwoord is: niets. Effectief is er daarom sprake van (praktisch) bezit, ook al hebben we allemaal juridische regels bedacht om het anders te noemen.

Een GaaS-spel of andere spellen die eenzijdig van je weggenomen kunnen worden? Dat noem ik effectieve huur (met een vooraf volledig betaald bedrag, met regelmatige betalingen, en soms een combinatie van die twee).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 maart 2024 12:21]

Als ik het op een schijf heb liggen in een woning, denk je dat iemand het komt halen met een SWAT team? Ik dacht het niet.
SWAT sowieso niet. Dat zou dan de DSI zijn :+

Maar je hebt gelijk. Niemand pakt je de schijf af, die heb je in bezit. Helaas is de inhoud van die schijf tegenwoordig niet veel meer dan een productkey voor een download. Dus als die niet werkt ben je alsnog de sigaar.
Je haalt twee dingen door elkaar. Het schijfje is jouw bezit. Echter, de gegevens op het schijfje zijn dat niet. Waar @Zapato op doelt is eigenlijk het intellectueel eigendomsrecht.

Citaat uit Wikipedia-artikel:
Intellectueel eigendom, intellectuele rechten of intellectuele eigendomsrechten is een reeks rechten die zijn vastgelegd in nationale en internationale wetten. Intellectuele-eigendomsrechten zijn de quasi-exclusieve (vrijwel uitsluitende, namelijk van derden) rechten van rechthebbenden op een voortbrengsel van de menselijke geest. Tot de intellectuele-eigendomsrechten behoren sterk uiteenlopende rechten als het auteursrecht, naburige rechten, het databankenrecht, het octrooirecht, het merkenrecht, het tekeningen- en modellenrecht, het handelsnaamrecht, het kwekersrecht en het chipsrecht.
Bescherming van het eigendom gebeurt onder meer door uitingen als 'All rights reserved', 'Copyright': ©, 'Trademark': ®.

[Reactie gewijzigd door JKP op 7 maart 2024 11:53]

Dat geldt ook gewoon voor een broodrooster toch?
In die zin is vrijwel niks volledig bezit.
Als je een smart broodrooster hebt met software dan wellicht. Maar op een gewoon ouderwets broodrooster is niets te vinden met copyright. Niemand heeft rechten op een weerstand en iedereen mag ze maken...
Klopt, dat is al een concessie die ik daar doe. Als ik dan ook alleen maar mag 'gebruiken' zo lang het de leverancier belieft, dan vermindert dat de waarde voor mij nog veel verder. Ik neem dan even snel aan dat het maar een paar uur werkt, en daarna: geen garanties.
Daarbij vraag ik me ook steeds meer af of deze diensten wel zo duurzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan "Mobility as a Service", zoals bijvoorbeeld de legio deelscooters en stepjes (in het buitenland) en ook de Swapfiets. Het gebrek aan eigenaarschap door de gebruiker zorgt er in veel gevallen ook voor dat er ook geen sterke incentive is om zorg te dragen voor de goederen. Het financiële risco op schade ligt namelijk extern ipv dat je zelf moet opdaaien voor reparatie of waardedaling.

Zie bijvoorbeeld ook de zee aan Swapfietsen bij Gronignen: https://www.sikkom.nl/inc...m-te-huilen-28657298.html
Er was een tijd dat eigenaarschap in de weg stond en je vrij maken van je bezit juist als geluk werd gezien. Inmiddels denken we dat eigenaarschap en bezit juist moet worden nagestreeft. Gek hoe dat gelopen is.
Exact dit dus. Zeker qua games is het de laatste 10 jaar hard achteruit gegaan. Zeker met die verplichte internetverbinding. Ik wil games gewoon offline kunnen spelen. Ik begrijp al helemaal niet waarom een single player game dit nodig heeft. zie alleen maar nadelen afgezien van de eventuele patches of hier en daar een dlc.
En toch zijn er een boel mensen die auto’s huren (dat noemen we private lease, wat effectief, huren is), of onze werkgevers huren er een voor ons. Of mensen die er voor kiezen om een huis te huren.

Ik weet niet hoe populair het is om een wasmachine, cv ketel en zo te huren, maar ook dat is een markt voor.

Het verschilt blijkbaar heel erg per productsoort wat men wel of niet ziet zitten om te huren.
Het verschil is dat bij een huis de meeste huurders best zouden willen kopen maar qua inkomen simpelweg niet in de positie zitten dit te kunnen doen.

Producten als telefoons of wasmachines daarentegen zijn ook goedkoop genoeg dat het kopen financieel altijd interessanter is dan huren als particulier. Met de prijzen die Fairphone vraagt schrijf je bij een levensduur van 5 jaar ruim 1000 euro af voor een apparaat met een aanschafwaarde van 500 euro als je voor een abbonement kiest. Heb je nu echt een minimum inkomen waarbij 500 in 1x teveel is, dan is ook 21-34 euro per maand als vaste last erbij nemen geen handige keuze en kun je beter voor een goedkoper toestel of goede 2de hands gaan.
Das misschien iets te kort door de bocht. Sommige mensen willen ook zekerheid. Ja je betaalt op termijn meer dan dat je het product koopt, maar je hebt wel de zekerheid van een vast bedrag per maand en geen extra kosten als er iets kapot gaat aan de telefoon. Daar hebben mensen ook iets voor over.

Sommige mensen willen graag in nieuwe auto's rijden en dan kán private lease interessant zin als je precies wilt weten waar je aan toe bent. In de meeste gevallen heb je gelijk dat het kostentechnisch niet de beste keuze is, maar er zijn meer factoren die meespelen dan alleen dat.
Juist bij een huis zie ik in huur wel voordelen. Als mijn Fairphone kapot gaat, het scherm doet het bijvoorbeeld niet, dan koop ik een nieuw scherm en klik ik dat erin. Als er aan mijn huis iets moet gebeuren, dan ben ik maar wat blij dat ik de woningcorporatie kan bellen. En ook dat zij het zijn die verantwoordelijk zijn voor het verduurzamen. Zij hebben de verbeterde isolatie geregeld, houden bij wanneer er onderhoud nodig is. Nadeel is dat je niet zelfstandig kunt besluiten van het gas af te gaan, zoals ik zou willen, maar het vergt voor mijzelf veel te veel stress, georganiseer, is enorm overprikkelend om zelf zo'n verbouwing aan mijn huis te gaan regelen. Ik zou het mentaal een veel te grote last vinden, om huiseigenaar te zijn en zelf alles moeten regelen, waarvoor ik nu de woningcorporatie kan vragen (maar misschien is dat voor mensen die geen last hebben van hun mentale gezondheid anders? Het soort mensen dat mentaal de druk aan kan van betaald te werken en dan ook nog eens 40 uur in een week? Voelt als een heel andere wereld voor mij, maar mijn wereld waarschijnlijk ook voor hen).
Wil geen slaaf zijn van de samenleving omdat er een clausule is dat ik iets niet juist doe met het product of de dienst.
EN je denkt dat door dat model je "een slaaf" word?
Je beseft toch dat voor gelijk welke telefoon (of product eigenlijk) je bepaalde voorwaarden moet naleven als je garantie wil (bijvoorbeeld)?

Maakt je dat plots een slaaf?
Ik vermoed dat het beeldspraak is dat hier gebruikt wordt :)
Met slaaf wordt hier bedoelt dat hij steeds meer en meer onderhevig wordt aan afbetalingen en huurconstructies. Je bent geen eigen baas meer over de spullen die je gehuurd hebt (abonnement).
Je financiële vrijheid wordt hierdoor minder en dus wordt hierdoor Slaaf als beeldspraak voor gebruikt.
Je hebt meer mogelijkheden om de kosten die je hebt te beperken, voordelige contracten af te sluiten en baas over je eigen uitgaven te zijn. Je financieele vrijheid kan je juist groter maken.

Zie niet in hoe je dat een slaaf maakt.
Net als games en alle andere zaken. Ik koop en bezit, niemand neemt mij dit af.
Games is een computerprogramma, je hebt deze nooit 'bezeten' omdat de copyrightwetgeving in Nederland specifiek anders is dan de copyrightwetgeving voor andere 'producten'. Je bezit hoogstens het medium waarop het stukje software staat, niet het daadwerkelijke computerprogramma zelf. Er zijn meer regels voor computerprogramma's en juist andere regels gelden weer niet voor computerprogramma's.

Je kan dus van alles denken en jezelf rechten toe-eigenen, maar de realiteit is anders. Zo ook een heleboel andere zaken, die je je pas realiseert als je veel langer dingen bezit. Zelfs als je ome Overheid negeert, zit je nog steeds met vader Tijd en moeder Elementen. Dingen gaan stuk omdat ze oud zijn en zijn niet altijd meer te repareren, daarnaast moet je je ook afvragen of je het nog wel wil repareren. Ga je nog rondlopen met die 30-40 jaar oude walkman? Of luister je muziek op je smartphone? Neem je de muziek op van dat bandje van 40 jaar geleden of pak je de Spotify versie (of de CD versie die je ript)?

En vergeet ook niet, je leeft niet eeuwig, leuk dat je wat 'bezit', maar het past niet in je kist... O-)

Dit zijn de realisaties van een iets oudere (47) hoarder verzamelaar. ;)

Bron:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2022-10-01
Als jij je games online koopt (Steam, Xbox, Playstation, Nintendo), wat op dit moment voor de meeste games de enige aankoop methode is, dan ben je GEEN eigenaar van de game. Je koopt een licentie om de game te mogen gebruiken.

Dus tenzij je alleen boxed games koopt..
Als dit geen verdienmodel was geweest had ik er over na willen denken. Want een aantal dingen hoef ik inderdaad niet persé te "hebben" en er kunnen voordelen aan kleven mbt recycle en het milieu.

Maar ik heb nog geen abonnementsvorm gezien die onder de streep gelijk geprijsd of goedkoper was dan aanschaf.

Zeker op de langer termijn sneuvelt dat allemaal.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 7 maart 2024 11:36]

Het financieel aspect is slechts een technisch aspect. Ik heb er vertrouwen in dat het ooit goedkoper wordt om te leasen dan te bezitten. Het huidig systeem van schaarse materialen verwerken in een doos en dan een doodlopende straat in duwen, is niet heel erg lang meer houdbaar.
Snap wat je zegt, maar er moeten wel echt veel dingen anders.
Ook wat niks met dat toestel te maken heeft, zoals hoe al die abo shit voor dingen die we vroeger gewoon kochten meetellen in je hypotheek aanvraag.

Ik koop al sinds jaar en dag gewoon losse toestellen. En die gebruik ik dan tot kapot of buiten softwaresupport.
Je moet echt wel met een goed verhaal komen wil je me er van overtuigen dat ik dat in abonnementsvorm moet gaan doen, want ik hoef dat voor mezelf niet te doen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 7 maart 2024 12:01]

Maar dan krijg je weer het gezeur dat je je telefoon niet mag rooten, dat je gezeik krijgt over krasjes zoals met leasewagens. En het is gewoon veel te duur.

Ik koop meestal auto's van 10 jaar oud voor een euro of 2000. Daar rij ik dan mee tot ze op zijn. En kan zelf ook lekker modificaties doen zoals een boor in het dak zetten voor een mobilofoon antenne. En na de eerste paar maanden ben ik al goedkoper uit dan een nieuwe auto leasen. Ja dan heb ik ook geen nieuwe maar dat boeit me totaal niet.

En kleinere apparatuur doe ik ook veel langer mee omdat ik ze zelf repareer. Heb nog een 2010 MacBook Pro bijvoorbeeld.
Tsja ik kijk altijd naar TCO (total cost of ownership) en dan is iets bezitten op de lange termijn altijd goedkoper. Zeker als je zelf zuinig bent op je spullen en ook handig genoeg bent om ze te repareren.
Eens. En met een Fairphone hoef je niet eens handig te zijn, om toch heel makkelijk te kunnen repareren ;) . Kun je met legoblokjes een poppetje maken, dan ben je handig genoeg om een Fairphone te repareren.
Zeker mee eens. Ik ben zelf voorstander van het zo min mogelijk afnemen van abbonementen van dingen die niet nodig zijn. Om een voorbeeld te geven, ik huur een huis dat kost mij maandelijks (weinig keus, niet genoeg inkomen om er 1 te kunnen kopen) en een internet verbinding kost mij ook maandelijks. Maar dingen als Spotify/Netflix (en consorten) heb ik alleen omdat dit mij aangeboden is om "mee te doen". Maar zowel bij Spotify als Netflix al ervaren dat ze een "rugpull" doen (shows/nummers ineens niet meer te vinden), dit sterkt mij zeker in het idee om dingen DRM vrij te kopen zoals bijvoorbeeld op Bandcamp of Baldur's Gate op GoG (helaas wordt dit steeds minder een optie voor veel spellen, lijkt het) om de installer ook lokaal op te slaan.

Ik merk dat het gedrag van veel van deze verhuurbedrijven (Sony debakel iemand? Er staat purchase maar in de kleine letters proberen ze er dit door een EULA gewoon als verhuur af te zetten) mijn vertrouwen tot dusdanig laag niveau is gezakt dat ik geen zin/tijd heb in die slinkse praktijken, of om uit te moeten zoeken wat mijn rechten zijn (zie EULA pagina 63 of whatever).
Probleem met huren is dat mensen er niet altijd netjes mee om gaan. Al zal dat ook per doelgroep verschillen. Dat zul je in de huurprijs moeten verrekenen. Ik heb eens gekeken naar spijkerbroek huren en ik kwam uit op 12,50 EUR per maand. Na 8 maanden zit je dan op 100 EUR.

Wil je een spijkerbroek van een merk dan zijn deze in de reclame onder de 100 EUR. Nou moet ik wel zeggen dat de trend tegenwoordig stretch is ipv 100% katoen (WAAROM?!) maar behalve dat heb je het er na 8 maanden makkelijk uit als je een nieuwe broek koopt. En 'nieuwe' kleren kun je ook tweedehands verkopen. Je kunt op bijvoorbeeld Vinted makkelijk tweedehands kleren verkopen. Overigens ook kopen. En hier zit soms ook prima kwaliteit tussen.
Ik vraag me wel een beetje af ook hoe je je financiën overzichtelijk houd als je zelfs voor dat soort dingen abonnementen gaat afsluiten.
Dan heb je toch echt een waslijst afschrijvingen elke maand?
Tja met of zonder spijkerbroek heb je waarschijnlijk al e.e.a. aan abonnementen.

Met bunq is dat wat mij betreft echt een eitje. Mijn vrouw doet dat met Rabobank, ook eitje. Je ziet met zo'n app duidelijk je vaste lasten. En je hebt die incidentele uitgaven minder dan wel niet. Je kunt ook met Firefly III aan de gang. Of CSVtjes importeren in je spreadsheet.
In een ideale wereld zou dit werken. Helaas leven we verre van de ideale wereld waarin bedrijven graag doen aan "winstoptimalisatie" en een abonnementsdienst steeds aantrekkelijk start maar steeds onaantrekkelijker wordt voor de eindgebruiker.
Misschien moet je de docu eens kijken. Juist met een abonnementsvorm kunnen we productbouwers duwen in de richting van producten maken met lange levensduur.
Ja maar dat is met telefoons allang al gelukt met 7 jaar updates nu.

En ik vind het ook een soort chantage. "Betaal ons maandelijks huur anders maken we je spullen sneller kapot". Daar doe ik niet aan mee. Indien nodig gewoon lange levensduur afdwingen bij wet.
Ik denk dat het aspect "het is op de lange termijn duurder" ook heel erg meespeelt.

Je hebt alleen baat bij zo'n abonnement als je weet van jezelf dat je schermen vaak laat vallen, of als je het volledige bedrag nu niet hebt liggen (maar dan betaal je dus alsnog meer op lange termijn)
Wellicht in een wereld waarin bedrijven met winst als oogmerk gepaard gingen met een moraal kompas dan wellicht. Het refurbished en reclyclen vind ik een goed argument. Maar gezien wij in endgame kapitalisme zitten en deze inherent flawed is (winst boven alles of maatschappelijk doelen) zal ik nooit kiezen voor zo’n dystopisch wereld
Hoezo helaas? Ik ben erg blij mijn spullen te bezitten en gewoon te mee mogen doen wat ik zelf wil. Het is niet alleen een emotioneel aspect. Het is ook dat huren gewoon duurder is en mij geen voordelen biedt. Huren biedt me alleen maar nadelen. Reparaties doe ik altijd zelf, vaak print ik zelfs verbeterde onderdelen. Met huur mag dat niet want dan komt er een heel boek aan voorwaarden. Nu heb ik nul last van gebruiksvoorwaarden want ik ben de enige die erover gaat.

Zo zal je zien dat je op een gehuurde telefoon geen spyware meer mag verwijderen of mag rooten omdat de verhuurder er zicht op wil houden (en ondertussen ook dik aan je data verdient)

Die "alles as a service" beweging zal ik nooit accepteren.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 7 maart 2024 12:24]

Ik ken de documentaire niet waar je naar verwijst, maar wellicht is de term Cradle to Cradle dan ook interessant in deze context.
Had nog niet gehoord van dit toestel.
Maar de naam klinkt nogal tendentieus dus kijk je wat het is.
Lijkt duur en niet echt top.
Dus niks voor mij.
Ik heb zelf een Fairphone 4 gekocht en ik denk dat je er nog wat dieper naar moet kijken dan alleen de naam en de prijs.

De voordelen van dit merk is voornamelijk de repareerbaarheid (je kan aparte onderdelen zoals een camera kopen en dan je eigen kapotte camera 'repareren' (eigenlijk gewoon vervangen) bijv.) en de milieuvriendelijkheid. Fairphone zet enorm veel nadruk op CO2-neutraal worden en zo min mogelijk e-waste te produceren en zoveel mogelijk te herbruiken en te recyclen.

Als dit inderdaad niet belangrijk voor jou is (wat niet per se erg is ofzo uiteraard) en je vindt kwaliteit belangrijker dan de maatschappelijke waarden die bij dit bedrijf zitten, dan zou ik inderdaad geen Fairphone aanraden voor jou.
Niet vergeten dat ze ook zoveel mogelijk voor fairtrade kiezen.
De voordelen van dit merk is voornamelijk de repareerbaarheid (je kan aparte onderdelen zoals een camera kopen en dan je eigen kapotte camera 'repareren' (eigenlijk gewoon vervangen) bijv.)
Staat dat dan niet haaks op de vendor-lock die zo'n leaseconstructie inhoudt?
Als je m koopt zit je net zo goed vast aan fairphone onderdelen tbv reparatie, net als bij alle andere phones of je die nou least of koopt.
Dus die zgn vendor-lock is bepaalt niet uniek voor leasen van een fairphone.
Ik heb zelf een Fairphone 4 gekocht en ik denk dat je er nog wat dieper naar moet kijken dan alleen de naam en de prijs.

De voordelen van dit merk is voornamelijk de repareerbaarheid (je kan aparte onderdelen zoals een camera kopen en dan je eigen kapotte camera 'repareren' (eigenlijk gewoon vervangen) bijv.) en de milieuvriendelijkheid. Fairphone zet enorm veel nadruk op CO2-neutraal worden en zo min mogelijk e-waste te produceren en zoveel mogelijk te herbruiken en te recyclen.

Als dit inderdaad niet belangrijk voor jou is (wat niet per se erg is ofzo uiteraard) en je vindt kwaliteit belangrijker dan de maatschappelijke waarden die bij dit bedrijf zitten, dan zou ik inderdaad geen Fairphone aanraden voor jou.
Inderdaad helemaal eens met de voordelen, echter moet je ook 1 nadeel noemen. Het duurde bijna een jaar voordat ze de screen brightness n g hadden opgelost die in Android 12 geïntroduceerd werd. Ik was hier heel erg pissig over want ze goedkoop is de mobiel niet voor wat je krijgt. Alhoewel ik wel wil betalen voor repareerbaarheid en geen bloated Android, maar dat het oplossen van een serieuze bug bijna 1 jaar duurde ging iets te ver voor mij.

Zie bron: https://forum.fairphone.c...00-after-a12-update/93195 (deze bug werd pas opgelost toen ze Android 13 hadden gepusht).

De voordelen zijn moeilijk op te wegen tegenover de nadelen. Een Pixel telefoon van Google heeft betere support en vooral als het om een ernstige big gaat waarom het scherm niet buiten in de zomermaanden te gebruiken is door oververhitting en dat de scherm verlichting naar beneden dondert zodat je niks meer kan zien buiten.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 7 maart 2024 23:26]

Hoe is de naam tendentieus als je kijkt naar hoe ze er invulling aan geven?
Sorry maar als tweakers lezer begrijp ik dat totaal niet... Zelfs mijn vrouw kent Fairphone en is een complete leek op gebied van smartphones...
Denigrerend om uw / een vrouw als 'referentie' op te voeren.
Ik wilde alleen maar benadrukken dat Fairphone vrij bekend is onder mensen die geïnteresseerd zijn in technologie, vooral omdat het een ethisch verantwoord merk is.

En als leken al dit merk kennen vraag ik me af hoe je na 11 jaar nieuwsberichten op Tweakers er nog nooit van gehoord hebt....

En ga toch weg met je "woke" comments. Ik werk met 80 vrouwen op de werkvloer. Ik durf voor een miljoen wedden dat 9/10 niet weet waarover het gaat als ik spreek over een "soc", "snapdragon", refreshrate of wat dan ook op gebied van smartphone specs. Maakt dat die vrouwen dom? Nee toch. Zij weten een pak meer op andere gebieden.

De meeste vrouwen hebben nu eenmaal andere interesses. Ik wil de specs weten van mijn nieuwe auto, mijn vrouw wil de kleur kiezen. Toch kan ik heel objectief zeggen dat zij de slimste is van ons twee.

[Reactie gewijzigd door JRMBelgium op 7 maart 2024 20:29]

Onder een steen liggen ok, maar zelfs niet weten waar ze voor staan?
Lijkt duur en niet echt top
Ik heb die abonnementen nooit begrepen... dit soort toestellen zal vooral gekocht worden door grote bedrijven die aan hun ESG score willen verbeteren (enfin, op papier. Meer daarover hieronder) en zelfs dan betaal je veel meer met zo een abonnement dan als je uiteindelijk het toestel gewoon koopt. Zeker als je er honderden of duizenden ineens wil kopen, waarbij je ongetwijfeld een korting zal krijgen.

Ze zouden zich beter gewoon focussen op het uitbrengen van toestellen die functioneel werkbaar zijn. Ik wou heel erg graag de fairphone 5 de kans geven, echter na wat dagen op hun forum gelezen te hebben dat de accuduur gewoonweg abbominabel is (3h SOT voor veel gebruikers), er veel crashes zijn etc en het feit dat veel FP3 en FP4 users net buiten de garantieproblemen een kapot moederbord hadden, waar FP belachelijke prijzen vroeg voor het te herstellen (economisch gezien kon je dit nooit rechtvaardigen, je kon er een nieuw en beter toestel mee kopen) ben ik me toch de vraag beginnen stellen of dit bedrijf wel effectief hun marketing nakomt of ze in een delusie leven?

Daarbij bieden tegenwoordig veel van de A en B merken onderdelen aan op hun site en veelal is het niet zoveel moeilijker om de herstelling uit te voeren dan op een FP5. Ok, je hebt er misschien een andere schroevendraaier voor nodig en je moet de achterkant die verlijmd is weghalen, maar dit klinkt veel moeilijker dan het in werkelijkheid is, zeker voor enthousiasten die veelal ervaring hebben met het uitvoeren van zulke herstellingen.

Zoals het zoveelste greenwashing bedrijf... een teleurstelling. Een toestel van bijna 700 euro dat AMPER werkbaar is, is gewoonweg niet acceptabel. Ongeacht de goede bedoelingen er achter, ze maken het absoluut niet waar! Een toestel dat in jaar 1 hardwaremarig al obsolete is, lijkt me niet de juiste manier om zoiets aan te pakken. Alle toestellen die ik ooit heb gehad waar ik langer dan de garantieperiode mee heb gedaan waren toestellen die in hun segment overpowered waren (bv een midrange met 6GV RAM waar 3GB de norm was) en met goede 1st party of 3rd party OS ondersteuning (OnePlus in mijn geval).
Ik wil niet beweren dat het toestel perfect is, maar het beeld dat je hier schetst van de FP5 herken ik totaal niet. De telefoon is rock solid voor mij, de batterij gaat ruim een dag mee (leg 'm 's avonds aan de lader met tussen de 50 en 30% batterij over), ik krijg elke maand een beveiligingsupdate en regelmatige updates tot 2031... ik kan niet vergelijken met de camera van flagship toestellen, maar wel met de camera's van alle midrange toestellen die ik tot dusver in bezit had, en deze is stukken beter, ik kan eindelijk foto's maken bij minder ideale belichting. Het enige probleem waar ik zelf mee kamp is dat je weinig hebt aan het feit dat de FP5 een AMOLED scherm heeft, doordat de 'screen always on mode' (lock screen > always show time and info) veel stroom verbruikt. Dan had ik liever het gekleurde notification LEDje van Fairphone 3.

[Reactie gewijzigd door Dryhte op 7 maart 2024 15:49]

De slechte AoD implementatie is inderdaad 1 van de zaken welke vaak terug kwam in de reviews en forum posts, maar ook slechte voice calls, spontane reboots of shutdowns, matige camera's, buggy software en vooral dat ze een reputatie hebben om niet altijd hun beloftes na te zijn gekomen met vorige generatie toestellen.

Ik ben blij om te horenbdat de FP5 er beter aan toe gaat dan vorige toestellen van het merk. Ik heb zelf verschillende toestellen, van zowel super high end als heel low-end, omdat ik dit gebruik voor mijn werk.
Ik heb dus geen probleem om van mijn S23 Ultra af te stappen naar een toestel dat stock Android draait en handzamer is, al moet ik inboeten op veel aspecten. Wat ik echter van kennissen hoor van voorgaande FP's, en lees op de forums en zie in vele reviews, is dat deze toestellen toch echt serieuze problemen hebben, en dat zelfs basis zaken gewoonweg niet goed werken.

Ik haat de software skin van Samsung, maar de hardware is echt fantastisch en ik krijg elke maand rond de 15e de laatste security patches. Android 14 was er 1 maand na release op de Pixels en dit zonder grote bugs of wat dan ook.

Dus echt een voordeel heeft FP hier niet, zeker niet met de SoC die ze gebruiken... in 2031 is dat toestel niet meer vooruit te branden, en dat is juist mijn punt.
Je weet wel veel op basis van enkele forum posts :-).

Ik ben erg tevreden van mijn Fairphone 3+. Dat het voor een kleine speler niet gemakkelijk is om de service en support te geven van een grote spreekt voor zich. Dat gezegd zijnde is niet de eerste smartphone die kinderziektes heeft bij de launch.

Het model van de klassieke fabrikanten waarbij wegwerpproducten gemaakt worden door moderne slaven met grondstoffen die op zeer destructieve wijze uit de natuur geroofd zijn spaart de consument natuurlijk 30% op de aankoopprijs, maar is op de middellange termijn niet vol te houden.
Tja, is FP dan zoveel beter op vlak van wegwerptoestellen? Bij Samsung en Oneplus krijg je netjes 5 tot 7 jaar updates afhankelijk van het toestel en bieden ze veel betere specs aan dan FP voor ongeveer dezelfde prijs. En wanneer ik zeg veel beter, de SoC in een S23 (Snapdragon versie dan) of een Oneplus 11/12R is letterlijk vele keren zo snel als de voor IoT bedoelde SoC die in de FP zit en is zuiniger. Misschien dat dit vandaag geen probleem is, maar kijk maar eens naar de Pixel 6 en 6 Pro op Android 14: ze beginnen na amper 2.5 jaar al een pak haperingen te vertonen in de interface. Wat zal dit dan zijn met een FP5 op Android 16 of 17?

Dat is mijn punt... leuk dat ze claimen dat het allemaal netjes gesourced is, maar ik zou kunnen argumenteren dat ondanks de goede bedoelingen achter het merk en de producten het toestel meer een wegwerptoestel is dan een vergelijkbare iPhone, Samsung of OnePlus. Die toestellen zijn dan misschien niet het eerlijkst gemaakt, maar zijn wel van een veel betere kwaliteit dan FP.
En als je dit ontkent, dan heb je gewoon nooit een recent mid of high end toestel gehad van zo een merk. De FP voelt aan als een generieke telefoon van Aliexpress die je voor 150 euro koopt.
Natuurlijk heb ik nooit een recent mid of high end toestel gehad van zo een merk als Apple, Samsung of OnePlus. Waarom zou ik een telefoon kopen van een bedrijf, dat het niet zo nauw neemt met arbeidersrechten, niet geeft om conflictmineralen tenzij er ophef over is en er dan voor kiest om landen met conflictmineralen dan maar helemaal te mijden, in plaats van juist met samenwerking met de mijnwerkers zelf te zorgen dat juist in die landen er ook wel eerlijk gemijnd wordt en de kleine mijnwerkers juist gesteund worden in plaats van van hun inkomen beroofd door dan maar helemaal weg te gaan uit Congo? Mijn FP2 bevatte een landkaart van Congo op het moederbord geprint en ik ben er maar wat trots op, dat Fairphone als hoofdmotief heeft hoe goed het gaat met de inkomens van die mijnwerkers in de Congo in plaats van met de inkomens van de superrijken die aandeelhouders zijn van zulke grote techbedrijven.

En die lange ondersteuning van telefoons die je nu ziet, dat is het gevolg van de voortrekkersrol die Fairphone al 10 jaar geleden nam om te laten zien dat het wél kan, een telefoon langdurig ondersteunen. De Fairphone 2 uit 2015 kreeg tot in 2023 updates (dat is de facto 7 jaar, want de voorverkoop startte in juni 2015 maar de levering startte in januari 2016).
Dat zijn zeer goede argumenten en is tevens de reden dat ik zo graag een toestel van een merk als FP zou willen, echter moet de kwaliteit echt verbeteren.

Als ik kijk naar wat Oneplus heeft gedaan destijds met de OnePlus 3T... ik heb dat toestel 2 jaar geleden nog een update gegeven middels een custom ROM en werkte nog steeds vlot genoeg voor dagelijks gebruik.

Dit is nu al hun 5e toestel, er is geen excuus om zo een slechte software te hebben, waar 3rd party rom developers op een paar maanden tijd met een betere ROM afkomen dan de fabrikant zelf...

Ochja, misschien met de FP 6. Als ze de basis zaken verbeteren, zoals de gesprekskwaliteit, accuduur, camera kwaliteit, stabiliteit van de software en features, trillings motor etc dan hebben ze er zeker een klant bij :)
Dat het ze ruim een half jaar na de introductie van de Fairphone 5 nog niet gelukt is die aan de dienst toe te voegen, zegt al genoeg.
Als ze de dienst een succes hadden willen maken, dan had de 5 juist voorrang moeten krijgen voor afnemers van de dienst.
Het idee van lang met een toestel doen, reparaties en uiteindelijk recyclen spreekt gewoon erg aan. Maar als je begint aan zo'n dienst, dan wil je wel gelijk starten met het nieuwste model.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom dat niet 'gelukt' is. De toestellen zijn er, de onderdelen zijn er, de abonnementsvorm is er. Voeg de 5 toe aan het aanbod (andere prijsstelling), biedt een optionele betaalde upgrade aan om van 4 naar 5 te gaan. Faseer zo nodig op termijn de 4 uit. Dan ben je er wel, toch?

Ik versimpel het uiteraard enorm, maar ik vind het wel gek.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 7 maart 2024 11:46]

Iemand enig idee wat er gebeurd met lopende abonnementen?
Ik heb een FP4 Easy abonnement en vraag me dat inderdaad ook af.
Ik ben blij met mijn telefoon en zie niet in waarom ik een nieuwere zou moeten hebben. Ik gebruik m vooral voor de diverse chatapps (WA, Signal, Telegram, Matrix) en af en toe browsen of mail. Ik kijk er verder wel video op, al doe ik dat eerder op mijn laptop op een groot scherm. Ook een enkel spelletje (Wordfeud 😁 of een enkele keer een potje Polytopia of Shattered Pixel Dungeon), maar voor veel van die dingen duik ik wel achter mijn compu.
Ik heb eerst de FP3 gehad en helaas moest op een gegeven moment het moederbord vervangen, wat inderdaad wel wat duur was (en ik een tijdje geen telefoon had). Toen ben ik ingestapt met Fairphone Easy. Ik wilde net mijn scherm laten vervangen (wel zuinig mee, maar één val was toch onfortuinlijk genoeg waardoor er nu een aantal lijnen over het scherm lopen en dit heel soms ook met swipen merkbaar is), dus vraag ik me af wat nog mogelijk is (overnemen en zelf display vervangen?).
en is het nog snel te bestellen ? of al direct gestopt
De verkopen van Fairphones liggen al laag en puur kijkend naar het product betaal je erg veel voor wat je krijgt qua specs. De restwaarde na een x-aantsl jaar is erg laag. Als je een niet populaire telefoon dan ook nog eens gaat aanbieden in een abonnement met kosten die uiteindelijk een stuk hoger zijn dan de telefoon zelf, moet je niet raar opkijken dat het niet werkt.

Het is dus volgens mij te makkelijk gezegd dat mensen een telefoon graag in bezit hebben. Het is vooral de prijs die keer op keer veel te hoog ligt bij lease, huren, etc.
De restwaarde van Fairphones ligt volgens mij juist hoger dan veel andere Android telefoons, juist omdat je gemakkelijk zelf de accu kunt vervangen. Het niet kunnen vervangen van de accu is juist de belangrijkste reden dat mensen hun oude mobiel terzijde leggen en een nieuwe kopen. Weinig mensen willen een tweedehandstelefoon van 4 jaar oud hebben met een uitgeputte accu die ze alleen tegen relatief hoge kosten kunnen (laten) vervangen.

Daarnaast is de extreem lange software ondersteuning door Faiphone nog een reden waarom Fairphones op de tweedehandsmarkt behoorlijk populair zijn. Dat argument van de lage restwaarde gaat volgens mij dus ook niet op.

Overigens heb ik dit abonnementsmodel van Fairphone nooit begrepen. Naast de veel te hoge tarieven is juist een makkelijk zelf te repareren telefoon het minst voor de hand liggende model om een reparatieservice/48-uurs garantie voor op te tuigen.
Tja, als je bij een dienst van een fabrikant niet snel kan upgraden naar de nieuwste versie, wat is dan het nut ervan? Ik snap best de Fairphone handelt vanuit een duurzaamheidsprincipe maar mij lijkt dat ze als fabrikant ook de consumenten willen die op een andere manier waarde zien in hun dienst. Als je dan sneller kan upgraden buiten de dienst om, is het logisch dat de klant de dienst stopzet.
"Ondertussen heeft de klant gesproken. Zij willen zo snel mogelijk upgraden. Toen ze dat niet met Fairphone Easy konden doen, stopten ze hun abonnementen."
Een beetje vreemde uitleg. Waarom zouden klanten die bewust voor een Fairphone kiezen, zo snel mogelijk upgraden? Naast de 'faire' grondstoffen is juist de lange ondersteuningsduur (en dus niet elke twee of drie jaar een nieuw toestel) het belangrijkste argument om voor hun producten te kiezen. Nou is dit misschien een exemplarisch voorbeeld, maar met die insteek heb ik recent een Fairphone 5 gekocht voor mijn partner, die hier veel waarde aan hecht.
Abonnementen of huurcontracten zijn handig voor iets wat je tijdelijk nodig hebt. Niet voor spullen die je dagelijks gebruikt.
Ik snap ook wel dat het geen succes is geworden, want een Fairphone wil je immers gebruiken van het moment dat je hem koopt, totdat hij echt helemaal niet meer bruikbaar is. Naar mijn inschatting is de eenmalige aanschafwaarde plus de reparaties die je in de tussentijd uitvoert verdeeld over de pakweg 7 jaar dat je er mee doet, veel minder kostbaar dan 7 jaar x 12 maanden de abonnementsprijs betalen.

Ik snap ook niet goed de meerwaarde van een leasemodel, waarin apparaten of kleding weer in andere handen over gaan, nadat jij het niet meer gebruikt: of ik een apparaat of kledingstuk gebruik vanaf dat ik het nieuw koop totdat het echt versleten en niet langer repareerbaar is of dat het in de loop van die volledige levensduur ook nog in andere handen is geweest?? Dat maakt toch niets uit, in wiens handen het in een bepaalde levensduur heeft gezeten, qua milieuimpact? Dan vind ik het fijner en is het ook goedkoper (want een bedrijf verdient niet aan de lease van wat ik koop) als het de volledige levensduur in mijn eigen handen is geweest, zelfs al tel ik de reparaties van kleding/apparatuur erbij op (uit eigen zak, want tegen de tijd dat iets kapot gaat en gerepareerd moet is de garantie meestal al verstreken :/ ).

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 7 maart 2024 20:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee