Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Brabantse retro brommerbouwer Eysing failliet: ‘Intens verdrietig’

Brommermerk Eysing begon zeven jaar geleden als jongensdroom, maar die is nu in rook opgegaan. De Brabantse fabrikant achter retroachtige e-mopeds is woensdag door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard vanwege een tekort van 1,5 miljoen euro.

Een medewerker van Eysing sleutelt aan een elektrische brommer.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Vorig jaar nog vertelde medeoprichter Jasper Smit (28) aan de Volkskrant ‘niet te willen willen struikelen’, zoals andere e-bikefabrikanten. Ondanks de toenemende populariteit heeft de sector het al een tijd zwaar; het is lastig voor kleine fabrikanten om te concurreren met massaproducten uit Azië. Door de ondergang van bekende bedrijven zoals het hippe VanMoof vorig jaar, zit er bovendien voor investeerders een zekere smet op e-vervoer.

Daardoor was het voor Eysing lastig om het vertrouwen te winnen van investeerders en viel het doek voor de Brabantse start-up. Volgens Stijn Smit (25), een andere oprichter en broer van Jasper, werd het bedrijf vaak onterecht vergeleken met e-bike-merken die het niet gehaald hebben. ‘Wij maken geen fietsen maar brommers, en we bleven juist bewust weg van massaproductie.’ Hij noemt het faillissement ‘intens verdrietig’, maar zegt ook trots te zijn op wat hij met zijn team heeft bereikt.

Gestopt met studies

Samen met hun hockeyvrienden uit Vught kwamen de twee broers in 2014 met een gekscherend idee voor een elektrisch brommermerk. Ze lieten zich in het ontwerp inspireren door het vooroorlogse Eysink-model: dikke banden, een grote bolle koplamp en een langgerekt zadel. Daar werd zo positief op gereageerd dat ze besloten een eigen luxe e-moped te ontwikkelen. In 2017 gingen ze officieel van start. Ze gebruikten hun studiefinanciering om de eerste prototypes te maken, en moesten daarna met hun studie stoppen omdat de vraag naar de retrobrommers zoveel groter was dan verwacht.

In 2021 braken ze door dankzij een samenwerking met het Italiaanse designbureau Pininfarina, dat ook achter de ontwerpen van onder meer Ferrari en Maserati zit. Inmiddels zoeven er een kleine 150 brommers van Eysing rond in Nederland, en bestaat het team uit negen man. Bestaande modellen kosten gemiddeld 8 duizend euro. Modellen die in samenwerking met de klant zijn ontworpen, kosten meer dan 10 duizend euro.

Volgens curator Bas van Dooren van Holla Advocaten is het te vroeg om te zeggen of er een doorstart komt. Volgens hem zal een partij met een financieel lange adem zich moeten melden die bereid is om de start-up op weg te helpen. ‘Er is hier en daar lichte belangstelling, maar nog weinig duidelijkheid.’ Dat geeft Stijn Smit nog hoop. ‘Maar,’ zegt hij, ‘de kans is groot dat we allemaal onze eigen kant op gaan.’