Ontwikkelaar haalt DS-emulator versneld uit Google Play uit vrees voor Nintendo

De Nintendo DS-emulator Drastic wordt uit de Google Play Store verwijderd. De ontwikkelaar zegt dat de beslissing al gepland was, maar dat deze vanwege de juridische stappen van Nintendo versneld wordt uitgevoerd. Drastic kostte voorheen 5 euro en is momenteel gratis te downloaden.

Ontwikkelaar Exophase meldt volgens The Verge op het officiële Discord-kanaal dat de broncode van de emulator binnenkort wordt vrijgegeven. Wanneer dat gebeurt en op welk kanaal de broncode zal verschijnen, is echter niet duidelijk. Ondertussen is ook bekend geworden dat een populair Steam Deck Discord-kanaal over emulatie gesloten wordt.

Exophase is niet de eerste ontwikkelaar van emulatiesoftware die pas in het nieuws is gekomen. Eind februari kondigde het Japanse gamingbedrijf Nintendo immers aan dat het de makers van Yuzu ging aanklagen. Dat is een Nintendo Switch-emulator. Nintendo eiste dat de ontwikkelaars Yuzu offline zouden halen, omdat de software op 'enorme schaal' piraterij zou faciliteren. De makers van Yuzu hebben begin deze maand vervolgens een schikking getroffen met Nintendo voor 2,4 miljoen dollar. De ontwikkelaars van de 3DS-emulator Citra hebben ondertussen laten weten dat hun software eveneens offline wordt gehaald.

Aankondiging Exophhase op Discord-kanaal Drastic
Aankondiging Exophhase op Discord-kanaal Drastic. Bron: The Verge

Door Jay Stout

Redacteur

06-03-2024 • 15:27

65 Linkedin Whatsapp

Submitter: HtheB

Reacties (65)

65
65
24
2
0
27
Wijzig sortering
Toch jammer dat Nintendo zijn zin op deze manier krijgt :(. Gezien de stores voor veel oude systemen steeds meer offline gaan kunnen veel games alleen nog maar via de "illegale" markt verkregen worden en spelen via een emulator is dan veruit de beste optie zonder je hardware te hoeven aanpassen.

Deze toch maar snel even geïnstalleerd! Geen idee of ik hem ooit ga gebruiken, maar dan heb ik hem maar ;)
Je kunt toch ook gewoon legale fysieke kopieen (2e hands) kopen van die spellen voor de DS?
Waarom zou je?

Copyright bestaat om 1 reden: het bevorderen van de productie van creatieve werken, zodat de samenleveing in zijn geheel meer ceative werken heeft om te benutten. Dit wordt behaalt door het afgeven van een tijdelijk monopolie op de reproductie van de creatieve werken. Dit is een tijdelijk monetaire stimulus: Nieuwe creatieve werken maken is rendabel, omdat jij het alleenrecht op herproductie hebt. Normaal gesproken zijn we als samenleving fel tegen monopolies, en deze loopt ook af, zodat uiteindelijk een ieder gebruik kan maken van de creative werken.

Nintendo is al gestopt met de reproductie van deze games: zoals je zelf al aangaf, je moet ze dan 2e hands kopen. Bij een e2 hands aankoop ontvangt Nintendo ook geen ene cent. Nintendo ontvangt geen monetaire vergoeding meer voor deze (versies van de) spellen. De enige reden om het verbod op kopiëren te hebben: de mogelijkheid tot monetaire compensatie voor de autheurs veilig stellen, laat Nintendo lopen.Waarom zou je het verbod op kopiëren dan houden?

De overige rechten die copyright bescherming geeft: rechten voor adaptaties, sequels, en andere afgeleide werken, die blijven prima behouden, en kan nog aan verdient worden. Sterker nog, als er nog een fan base bestaat voor het origineel die niet meer uitgebracht wordt, valt er alleen maar meer te verdienen aan een afgeleid werk. Maar als werken niet 1st party nieuw meer uitgegeven worden, zie ik niet in waarom er nog bescherming tegen piracy voor geboden zou moeten worden.
Voor hoe lang en voor welke prijzen word dan de vraag, fysieke media (vooral cartridges met fysieke aansluit punten) gaan natuurlijk niet altijd mee...gelukkig heb je hier niet het probleem met GBA games waar de batterij (en dus de mogelijkheid om de game op te slaan) allemaal rond deze tijd kapot gaan...
Die kleine cartridges met niets anders dan solid state opslag erin die gaan jou en mij met gemak overleven, zolang je ze netjes bewaard bij normale huiskamertemperatuur en in het doosje waar ze ook in horen te zitten, of in een daarvoor gemaakte verzamelbox, dus om de houdbaarheid ervan hoeven we ons absoluut niet druk te maken.

Overigens geldt hetzelfde voor nog oudere systemen of andere soorten cartridges, zoals die van de N64. Daar heb ik nog een hele stapel van, en die doen het allemaal nog, dus dat zijn ook alweer 25 tot 30 jaar oude spellen.

Het zal met die DS cartridges en alles wat daarna is gekomen zoals de 3DS en de Switch dus ook wel niet zo'n risico vormen dat ze binnen afzienbare tijd niet meer zullen werken.

Overigens werken al mijn GameCube, Wii en Wii U discs ook nog steeds prima, dus de angst verhalen over dat soort opslagmedia neem ik vooralsnog ook nog steeds met een korreltje zout. ;)
Mijn WiiU is onlangs overleden aan het inmiddels befaamde Hynix eMMC-probleem. Het is dat ik hem nog met een softmod kan laten booten vanaf een SD-kaart, maar anders waren die discs toch ook een vorm van e-waste geworden.
Dan heb je zeker de stappen gevolgd die op deze Reddit pagina worden vermeld?
https://www.reddit.com/r/..._fix_system_memory_error/

Zelf heb ik er gelukkig nog geen last van, maar het is me bekend, dus mocht het gebeuren, dan weet ik wat ik moet doen. ;)
Precies dat, ik wilde eerst voor de nandaid gaan, maar toen ik zag hoe klein die contactpunten zijn besefte ik dat mijn soldeer skills daar nog onvoldoende voor zijn.
Daar begin ik sowieso niet aan, want ik heb op dat vlak helemaal geen skills, dus priegelen aan een PCB van een console dat doe ik niet. Een PC in elkaar zetten of een drive in een console vervangen dat gaat prima, maar chipjes solderen en dergelijke is niet aan mij besteedt.

De allerlaatste en ook enige keer dat ik zoiets gedaan heb, was bij het installeren van een kickstart selector voor mijn Amiga 500, maar dat luisterde niet zo nauw, dus kwam ik er met mijn ondermaatse vaardigheden nog wel redelijk vanaf. ;)
Top, maakt het niet minder dat niet iedereen zo om gaat met hun oudere apparatuur en het gewoon weg flikkert, dus die schaarste in de markt komt (en is er al als je naar sommige n64 prijzen kijkt zoals conkers bad furday)

Dan lijkt het me dus logischer voor Nintendo om die te laten emulaten vooral als de originele creators er toch geen cent van zien.

Switch snap ik, ben er niet blij mee maar ik snap het, maar voor een console die al een decennia geen games meer krijgt?

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 6 maart 2024 17:46]

Oh, dat gedeelte ben ik ook absoluut met je eens, hoor. Sowieso heb ik me als brave burger altijd geërgerd aan het niet mee kunnen nemen van mijn reeds gekochte oude games op de 3DS en de Wii, bijvoorbeeld naar de Wii U, en dat ze daar vervolgens gewoon weer de volle prijs voor rekenen. En uiteindelijk heb ik ze dan tòch weer opnieuw gekocht...

Dit omdat ik ook de Wii naast de Wii U ben blijven gebruiken, dus ik heb dat profiel niet overgezet.
(de Wii is namelijk mijn enige console die ik wel gemod heb) ;)

Overigens vond ik de overgang naar de Switch wat dat betreft helemaal minder, met het volledig verdwijnen van de Virtual Console en lokaal opgeslagen games voor de huidige online game streaming omgeving. Graag had ik de geoptimaliseerde versie van 007 GoldenEye kunnen kopen, maar helaas...

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 7 maart 2024 09:54]

Ik noem dat niet kapot gaat, het is gewoon mogelijk die batterij te vervangen. Overigens is dit voornamelijk een probleem bij de Game Boy (Color). De meeste games op de Game Boy Advance gebruiken Flash of EEPROM voor het opslaan van save data.
Alsnog, ik als IT'er zou er niet eens aan willen te beginnen, de meeste mensen zouden hem gewoon weggooien ipv verkopen/repareren dus uiteindelijk heb je dan een markt met HELE beperkte voorraad, dan mag je andere (dus niet Nintendo) paar honderden euro s geven voor de meer populaire games, lijkt me een emulator voor een console die al decennia oud is wat logischer.
Ik struikelde gewoon over het woordje kapot gaan. Het vervangen van de batterij is inderdaad niet heel simpel, je moet solderen. Maar kapot gaan en weggooien is wel het andere uiterste. Zoals al gezegd is dit op de Game Boy Advance vrijwel geen probleem. Maar ook op de Game Boy (Color) is mijn eigen ervaring dat de games met batterijen het nog gewoon doen. Mijn eerste game was Pokemon Red en deze werkt nog prima. De uitzondering is de tweede generatie Pokemon games Gold. Silver en Crystal. Die trekt de batterij aanzienlijk sneller leeg omdat die games een Real-Time Clock heeft die de tijd moet bijhouden waardoor de batterij in 5 a 10 jaar echt wel leeg is.

Het ging mij verder niet om wat logischer is, ik ben het alleen niet eens met je argumenten. Wat mij betreft prima als men dat soort oude games op een emulator spelen. Maar er zijn ook mensen die de games nog steeds graag op de originele hardware spelen en dat kan prima. Ik merk daarin geen beperkte voorraad. En op een paar uitzonderingen na zoals de Pokemon games betaal je daar ook geen honderden euro's voor. Afgelopen zomer nog voor een paar euro Tony Hawk's Pro Skater 2 gekocht voor de Game Boy Advance. En ik zie dat games zoals Mario Kart Advance en Super Mario Advance te koop zijn voor rond de 20 euro.
Ik wil toch nog even ingaan op het stukje "kapot".

Niet iedereen kent (of durft te vragen) iemand die handig is met dit soort dingen. Waardoor het weggegooid wordt. En dat gebeurd heel snel. Veel sneller dan je denkt.
Ja klopt inderdaad, oudere games (zeker als ze desired/collectable zijn) kunnen aardig in de papieren lopen :+

Losse cartridges zijn redelijk betaalbaar, CIB versies, dus inclusief doosje en boekje in goede staat, zijn aardig duur vaak.
Ja, maar die gaan over de kop. Is natuurlijk geen legitieme reden. Maar voor de meeste Pokémon games betaal je tweedehands meer dan de oorspronkelijke verkoopprijs. Snap dat mensen snel naar een emulator gaan.
Nintendo kan met gemak hun gehele catalogus porten naar de Switch met behulp van eigen emulatoren. Dit doen ze om bepaalde redenen niet.
Dat zou kunnen, maar Nintendo verdient daar niets aan, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Dat kan. Sommige spellen zijn wel redelijk schaars zoals Chrono Trigger of Pokemon Heartgold en Soulsilver. Ze zijn in ieder geval wel aardig over de kop gegaan wat betreft prijs.
Hoe lang werken die nog? Fysieke media vergaat na verloop van tijd. Emulatie is de enige manier om ze echt te behouden.
Dat is een kostbare aangeledenheid.
Sommige games die echt heel veel gemaakt zijn zoals de Pokémon games zijn goud waard.
Die gaan voor €400
Waarom zou je dat doen? Daar verdient nintendo geen fluit aan dus wat boeit het dan nog dat je dat niet pirate?
Dingen gratis van internet downloaden die letterlijk niet meer nieuw te koop zijn is wat mij betreft geen piracy.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 7 maart 2024 12:36]

De Switch is natuurlijk (nog) geen 'legacy' systeem waarbij slechte verkrijgbaarheid/beschikbaarheid van spellen echt een ding is. Wat dat betreft is het wel te begrijpen dat Nintendo er wat agressiever op gaat zitten. Van zoiets als Yuzu wordt het wel heel lastig om te verdedigen dat het bedoeld is voor iets anders dan piraterij. En ja ik weet dat het ook gebruikt wordt om spellen met grotere grafische kwaliteit of performance te kunnen spelen.

Voor Drastic is dat (voor een oud systeem als de DS) wel anders. Maar de angst lijkt er dusdanig goed in te zitten, in het wereldje van de emulator-makers, dat dit soort toepassingen er ook door geraakt worden.
Laat nou Nintendo zelf op de switch al een spel expres in beperkte fysieke oplage hebben uitgebracht, en uit de eshop hebben verwijderd

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_3D_All-Stars
Wat probeer je daar nu eigenlijk mee te zeggen? Dat als een werk niet per direct digitaal aan te schaffen is het gedownload moet kunnen worden zonder kosten? (Dit doet Disney trouwens ook met een grote collectie aan films, die houden ze in de 'vault', waaruit ze af en toe wat verkopen)

Dat klinkt een beetje als het equivalent van bij de AH tegen de kassier zeggen, "er zat geen streepjes-code op, dan is die gratis, toch?"
Nee. Je vergelijking is krom. Dit is alsof AH opeens geen appeltaart meer verkoopt, maar ik wil graag een appeltaart en ik kan hem via het internet zo gratis kopieëren. Aangezien AH de appeltaart niet meer verkoopt is de schade dus 0. En aangezien ik een kopie heb gemaakt, is er ook nog eens niemand iets kwijt. Win, win.
Nee, mijn punt is dat hoewel de switch nu nog geen legacy systeem is, maar er toch al, zelfs door nintendo uitgegeven, spellen zijn die net zo berijkbaar zijn als bijvoorbeeld de gemiddelde SNES/N64 game, namelijk alleen via de secundaire markt voor prijzen ver boven de nieuwprijs.

Mocht je dus aannemen dat een spel wat niet meer nieuw verkrijgbaar is, soort van gerechtvaardigd ge-emuleerd/pirate mag worden omwille van bewaring/archivering etc.. dan valt deze specifieke switch game daar wat mij betreft ook onder.

Los van die redenatie vind ik de manier waarop nintendo met dat spel omgaat ook echt een ultieme scumbag move, dat je fysiek niet eindeloos blijft printen snap ik, maar anno de jaren 2020 een spel na een paar maanden uit de e-shop halen alleen maar om de FOMO op te drijven is echt scummy
"Bereikbaarheid" betekend in deze wettelijke niet zo veel, zoals al eerder werd aangegeven. Nintendo, Disney, en andere aanbieders mogen volledig zelf weten hoe ze hun IP inzetten.

Geld ook vanuit een ethisch standpunt trouwens. Als een artiest iets uitbrengt, en dat werk heeft een bepaalde duur of patroon in wanneer het bereikbaar is, dan is dat gewoon aan de artiest / eigenaar om dat te bepalen. Soms is de waarde van zo iets juist dat het minder lang bereikbaar is -- "Soldaat van Oranje" gebruik dat op die manier, bijvoorbeeld.
ook echt een ultieme scumbag move
Ik verbaas mij daar niet over. Binnen het kapitalisme wordt dat soort gedrag aangemoedigd, tot het extreme aan toe. De aandeelhouders willen winst, dus dat moet ten alle kosten behaald worden.
En daarom hebben we emulators om toch die games te spelen dat niemand kan.
Beste manier om emulatie piracy tegen te gaan is om voor Nintendo om hardware te gebruiken die bij launch al eigenlijk jaren achter loopt. Simpele rede dat PS4/PS5 en Xbox platformen nog altijd niet goed draaien in emulators is omdat veel computers dit nog veel te zwaar is. Nintendo hardware is tot nu vrijwel direct te emuleren op huidige zelfs niet zo zware hardware. Daar komt ook nog eens bij dat sommige spellen op bepaalde fronten beter in emulatie zijn dmv resolutie Upscaling increased FPS etc.

Dat gezegd hebbende heb ik veel respect voor Nintendo voor haar eigen manier waarop ze in de markt staan, maar helaas heeft het wel ook zo zijn nadelen.
Het enige dat emulatie werkelijk doet is een einde maken aan console-exclusiviteit. De enige manier voor Nintendo om daar zelf een slaatje uit te slaan is door zelf deze games te publiceren op de PC en mobiel.
Het is, zeker voor deze oudere games, de enige logische stap om te maken.

Zeker wanneer ze zelf de games niet op deze wijze beschikbaar maken, of überhaupt op geen enkele manier digitaal beschikbaar zijn, is het moeilijk te argumenteren dat piraterij in dit geval als verloren verkoop beschouwd kan worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 maart 2024 19:12]

Ik begrijp die eerste zin niet helemaal.

Ik vermoed dat Nintendo het console platform definitief verlaten heeft maar de mobiele techniek kosten- en performance technisch niet kan bijbenen, veel hoger dan 300E zal kopers afschrikken en de vraag is hoe vaak klanten dit willen aftikken als technisch marginale verbeteringen plaatsvinden met invloed op het komende game aanbod.
Nintendo verdient nog steeds goud geld aan games van 30+ jaar oud. Alles achter een betaalmuur stoppen en dripfeeden werkt schijnbaar enorm goed. Vooral de games niet in eigen beheer geven, want als Nintendo de controle kwijtraakt kunnen ze in de toekomst niet voor de zoveelste keer geld vragen voor games die decennia oud zijn :+

Dat Nintendo oude games via moderne wegen beschikbaar stelt is natuurlijk een mooi iets, maar dat ze nog altijd zó hard gaan op emulatoren blijft een beetje sneu. Misschien wat meer vertrouwen hebben in je eigen product in plaats van te focussen op de (illegale) concurrentie.
Nintendo kan wel focussen, maar ze weten dondersgoed dat het niet gaat werken.

Je haalt 1 Emu weg, en je krijg 2 voor terug. (hydra)

Het is wel verstandig om Backup te maken van Emulators, je weet nooit
Ik denk dat het vooral komt omdat de officiële kanalen van Nintendo voor een immens groot publiek toegankelijk zijn. Er zullen zat gezinnen zijn waarbij de ouders eens een spel van vroeger op de store van de Switch zien staan en blij zijn dat ze het weer kunnen spelen. In veel gevallen zal de oude hardware er niet meer zijn en ze gaan al helemaal niet een emulator downloaden.
Dus je hebt nog nooit op de DS gespeeld (dat ding kwam uit in 2005) en download nu een emulator voor als je ooit de behoefte krijgt om spellen te spelen? Waarom zou je bijna 20 jaar na dato opeens die behoefte krijgen? Is het dan niet veel handiger om voor een paar tientjes zo'n apparaat te kopen op marktplaats?

Daarbij waren de spellen toen nog niet via download winkels te koop maar via een cardridge. Staat marktplaats ook vol mee 😉

[Reactie gewijzigd door jongetje op 6 maart 2024 15:54]

Heb je de marktplaats prijzen van de 3DS recent bekeken? Zijn enorm gestegen.
Ik kijk alleen bij de V&A van Tweakers O-)
Marktplaats terzijde, er zijn genoeg goedkopere DS games.

Maar de echt leuke kunnen aardig oplopen qua prijs, zelfs de populaire die goed verkochten.

Gelukkig heb ik dat issue niet, maar ik had de luxe om veel van die games te kopen toen de prijzen meer normaal waren.
Tja, wat is duur.
Valt wel mee die prijzen
een New3DS is bijna even duur als een switch 2e hands.
Veel minder moeite en dure tijden, Nintendo heeft het wel genoeg uitgemolken. Ik snap ook totaal niet waarom je er wat op tegen zou hebben.
En inmiddels zijn Emulators zoals Nuzu en Suyu beschikbaar gesteld door anderen gebaseerd op de meest recente Yuzu versie, inmiddels gaat dat vechten worden tegen de bierkaai genaamd het internet lijkt me zo dus vraag me af wie dan uiteindelijk de langste adem gaat hebben.

Ik snap het deels, maar zodra de Switch abandonware wordt zoals veel oude consoles en diens hardware na verloop van tijd de geest geeft ga je eigenlijk de toegang verliezen tot de 'klassiekers van toen'. En dan is het nog steeds hun IP maar als ze deze niet op een andere manier meer willen beschikbaar stellen is het niet alleen een stukje verloren geschiedenis maar mijn inziens ook wel kinderachtig.

Wat dat betreft lijken Microsoft en Sony toch iets minder kwaad in de zin te hebben gezien daar ook het een en ander geëmuleerd kan worden. Lijkt me ergens ook wel grappig als ze juist die technologie gebruiken om hun eigen oude spellen weer aan de man te brengen.
Nuzu is alweer offline gehaald door de originele repo maker.
Schijnt dat de switch 2 ook switch 1 spellen kan spelen.
Ja oke, Denk dat niet er veel mensen zin in hebben in (oudere hardware van switch 2 die al jaren achterloopt). Nintendo moet keertje meer open gaan worden net als Sony,

het verdiend dus erg goed blijkbaar.,
het verdiend dus erg goed blijkbaar.,
Blijkbaar niet
Op mijn favoriete plek vwb die kant van gaming zwerven al verschillende geverifiëerde builds van iedere fork rond, alsmede volledige dumps van alles.
Het enige dat Nintendo kan doen is het publiek beschikbaar stellen van dergelijke tools tegenhouden, maar achter een login scherm kunnen ze weinig.
En inmiddels zijn Emulators zoals Nuzu en Suyu beschikbaar gesteld door anderen gebaseerd op de meest recente Yuzu versie
Bij Nuzu is al een takedown geweest en Suyu lijkt gewoon Yuzu aan te bieden. Het zit zelfs in de naam van de download. Ik vraag mij af hoe lang dat online kan blijven.
Ik denk dat het een verstandige keuze is van de maker van Drastic. Ik heb ook niet een paar miljoentjes liggen. Jammer dat wel leven in de dictatuur van het geld. Als kleine developer/ consument sta je (bijna) geen kans tegen de miljoenen van een groot bedrijf, ook al zou je het gelijk aan je kant hebben. Ik verwacht niet dat wanneer je een emulator maakt die gewoon open source is en waar je geen geld voor vraagt een probleem kan zijn. (Ook gezien gerechtelijke uitspraken in het verleden.)

Het grote probleem met Yuzu is, IMHO, het feit dat ze achter een paywall een Yuzu versie gemaakt hadden die een illegaal gelekte versie van TotK fatsoenlijk kon draaien voordat de game uit was op de Switch. Daarnaast is de Switch nog geen retro console. Citra was gewoon bijvangst.

Piracy is geen prijs probleem, maar een service probleem.

Nintendo zou een Sony-tje moeten doen. Maak de 1st party titels beschikbaar op een PC Store, wat mij betreft een eigen Nintendo PC store. Ik weet zeker dat het een succes gaat worden, zeker wanneer je Zelda: TotK op 4k/120FPS kunt spelen met path tracing en the whole shebang!

Ik maak mij (nog) geen zorgen over emulatie. Het is een hydra. Je hakt een kop af en er komen vele terug.
nou een prijs is op dit moment ook wel een probleem hoor...tegenwoordige moet je €70 voor betalen voor spel. En zijn al geruchten voor €80 of €100.. En ja service is sowieso erg belangerijk!

Ik heb mij lesje wel geleerd bij nintendo (Wii) met online aankoop,
Ben gewoon alles kwijt zoals n64 mario/Starfox 64.. En daarna weer verkopen op de Wii u en switch,.. ken dat liedje wel van ze..
Hoewel dit niet voor iedere game geldt, zou ik voor een spel als Zelda die €60 toch een prima prijs vinden.

Wat wellicht ook niet vergeten moet worden, is dat de 60 euro die de gouden standaard voor grote games geworden is al jaren niet met de inflatie geïndexeerd is.

Even een willekeurige oude folder: Intertoys Speelboek 1992-1993. Hier vinden we SNES-spellen voor tussen de 150 en 200 gulden. Met inflatie is dat €136,65-€182 voor een enkele cartridge.

Op de PC heeft concurrentie de prijzen omlaag gebracht, maar op consoles zijn de prijzen sinds net na 2000 eigenlijk hetzelfde gebleven, en door inflatie daarmee alleen goedkoper geworden. Super Mario Sunshine kwam uit voor €59,99 euro, maar die 60 euro is tegenwoordig €42,55 waard. Wil je nu een spel uitbrengen voor wat toen €60 was, zou je nu €84 moeten vragen.

Daarop zit wel een aantekening: na een paar jaar zag je de prijzen van oude spellen instorten naar een euro of vijf, en dat heb je nu niet meer. Tears of the Kingdom is nu misschien vijf euro goedkoper dan toen het uitkwam, maar dan heb je wel echt de goedkoopste optie.

Het zwaard snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant is €60 weinig in vergelijking, aan de andere kant is het ook heel veel.
Mijn ouders betaalden rond 1980 ongeveer fl.150 - fl.160,- per spel voor de Atari 2600.

Je moet niet vergeten dat de markt enorm gegroeid is met de jaren. Echt enorm! Er worden véél meer concoles en games verkocht dan in het verleden. Gamen is normaal geworden. De prijs per verkochte game kan dan ook lager zijn om dezelfde omzet te behalen, er zijn immers meer potentiële kopers.
Er zijn ook meer developers. Er is meer concurrentie, dus je zult je moeten onderscheiden in de markt. Een lagere prijs is 1 manier om dat te doen. (Al lijkt er op AAA gebied bijna sprake te zijn van prijsafspraken.)

Aan de andere kant zijn de ontwikkelkosten per spel natuurlijk enorm gestegen, kijk vooral naar de AAA games, zoals Horizon Forbidden West, Red Dead Redemption 2, .... Met teams van honderden mensen worden games ontwikkeld waar jaren aan gewerkt wordt. (Alhoewel er veel AAA games van de lopende band lijken te komen uit een "game maak fabriek".)
Je moet niet vergeten dat ze schaalvergroting hebben, bedienen een grotere markt met hetzelfde spel.
Plus dat het door betere tooling steeds makkelijker wordt om spellen te maken op het niveau van het gemiddelde nintendo spel.

Ze maken nu genoeg winst iig.

[Reactie gewijzigd door Rogers op 7 maart 2024 03:38]

Ja, zie, ik verkoop mijn oude consoles en spellen niet. Maar digitaal kan inderdaad een probleem zijn. Ik vind ook dat er wetgeving moet komen, dat mensen altijd toegang moeten houden tot hun digitaal aangeschafte media. Voor digitale media moet hetzelfde gelden als fysieke media: zo lang je het schijfje hebt, kun je de media gebruiken. Dit is wat mij betreft een volgende hoofdstuk waar de EU zich op mag storten.

Ik koop spellen bij extreem hoge uitzondering voor de volle prijs, in 99% van de gevallen wacht ik tot ze in de aanbieding zijn en ik koop veel tweede hands. Bij voorkeur fysiek, tenzij niet mogelijk. Scheelt een hoop geld.

De enige digitale stores die ik (wat) vertrouw, zijn de Steam store en GoG. Ik heb al mijn GoG games op een externe SSD staan en bij Steam koop ik al sinds 2003. Maar garanties heb je niet.
De ontwikkelaar kondige enkele jaren geleden al aan om "binnenkort" de broncode van Drastic openbaar te maken. Misschien is het nu wel prijs!

[Reactie gewijzigd door Sevenanths op 6 maart 2024 15:32]

jammer dat Nintendo inmiddels niet zelf emulators aanbied...of hun oudere spellen speelbaar maakt via een website waar je het spel dan nog eens moet kopen voor het daar te hebben..zou ik ook prima vinden.

voor mij altans zit Nintendo in het zelfde bootje als Sony, ze hebben franchises die ik wel eens zou willen spelen...maar niet zo graag dat ik een 3DS/Switch of playstation 4/5 ga kopen, ding staat 95% van de tijd stof te eten (vraag maar aan me Xbox 360). al begint sony zo voor en na wel dingen richting pc te sturen.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 6 maart 2024 17:23]

Nintendo Online biedt je de mogelijkheid om oude games van oude consoles te emuleren op de Switch. Maar het is beperkt qua catalogus. Het is er dus wel (min of meer).
Xbox niet nodig?
Heeft wel een Streisand effect...
Ik heb die nu net op mijn android gezet
Een soort ziekte?
Conclusie, voorbeeld proces heeft resultaat.
Ik heb ooit een DS emulator geprobeerd, lang geleden. Game liep voor geen meter, was traag. Kan me niet voorstellen dat het aan m'n Pc lag. Maar goed het liep niet, weer d'r af gegooid en nooit meer een DS emulator geprobeerd.
Nou ja, niet alle emulators zijn even efficiënt, en uiteraard speelt de gebruikte hardware ook een rol, als het zwaardere 3D spellen zijn kan je zomaar een hele zware machine nodig hebben om dit vloeiend te emuleren, verder zijn emulators zoals die van de PS3 nog volop in ontwikkeling en zal zeker niet altijd voortvarende prestaties geven of zonder visuele problemen, zelfs de PS2 Emulator heeft soms specifieke instellingen nodig om iets goed te draaien omdat het vaak spel afhankelijk is ook nog.

Met de DS emulators heb ik dan weer geen ervaring, maar emuleren in het algemeen is niet altijd makkelijk. Maar zoiets als een NES emulator dat kan elke PC van 15-20 jaar oud wel aan, mede omdat het visueel een heel stuk minder complex is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee