De Ecuadoraanse ananas verliest zijn typerende kroon voordat hij op transport naar Rotterdam gaat. Zo passen er meer vruchten in één doos en is er minder ruimte nodig op het containerschip. De aanpassing scheelt 30 procent aan uitstoot, goed voor 130.000 kilo CO2, beweert Albert Heijn.
De supermarkt stapt deze maand op meer verpakkingen over die de CO2-uitstoot van het bedrijf omlaag moeten brengen. Zo zit de Griekse yoghurt van Zaanse Hoeve niet langer in een ronde emmer maar in een ovale verpakking. Dat scheelt ruimte op de vrachtwagen, wat omgerekend 26.000 kilometer aan vrachtwagenvervoer per jaar scheelt.
Daarnaast krijgen tientallen kaasproducten een nieuw jasje. Volgens Albert Heijn scheelt dat jaarlijks 400.000 kilo plastic. En onlangs kondigde Kruidvat aan dat de plastic snoepzak plaats maakt voor een papieren exemplaar. Daardoor zou 32.000 kilo plastic bespaard worden.
Volg dit onderwerp
Ananas versus appel
De initiatieven krijgen ook kritiek, want papier is bijvoorbeeld niet per definitie duurzamer dan alle plasticsoorten. En in plaats van de ananas is het beter wanneer consumenten gewoon een appel van Nederlandse bodem kopen.
Toch zijn experts positief over de genoemde inspanningen. "Het is belangrijk om te kijken naar stappen die bedrijven op de korte termijn kunnen zetten", zegt sectorbankier transport Machiel Bode van ING. Bovendien gaat het om meetbare stappen. "De CO2-uitstoot per eenheid ananas of yoghurt gaat aantoonbaar omlaag. Het zet dus wel degelijk zoden aan de dijk."
Logistiek expert Bart Banning van ABN AMRO is blij met de creativiteit van de voedingssector, die volgens hem noodzakelijk is om te verduurzamen. "Een deel van de ananaskronen wordt herplant voor nieuwe aanwas, helemaal in de circulaire gedachte", zegt Banning.
Bedrijven zetten sneller duurzame stappen als ze daarmee ook kosten besparen, ziet Suzanne van der Pijll als duurzaamheidsexpert bij Schuttelaar & Partners. En het transport wordt goedkoper doordat er meer in dezelfde doos past. "Meerdere vliegen in één klap", vertelt Banning enthousiast.
Ook draagt het bij aan het imago van bedrijven. De kale ananas is deze week niet voor niets in de bonus. "Zo wil Albert Heijn even laten zien hoe goed ze bezig zijn", zegt Banning.
Consumenten houden niet van metamorfoses
Er kleven ook risico's aan de nieuwe uiterlijkheden van producten, ziet Van der Pijll. "Consumenten willen geen verandering." Soms veranderen supermarkten de verpakking zelfs weer in de oude als de verkoop tegenvalt na een metamorfose.
Van der Pijll is dan ook benieuwd hoe de nieuwe snoepzakken en kaasverpakkingen in de smaak gaan vallen. "Eigenlijk moeten we veel minder plastic verbruiken, want het is lastig te recyclen. Maar de consument heeft heel veel moeite met minder plastic", zegt ze.
Milieu Centraal kan niet zomaar stellen of een papieren snoepzak echt beter is dan de puntzak van plastic. "Afhankelijk van de samenstelling kan plastic helemaal gerecycled worden", zegt een woordvoerder. Papier is doorgaans wel gemakkelijker te recyclen tot een nieuw product en breekt bovendien af als het in de natuur belandt. "Plastic verdwijnt pas uit het milieu op het moment dat iemand het opraapt."
NUjij: Uitgelichte reacties