"Ik kijk graag voetbal. En dan vooral Champions League." Real Madrid-fan Carlos Sainz ziet een goede vergelijking tussen voetbal en Formule 1.
"Champions League wordt niet zo vaak gespeeld. Het is een hoogtepunt. Formule 1 riskeert de interesse van mensen kwijt te raken als er elke week een Grand Prix is. Het moet exclusief blijven, een sport waar iedereen naar uitkijkt. Iets waarvoor je de tv aanzet. Je moet er niet aan gewend raken, zoals een normaal competitieduel in het voetbal."
"We zitten al op de limiet. Ik denk dat we goed moeten blijven nadenken over kwaliteit versus kwantiteit", vindt Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen loopt al lang mee in het wereldje en zag de kalender steeds langer worden.
Verstappen is een huismus
Maar ook Max Verstappen draait al lang genoeg mee om te zien dat er iets misgaat met de lengte van de kalender. De Formule 1 zit met 24 races ver over de limiet, zo stelt de regerend kampioen
"Ik ben natuurlijk nog jong, maar ik doe dit al tien jaar. En ik heb al eerder gezegd dat dit niet houdbaar is."
De Limburger is naar eigen zeggen een huismus en kijkt kritisch naar hoe vaak hij weg is van huis en welke impact dat op zijn leven heeft. "Je doet natuurlijk de sport waarvan je houdt, maar het is ook leuk om thuis te zijn en je op andere projecten te focussen. Het is nu echt gekkenwerk hoeveel je ervoor moet doen. Dat vind ik leuk, het is nu nog geen probleem. Maar over een paar jaar is dat anders."
'Wij moeten voor niets naar het circuit'
Verstappen heeft nu het voordeel dat hij in de snelste auto van het veld week in, week uit kan vechten om de wereldtitel. Andere coureurs en teamleden reizen de wereld over voor een plek buiten de punten.
Fernando Alonso, die ervan uitgaat dat de titel Verstappen ook in 2024 niet kan ontgaan, stipte dat met een knipoog aan. "Zelfs de wereldkampioen vindt het te lang, stel je voor hoe het voor de rest van ons is. We moeten naar het circuit toe, maar voor niets. Er is geen aanleiding om ergens voor te vechten."
De tweevoudig wereldkampioen is het roerend met zijn collega-coureurs eens. "We zitten ver over de limiet. Toen ik begon (in 2001,red.) hadden we zestien races. Daarna werden het er achttien. Toen kwam Liberty Media en was twintig races nog de limiet. Nu zijn er 24 races en dat is gewoon niet houdbaar in de toekomst, voor niemand."
Klimaatdoelen op de eerste plaats?
Liberty Media heeft de Formule 1 uiteraard gekocht om zoveel mogelijk winst te maken, wat de Amerikaanse eigenaren de afgelopen jaren goed afgaat. Steden en landen staan in de rij voor een plekje op de kalender. Hoe meer races daarop kunnen, hoe meer het oplevert.
Toch wil de Formule 1 ook de uitstoot terugbrengen naar 0 procent in 2030. Hamilton ziet het daar schuren. "We moeten ook nadenken over de impact die we hebben op de wereld. Hoe meer races, hoe meer dit hele circus zich moet verplaatsen. Duurzaamheid zou aan de basis van elke beslissing op dit vlak moeten staan."
Personeel wordt afgewisseld, coureurs niet
Dan is er nog de belasting op de monteurs en ander teampersoneel. Coureurs reizen vaak zeer comfortabel met lijnvluchten of beschikken over een privéjet. Dat geldt niet voor de monteurs, die ook niet in de allerduurste hotels worden gehuisvest. Daarom werken teams al met afwisselschema's, om personeel soms vrijaf te kunnen geven.
Meerdere coureurs per seizoen gebruiken wordt voorlopig onmogelijk geacht. "Als we ooit op het punt komen dat we elkaar als coureurs moeten gaan afwisselen zijn we te ver gegaan", vindt Ferrari-coureur Sainz.
"Ik denk dat we al op de limiet zitten van wat teampersoneel, coureurs en mensen die in Formule 1 werken aankunnen. Je wil ook de binding met thuis houden. Het maakt niet uit of dat met familie is, of met vrienden. Het moet echt niet meer worden dat dit."
'Het vreet aan je'
Verstappen voert de lange seizoenen regelmatig op als reden om misschien wel te stoppen als zijn contract met Red Bull na 2028 afloopt. "Het racen zelf is leuk, maar met marketing en alle dingen eromheen ben je op een bepaald moment wel klaar. Het vreet aan je, dan maakt het ook niet uit wat je verdient. Het gaat erom dat je gelukkig bent met wat je doet."
Mocht Verstappen dit seizoen weer kampioen worden, dan kan hij ook niet de races die nog op de kalender staan overslaan. "Nee, tenzij ik mijn arm breek. Dat is ook nooit door mijn hoofd geschoten, ook afgelopen seizoen niet. Dan weet je dat je een goede auto hebt en wil je toch zoveel mogelijk winnen."
Daarom rijdt Verstappen net als zijn twintig collega-coureur 24 races in het komende seizoen. De vraag is hoelang dat goed gaat. Verstappen: "Het is uiteindelijk aan de Formule 1 en wat ze willen met hun sport. Maar als mensen in de sport hun loopbaan inkorten omdat het allemaal te veel is, dan zou dat wel echt een schande zijn."
Tijdschema GP Bahrein
- Donderdag 12.30 uur-13.30 uur: Eerste vrije training
- Donderdag 16.00 uur-17.00 uur: Tweede vrije training
- Vrijdag 13.30 uur-14.30 uur: Derde vrije training
- Vrijdag 17.00 uur-18.00 uur: Kwalificatie
- Zaterdag 16.00 uur-20.00 uur: Race