Just Eat Takeaway rekent een commissie bij elke bestelling die wordt gedaan. Een deel van de prijs van de maaltijd, gaat naar de maaltijdbezorger. In Noord-Europa stegen prijzen van maaltijden in 2023 hard en dus de commissie die de maaltijdbezorger van restaurants vraagt ook.
Ook betaalden restaurants meer voor reclames via de maaltijdbezorger. Een andere oorzaak van het betere resultaat is dat het bedrijf efficiënter is gaan werken. Zo was er een flinke reorganisatie in het Verenigd Koninkrijk.
Het totale bedrag aan bestellingen groeide afhankelijk van de regio met 2 tot 6 procent. Dit jaar verwacht het bedrijf nog betere resultaten.
Just Eat Takeaway leed nog wel een nettoverlies van 1,8 miljard euro. Dat komt mede door afschrijvingen van 1,5 miljard euro op eerder overgenomen bedrijven in Canada en de Verenigde Staten. In 2022 was het nettoverlies nog bijna 5,7 miljard euro.
NUjij: Uitgelichte reacties