Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Beyond Meat krabbelt langzaam op, maar het nepvlees kost het bedrijf nog altijd meer dan het oplevert

De Amerikaanse producent van vleesvervangers Beyond Meat gaat door een lastige periode, maar heeft hoop voor de toekomst. Het bedrijf wist beleggers dinsdag te verrassen met betere cijfers dan verwacht en kijkt met enig vertrouwen naar de toekomst.

De Amerikaanse vleesvervangerproducent Beyond Meat zit in zwaar weer, maar verraste beleggers dinsdag met betere kwartaalcijfers.Beeld Getty Images

Dat vertrouwen is er lang niet geweest in de markt voor vleesvervangers. Beyond Meat maakte naam met vegaburgers die ‘bloederig’ zijn als echte burgers, met dank aan rode bietensap. Na een hausse aan het eind van het vorige decennium nam het aantal concurrenten op de markt snel toe. Het tegenovergestelde gebeurde met de verkoopcijfers. Vanwege de inflatie kiezen consumenten weer vaker voor vlees of goedkope vleesvervangers, ten koste van de A-merkproducten van Beyond Meat.

Investeerders zijn daarom al een tijdje pessimistisch over de toekomst van het Californische bedrijf. De cijfers over het vierde kwartaal overtroffen de niet al te hooggespannen verwachtingen: de afzet (de verkochte hoeveelheid) nam met 8 procent toe ten opzichte van een jaar eerder en de omzet daalde met ‘slechts’ 7,8 procent, door prijsverlagingen. Hoge eenmalige kosten, onder meer als gevolg van een herziening van de strategie, droegen bij aan een kwartaalverlies van 155 miljoen dollar (144 miljoen euro).

Over de auteur

Maarten Albers is economieverslaggever van de Volkskrant. Hij schrijft onder meer over landbouw en de voedingsindustrie.

Over heel 2023 registreerde Beyond Meat een verlies van 338 miljoen dollar (313 miljoen euro). De malaise is vooral het gevolg van teruglopende verkopen in de Verenigde Staten: de omzet nam daar af met bijna eenderde, tegenover een omzetstijging van een vijfde buiten de VS.

Vernieuwde receptuur

Pijnlijk voor het bedrijf is wel dat de productieprijs van de verkochte vleesvervangers hoger is dan de verkoopprijs. Beyond Meat heeft de prijzen in de afgelopen jaren verlaagd om tegemoet te komen aan de koopjesjagende consument, maar zonder veel succes.

In een toelichting op de cijfers kondigde topman Ethan Brown daarom aan dat de prijzen vanaf het tweede kwartaal weer omhoog gaan. Ook kondigde hij aan rigoureus te gaan snijden in de kosten. Op die manier moet het bedrijf weer gaan verdienen aan elke vegaburger die het verkoopt.

Vorige week kwam Beyond Meat al tegemoet aan toenemende zorgen over of het nepvlees wel gezond is. Dankzij een sterk vernieuwde receptuur bevatten de vegaburgers en het plantaardige gehakt binnenkort minder zout en verzadigde vetten, en meer eiwitten.

Dit alles leidt tot enig herstel van vertrouwen in de toekomst van het bedrijf bij investeerders. De koers van Beyond Meat schoot na publicatie van de cijfers met 90 procent omhoog, om daarna weer iets te dalen. Veel beleggers hadden juist ingezet op een koersdaling.