Direct naar artikelinhoud

De kwaliteit van het wiskundeonderwijs is in gevaar door lerarentekort

De kwaliteit van het wiskundeonderwijs is in gevaar door lerarentekort

Door het tekort aan leraren krijgen leerlingen les van docenten die nog in opleiding zijn, een ander vak horen te geven of geen leraar zijn. De Nederlandse Vereniging van Wiskundedocenten (NVvW) waarschuwt dat de kwaliteit van het wiskundeonderwijs in gevaar is. 

Middelbare scholen moeten regelmatig kunst- en vliegwerk toepassen om lessen wiskunde door te kunnen laten gaan. Hoewel al langer bekend is dat er te weinig wiskundedocenten zijn, is dat volgens voorzitter Swier Garst van de NVvW nog steeds ‘een probleem dat voor een groot deel onder het maaiveld zit’.

Hoe groot het tekort op dit moment is, is moeilijk vast te stellen. Volgens de laatste cijfers van onderzoeksbureau Centerdata, uit 2015, wordt een op de vijf lessen wiskunde gegeven door een docent die daar niet het juiste diploma voor heeft. In het vmbo is dat zelfs een op de vier lessen.“Onbevoegd lesgeven betekent in feite dat er een tekort is aan de juiste mensen”, zegt Peter Fontein van Centerdata.

Het wiskundeteam van het Da Vinci College in Roosendaal bijvoorbeeld bestaat op een docent na uit -leraren die nog in opleiding zijn, vertelt directeur Joseph Dekkers. “Dat is geen ideale situatie”, zegt hij. “Het vraagt veel van onze ene senior docent en in het gehele team is er te weinig ervaring aanwezig.”

Onbevoegd lesgeven betekent in feite dat er een tekort is aan de juiste mensen
Peter Fontein, Centerdata

Om te voorkomen dat lessen uitvallen, moeten scholen regelmatig ‘creatieve oplossingen’ verzinnen, zegt ook schoolleider Rob Fens van de Rotterdamse Wolfert van Borselen scholengroep. “Als er niemand beschikbaar is kan dat betekenen dat we iemand voor de klas zetten die wel wiskunde heeft gestudeerd maar geen lesbevoegdheid heeft. Of we vragen de natuurkundedocent om wiskunde te geven, of een -docent die eigenlijk alleen in de ¬onderbouw mag lesgeven doet toch havo-4.”

Soms is de nood zo hoog dat hij oud-leerlingen belt van wie hij weet dat ze goed zijn in wiskunde en die het leuk vinden om les te ¬geven. “Zij geven weleens les in de onderbouw.”

Tekst loopt door onder afbeelding. 

De kwaliteit van het wiskundeonderwijs is in gevaar door lerarentekort

Meeste lesuren

De eindexamenklassen gaan altijd voor. Dat betekent wel dat er in lagere klassen soms te weinig uren wiskunde worden gegeven. Dat moet later worden ingehaald.

De moeilijkst te vervullen onderwijsvacatures zijn die voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde, stelde uitkeringsinstantie UWV in februari in een overzicht van kansrijke beroepen. Het tekort aan wiskundedocenten is in absolute zin het meest nijpend, omdat wiskunde van alle vakken de meeste lesuren heeft. Scholieren volgen het vak immers op vmbo, havo en vwo hun hele schooltijd en doen er uiteindelijk bijna allemaal eindexamen in.

Het tekort aan wiskundedocenten is het meest nijpend, omdat wiskunde van alle vakken de meeste lesuren heeft

Onderzoeksbureau Regioplan valt het in de laatste Arbeidsmarktbarometer, met cijfers over de -onderwijsarbeidsmarkt, op dat vacatures voor wiskundedocenten ‘opvallend vaak’ vervuld worden door iemand die niet over het juiste diploma beschikt.

Het grootste probleem, denken de schoolleiders, is dat wiskundigen in het bedrijfsleven vele malen meer kunnen verdienen dan in het onderwijs. “Als je erg getalenteerd bent, kies je niet automatisch voor les-geven”, verzucht Dekkers van het Da Vinci College.