Diesel niet meer welkom, dit kan je doen met je oude auto

© ANP
Utrecht - Minder dorstig en een toonbeeld van uithoudingsvermogen: dat was ooit het imago van dieselauto's. Nu verdwijnen ze langzaam uit het straatbeeld. Vanaf 2025 wordt de milieuzone nog strenger in Utrecht. Wat te doen met je oude diesel?
Het is even slikken, maar de diesel van voor 2009 behoort straks misschien tot de paria's van het Nederlandse wagenbestand. Zowel Bovag als de ANWB staan achter de milieuzone in de binnensteden en wijzen op alternatieven zoals deelvervoer.
Online kan je via je kenteken eenvoudig checken wat een garagehouder nog voor je auto zal geven. Stel je hebt een Seat Ibiza uit 2007 met een kilometerstand boven de 250.000. Het is een driedeurs en je hebt in de loop der jaren enkele schades gereden. Reken er dan op dat je niet meer dan 450 euro zal ontvangen bij een autobedrijf.

Utrecht wil de luchtkwaliteit verbeteren en behoort tot de gemeenten die ook diesels van voor 2009 gaat weren uit de binnenstad. Het gaat dan om emissieklasse 4. Hier vind je een kaartje met de grenzen van de Utrechtse milieuzone.

Hoeveel je nog voor je auto krijgt, hangt sterk af van het merk, de staat van onderhoud en de kilometerstand. Garagehouders wagen zich op voorhand niet uitspraken over de waarde.
Wanneer je je auto verkoopt - het voorjaar, de zomer, het najaar - maakt in principe niet uit. Brancheorganisatie Bovag: "Er is in het geval van diesels geen beter of slechter moment om hem te verkopen, dat is in iedere situatie anders. Tenzij het een cabrio is natuurlijk..."
Duidelijk is dat autobedrijven oudere diesels maar moeilijk kwijt zullen raken in Nederland. In het buitenland is meer vraag. "Maar zoveel diesels rijden er niet meer in Utrecht. Ik denk dat het over een jaar nog minder is", laat het Utrechtse autobedrijf Van der Plaats weten.

Naar de sloop

Naar een sloperij brengen is ook een mogelijkheid. "Voor ons ligt de waarde van deze auto’s tussen de 150 en 250 euro. Het ligt eraan hoe de auto verder is", aldus autodemontagebedrijf Akkie Stomphorst in De Bilt.
De sloperij aan de Utrechtseweg merkt dat de markt verandert. "Wij verkopen minder diesel onderdelen omdat daar steeds minder vraag naar is.'
Een andere optie is om je diesel particulier te verkopen, bijvoorbeeld via Marktplaats. Maar daar moet je wel tijd voor hebben. En er zin hebben: het kan een hoop gedoe zijn.
Je auto houden en de milieuzone negeren? Dat wordt een lastig verhaal. Wie de regels aan zijn laars lapt, zal een hoge prijs betalen. De boete voor een overtreding bedraagt 110 euro voor personen- of bestelauto’s en autobussen en 280 euro voor vrachtwagens.
Een compensatieregeling is er momenteel niet vanuit de gemeente. Je kan dit jaar nog wel aanspraak maken op subsidie voor de aanschaf van een elektrische auto. Het gaat om 2.950 euro voor nieuwe auto's en 2.000 euro voor tweedehands auto's. Maar houdt er rekening mee dat een elektrische wagen nog altijd duur is in de aanschaf.
Het afscheid nemen van je oude diesel zal dus mogelijk een beetje pijn doen. In sommige gevallen kan je aanspraak maken op een ontheffing of kan een uitzondering gemaakt worden.

Ontheffingen en uitzonderingen

Voor sommige voertuigen op diesel kan je een ontheffing aanvragen. Bijvoorbeeld om medische redenen of bij aantoonbare financiële noodzaak.

De gemeente maakt ook uitzonderingen. Camper-eigenaren die binnen de milieuzonegrenzen wonen mogen voor hun huis in- en uitpakken.

Ook oldtimers van 40 jaar en ouder mogen de stad in. Hetzelfde geldt voor voertuigen die voor rolstoelen toegankelijk zijn. Dit moet wel in het kentekenregister staan van de RDW. Alle toelatingseisen vind je hier.

Voor bestelauto’s en vrachtwagens geldt vanaf 2025 een uitstootvrije zone (zero-emissiezone) in het gebied van de huidige milieuzone. Bestelauto’s en vrachtwagens die je vanaf 2025 nieuw koopt, mogen alleen in de zero-emissiezone komen als ze geen schadelijke gassen uitstoten. Voor bestelauto’s en vrachtwagens die voor 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.
Het gaat druk worden in de binnenstad van Utrecht als emissieloos vervoer verplicht is, vrezen ondernemers en vervoerders in de binnenstad. Sommige elektrische wagens zijn te zwaar voor het wervenstelsel. Dus zal je met kleinere wagens moeten rijden en dat betekent vaker heen en weer, stellen de ondernemers en vervoerders.
De gemeente zegt na onderzoek dat verreweg de meeste elektrische varianten van de bestelbusjes binnen de zogenoemde N1-categorie blijven (3500 kg totaalgewicht en rijbewijs B). "De varianten kunnen één op één de brandstofvarianten vervangen." Volgens de gemeente kan 95 procent van de bestelbussen die nu in het wervengebied rijden daar straks ook als elektrische variant rijden.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.