Dat laat topman Charles van der Steene van Maersk dinsdag weten in een verklaring aan klanten. Veel grote containerbedrijven mijden de Rode Zee nu Houthi-rebellen daar bijna dagelijks schepen aanvallen. Ze varen om via Kaap de Goede Hoop.
Een standaard container die van China naar Noord-Europa wordt vervoerd, is daardoor zo'n 635 euro duurder. Maar ook in Noord-Amerika zijn zorgen onder klanten, zegt Van der Steene.
De topman adviseert dan ook de prijzen aan te passen aan de extra reistijden. Die kunnen volgens hem nog maandenlang van toepassing zijn.
Maersk heeft zelf 6 procent meer scheepscapaciteit ingezet. Daarmee wil het bedrijf iets doen aan de langere reistijden.
Omvaren kost meer dan een week
Ongeveer 15 procent van het wereldwijde scheepvaartverkeer tussen Azië en Europa ging via de Rode Zee en over het Suezkanaal naar de Middellandse Zee. De alternatieve route onder Afrika door duurt zeker zeven tot tien dagen langer.
De Houthi-rebellen vallen sinds eind vorig jaar schepen op de Rode Zee aan met drones en raketten. Daarmee willen ze Hamas en de Palestijnen steunen.