NS duikt diep rood in, Koolmees kondigt aan: ‘Treinkaartjes gaan fors duurder worden in 2025’
Treinreizigers kunnen volgend jaar fors duurdere treinkaartjes verwachten. Dat kondigde president-directeur Wouter Koolmees vanmorgen aan tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2023. De prijsstijging, waarschijnlijk minstens 10 procent, is nodig om NS financieel gezond te houden. De vervoerder dook vorig jaar namelijk opnieuw zwaar het rood in.
2023 was een ‘bijzonder turbulent jaar’ op het spoor, aldus Koolmees, zowel voor NS als de reizigers. Na een veelbelovend begin was het aantal vertragingen en verstoringen uiteindelijk toch groot, en veel treinen te druk. Met name afgelopen najaar zakte NS door de bodem, met de hsl als dieptepunt. ,,Dat moet beter voor de reizigers”, toonde de NS-baas zich schuldbewust.
Hij wees verder op de vele incidenten, met het grote treinongeluk in Voorschoten op 4 april vorig jaar als voornaamste. Een kraanmachinist overleed en de NS-machinist en tientallen reizigers raakten gewond. ,,Dat kwam keihard bij iedereen binnen, zeker bij een betrokken bedrijf als NS.”
Financieel verliep 2023 uiterst beroerd. NS boekte een verlies van 191 miljoen euro. Netto is dat zelfs nog veel meer: 540 miljoen euro. Vanwege de beroerde prestaties van Duitse dochter Albellio is de waarde van de regionale vervoerder met ruim 120 miljoen euro naar beneden bijgesteld.
Bovendien kan NS in de nieuwe concessie - de vervoerder mag van het kabinet tussen 2025 en 2033 op het binnenlandse spoor blijven rijden - minder geld verdienen. Het aantal reizigers is sinds corona namelijk structureel gedaald, daarnaast loopt de voordelige vaste stroomprijs die NS enkele jaren terug bedong af. De vervoerder neemt daardoor een boekhoudkundig verlies van liefst 318 miljoen euro op. Het resulteert in rode cijfers van ruim een half miljard euro.
Huishoudboekje niet dekkend
,,Gevolg is dat volgend jaar een dubbele prijsverhoging van treinkaartjes dreigt”, zegt Koolmees. ,,Tenzij de politiek treinreizigers en ons net als dit jaar tegemoet komt.” Hij weigerde op vragen van journalisten overigens een specifiek percentage te noemen. ,,We overleggen daarover met de politiek en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.” Na afloop zei hij mede door vanwege de formatieonderhandelingen niet te specifiek te willen zijn.
Tekst gaat verder na de foto
Toch is er een goede slag naar de verhoging te slaan. Voor 2024 is een prijsverhoging van ruim 8,67 procent afgewend doordat de Tweede Kamer met ruim 120 miljoen euro over de brug kwam. Als de politiek dat niet weer doet, worden treinkaartjes dus met dat percentage duurder. Daar komt vervolgens de inflatie nog bij, waardoor de toename ver boven de 10 procent uitkomt.
Alleen als de politiek weer helpt kan de prijsstijging beperkt blijven
Financiële topman Bert Groenewegen sprak in een nadere toelichting over knalrode cijfers. ,,Weliswaar doen we het financieel beter dan in 2022, toen boekten we ruim 400 miljoen euro verlies, maar het is onvoldoende om het huishoudboekje van NS dekkend te houden.’ Oorzaak van de verliezen is dat het aantal reizigers weliswaar groeit, maar nog steeds achterblijft ten opzichte van 2019 voor corona. ,,Voorlopig blijft dat zo. Het aantal reizigerskilometers kwam over heel 2023 uit op 89 procent ten opzichte van voor corona.”
Groenwegen wijst er ook op dat de financiële positie van de spoorwegen flink is verslechterd: de schuld bedraagt nu ruim 2 miljard euro. Dat is 1,4 miljard euro meer dan enkele jaren terug. Reden is ook dat NS voor grote bedragen honderden nieuwe intercity’s en sprinters heeft besteld. Die zijn gekocht op basis van reizigersprognoses die nu te hoog liggen, in ieder geval voorlopig.
‘Geef ProRail meer geld voor het spoor’
NS-baas Koolmees luidde tijdens de jaarcijfers ook de noodklok over de staat van het Nederlandse spoor. ,,We zien allemaal de problemen met de defecte viaducten op de hsl, de verzakkingen op het Zeeuwse spoor. Voor reizigers is dat ontzettend naar. Zorg ervoor dat ProRail meer geld krijgt om het spoor te onderhouden, te herstellen en klaar te maken voor de toekomst. Gebeurt dat niet dan kan Nederland zijn spoorambities niet waarmaken.” Koolmees complimenteerde ProRail met het vele werk aan het spoor. ,,Dat is soms vervelend voor reizigers, maar ook hard nodig om treinen te kunnen laten rijden.”
Problemen ICNG
Koolmees somde de vele redenen op waardoor treinreizigers in 2023 hinder ondervonden. Van de problemen op de hsl - waar een verzakt viaduct bij Rijpwetering het hele jaar voor een forse snelheidsbeperking zorgde - tot de vertraagde leveringen van de nieuwe ICNG’s. ,,Het is een prachtige trein, die snel optrekt en waar zowel machinisten als reizigers heel enthousiast over zijn. Helaas duurt de levering door Alstom veel te lang en zijn er nog kinderziekten.”
Ook noemde hij de vele werkzaamheden aan het spoor, waaronder ‘de open hartoperatie’ van Amsterdam CS ‘waar geen dwarsligger op zijn plek blijft.’ Ook Rotterdam CS werd eind vorig jaar flink op de schop genomen. Daarnaast kampte NS met personeelstekorten, waardoor het spoorboekje tien procent minder treinen kende. Treinen waren bovendien vaak aanzienlijk korter en daardoor stampvol.
Ondanks de sombere boodschap blijft president-directeur Wouter Koolmees positief. Hij gaat er nog steeds vanuit dat het aantal treinreizigers tot 2040 met 40 procent gaat stijgen. Dit onder meer door de verduurzaming, autobeperkende maatregelen van steden en de vele woningbouw langs het spoor. Toch zal het nog tot 2029 duren voordat het aantal reizigers weer even hoog ligt als in 2019.
Personeelstekort ingelopen
Positief is ook dat NS het tekort aan machinisten en conducteurs heeft ingelopen. Vorig jaar zijn er liefst 3715 nieuwe medewerkers aangenomen, waarvan 1.006 nieuwe conducteurs en machinisten. ,,Hierdoor kan NS de dienstregeling rijden zonder hulp van kantoorpersoneel of externe partijen.” Wel blijft het vinden van personeel komende jaren lastig. NS zegt volop te blijven werven.
Succesvol verliep ook de verkoop van internationale treinkaartjes. NS International verkocht 15 procent meer tickets dan in 2022. Steeds meer reizigers kiezen de trein voor een Europese stedentrip, mede uit duurzaamheidsoogpunt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
PREMIUMde wijkagent
Jongen in dikke kleding en capuchon bij pinautomaat wekt argwaan agent: oplichter op heterdaad betrapt
Op een mooie zomerse dag staat een jongen met dikke kleding, een capuchon op en een telefoon voor zijn gezicht bij de pinautomaat. Mijn collega vertrouwt het niet en gaat achter de jongen staan. Al snel is duidelijk dat deze jongen geen geld van zijn eigen rekening aan het pinnen is. In deze nieuwe aflevering van de serie De wijkagent: hoe een alerte agent op het nippertje voorkomt dat een vrouw slachtoffer wordt van oplichters. -
Chaos Ter Apel afgestraft door Ombudsman in fel rapport: ‘Nieuw dieptepunt dreigt’
Overheidsinstanties hebben ‘onbehoorlijk en ongepast gehandeld’ tijdens de crisissituatie in de zomer van 2022 bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Aangeboden hulpmiddelen werden van asielzoekers afgepakt en burgers die hulp boden, werden gewaarschuwd voor arrestatie. De Nationale Ombudsman veroordeelt het handelen van de overheidsinstanties destijds in het rapport ‘Verboden hulp te bieden?’.Ter Apel -
Rookworst niet verboden, smaakstof met risico wel
Makers van rookworst en barbecuesaus moeten op zoek naar nieuwe manieren om hun product zijn rokerige smaak te geven, nu experts van de 27 EU-landen woensdagmiddag hebben besloten smaakstoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn te verbieden.
-
Elf organisaties slepen Nederlandse staat voor de rechter om PFAS-vervuiling
-
-
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUMmet video
Bart rijdt met shovel muren omver en redt vijf paarden uit brandende schuur: ‘Was kantje boord’
Snel handelen van buurman Bart Kooijman heeft ervoor gezorgd dat donderdagnacht ‘alleen maar’ een schuur volledig is uitgebrand. Vijf paarden zaten gevangen in de brandende schuur aan het Westeinde in Hazerswoude-Dorp. Vanwege de extreme hitte konden de dieren aanvankelijk niet meer bereikt worden. Met zijn shovel heeft Bart de dieren net op tijd kunnen bevrijden.Hazerswoude-Dorp
-
PREMIUM
Ouders verstoppen airtag in fiets van dochter en dat leidt tot een spannende confrontatie met fietsendief
Almelo -
PREMIUMreportage
Middelvingers en huilende moeders: dit was de eerste dag van megaproces tegen ‘Utrechtse’ plofkraakbende
Een buit van minstens 3 miljoen euro, een schade van dik 5,5 miljoen en zestien verdachten. De Duitse stad Bamberg staat vanaf donderdag op scherp vanwege het megaproces tegen een Nederlands/Belgische plofkraakbende die zich als struikrovers over Duitsland verspreidde om geldautomaten op te blazen. In een tot rechtbank opgebouwde sporthal zijn 75 agenten - veelal zwaarbewapend - ingezet om wanordelijkheden te voorkomen.Roermond, Utrecht, Zeist, Amersfoort, Amsterdam -
-
PREMIUM
Aziatische koks worden verbannen uit de keuken: restaurants luiden noodklok
Vlaardingen