Bloomberg: Until Dawn-ontwikkelaar Supermassive schrapt 90 banen

De Britse gameontwikkelaar Supermassive Games is van plan om zijn personeelsbestand met 90 personen te verkleinen. Bloomberg zegt dat 150 medewerkers te horen hebben gekregen dat ze het risico lopen ontslagen te worden.

Supermassive, bekend van horrorgames zoals Until Dawn en The Quarry, is van plan om een deel van zijn werknemers te ontslaan vanwege een reorganisatie. Zo maakt de studio zelf bekend op het sociale medium X. Volgens Bloomberg gaat het om 90 man, wat bijna een derde van het totale personeelsbestand is. Naar verluidt zijn werken er momenteel meer dan 300 mensen bij Supermassive.

De wetgeving in Groot-Brittannië schrijft voor dat bedrijven een massaontslag vooraf moeten aankondigen. Medewerkers van Supermassive zijn naar verluidt vanochtend geïnformeerd over de aanstaande reorganisatie. Volgens de ontwikkelaar zijn de ontslagen noodzakelijk vanwege de 'grote uitdagingen' in de gamesindustrie. Recent werden er ook ontslagen aangekondigd bij onder meer Riot Games, Unity en Eidos-Montréal.

Until Dawn, PS4
Until Dawn.

Door Sabine Schults

Redacteur

26-02-2024 • 18:48

29 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (29)

29
29
9
1
0
14
Wijzig sortering
Games zijn veel te duur om te maken, daardoor zijn de investeringen die ontwikkelaars moeten maken ook veel te hoog (je moet immers salarissen voor meerdere jaren voor financieren). Misschien een keer afstappen dat games alleen maar groter en mooier moeten worden.
Games brengen veel meer omzet dan 10j geleden, dus wat je zegt klopt helemaal niet.
Het klopt zeker, want een game moet ook direct miljoenen verkopen om de kosten eruit te halen. Het komt steeds vaker voor dat dit niet gehaald wordt, waardoor studio's weer moeten sluiten. Niet voor niks dat er steeds meer ontslagen vallen in de game industrie, ze kampen allemaal met dit probleem.

Een game produceren kan zo 5 jaar in beslag nemen, de teams zijn veel groter geworden. Dus al die salarissen moeten voor gefinancieerd worden.

Wellicht zijn er ook gewoon teveel games op de markt. Als je kijkt hoeveel games er per jaar uitkomen die allemaal enorme aantallen dienen te verkopen om die kosten te dekken tegenover het aantal gamers.... Daar zit gewoon een mismatch.

De markt voor console/pc gaming groeide de afgelopen 10 jaar helemaal niet zo hard:

https://assets.weforum.or...-MSqzrj5Uhr7r5ioZjbm0.png

Het zit hem voornamelijk in casual gaming (lees mobile).

De markt/omzet moet ook evenredig stijgen met de kosten van de games. Alleen dat lijkt niet echt te gebeuren. Een game zoals Spider-man 2 had een budget van 300 miljoen. Dat is echt een bizar budget.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 26 februari 2024 19:20]

Hoeveel bedrijven gaan er jaarlijks failliet in Nederland? Betekend dat een fiets maken of een brood verkopen te duur is? Nee, dat komt omdat mensen verkeerde beslissingen hebben genomen. In dit geval heeft men geen verkeerde beslissingen genomen, want men gaat niet failliet. Men herziet alleen eerder genomen beslissingen. Egmont International Holding A/S maakt nog steeds winst.

Je plaatje laat dan wel 10 jaar zien, maar je kan op basis van dat plaatje alleen maar spreken over de laatste 7 jaar, niet 10. Voor console gaming is deze gegroeid in die 7 jaar met 26% (omzet), in die zelfde 7 jaar was de inflatie in de VS ook 26%. Dus nee, in die 7 jaar is de omzet bruto wel gegroeid, maar netto niet. Het grappige is dat PC gaming in diezelfde periode wel steeg met 45%, wat zo een beetje 55% van de Supermasive games OOK zijn.

Spider-man 2 in 3,5 maanden, 10 miljoen verkocht @€80/stuk. Dat is natuurlijk inc. btw, op disk moet dat nog via een distributeur/winkel lopen, maar alle digitale direct sales via de sony store, allemaal voor Sony. Daarnaast is dit natuurlijk niet de enige functie van de game, het is een PS5 exclusive en gezien hoe goed deze wordt beoordeeld, een system seller (voor Sony). Dergelijk grote games van dergelijk grote conglomeraten zijn nooit alleen om winst te maken met het spel zelf, ook met andere zaken, in het geval van Sony ook on hun PS5 te verkopen en klanten aan hun te binden. Maar zelfs al houden ze slechts de helft over, ik verwacht meer, dan nog maken ze al winst na 3.5 maanden!

Een Disney maakt een Marvel film niet alleen voor de box-office sales maar ook voor de latere DVD sales, de toys, de comics, de videogames, etc. Ze doen het ook om hun IP nog relevant te houden. Neem als voorbeeld de droge periodes tussen de eerste drie Star Wars films en de volgende drie Star Wars films. Sure er zijn zat fans die van alles en nog wat kopen, maar het zakt toch in in verhouding wanneer er weer een grote Star Wars film uit kwam (of tegenwoordig serie, zoals Ahsoka toys)...

Een BG3 zou iets van $100 miljoen hebben gekost om te maken, dat is ruim en ruim terugverdient, zelfs met al die Steam fees en die $90 miljoen voor WotC/Hasbro... EN BG2 heeft 13 jaar kunnen teren op verkopen voordat er een remake werd gemaakt.

Veel van de grote game bedrijven maakten de afgelopen 13 jaar gewoon winst, vaak de reden waarom ze zo groot werden... Maar ook zat kleintjes maken winst. Maar op alle vlakken maakt men wel eens de verkeerde beslissingen en zal men verlies leiden, juist als je wat groter bent kan je dat opvangen door andere producten. Maar als je klein bent is dit vaak direct een nekslag of een stevige stap terug.
Toch veroorzaken de hoge budgetten (die samengaan met lange ontwikkeltermijnen) voor veel studios ook grote problemen.
Zo worden games die eigenlijk geannuleerd moeten worden na jaren ontwikkelingshel toch op de markt gegooid, met alle reputatieschade van dien, terwijl de meest ervaren ontwikkelaars vaak halverwege al het zinkende schip verlaten. Niemand wil 8 jaar lang werken aan een project dat nergens heen gaat.

Daarnaast zie je dat deze bedrijven hierdoor te traag zijn geworden met het reageren op markttrends. Ubisoft kwam 5 jaar na de Battle Royale trend nog met Hyper Scape. Grote flop.

Kleinere teams en lagere budgetten zouden hierbij kunnen helpen. Bedrijven kunnen dan sneller schakelen, en als het niet de goede kant op gaat niet bang zijn om het project te annuleren of te herzien.
Dat probleem hebben niet alleen grote bedrijven in de game industrie, dat probleem hebben heel veel grote bedrijven, zeker in Tech.

Het probleem met kleinere teams en kleinere budgetten is dat deze over het algemeen ook kleinere games opleveren met minder absolute omzet/winst. Een dergelijk groot bedrijf zit op een enorme pot met geld, dat geld moet meer geld opleveren. Natuurlijk kan je dat doen met tig kleine projectjes, maar dan zit je je eigen markt op te vreten. Daarom gaan dergelijke grote bedrijven voor de grote games met grote budgetten.

Het is het schaal probleem waar heel veel bedrijven op verschillende momenten mee te maken krijgen.
Het vergelijken van een primaire levensbehoefte met een luxe product vind ik een vreemde. En om alles maar te gooien op verkeerde beslissingen nemen is wel erg makkelijk naar mijn mening.
Een Disney maakt een Marvel film niet alleen voor de box-office sales maar ook voor de latere DVD sales, de toys, de comics, de videogames, etc. Ze doen het ook om hun IP nog relevant te houden. Neem als voorbeeld de droge periodes tussen de eerste drie Star Wars films en de volgende drie Star Wars films. Sure er zijn zat fans die van alles en nog wat kopen, maar het zakt toch in in verhouding wanneer er weer een grote Star Wars film uit kwam (of tegenwoordig serie, zoals Ahsoka toys)...
Ten eerste zijn die sales na de bioscoop er nagenoeg niet meer. Waar je vroeger de bios had en daarna de dvd verkopen. Dat bestaat bijna niet meer, zie ook deze video van Matt Damon:

https://youtu.be/Jx8F5Imd8A8?si=Y5vPBSnMNLtcCg7f

Wat Disney vooral doet moet Marvel films dit compleet uitmelken, het is gewoon creatieve armoede. Er worden minder risico's genomen omdat de film moet scoren en de hoge budgetten moet binnen halen.. Gevolg is dat al die Marvel films op elkaar lijken, zonder enige creativiteit.

Wanneer risico's groter worden zullen er minder creatieve games/films gemaakt worden. Gevolg is dat er veel meer games gemaakt worden die op elkaar lijken. Spider-man 2 heeft zo weinig vernieuwing t.o v. Deel 1. Maar ja lekker veilig blijven en het is een marvel IP, dus populair.

Maar het is een feit dat er nu een groot probleem is de industrie die jij nogal bagatelliseert. Lage marges waar Sony al jaren mee kampt:

https://asia.nikkei.com/B...-as-profit-margins-shrink

Andere bedrijven hebben dit probleem ook, waardoor game prijzen zijn gestegen en er meer manieren worden gezocht om geld te verdienen (microtransacties). Maar tot nu toe heeft dit niet het juiste effect gehad. Het gevolg: massa ontslagen bij de ontwikkelaars/uitgevers. Of games niet voorheen exclusief waren toch multiplatform uitbrengen (xbox games bijvoorbeeld ).
Een fiets is geen primaire levensbehoefte.

Het is heel simpel. We hadden al een downturn in de gaming market in 2019, veel aanbod en iedereen kan maar x aantal spellen spelen per jaar. Toen kregen we de pandemie, iedereen thuis, tijde en geld over. Dus opeens extra veel geld uitgegeven aan gaming. Bedrijven zien enorme groei, enorm veel geld en dat geld moet meer geld produceren, dus grotere projecten, meer mensen, etc. Nu dat we weer redelijk normaal functioneren, is er minder tijd en geld en dat zal men zien in de uitgaven van klanten.

Sony specifiek heeft heel veel overnames gedaan in/na de pandemie (een stuk of 9 sinds half 2021). Ze zijn hebberig geweest, dat is meestal wel redelijk, dat kan goed gaan, dat kan fout gaan. Men trapt nu al op de rem voordat het fout gaat door mensen te ontslaan. Wat ook niet vreemd is.
Een fiets is geen primaire levensbehoefte.
Je noemt toch een brood in je voorbeeld. Volgens mij weet je precies waar ik op doel ;-)
Is dat zo? De algehele markt is gegroeid maar volgens mij zijn dat andere segmenten (bijvoobeeld mobiel) dan AAA. Ondertussen zijn er heel veel nieuwe studios verschenen en word de markt juist steeds krapper terwijl budgetten sterk omhoog gaan.

Consoles hebben volgens mij zelfs een enorme klap gekregen van mobiel en smart TV's. Casual gaming bestaat niet meer op consoles. De bestverkochte consoles aller tijden zijn gewoon 20 jaar oud. Dat geeft mij helemaal niet het idee dat die markt gegroeid is.

De markt is wel breder geworden heb ik het idee. Waar World of Warcraft een jaar of 15 geleden nog goed was voor 80% van de omzet op een heel platform, is de omzet nu verspreid over veel meer studios.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 februari 2024 10:54]

De budgetten die soms langskomen slaan idd nergens meer op. Zitten ook gigantische teams op en dan is het al gauw duur.

En dan komt er ineens een indie langs die vele malen populairder is.
Voor elke grote ontwikkelaar zijn er duizenden 'indies'. De meeste indie ontwikkelaars zijn arm en blijven dat, een enkele weet een grote hit te maken, soms zelfs met jatwerk en een half af product (palworld).

Dat kan een grote ontwikkelaar zich niet permitteren. Ubisoft kan nu geen Skulls & Bones meer gebruiken of ze worden prooi voor overname. Stel dat Assassin's Creed Red niks wordt, dan hebben ze echt een probleem.
Er zijn vele redenen te bedenken waarom kosten kunnen ontsporen. Je hebt AAA games die veel geld kosten en een commerciele faal zijn. Je hebt indie games die voor een appel en een ei gemaakt zijn en enorm populair worden.

Je kan vooraf niet zeggen of iets een succes wordt of niet en of iets de investering waard zal zijn of niet. Bij elke investering hoopt de investeerder een positieve return te krijgen, maar zoals bij elke investering telt dat je geen enkele garantie hebt om zelfs maar je inleg er terug uit te halen.

GTA VI komt eraan, het zal mooier en groter zijn dan zijn voorganger, het zal nog een groter budget hebben dan de vorige (eerste game van meer dan een kwart miljoen dollar vermoed ik zo), en het zal een commercieel succes worden.
GTA VI komt eraan, het zal mooier en groter zijn dan zijn voorganger, het zal nog een groter budget hebben dan de vorige (eerste game van meer dan een kwart miljoen dollar vermoed ik zo), en het zal een commercieel succes worden.
zonder blikken of blozen moet het wel een success worden.
eerst maar zien als het spel uitkomt of het dat ook werkelijk word.
Helldivers 2 is gemaakt met 100 man, dus het is helemaal niet nodig om zo’n groot team te hebben voor een goede game
De 300 man van Supermassive is ook niet bijzonder groot, maar wel groot genoeg om toch in de problemen te raken en personeel te moeten ontslaan.
Maar, het is ook niet helemaal toevallig dat een maandje geleden de co-founders van Supermassive vertrokken zijn...
Sjees! Wat een overspending op Helldivers 2! Dwarven Fortress is gemaakt door twee man en Vampire survivor door eentje... |:(
In vergelijking met 700 man voor D4 of 400 man voor Skull and bones, starfield 500 etc
Wellicht moet je ook even meetellen wat voor soort spel het is, een RPG/adventure is wat anders dan een third-person shooter, de ene zou wellicht wat meer mensen nodig hebben dan een ander. Starfield is een heel ander beestje dan HD2. Toen Helldivers #1 werd gemaakt, zaten er slechts 25 mensen bij het bedrijf, maar wel een heel ander spel dan HD2, ook al heeft het dezelfde naam +1...
Toen Helldivers #1 werd gemaakt, zaten er slechts 25 mensen bij het bedrijf, maar wel een heel ander spel dan HD2, ook al heeft het dezelfde naam +1...
Nou... zo gigantisch anders is Helldivers 2 nou ook weer niet dan Helldivers 1 natuurlijk. De gameplay loop, vijanden, wapens enz zijn veelal 1 op 1 uit deel 1 nagebouwd.

Het grote verschil is natuurlijk dat het Third Person is, wat het gelijk ook een stuk complexer maakt om te maken dan een Top Down game :P
I know! Maar dat is dan ook gelijk mijn punt, effectief hetzelfde spel van 2D naar 3D betekend al een verviervoudiging van personeel.
Dat hoeven ze niet te zijn, het probleem is de laag erboven. We doet dit, nee we doet dit, nee toch dit, of nee, toch dit. Flikkeren een vrachtwagen programmeurs tegenaan, bouw maar.
Met 300 medewerkers zal er echt niet zoveel managment zijn hoor.
Beetje kinderachtig om direct management de schuld te geven. Als je alleen programmeurs hebt komt er ook niets uit hoor.
Het is best het vermelden waard dat de oprichters van Supermassive Games nog geen maand geleden het pand verlaten hebben. Het lijkt er op dat Nordisk Games (de eigenaar) schoon schip aan het maken is.
Even wat context:
Voor de pandemie had Supermassive 150 medewerkers, in 2023 had het 350 medewerkers. In 2023 heeft het 1 game uitgegeven, een VR game (een Dead by Daylight spinoff). Voor 2024 staat er in de planning Little Nightmares III en nog een Dead by Daylight spinoff...
Hun VR game, The Dark Pictures: Switchback VR, is een soort on rails VR shooter. Ietwat een opvolger van Until Dawn: Rush Of Blood, maar dan met een Dark Pictures thema.
Verder hebben ze ook nog 5 trademarks geregistreerd, naar alle waarschijnlijkheid voor volgende Dark Pictures games (The Craven Man, Directive 8020, Intercession, Winterfold en The Dark Pictures presents O Death).
Er wordt met de hakbijl door de industrie gegaan. Niet best.
International video game revenue was over $142B in 2022: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_industry

Wat is er in 2024 anders dan. Meer value voor aanheelhouders zeker. Bastards.
Ik hou me hart vast voor Star Citizen. Hoeveel er daar weg moeten. :'(
Star Citizen had lang een af product moeten leveren, als ik de ambities en scope vergelijk met toen ik instapte als backer inmiddels vele jaren geleden en en nu dan mis het nodige realisme. Persoonlijk heb ik de hoop opgegeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee