Nathan Van Hooydonck in nieuwe rol terug in de koers: “Het zijn nog steeds mijn ploeggenoten”
Video Nathan Van Hooydonck was zondag een van de eersten die Wout van Aert feliciteerde met zijn zege in Kuurne-Brussel-Kuurne. De voormalig knecht van Van Aert beleefde de koers van binnenuit, want hoewel hij zelf niet meer in het peloton zit, was hij wel onderdeel van de karavaan. Van Hooydonck reed tijdens het Openingsweekend namelijk rond met gasten van Visma | Lease a Bike. Na afloop verscheen hij voor de camera van WielerFlits.
“Ik heb rondgereden met onze gasten: partners van de ploeg en mensen die een VIP-arrangement hadden aangeschaft”, vertelde Van Hooydonck, die in september vorig jaar zijn carrière moest beëindigen vanwege hartproblemen, in Kuurne. “Ik heb zo een beetje in de koers gezeten en voor de eerste keer bidonnen aangegeven. Het is allemaal heel nieuw, heel hard wennen. Maar het is heel fijn om te zien dat de jongens het zo goed doen.”
Van Hooydonck zal de komende weken vaker dienst gaan doen als VIP-chauffeur. “Mensen die tijdens de Ronde van Vlaanderen een VIP-arrangement hebben, komen misschien bij mij in de auto te zitten”, aldus de 28-jarige Belg, die zijn nieuwe rol niet heel moeilijk vindt. “Ik praat gewoon een beetje over de koers en deel mijn ervaring. Ik heb natuurlijk heel veel gekoerst, dus ik weet wel hoe het een klein beetje werkt. Dat probeer ik de mensen een beetje uit te leggen.”
Nog altijd ploeggenoten
Zaterdag won Jan Tratnik de Omloop, zondag was Van Aert dus de beste in Kuurne. Hoe keek Van Hooydonck naar de prestaties van zijn oud-ploeggenoten? “Voor mij zijn het nog altijd mijn ploeggenoten, hoor”, reageerde hij direct. “Maar ja, ik kijk er met heel veel trots en blijdschap naar. Ik vind dat ze het fantastisch hebben aangepakt. Vandaag wint Wout op een manier waarop hij wil winnen, gisteren liep het goed af met Jan. Ik denk dat ze het overtal perfect hebben uitgespeeld en op die manier twee keer een klassieker winnen.”
In de Kuurne-Brussel-Kuurne van vorig jaar maakte het toenmalige Jumbo-Visma ook gebruik van het overtal om de concurrentie te kloppen. Toen trok Tiesj Benoot aan het langste eind en werd Van Hooydonck zelf tweede. Nu gaat de ploeg (met andere namen) op dezelfde voet verder. “Dat had ik ook wel verwacht. Ze zijn zó sterk. En niemand is onvervangbaar, daar ben ik me ook van bewust. Ik gun ze alle grote overwinningen in de toekomst.”
Over Benoot gesproken: de titelverdediger reed KBK dit jaar niet uit. In plaats daarvan kwam hij over de streep in het busje van… Nathan Van Hooydonck. “Ik heb Tiesj opgepikt, nadat hij uit koers was gestapt. De nummer één en twee van vorig jaar reden vandaag in een busje over de finish”, lacht de ex-renner. “Het was heel speciaal, maar liever had ik hier gekoerst. Maar dat kan niet meer. Ik probeer dat nu een plekje en denk dat dit een goede manier is.”
Verantwoordelijkheid voor Visma | Lease a Bike
Van Hooydonck reageerde ook nog op de vraag wat het succesvolle Openingsweekend betekent voor de rest van het klassieke voorjaar van Visma | Lease a Bike. “Heel veel verantwoordelijkheid. De verhoudingen liggen nu een klein beetje op tafel: deze waardeverhoudingen zullen de rest van het voorjaar een beetje aangehouden worden. Maar er zullen nog wel een paar sterke renners bijkomen, zoals Mathieu. Dan kan de koers zomaar heel anders lopen.”
Denk dat het in veel gevallen juist meerwaarde heeft als een (rijdende) coach of ploegleider zelf op hoog niveau gekoerst heeft. Niet zozeer voor het tactisch bijsturen tijdens de koers (daarvan geven ploegleiders zelf vaak genoeg aan dat coachen vooral vooraf dient te gebeuren en tijdens haast onmogelijk), maar vooral wel beter kunnen zien en begrijpen wat er gebeurt om mee te nemen tijdens de nabespreking en/of voorbespreking volgende koers(en). Plus stuurmanskunsten hebben, als bestuurder en/of ploegleider weliswaar in een auto, zonder angst met fietsers om je heen lijkt me ook een pré die bij voormalig profs ingesleten is. Wat dat betreft wel positieve ontwikkeling dat bepaalde ploegleiders bijrijder zijn en zich zo nog meer kunnen focussen op de tv-beelden in de auto en ploegradio (o.a. Steven de Jongh bij Lidl-Trek). Ook de ontwikkeling van een live verbinding met iemand van de ploeg die thuis alles volgt vind ik goed. Dit sluit natuurlijk niet uit dat iemand zonder profervaring het niet zou kunnen, maar ik zie wel de meerwaarde i.p.v. alleen te denken dat het een 'ons kent ons' verhaal is.
als ik zie hoe voorspelbaar de koers is, hoe "ongeschreven wielerwetten" braaf worden gevolgd in de auto, om uiteindelijk na de verwachte winnaar 3e of 6e te worden, dan vraag ik me inderdaad vaak af op basis van welke kwaliteiten iemand in de auto zit.
Ja, natuurlijk vanwege het feit dat iemand zijn rijbewijs heeft. Maar soms denk ik werkelijk dat je op TV een stuk meer ziet dan in de wagen.
Misschien is het een idee voor ploegen om een soort "ploegleider op afstand" te hebben. Die vanuit zijn luie stoel de ploeg aan stuurt. Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Bij deze solliciteer ik naar die functie!!
Elke vorm van professioneel rijden heeft zijn eigen benodigde pakket van vaardigheden. Een rijbewijs zegt niet zoveel.
Bij gesprekken van mannen onderling die over autorijden gaan merk ik inderdaad op dat ze het vaak heeeeeeeel belangrijk vinden: in zo’n ding rondrollen.
Ik schrijf nergens dat Van Hooijdonck er zit enkel voor zijn gunfactor. En ook Alfred schrijft dat niet specifiek over Nathan: wel in iets algemenere zin, gekoppeld aan de kwaliteit in de ploegleidersauto's ("eat and drink, eh guys"!)
En het echte punt, althans van mij, is dat het voor ex-renners achter een stuur een stuk moeilijker is om out-of-the-box te denken. Enerzijds omdat ze altijd op dezelfde manier de koers hebben ondergaan, en vaak doen wat ze altijd al deden (de geschreven en ongeschreven wielerwetten volgen). En anderzijds omdat ze in de auto veel meer in de hectiek van de koers zelf zitten, en met veel minder afstand kunnen kijken naar wat er gaande is.
Resultaat is ergens een self fulfilling prophecy. Als alle ploegen straks bij de RVV zeggen: 'bij het opdraaien van de weg naar de Oude Kwaremont moet je vooraan zitten, want daar wordt het hectisch", dan gaan ze ook allemaal gelijk hebben. Iets waar je eigenlijk iedere wielerflitser ook kunt laten bedenken, zo voorspelbaar als wat. Maar waar de kunst zit, is om een dusdanige tactiek te bedenken dat je anderen verrast. Of in finales een keer niet de ongeschreven wielerwetten volgen.
En daar zit soms de ervaring van oud renners eerder in de weg. Ik zeg dan ook niet dat je ZONDER ervaring van oud-renners moet gaan ploegleiden. Maar vooral dat je er ook iets aan toe zou moeten voegen om dingen anders te doen dan anders. En dat zou prima iemand van buiten het peloton zelf kunnen zijn.