Een jaar geleden kwam de Consumentenbond al met vergelijkbare conclusies naar buiten. Toen was in 83 procent van de gevallen de vakantie niet te boeken voor de aanbiedingsprijs. Inmiddels klopt twee derde van de 250 onderzochte aanbiedingen niet.
Het gaat dan om aanbiedingsprijzen waar steeds meer kosten bovenop komen wanneer er daadwerkelijk geboekt wordt. "Dé VakantieDiscounter adverteert bijvoorbeeld met een reis naar New York inclusief verplichte kosten, terwijl consumenten ter plekke nog 39 euro per nacht aan het hotel moeten betalen", schrijft de Consumentenbond. Ook worden verplichte schoonmaakkosten, hotelservicekosten en reserveringskosten weggemoffeld.
Van de tien onderzochte reisaanbieders spanden Prijsvrij Vakanties (D-reizen), KLM Holidays, Transavia Holidays en Expedia de kroon. Geen enkele aanbieding van deze bedrijven klopte. ANWB Reizen, Sunweb en Corendon toonden juist het vaakst aanbiedingsprijzen die wél overeenkomen met de werkelijke kosten voor een vakantie.
'Ticketprijzen veranderen voortdurend'
Volgens de Consumentenbond moeten de verborgen kosten in de aanbiedingsprijs zitten of erbij vermeld staan. Het gaat om "wettelijke regels" waar reisaanbieders zich niet aan houden. De bond zegt naar de rechter te stappen om de aanbieders te dagvaarden. "Reizigers moeten erop kunnen rekenen dat reisaanbiedingen kloppen", zegt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar.
Een advocaat van Prijsvrij Vakanties en D-reizen noemt het onderzoek van de Consumentenbond "misleidend". "Prijsvrij Vakanties en D-reizen werken conform de hiervoor geldende regelgeving", staat in een verklaring. De afwijkende tarieven zijn volgens de advocaat het gevolg van constant veranderende prijzen van vliegtickets.
In oktober vorig jaar bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de Consumentenbond een eerdere publicatie over misleidende aanbiedingen van reisorganisaties niet hoefde aan te passen. Prijsvrij en D-reizen hadden de bond aangeklaagd omdat ze wilden dat de organisatie het artikel zou rectificeren.