Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

Er zit niet veel rek meer in de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s

Een schip van de Chinese autofabrikant BYD in de haven van Yantai ( Oost-China).Beeld AFP

Er zit niet veel rek meer in de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s. Vooral elektrische wagens hebben een zetje nodig.

De Chinezen lieten deze week even fijntjes aan Europa zien dat ze er zijn. Met een eigen schip voer autofabrikant BYD woensdag de haven van Vlissingen binnen, zette een deel van de zevenduizend elektrische auto’ s af en stoomde vervolgens op naar Bremerhaven, om daar de Duitsers hetzelfde kunstje te flikken.

Dat China inmiddels veruit de grootste spierballen heeft in de autowereld blijkt uit cijfers van de Amerikaanse kredietbeoordelaar Moody’s. China produceert niet alleen veel voor het eigen land, de Chinese auto-export steeg met ongeveer 58 procent in 2023. De autoverkoop nam vorig jaar in de drie belangrijkste markten in de wereld toe met meer dan 10 procent.

In China ging de verkoop van nieuwe personenwagens met 11 procent omhoog, in de VS met 12, 4 procent en in Europa zelfs met 13,7 procent. Goed nieuws voor de autofabrikanten, zou je zeggen. Het gevolg van een herstel na de wereldwijde pandemie.

Bovengemiddelde winstgevendheid

Maar vooruitkijkend ziet het er minder rooskleurig uit voor de industrie, constateert grootbank ING: “Na drie jaar van lage productie en verkopen, trok de markt sterk aan. Maar die inhaalslag loopt nu op zijn einde”, zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING. “We verwachten dat de winstmarges van autofabrikanten dit jaar onder enige druk komen te staan, na een periode van bovengemiddelde winstgevendheid in de periode vlak na corona.”

De bank verwacht weliswaar dat het ‘positieve verkoopmomentum’ zich in 2024 nog even zal voortzetten maar in een veel langzamer tempo. ING voorspelt een wereldwijde groei van de autoverkoop van 2,6 procent in 2024.

Dat de grootste groei er nu uit is, heeft te maken met minder florissante economische vooruitzichten en een laag consumentenvertrouwen in de drie belangrijkste regio’s voor de automarkt. Bovendien blijven de rentes hoog en zijn de prijzen van tweedehands auto’s gedaald. Luman: “Doordat de nieuwprijzen van vooral elektrische auto’s zijn gedaald, zijn ook gebruikte elektrische auto’s goedkoper geworden. Die kunnen wel een nieuwe doelgroep aanspreken.”

Regionale toeleveringsketens

Als ING alle soorten elektrische auto’s bij elkaar optelt (ook hybrides) dan heeft wereldwijd inmiddels 17 procent van de nieuw verkochte voertuigen een stekker. Wel verschilt de populariteit van stekkerauto’s sterk per regio. China is koploper. Door aanhoudende fiscale steun, een overvloed aan productiecapaciteit en goed ontwikkelde regionale toeleveringsketens tikte de Chinese verkoop van nieuwe elektrische auto’s vorig jaar de negen miljoen aan. Het land heeft met het eerder genoemde Build Your Dreams ( BYD) de grootste fabrikant van volledig elektrische auto’s in huis.

Europese (en Amerikaanse) fabrikanten maken zich al enige tijd ernstig zorgen over het Chinese machtsvertoon, vooral omdat Chinese merken er beter in slagen om de prijs van nieuwe stekkerauto’s laag te houden. De EU is een onderzoek gestart of er sprake is van Chinese staatssteun. Is dat zo, dan kan dat tot extra heffingen leiden op Chinese auto’s die Europa binnen komen. De uitkomst van het onderzoek wordt niet voor het einde van het jaar verwacht.

Aantal laadpunten blijft achter

Westerse autofabrikanten en overheden hebben voorlopig de handen vol aan hun eigen sores. Subsidies om de aanschaf van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s te stimuleren zijn, of worden, teruggedraaid in grote autolanden als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Italië krijgt naar verwachting dit jaar wel een subsidieregeling. Een ander probleem in Europa is dat het aantal laadpunten achterblijft bij het aantal mensen dat een elektrische auto heeft.

Autofabrikanten lopen vooral aan tegen de magere marges op elektrische auto’s. Soms zijn modellen zelfs verlieslatend. Tesla voerde de druk op de concurrentie op door de prijzen van zijn modellen meermaals fors te verlagen. Andere autofabrikanten voelden zich gedwongen om in het afprijzen van hun wagens mee te gaan, zoals Ford met de Mustang Mach E. Luman: “Autofabrikanten uit Europa en de VS bevinden zich op een lastig strategisch pad, ook omdat ze voor grondstoffen en onderdelen voorlopig afhankelijk blijven van China.”

Lees ook:

Wordt 2024 het jaar van betaalbaar elektrisch rijden? Tweedehands lease ‘kan de doorbraak voor de massa worden’

Tweedehands elektrische auto’s worden dit jaar bereikbaar voor meer mensen, met name op de leasemarkt voor occasions. ‘Dat zou weleens de doorbraak kunnen worden voor de massa.’