De lonen stijgen dit jaar met 18 procent en de vliegers krijgen een eenmalige uitkering van 11 procent als compensatie voor de jarenlange stilstand. Ook hebben ze recht op een winstdeling die gelijkstaat aan die van de overige KLM-piloten.
Naar verwachting levert dit opgeteld een loonstijging op van 33 procent in 2024. Ook de pensioenen stijgen. Het akkoord moet nog worden voorgelegd aan de leden.
AVV-voorzitter Martin Pikaart spreekt van een "fantastisch resultaat". "Hiermee kunnen de vliegers weer vertrouwen krijgen in de toekomst. Ook is duidelijk dat de acties effectief waren."
Pikaart benadrukt vooral dat de ontslagbescherming belangrijk is. "Deze bescherming is cruciaal voor de vliegers. Omdat in het eerste kwartaal van 2026 de opleidingen beginnen voor de door KLM nieuw aangeschafte Airbus toestellen. Op deze manier voorkomen we dat KLM nogmaals een groep vliegers ontslaat."
Gelijke rechten
De vrachtpiloten werden ontslagen toen Martinair opging in KLM. Zij kwamen jaren later op last van de rechter toch weer in dienst. Toen eisten zij dat ze dezelfde rechten en hetzelfde loon zouden krijgen als de overige piloten. Maar KLM wilde daar niet aan en kreeg daarin gelijk bij de rechter. Hierna besloten de piloten te gaan staken.
De voormalige Martinair-vrachtpiloten waren sinds 1 februari dit jaar in staking. Door het nieuwe principeakkoord is deze nu ten einde.