Vanaf half april haalt Zalando alle misleidende duurzaamheidsclaims van zijn website. Dat blijkt uit een verklaring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), een van de Europese toezichthouders. Andere toezichthouders uit Duitsland en Scandinavië hebben het voortouw genomen bij het optreden tegen Zalando.
"Consumenten hebben hoge verwachtingen bij het gebruik van claims als 'duurzaam'", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. "Bedrijven mogen zich niet groener voordoen dan ze zijn."
Daarom moet Zalando concreter worden bij duurzaamheidsclaims. De webwinkel kan bijvoorbeeld vermelden welk percentage aan gerecycled materiaal gebruikt is voor een product. Dat komt dan in plaats van het gebruik van woorden als "duurzaamheid".
Ook gebruikte Zalando vlaggetjes die zouden aantonen hoe duurzaam bepaalde producten zijn. Daarnaast gebruikte het bedrijf plaatjes van een blad of boom, die de ACM "misleidende visuele claims" noemt. Die moeten allemaal verwijderd worden.
Verder moet Zalando extra webpagina's maken met meer informatie over productstandaarden en de duurzaamheidsstrategie van de webwinkel.