De toezichthouder voor transport, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), kwam erachter dat de uitstootwaarden van schadelijke gassen in sommige dieselauto's van BMW gemanipuleerd kunnen worden. Volgens BMW gaat het om ongeveer 33.000 X3-modellen in Duitsland.
In heel Europa gaat het naar schatting om 100.000 tot 150.000 voertuigen. BMW weet niet hoeveel van de voertuigen er nog op de weg zijn, aangezien de waakhond tot nu toe alleen gegevens over Duitsland heeft vrijgegeven. Om hoeveel auto's in Nederland het gaat, is dus ook niet bekend.
Het autoconcern zegt samen te werken met de autoriteiten. Volgens de KBA heeft BMW inmiddels een reeks maatregelen voor hardware- en software-updates voorgesteld. Of de kwestie verdere gevolgen heeft voor de onderneming, is nu nog niet duidelijk.
Het dieselschandaal kwam in 2015 aan het licht bij Volkswagen. Dat concern gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. Later werd duidelijk dat ook bij andere autoconcerns sjoemelsoftware is gebruikt. Over het schandaal worden al jaren rechtszaken gevoerd.