Rabobank laat ondernemers iPhone als betaalterminal gebruiken

Rabobank ondersteunt nu Apple Tap to Pay, waarmee ondernemers hun iPhone kunnen inzetten als betaalterminal voor contactloze betalingen. Bedrijven betalen hier vijf euro per maand voor en twee cent per transactie. De bank ondersteunt ook Tap to Pay op Android.

Tap to Pay werkt met de nfc-chip op iPhones en kan zo contact maken met betaalpassen of andere smartphones om betalingen te kunnen verwerken. De functie zit in de Rabobank SmartPin-app en ondersteunt pincodes van klanten. Voor Tap to Pay op iPhones is een iPhone XS of nieuwer vereist. Apple kondigde Tap to Pay begin 2022 aan en de dienst is sinds augustus vorig jaar in Nederland beschikbaar. Naast Rabobank ondersteunen onder meer Adyen, Bunq en SumUp de functie.

Tap to Pay op iPhone met Rabobank

Door Hayte Hugo

Redacteur

20-02-2024 • 14:16

164 Linkedin Whatsapp

Submitter: robcoenen

Reacties (164)

164
157
93
2
0
54
Wijzig sortering
Wordt dit dan de nieuwe manier van mensen oplichten? Tap 2 pay aan op een telefoon en daarna mensen op de broekzak tikken met je telefoon als ze daar een portemonnee hebben, in bijvoorbeeld de trein / metro / bus. Dat moet met betalingen van bijvoorbeeld 10-25 euro toch gewoon lukken? :P
Rekening van een katvanger gebruiken en gaan.

Of zijn er extra toelatingseisen om tap 2 pay te kunnen gebruiken?
- Je moet tot op enkele centimeters van de betaalkaart komen
- De betaalkaart moet zich goed laten uitlezen, zitten er meerdere kaarten bij elkaar, wat vaak zo is, is de kans op succes al bijna 0
- Je hebt een zakelijke rekening nodig en bent dus altijd vrij vlot te traceren daar je daar meer moeite voor moet doen dan bij een consumentenrekening en de KYC reglementering daar een stukje strenger is.
- Je kan geen grote bedragen doen zonder een PIN te vereisen

De kans op succes is dus klein terwijl de kans om snel gevat te worden dan weer groot is en je er veel tijd gaat insteken. Dan kan je beter beginnen kijken naar skimmers, die ondertussen ook bestaan voor chip+PIN betalingen.
Toch was het in België zo gepiept: https://www.vrt.be/vrtnws...-240-euro-gestolen-in-tw/ <- Ook @Kaastengel

Blijft inderdaad staan dat de pakkans natuurlijk gigantisch is.

Toch denk ik dan: Roemenië of een ander oostblok land gaat dit ooit ook ondersteunen natuurlijk. Gaan die eerdaags bedrijfjes opzetten in Roemenië (dat zal vast makkelijker zijn dan in NL) die dit dan gewoon kunnen gaan doen met een Roemeense bankrekening? Dan zitten ze gewoon in de EU, dus je kunt de betalingen ook niet blokkeren zoals je dat buiten de EU kunt.

Of is dat toch te makkelijk gedacht? :P

edit: kleine aanpassing.

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 20 februari 2024 20:52]

dehardstyler schreef onder meer:
Toch was het in België zo gepiept: https://www.vrt.be/vrtnws...-240-euro-gestolen-in-tw/ <- Ook @Kaastengel

Blijft inderdaad staan dat de pakkans natuurlijk gigantisch is.
Ja, maar wie pak je als een identiteitsfraudeur zich voor kan doen als bijvoorbeeld een winkelier, door een zakelijke rekening op diens naam te openen?

Zie bijvoorbeeld dit (Nederlandstalige) artikel dat ik afgelopen zondag schreef - voortbordurend op het Duitstalige artikel van Heise.de over een Duitse eID-fraudemogelijkheid, gedetailleerd beschreven (Engestalig) door CtrlAlt op medium.com, waarin beschreven wordt dat een bankrekening op de naam van een ander geopend kon worden?

Digitale paspoorten opgeslagen op (of benaderd via) smartphones (zoals EDIW) maken niet alleen het leven van brave mensen eenvoudiger, ook dat van identiteitsfraudeurs.

Impersonatie wordt steeds eenvoudiger voor cybercriminelen; we staan erbij, kijken ernaar en halen onze schouders op.
Niet een heel handige manier van oplichten dan, want het bedrag wordt dan overgeboekt naar je bankrekening. Dus erg veel moeite hoeft de politie niet te doen om erachter te komen wie dat heeft gedaan. Is dit echt een dingetje?
Google maar eens op "katvanger" of "money mule", dan begrijp je waarom de politie de verkeerde te pakken krijgt. En daar lopen ze dan ook niet zo hard voor, er moeten wel heel veel aangiftes zijn voordat de politie hier tijd voor maakt.
Bij een melding van fraude kan elke Nederlandse bank de rekening de volgende werkdag blokkeren! Het enige probleem is dat de vorige dag de rekening leeg is gehaald en de volgende dag er al een nieuwe katvanger is!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 20 februari 2024 18:17]

de volgende werkdag blokkeren!
Dat doen ze wel iets sneller hoor en een deel is (in Nederland) geautomatiseerd. Wanneer jij nu de ING belt en meldt dat via rekening 123 geld van jouw rekening is gestolen en rekening 123 bankiert bij Rabobank, kunnen ze binnen enkele minuten de Rabo aan de lijn hebben en kan men daar de rekening blokkeren.

Alleen 's nachts zal het niet zo snel gaan, maar zo tussen 08:00 en 22:00 werkt het vlotjes.
Maar voordat jij belt is de rekening alweer leeg gehaald!
Niet bij fraude met een POS, want dat geld is dan nog niet bijgeschreven. En daarom werkt zakkenrollen via de NFC niet goed.

Bij andere vormen van fraude heb je gelijk.
Er bestaat gewoon instant settlement bij tap to pay providers!
Dat begint te komen en daarmee ontstaat er ook een business case voor fraude via de POS
Zo snel gaat dat niet hoe je het hier beschrijft. De bank gaat echt niet na 1 melding de rekening blokkeren of contact opnemen met andere banken. Ze gaan het eerst onderzoeken en meestal checken ze meerdere meldingen en het bedrag van allerlei rekeningen pas daarna wanneer ze het vermoeden hebben van fraude en oplichting gaan ze over tot blokkeren en dit kan dus enkele werkdagen tot weken duren. De bureaucratie is niet zo snel en eigenlijk is dit ook een veiligheidsmechanisme zodat ze geen rekeningen van onschuldige mensen blokkeren.
Ik ken de details vrij aardig en gelukkig dat dit vele malen sneller dat wat jij hier beschrijft. Wat jij beschrijft, is het proces zoals dat tot 2012/2013 plaatsvond.

Wanneer het werkdagen tot weken duurt, dan hoeft het niet meer, dan is de crimineel al geslaagd in zijn opzet. Volkomen kansloos, niets doen is dan vele malen goedkoper voor een bank en de rest van de samenleving. En zo stom zijn ze ook bij banken niet.

Tenzij jij bij een bank werkt waar ze nog wel niks doen tegen fraude. In dat geval hoor ik graag welke bank dat is, kan ik ze eens bellen voor een zinvol projectje.
Dan heb je het zeker over die snelle tijdelijke blokkade zodat ze hun onderzoek kunnen doen en dan pas overgaan naar een permanente blokkade. Anders zou het inderdaad heel vervelend zijn als per ongeluk een onschuldige persoon of bedrijf is getroffen. Dit is de enige manier die ik kan bedenken hoe ze dit zo snel mogelijk kunnen aanpakken, alleen weet ik niet na hoeveel melden of welke patronen ze dit pas gaan doen.

Maar inderdaad, banken zijn nu verplicht om sneller te reageren. Vroeger duurden alles ook veel langer en paar werkdagen om zelfs geld over te maken en deden ze het in het weekend ook niet. Gelukkig duurt geld overmaken nu 5 tot 10 seconden.
Dan heb je het zeker over die snelle tijdelijke blokkade
Dat is inderdaad een tijdelijke blokkade, maar wel eentje die handmatig moet worden opgeheven. "tijdelijk" kan dus best wel lang zijn.
zodat ze hun onderzoek kunnen doen en dan pas overgaan naar een permanente blokkade.
Wanneer de permanente blokkade komt, is het exit traject al ingezet.
Anders zou het inderdaad heel vervelend zijn als per ongeluk een onschuldige persoon of bedrijf is getroffen.
Het moet wel heel toevallig zijn dat je hier iets van merkt, dat jij toevallig in dat tijdvak ook betalingen wilt doen. Het zijn vooral de criminelen die merken dat hun katvanger niet meer werkt.
alleen weet ik niet na hoeveel melden of welke patronen ze dit pas gaan doen.
Vanaf de allereerste melding. Doe je dat niet, ben je criminelen aan het faciliteren. En fouten in dit proces zijn snel en eenvoudig op te lossen, meestal al opgelost voordat een onschuldige klant hier last van heeft.
Lijkt mij heel snel op die manier zonder dat ze nagaan of er daadwerkelijk fraude is begaan. Iemand zou zomaar jouw rekening kunnen laten blokkeren door valse beschuldigingen.
Het kan heel snel, dat klopt. Je kunt iemand ook vals beschuldigen, klopt ook. De kans dat zo'n valse beschuldiging succesvol is en impact heeft op de beschuldigde, die is klein tot bijzonder klein. En vervolgens heb je zelf een probleem, want je geeft een valse verklaring.
Dat staat hier compleet los van. Dit is een zakelijke oplossing. Daar koppel je niet zomaar de rekening van een willekeurige 16-jarige aan.
Daar koppel je niet zomaar de rekening van een willekeurige 16-jarige aan.
Een 16-jarige is dan ook wel een hele slechte katvanger, die wil eigenlijk niemand gebruiken vanwege de vele beperkingen. En dat staat los van het feit dat je hier een zakelijke rekening wilt/moet gebruiken.

Een katvanger een bedrijf laten openen of overnemen en een zakelijke rekening laten openen of overnemen, is echt niet zo moeilijk. De katvanger is schoon, daar kunnen ze met geen enkel KYC proces iets aan doen. Problemen ontstaan na het KYC proces, wanneer de rekening actief is.

En al houdt een bank 99 katvangers tegen en komt nummer 100 er wel door heen, dan nog kan de crimineel een business case hebben.
Als die katvanger in de KvK staat als eigenaar of bestuurder en verder geen hits heeft zal deze wel een rekening kunnen openen ja.

Die zal dan ook vervolgd worden als het misgaat.

Maar de reacties dit soort initiatieven zijn al net zo oud als contactloos pinnen. Een vrijwel niet bestaand probleem.
Die zal dan ook vervolgd worden als het misgaat.
Ja, en? Welke crimineel zou zich daar nou druk over maken? De katvanger wordt vervolgd en de crimineel is er met het geld vandoor. Alleen al in Nederland zal dit een paar honderd keer per dag gebeuren!
Maar de reacties dit soort initiatieven zijn al net zo oud als contactloos pinnen. Een vrijwel niet bestaand probleem.
Dat ben ik met je eens, het draadloos zakkenrollen is niet rendabel. Gewoon old-school zakkenrollen levert veel meer op.
als je een BUNQ hebt zit je al goed, die blijken nog steeds heel erg tegen te werken voor instanties, of er moet al een duidelijk heel grote oplichting zijn, want zo kom je nog constant oplichting tegen op marktplaats ...

[Reactie gewijzigd door d3x op 20 februari 2024 14:50]

Met een bevel werkt iedere bank mee, is een broodje aap dat een bank niet meewerkt om bepaalde klanten te vriend te houden want geld is nu eenmaal geld.
Bunq is berucht, faciliteert op grote schaal financiële fraude. Wij vinden het heel bijzonder dat Bunq nog steeds niet met honderden miljoenen euros aan boetes om oren is geslagen, want zoveel schade hebben ze inmiddels wel aangericht. En dat zouden ze dan uiteraard ook moeten vergoeden.

Overigens worden money mules van Bunq niet alleen voor oplichting bij Marktplaats gebruikt, maar voor elke vorm van fraude. Bunq is oververtegenwoordigd in de fraude. Marktaandeel minder dan 0.1 procent, fraude aandeel 20 procent.
Dus erg veel moeite hoeft de politie niet
Het probleem is, de politie gaat er niks aan doen, al breng je de boef voor hun neus. Ik heb twee keer aangifte gedaan compleet in detail met naam, rekening nummer, adres en al en er is niks mee gedaan. Helaas mag je zelfs dit soort details niet delen met de avg wet, dus het is gewoon nutteloos.

Ze hebben niet de mankracht om dit soort aangiftes serieus te nemen (en helaas doen ze onzin dingen als busjes met mobiele flitsers).

Oplichting moet preventief tegengewerkt worden, niet achteraf met alle gegevens aankloppen bij de politie.
Je kan dat tap 2 pay gewoon beveiligen door alleen toe te staan als toestel is ontgrendeld.
Daar is natuurlijk wel over nagedacht, net zoals alle andere manieren van contactloos betalen. Geld "stelen" op deze manier - op hier en daar een kleinschalige proof of concept van een televisieprogramma na - gebeurt eigenlijk niet. En da's maar logisch ook, want er zitten vaak enorme kosten en risico's aan vast voor oplichters.

In dit geval moet je een ondernemer zijn, heb je dus al je persoonlijke gegevens gegeven aan zowel Rabobank als Apple en moet je wel oerdom zijn om op deze manier geld te willen stelen. Letterlijk al je data is zichtbaar... en een katvanger gebruiken gaat niet veel helpen, want deze moeten dan ook als ondernemer geregistreerd zijn.

Daarnaast zal hier een pak meer validatie aan toekomen dan je denkt: gewoon een telefoon tegen jouw telefoon houden is niet voldoende: je GSM zal al unlocked moeten zijn en vermoedelijk ga je ook een biometrische verificatie of PIN moeten ingeven.
Situaties zoals deze zijn het eerste waar aan gedacht wordt bij het bouwen van systemen zoals dit...
en een katvanger gebruiken gaat niet veel helpen, want deze moeten dan ook als ondernemer geregistreerd zijn.
En hoeveel minuten tijd kost dat?

Je onderschat criminelen én het KYC proces bij banken. De KYC wordt gedaan bij de verkeerde persoon, de katvanger. En daar is (meestal) niets mee aan de hand, waardoor deze gewoon wordt toegelaten bij een bank. Dit is precies één van de redenen waarom er katvangers worden gebruikt.

Wil niet zeggen dat deze vorm van betaalterminal op grote schaal zal worden misbruikt, het is niet echt anders dan de huidige betaalterminals.
Je moet ingeschreven zijn bij de KvK. Dat betekent dus al inschrijvingskosten van 80,10 euro.
Je moet je legitimeren, al je persoonsgegevens zijn bekend. Daarnaast moet je dan ook een bankrekening openen bij een bank - dus een ondernemingsrekeningnummer die ook al maandelijkse kosten kent.
Vermoedelijk moet je die API ook nog eens activeren en daar moet je ook nog eens maandelijks voor betalen.

Het geld staat ook niet direct op je rekening, maar pas een dag erna. Tijd genoeg om als je veel schade berokkend hebt, al geflagd te worden.
En zelfs al ben je niet geflagd, al je gegevens zijn bekend bij je bank en de politie... Lijkt me heel duidelijk dat zelfs een katvanger niet zo dom zou zijn om al deze stappen te doorlopen én alle kosten te betalen. Om hier mee te beginnen ben je al minstens 100 euro kwijt en een paar dagen, lijkt mij al een vrij hoge drempel.

Dan heb je nog geen cent "winst" binnen.

[Reactie gewijzigd door Kevjoe op 20 februari 2024 18:12]

Het geld staat ook niet direct op je rekening, maar pas een dag erna. Tijd genoeg om als je veel schade berokkend hebt, al geflagd te worden.
Van jouw complete verhaal, is dit het enige argument dat telt. De rest is onzin, sorry.

Inschrijfkosten betaalt met gestolen geld, dat voel je niet in de portemonnee. Maandelijkse kosten? Voor wie? Dat ga je toch niet betalen, of wel dan? Een katvanger die gegevens invult? Natuurlijk niet, die staat alleen z'n gegevens af, de rest doet de crimineel. De katvanger heeft geen idee waar z'n gegevens voor worden misbruikt, anders zou deze in veel gevallen niet eens meewerken.
De katvanger staat ook geregistreerd in de KvK?
Ja hoor, geen enkel probleem. Het is maar een naam met een ID.
Dus eenvoudig te traceren door de politie.
En dan traceren ze de katvanger... Dan sta je als agent redelijk voor lul, en dat weten ze. Vandaar dat de politie ook niet heel hard gaat lopen voor een enkele katvanger. Je ziet wel acties waarbij ze een special actie houden, om tientallen katvangers op één dag op te pakken. En dat doen ze een paar keer per jaar.

Ondertussen hebben de criminelen al weer andere katvangers gevonden.
De processen van de banken zijn een stuk geavanceerder dan bij de KvK.

Zeker met de miljoenenboetes tegenwoordig is het echt zo simpel niet meer.
Kuch! Hoe wil jij een KYC proces doen wanneer je de bedoelingen van de persoon niet kent? KYC houdt een katvanger/crimineel niet tegen.

Het probleem van de crimineel is dat NFC zakkenrollen onvoldoende oplevert. Het werkt alleen met bankpassen en alleen met kleine bedragen. En die komen dan ook nog eens op z'n vroegst de volgende dag op "jouw" bankrekeningen.
Niet van elke bank, wel van de tientallen banken waar wij voor werken.
Het gaat hier over de Rabobank. Die processen ken je waarschijnlijk dan ook. Net als de WWFT waar deze processen op gebaseerd zijn.
Yep, die ken ik ook enigszins. En zou ik als crimineel met mijn katvangers zo doorheen lopen.

Je levert keurig aan waar de bank om vraagt en aan het einde van het proces heb je een geactiveerde (zakelijke) bankrekening.
Je onderschat criminelen én het KYC proces bij banken.
Dit is een kwestie van overschatten, maar inderdaad. Men overschat het KYC proces en dat onderzoek is niks meer dan ID geven en BKR checken en dergelijke. Sterker nog bij verschillende online banken zoals Bunq (waar ik bij zit), Knab en Revolut kan je binnen 10 minuten rekeningen openen met je ID zowel een zakelijke rekening.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 20 februari 2024 20:23]

KYC richt zich op wie je bent. Wanneer jij zegt dat je Piet Jansen bent, je kunt een ID overleggen van Piet Jansen en jij lijkt (voldoende) op Piet Jansen, dan ben je voor de bank (of welke andere organisatie dan ook) Piet Jansen.

Dat zegt alleen niets over wat je doet of wat je in de toekomst gaat doen. Het KYC proces is er niet op gericht om fraude te vinden of te voorkomen.
Volledig mee eens en dat bedoelde ik ook dat men het kunnen van de bank en hun KYC proces overschat. Onderschatten zou betekenen dat je denk dat ze het slecht doen terwijl ze eigenlijk beter zijn en iets overschatten betekent dat je denk dat ze iets goed doen maar eigenlijk er niks van bakken.

Waar jij het over hebt is dat iedereen het overschat. En daar ben ik dus volledig mee eens. KYC proces is precies wat jij omschrijft.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 21 februari 2024 01:00]

Ik heb het hier natuurlijk niet over de telefoon - telefoon betaling. Ik bedoel de pinpas - telefoon methode. Daar komt geen scherm of vingerafdruk aan te pas. (zoals die ook op de foto bij het artikel staat)

Dat het met een telefoon niet gaat werken begrijp ik natuurlijk. :)
Mooi: GSM ! Hoor je niet iedere dag meer!
Je hebt wel een zakelijke rekening nodig. Dat lukt je niet met een katvanger. Ongetwijfeld zit daar ook een contract aan vast met de nodige voorwaarden. Haal je dit soort stunts uit dan kun je een bankrekening in de toekomst wel schudden. En dat is dan nog het minste van je zorgen.
Je hebt wel een zakelijke rekening nodig. Dat lukt je niet met een katvanger.
Uhh, probeer eens uit te leggen waarom een katvanger géén zakelijke rekening zou kunnen openen? Dagelijks wordt het bewijs geleverd dat dit wél kan. Het kost wat meer tijd en moeite, maar is gewoon mogelijk.
Ongetwijfeld zit daar ook een contract aan vast met de nodige voorwaarden. Haal je dit soort stunts uit dan kun je een bankrekening in de toekomst wel schudden. En dat is dan nog het minste van je zorgen.
En jij denkt dat criminelen zich daar druk over maken? 8)7
De gemiddelde crimineel zal ook wel iets van een risicoanalyse doen alvorens iets uit te halen. De “opbrengsten” van het random contactloos zakkenrollen zal echt niet opwegen tegenover alle rompslomp van het opzetten van zo’n zakelijke rekening door een derde.
En daar zit de crux: Contactloos zakkenrollen kan al vele jaren en toch wordt het niet of nauwelijks gedaan. Het levert te weinig op.

En dat heeft niks te maken met het openen van een zakelijke bankrekening, want dat is vrij eenvoudig.

Het probleem zit hem in de geldstroom, die is niet snel genoeg: Slachtoffer pint een bedrag, bedrag wordt afgeschreven, maar nog (lang) niet bijgeschreven op de rekening van de katvanger. Hierdoor krijgt het slachtoffer tijd om te reageren. De factor "tijd" werkt tegen de crimineel.

Écht zakkenrollen levert ook meer op, is een bewezen bron van inkomsten. Dus wanneer je toch het risico gaat nemen, zorg er dan tenminste voor dat de inkomsten er ook naar zijn.
Voor de duidelijkheid, er is een verplichting op een prive betaalrekening. Er is geen verplichting op een zakelijke rekening.

Een bank moet dus een betaalrekening aanbieden, ook al ben je crimineel.

Volgens mij speelde de NFC zorg al hiervoor, en er is voor zover ik mij kan herinneren geen grote fraude mee gepleegd. ... Hierbij bedoel ik dan dat je een terminal zelf koopt en beheerd en dan iemand 'tapt'.
Hoe kom je hierbij? Dit is een zakelijke oplossing dus heb je ook een zakelijke rekening nodig.
Sorry maar dat klopt niet. Een bank is absoluut niet verplicht om een rekening aan te bieden. Sterker nog, als je niet door de risicoanalyse heen komt dan zal je geen vervolg gesprek krijgen om een rekening te openen.

Daarnaast als de eis is dat je een bedrijf bent dan zal een bank hoe dan ook een gesprek aangaan en onderzoek doen (KYC) voordat je een rekening opent. Daar zijn ze wettelijk verplicht toe.
( Ervaringsdeskundige :) )
Sanctions en KYC is waar het gros van het geld/resources van een bank naartoe gaat. Broodje aapverhaal.
Probeer daar voor maar eens aangifte te doen. Daarna kan er een bankonderzoek verzocht worden om er achter te komen naar wie de betaling gegaan is.

Voor een schade van 10-25 euro gaat niemand moeite voor je doen hoor.
Bij de politie zullen ze daar niet zo snel iets mee doen. Maar banken zijn verplicht fraude op te sporen en aan te pakken. Als ze meldingen krijgen van verdachte transacties (ook al gaat het om €10), dan zullen ze heus wel alle transacties naar die specifieke bankrekening markeren en blokkeren.
Waarom zou het onmogelijk zijn om een katvanger een ZZP met zakelijke rekening aan te vragen?

En katvangers komen nu ook al in de problemen, waarom zou een extra probleem dan ineens een probleem zijn?
Je hebt een zakelijke rekening nodig, wat wel een drempel zal zijn. Maar je kunt al jaren voor een paar tientjes draadloze pinapparaatjes zoals die van SumUp kopen waarmee je exact hetzelfde zou kunnen doen, en ik heb tot op heden nog niet gehoord dat die massaal misbruikt worden.
Ik vind het vervelender dat dit soort applicaties - mede door de veelheid ervan - voor mij als eindgebruiker niet van phishing te onderscheiden zijn.

Stel: ik eet in een restaurant en krijg zoiets voorgelegd om bij vertrek mee te pinnen. Hoe weet ik dat het legitiem is en geen manier om mij mijn pincode te ontfutselen? (Bijvoorbeeld met een keylogger toegevoegd op het toestel. En misschien zelfs wel terwijl de eigenaar zelf te goeder trouw is..)

Tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook geen gelazer veroorzaken door te weigeren mijn rekening te voldoen..
Tja dat weet je bij een gewoon pinapparaat ook niet per se. Vroeger werd er volop geskimd (https://nl.wikipedia.org/wiki/Skimmen?wprov=sfla1).
De makkelijkste oplossing is door te betalen met Google of Apple Pay. Dan hoef je geen pin in te voeren, en dat signaal kan vgm niet nog een keer gebruikt worden.
Ik vind het vervelender dat dit soort applicaties - mede door de veelheid ervan - voor mij als eindgebruiker niet van phishing te onderscheiden zijn.
Scherp!
Tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook geen gelazer veroorzaken door te weigeren mijn rekening te voldoen..
Betaal dus NIET met je bankpas, maar betaal met Apple Pay of Google Pay. Dan gebruik je (meestal) helemaal geen pincode. En wat jij niet intoetst, kan een ander niet onderscheppen.

En vanwege de verzekering, zou ik toch al betalen met m'n credit card. Via de CC is het eenvoudiger om je geld terug te krijgen dan via de debit card
Aangezien je aan zakelijk abonnement nodig hebt denk ik het niet. Voor een zakelijk abonnement heb je een KVK nummer nodig, waarvoor je met identificatiebvewijs naar de KVK moet komen. Wordt dus wel heel makkelijk traceerbaar :).
En dan heb je de katvanger getraceerd... Gefeliciteerd! Sta je dan met lege handen :?
Daar zijn creditcard chargebacks voor! Zeggen dat ze de betaling terug moeten draaien of anders je gewoon de rekening niet betaald!
Dat zal de crimineel een worst zijn, die heeft geld binnengeharkt
Ja, dus dan kunnen zowel die crimineel en jijzelf dat geld in eigen zak hebben of houden en verliest alleen de bank dus geld!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 20 februari 2024 18:40]

Binnen het Apple ecosysteem mogen alleen echte banken deze API gebruiken, daarnaast zullen alleen mensen die bij de bank een ondernemingsaccount hebben gebruik kunnen maken van de functie.

Je kunt er mensen mee proberen op te lichten die geen Apple Pay hebben maar een onbetrouwbare pinpas of andere betaalmethode zonder authenticatie, maar de opgelichte mensen kunnen dit makkelijk aan hun bank laten weten en de Rabobank zal dan de politie inlichten :)
En, niet onbelangrijk, dan krijg je je geld terug! Betalingen die je niet *wenste* te doen zijn voor risico van de bank!
Dan heb je een 50/50 kans om je geld terug te krijgen als ze niet teveel zeuren over het feit dat jij niet eens een factuur hebt voor het zogenaamde gestolen geld!
Uiteraard heb je geen factuur: het is gestolen, maar als die oplichter gepakt is/afgesloten is (die gaat natuurlijk meer dan 1 slachtoffer maken) dan komt het in mijn ervaring echt goed.
Waarom worden we nu niet al opgelicht met draadloos pinnen? Daar stond tweakers toen ook over vol toen dat kwam. Ik heb het echter nog nooit gehoord. Zoals gezegd je moet een zakelijke terminal aanvragen etc, dat is lastig met katvangers
Dat het met de pin terminals geen succes geworden is kan ik mij voorstellen, beetje raar om daarmee in een trein te staan. Toegegeven, je hebt hele mooie kleine pinapparaatjes tegenwoordig, dus het kan ook onopvallend.

Dit lijkt mij iets makkelijker uit te buiten, want iemand die met zijn telefoon in zijn hand staat is niet zo raar. Vind het eerder gek als iemand hem niet vast heeft tegenwoordig. :+

Maar dat een zakelijke rekening wordt het alweer iets lastiger.
Of iemand nou een pinapparaat of een telefoon tegen mijn broek aanhoud, ik vind beide vreemd en lokt een reactie uit :+
Daarom heb ik geen pas bij me, ik pin alleen nog maar met mijn telefoon. :)

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 20 februari 2024 16:31]

En op vakantie buiten Europa dan?
Geen probleem, heb in de VS regelmatig mn apple pay gebruikt. In Tanzania zelfs.
In de VS kun je nog niet eens bij de lokale WalMart of bij veel hotels zelfs de borgsom met Apple Pay betalen, en Tanzania is een derde wereld land met vooral contant geld!

[Reactie gewijzigd door Minimise op 20 februari 2024 21:45]

To be fair, contant kan je ook niet afrekenen met een pinpas
Dat zei ik toch ook niet?
Handig als je telefoon leeg is of nog erger defect. Hoe ga jij dan betalen?

Waarom moet je bang zijn voor draadloos skimmen? Nooit gehoord van een pinpashouder die RFID blokkeert?
Telefoon leeg: gewoon aansluiten op powerbank.
Telefoon kapot: terugvallen op back-up opties van alternatieve telefoon, pinpas, creditcard gegevens, contant geld, cheques, lening, tot online contant geld bestellen bij de dichtstbijzijnde tabakswinkel via Paypal Xoom.

RFID blokkerende kaarthouders zijn niks voor mij. Ik heb een leuke hightech Bobby XD rugzak die RFID blokkeert.

[Reactie gewijzigd door Minimise op 21 februari 2024 10:32]

Omdat je je gezicht moet scannen voor je betaald
Het is onpraktisch om op grote schaal contactloos geld te stelen! De maximale afstand tot het apparaat is te klein, het maximale bedrag te gering, en de verwerkingstijden te lang!
En heb vergeet je nog het belangrijkste obstakel voor potentiële oplichters. Er is altijd sprake van een tegenrekening.
De bankrekening van de katvanger... Helaas is dat heel veel gemakkelijker dan jij verwacht. En dankzij de katvanger heeft de oplichter geen enkel probleem met een tegenrekening. Dus mocht je de persoon oppakken op wiens naam deze rekening staat, dan heb je de verkeerde te pakken.
Weet niet hoe het bij jouw werkt maar ik moet iedere contactloze betaling bevestigen met FaceID en of een andere interactie op mijn telefoon.

Kortom zomaar een bedrag afschrijven middels NFC is niet mogelijk zonder bevestiging van de gebruiker.
Dus ff scannen in de broekzak levert niks op.
Ik heb het natuurlijk over de betaling met een bankpas, niet met je telefoon. Zoals ook op het plaatje gebeurt wat bij dit artikel staat. Om even op dezelfde manier te reageren: ik weet niet of jij je telefoon in je portemonnee bewaard? ;)

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 20 februari 2024 19:21]

Oops :-) Fair Point
Mijn pinpassen zitten bijelkaar in een secrid portemonee dus da's sowieso NFC proof qua portemonee en gezien de hoeveelheid NFC chips op 1 hoop valt daar geen fatsoenlijke reading van te maken (zo blijkt ook uit de praktijk als ik per ongeluk 2 passen naast elkaar tegelijkertijd aanbied).
Ik heb eventjes voor je op de linkjes geklikt.
https://www.rabobank.nl/b...-pay/tap-to-pay-op-iphone

Ofwel. Je hebt een zakelijke rekening. Je moet een sluitende administratie hebben enzovoorts...
De betaler moet waarschijnlijk wel zijn telefoon unlocken voordat tap to pay werkt, net zoals draadloze betalingen met nfc op een terminal.
Wordt dit dan de nieuwe manier van mensen oplichten?
Dit werd ook over contactloos betalen gezegd. Hoeveel mensen zijn daarmee opgelicht?
grootste risico is door poortje ns heen lopen...
Wordt dit dan de nieuwe manier van mensen oplichten? Tap 2 pay aan op een telefoon en daarna mensen op de broekzak tikken met je telefoon als ze daar een portemonnee hebben, in bijvoorbeeld de trein / metro / bus.
Buiten het verhaal van de zakelijke rekening:

Wat je voorstelt werkt al niet als er twee draadloze betaalpassen naast elkaar in de portemonnee zitten omdat die elkaar storen. Volgens mij is dat meer een theoretische aanval dan een aanval die (op grote schaal) succesvol wordt uitgevoerd.
contactloos pinnen op de telefoon dien je eerst je scherm te ontgrendelen dus dat werkt niet zomaar.
Contactloos pinnen via bankkaart is echter wel een dingetje daar kan je het beste zon cardprotector voor kopen die RFID signalen tegen gaan.
Veel mensen pinnen met NFC in hun mobiele telefoon, in die situatie is een voorwaarde dat het scherm aan moet staan. Voor fraude met een pinpas is het verhaal kosten-baten ongunstig, met de redenen die Wouda omschrijft.
Maar goed, dat kon met zo'n Mini 4g betaal ding ook al.
Dit wordt ook al tijden geroepen over contactloos betalen (is in principe natuurlijk hetzelfde alleen zal dit minder opvallen met een telefoon i.p.v. pinapparaat), maar in de praktijk heb ik hier nog nooit van gehoord.
Je moet als betaler altijd de betaling eerst goedkeuren. Gaat niet werken dus.
Gaat het dan ook mogelijk worden om Tap to Pay voor een Tikkie te gebruiken? Dat Tikkie.nl de kosten voor zijn rekening neemt? Dat gaat een vlucht nemen dan..
Wat is het voordeel van Tikkie? Voor een betaalverzoek gebruik ik altijd de app van mijn eigen bank (Rabobank) en daar zijn volgens mij geen kosten aan verbonden.

[Reactie gewijzigd door MOOS op 20 februari 2024 14:27]

Niet hoeven wachten totdat iedereen betaald heeft, maar direct na afrekenen "tap-tap" en klaar.. denk ik...
Dat blijft een merkwaardig en typisch Nederlands probleem. Overal waar ik kom in het buitenland, is het volstrekt normaal om per tafel de rekening te delen en iedereen meteen z'n eigen deel te laten pinnen. Veel restaurants splitsen het op verzoek zelfs helemaal, zodat iedereen z'n eigen consumpties kan afrekenen. Het is op de een of andere manier in Nederland normaal voor de horeca-ondernemer om perse per tafel te willen afrekenen en het probleem van delen bij de klant neer te leggen.

Als je erover nadenkt is het volstrekt idioot. Als ik bij de Albert Heijn boodschappen doe, dan ga ik toch ook niet samen afrekenen met mensen die voor en achter me in de rij staan en het later zelf wel delen. Waarom dan wel in restaurants? Het is toch volkomen normaal als iedereen afzonderlijk afrekent?
Jij gaat ergens met 15 man eten en het restaurant moet maar bijhouden wat iedereen eet en drinkt? Ik weet het niet hoor. Dat AH voorbeeld slaat echt helemaal nergens op want met die mensen bij de AH heb je geen relatie terwijl je nooit in een restaurant aan tafel zit als een groep van 15 volstrekt willekeurige individuen. Blijkbaar kom ik trouwens op andere plaatsen in het buitenland want zo vanzelfsprekend is dat daar helemaal niet.
Als je met collega's gaat eten die je verder niet prive kent, dan heb je daar dus ook geen relatie mee. Maar de horeca-ondernemer gaat er wel vanuit dat je het wel even onderling regelt. Straks schiet ik het voor en blijkt de helft van mijn collega's een notoire wanbetaler, daar zit ik dan mooi mee.

Het is niet overal zo, sommige restaurants doen dit wel netjes en splitsen gewoon de rekening op verzoek, maar ik heb vaak meegemaakt dat dit niet kon. In een heel enkel geval stond het zelfs aangegeven m.b.v. een bordje op de deur, wat ik dan nog wel weer netjes vindt, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

En ja, als ik met 1, 2, 15 of 200 man ergens ga eten, dan verwacht ik inderdaad dat het restaurant bijhoudt wie wat eet. Als ik met 50 man tegelijk bij een slager sta, dan weet die slager ook wie wat gekocht heeft. Het is normaal zakendoen om van je klanten te weten wat ze afnemen zodat je correct kunt factureren, de horeca in Nederland is de enige sector waar men dit probleem blijkbaar bij de klant kan neerleggen. Ik vind het erg klantonvriendelijk.
Dat kun je wel zeggen maar je hebt er tenminste een werkrelatie mee. Het zijn geen random mensen. Over het algemeen is het ook niet zo dat in die situaties een random persoon betaalt die dan maar moet zien hoe hij zijn geld krijgt.
Je kunt van de AH een slager maken maar het blijft een slecht voorbeeld. Waarom zei ik al maar ik kan er nog aan toevoegen dat die slager niet echt onder druk staat itt tot de restauranthouder. Het is een coulance naar het personeel toe terwijl jij vindt dat overal de klant centraal staat en als een koning moet worden bediend. Ik vind het onbeschoft.
Die vergelijking gaat niet echt op. Bij de slager besteld elke klant individueel van elkaar. In een restaurant besteld 1 tafel vaak allemaal door elkaar, en ook nog in een verschillende volgorde elke keer dat er iets extra's zoals drinken besteld wordt.
In Nederland worden er veel kassa systemen gebruikt die niet zulke functionaliteiten ondersteunen. En als het wel wordt ondersteund weet de werknemer vaak niet hoe het werkt of heeft er geen geduld voor.
Of heeft de machtiging niet om de rekening uit te splitsen zodat er ook daadwerkelijk duidelijk is wie voor wat betaald, zonder leidinggevende. Er kunnen dan wel meerdere betalingen gedaan worden, maar uiteindelijk is er maar 1 bon in het systeem.
Dit is iig bij van der valk een dingetje.
Het systeem kan het wel. Heel goed zelfs, maar het zit achter het management wachtwoord, wat vervelend is.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 20 februari 2024 15:52]

De keren dat ik dit meegemaakt heb in het buitenland had ik medelijden met de uitbater. Vaak bleef die zitten met bij elkaar een hele maaltijd die niet betaald werd... Ligt aan de groep zou je zeggen, maar hiermee (alles in een keer afrekenen en dan zelf als klant de verantwoording voor de verdeling nemen) leg je het probleem in ieder geval niet bij de uitbater neer.

Ik heb het dan ook vooral over groepen groter dan 15 man, bijvoorbeeld.
In China kunnen ze het wel. Daar bestel je vaak via een QR code, zo kan iedereen individueel digitaal bestellen en betalen. Geweldig systeem voor zowel de klant als ondernemer.
Maar is dat echt op verzoek van de horeca-ondernemer, of gebeurt het gewoon? De (enkele) keren dat ik met een groep vroeg om per persoon af te rekenen was dat in geen van de gevallen een probleem.
Als ik bij de Albert Heijn boodschappen doe, dan ga ik toch ook niet samen afrekenen met mensen die voor en achter me in de rij staan en het later zelf wel delen.
Je betaald toch met de mensen die aandezelfde tafel zitten en niet de tafel achter je? Dat je als groep(je) komt eten en dus ook als groep betaald is net zo verdedigbaar als ieder voor zich.
Boodschappen is een slechte vergelijking. Als jij boodschap gaat doen voor bv je ouders, dan zorg jij (met dat divider dingetje) toch ook dat de caissière alleen jouw deel scant en afrekent voordat de 2de transactie gestart kan worden. Als je die divider niet gaat gebruiken, dan scant de caissière vrolijk door.

Een restaurant serveert toch per tafel en niet per gast, met andere woorden, als een gezelschap aantal mensen geen voorgerecht neemt, krijgen die dus niet meteen het hoofdgerecht terwijl de rest met de voorgerecht bezig zijn omdat ze een "aparte transactie" zijn.
Ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan toch? :P
Als iedereen dat nou gewoon even lekker in zijn Whatsapp groepschat regelt, dan kunnen ze daar gewoon lekker verder met de bediening. Ik zou me kapot schamen als ik aan een tafel zou zitten waar we even 8 losse betalingen gaan doen. Dan schiet ik het wel voor en hoor je later van mij. :)
dat is een integratie probleem dat niet iedere bank instant transfer heeft, is dus een kwestie van toekomstige betaal regels volgen
Tikkie is ook kosteloost. Ik denkt dat @ElCondor het precies andersom bedoelde.
Tikkie neemt een Tap To Pay abonnement. Hierdoor kan ik een tikkie maken en die kan jij met NFC direct op mijn telefoon afrekenen. Tikkie betaald vervolgens de 2ct kosten aan Apple.

Nu verwacht ik zelf dat dit niet gaat gebeuren, maar in de praktijk is er eigenlijk geen verschil tussen Tikkie, of Rabo/SNS/ASN Betaalverzoek. Enige verschil is dat ABN als eerste was met Tikkie en een catchy naam heeft. Hierdoor referen veel mensen naar een betaalverzoek als Tikkie. Vergelijkbaar met "fotoshoppen".
Is de 2ct per transactie niet wat de ondernemer aan de Rabobank betaald? Kan me niet voorstellen dat Rabobank 2ct per transactie betaald aan Apple
De maandelijkse abonnementskosten voor Tap to Pay zijn €5. Daarnaast betaal je per transactie een toeslag van €0,02 bovenop de tarieven van Rabo SmartPin. Maar let op, als je nu Tap to Pay activeert betaal je tot 1 oktober 2024 geen abonnementskosten, je betaalt enkel voor de transacties. Ervaar het gemak zelf, profiteer snel van deze korting
Voor pintransacties zijn de kosten € 0,066 per transactie. Dus in tegenstelling tot dit artikel kost het 8 cent per transactie.
Bij <100 transacties komt daar nog €0,10 apptoeslag bij. €0,05 tussen 100 en 200 transacties en daarboven pas gratis. Onder de 100 transacties is dat dus €0,186 ex btw voor een standaard pinbetaling.

Erg duur totaalplaatje, terwijl je zou denken dat betalen met een telefoon juist een budget oplossing is.
De ondernemer betaald alle kosten aan de bank, maar de bank betaald ook aan Apple. Die tarieven worden alleen geheim gehouden. Dat dat 2 cent is wordt wel vaker genoemd her en der.
Tikkie is alleen voor privé gebruik kosteloos. Zakelijk betaal je er gewoon geld voor. (Tikkie kost € 7,50 per maand, inclusief 20 Tikkies). Voor die enkele keer dat ik het zou gebruiken vind ik dat zonde geld. En gebruik ik de betaal link optie van KNAB bank.
Ik denk dat er bewust is gekozen voor een verplicht zakelijk abonnement a 5 euro per maand. Anders wordt het wel heel gemakkelijk om van iedereen kleine bedragen buit te maken.
Dat geldt dan ook voor fraude, dat gaat exploderen. En binnen enkele weken zal Tikkie dan de tap to pay weer afschaffen, het vergoeden van de fraudes wordt te kostbaar
rare kop, ergens in regel 4 zeggen oh ook op android
Hoezo? Het is toch logisch dat het allang kan op Android? ;)

Maar inderdaad. De kop had beter 'ook op iPhone' kunnen zijn.
Ik schreef 'onder meer', maar ik heb de Bunq toegevoegd, dank voor de tip :)
Wat zijn de kosten voor bijvoorbeeld een iDeal betaling?
Als je in een zoekmachine 'Kosten ideal" intypt krijg je onder andere deze link:
https://www.zakelijkbankieren.nl/kosten-ideal/

Tussen de 19 en 55 cent per transactie is gebruikelijk. Er is een uitschieter naar beneden bij een één of andere stichting. Die rekent 7 cent. Maar er zijn ook nog allerlei staffels. Sommige bedrijven betaal je de eerste zoveel transacties niets. Andere heb je weer hogere vaste lasten enzovoorts.

Maar als je alles naar gemiddelden trekt, is het tussen de 25 en 35 cent per transactie. Aldus die ene site die ik voor je hebt gevonden in een zoekmachine.
Blijft bizar dat dergelijke transacties nog steeds geld moeten kosten. Je betaald dus minimaal 5 euro per maand, maar daarnaast betaal je nog eens 0,066 per Maestro, V PAY, Debit Mastercard & Visa Debit, 1,7% per Mastercard, VISA, 0,066 per retour pinnen en 0,35 per keer dat totaal batch omzet op jouw rekening bijgeschreven wordt.

Maar wacht, we zijn nog niet klaar met geld verdienen op je. Buiten nog wat kosten in bepaalde schijf, schijf 1 t/m 3, betaal je nog eens extra voor het gebruik van de tap optie per transactie.
Je betaalt het standaard transactietarief (voor Pin transacties, Pinbundels, Betaalverzoek en iDEAL QR) en daarnaast per transactie een SmartPin app toeslag.
Van nog eens 0.02 per transactie.
https://www.rabobank.nl/b...o-smart-pay/rabo-smartpin
En wat is het alternatief? Cash? Dat is nog duurder en zorgt ook voor nog meer (levensbedreigende) risico's.
Cash is niet noodzakelijk duurder en kan voor vele ondernemes zelfs goedkoper zijn. Als je een hoog volume aan relatief kleine transacties hebt kan het zijn dat cash wel eens goedkoper kan zijn. Zeker als je al je prijzen op een 0 ipv 9 laat eindigen.
Totdat je een overval hebt meegemaakt... Dan ben je het geld uiteraard kwijt, maar dat hoeft maar een paar honderd euro te zin, maar ook een trauma rijker. En dan ga ik er nog van uit dat je niet gewond raakt of erger.
Ligt eraan of je je cash ook kan gebruiken om zaken mee te kopen. Zo ja, cash king.
Maar als je moet storten bij de bank mag je dus een % van het bedrag nog in gaan leveren ook.
bunq (zakelijk) heeft dit ook al, maar de kosten zijn daar 1.5% van de transactie.

[Reactie gewijzigd door Executor16 op 20 februari 2024 14:53]

Cool, volgens mij is normaal gesproken de Rabobank niet de pioneer in dit soort dingen... (of zijn er al meerdere binnen NL?) Mmmm, wat als we zo de digitale euro hebben dan? Kan ik de App dan koppelen met Binance, Coinbase, Bybit etc etc? Moet toch ergens mn cash kwijt :D

[Reactie gewijzigd door Macboe op 20 februari 2024 14:58]

Dus boven de xx moet je een pincode op mijn telefoon invoeren?
Anoniem: 1839988
20 februari 2024 15:28
Tikkie werkt niet voor buitenlanders met een random MC of VISA card
Wat heeft Tikkie, een product van de ABN Amro, te maken met dit item over een nieuwe feature van de Rabobank?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee