RTL Nieuws RTL.nl

Let op, binnenkort verhuist RTL Nieuws naar RTL.nl

Al onze nieuwsberichten en video’s vind je straks op RTL.nl.

Neem alvast een kijkje

Ga naar de inhoud
Tech

Chatbot zat fout: Air Canada moet reiziger compenseren

(Archieffoto) Beeld © ANP

De Canadese luchtvaartmaatschappij Air Canada moet een passagier zijn geld terugbetalen nadat een chatbot hem verkeerd had geïnformeerd. Die had hem voorgehouden dat hij een deel van de kosten van zijn ticket van 600 dollar zou terugkrijgen toen hij de begrafenis van een naast familielid wilde bijwonen.

Voor de uitvaart van zijn grootmoeder had de passagier met behulp van een chatbot een reis geboekt van British Columbia naar Ontario. De chatbot vertelde hem dat Air Canada korting geeft aan reizigers die door tragische omstandigheden een lastminutereis boeken. Als hij binnen 90 dagen een aanvraag zou indienen voor compensatie, zou hij een deel van de kosten terugkrijgen.

Aanvraag afgewezen

Maar de aanvraag van de man werd afgewezen. Air Canada vond dat hij de aanvraag had moeten doen vóórdat hij zijn vlucht boekte. Dat de chatbot hem hierover verkeerd had geïnformeerd, veranderde daar volgens de maatschappij niets aan. De chatbot zou een 'aparte juridische entiteit' zijn, 'verantwoordelijk voor zijn eigen acties'.

'DPD
Lees ook:
'DPD is de slechtste bezorgdienst ter wereld', aldus eigen chatbot

De Civil Resolution Tribunal, een Canadese overheidsinstantie waar particulieren met hun klachten terechtkunnen, was het hier niet mee eens. Air Canada is volgens de uitspraak verantwoordelijk voor alle informatie op zijn website, 'of die nu afkomstig is van een webpagina of een chatbot'. De luchtvaartmaatschappij moet de man nu zijn volledige reissom terugbetalen.

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS