De Chinese vliegtuigbouwer Comac werkt al jaren aan de C919 en presenteerde in 2015 het eerste prototype van het passagierstoestel. Vorig jaar vloog de luchtvaartmaatschappij China Eastern Airlines al de eerste commerciële vlucht met het vliegtuig, maar dat betrof een binnenlandse vlucht. Vooralsnog is de C919 alleen nog in China gecertificeerd.
Het staatsbedrijf Comac, dat al jaren vliegtuigen maakt, was tot nu toe een kleine speler. De vliegtuigmarkt voor toestellen vanaf zo'n honderd zitplaatsen is verdeeld tussen Airbus en Boeing.
Met name de Europese fabrikant Airbus is de afgelopen jaren zeer actief geweest op de Chinese markt, omdat Boeing meer last had van handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten. Daarnaast hield de Amerikaanse fabrikant zijn 737 MAX-toestellen lange tijd aan de grond na twee crashes met dat type vliegtuig.
Comac wil in de komende jaren veel geld steken in het uitbreiden van de eigen productiecapaciteit. Ook heeft het bedrijf gezegd dat het streeft naar een toelating van de C919 in Europa, waaraan al sinds 2018 wordt gewerkt.
Hoewel de C919 in China wordt gemaakt, is bouwer Comac voor veel onderdelen afhankelijk van westerse bedrijven, zoals het Amerikaanse General Electric en Honeywell en het Franse Safran.
NUjij: Uitgelichte reacties