De wet moet ervoor zorgen dat inwoners van de Europese Unie online beter zijn beschermd. Zo mogen kinderen geen gerichte advertenties meer ontvangen en moet illegale content of desinformatie sneller van sociale media worden gehaald.
De zogenoemde Digital Services Act (DSA) is in november 2022 ingevoerd. Maar we zitten nu nog in een overgangsperiode. Eind dit jaar is de strenge Europese techwet volledig van kracht.
Vanaf vandaag geldt de DSA voor heel veel bedrijven die actief zijn op het internet. Alle aanbieders van online diensten met meer dan 10 miljoen euro omzet per jaar of meer dan vijftig personeelsleden vallen nu onder de DSA, schrijft de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het gaat bijvoorbeeld om internetproviders, webhostingproviders en online handelsplatformen zoals bol en Marktplaats. Later dit jaar krijgt de ACM de wettelijke bevoegdheid om toe te zien op de naleving van de DSA.
Apple en Google vielen al onder de DSA
De negentien allergrootste online platforms en zoekmachines moeten sinds vorig jaar augustus al voldoen aan de strengste verplichtingen uit de DSA. Het gaat om bedrijven zoals Google, Apple, Microsoft, Amazon, Facebook-moederbedrijf Meta en Zalando.
Deze bedrijven moeten bijvoorbeeld de verspreiding van illegale content en desinformatie tegengaan. Daarnaast moeten ze hun systemen aanpassen waarmee ze aanbevelingen doen. Ook moeten ze transparant zijn over online reclame via hun platforms.
Veel verantwoordelijkheid voor internet- en hostingproviders
Internetproviders en webhostingbedrijven zijn nu ook verplicht om de verspreiding van kwaadaardige content aan te pakken. Verder moet het voor gebruikers heel duidelijk zijn hoe ze hun persoonlijke informatie of gebruikersaccount kunnen verwijderen.
Websites zoals bol en Marktplaats moeten meer informatie opvragen over de handelaren die producten of diensten verkopen via hun platform, schrijft de Kamer van Koophandel (KVK). "Zij moeten ook meer informatie over de handelaren publiceren. Dit moet onbetrouwbare handelaren afschrikken en helpt bij het identificeren van onbetrouwbare verkopers."
ACM kan bedrijven dwingen content te verwijderen
Zodra de ACM wettelijk is aangewezen als toezichthouder, kan ze van hostingproviders en online platforms eisen dat ze illegale content verwijderen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om desinformatie of berichten die terrorisme, kindermisbruik of haat verspreiden. De ACM verwacht dat ze die wettelijke bevoegdheid later dit jaar krijgt.
Hostingproviders en online platforms moeten verplicht regels opstellen voor het aanpakken van illegale berichtgeving. Verder moeten deze bedrijven jaarlijks een zogenoemd transparantierapport publiceren. Daarin staat hoeveel bevelen het bedrijf van autoriteiten heeft ontvangen om illegale content te verwijderen.
Als bedrijven niet voldoen aan de DSA of aan verwijderingsbevelen, kunnen toezichthouders boetes opleggen. Zo'n boete kan oplopen tot 6 procent van de wereldwijde jaaromzet van het bedrijf. Maar toezichthouders kunnen ook kiezen voor een dwangsom. Die kan oplopen tot 5 procent van de dagomzet van het bedrijf.
NUjij: Uitgelichte reacties