Winkels zien hun omzetten al langere tijd toenemen, maar dit kwam uitsluitend door prijsstijgingen. Het aantal verkochte producten daalde juist al geruime tijd. Daar kwam in de laatste maanden van vorig jaar verandering in, al bleef de groei met een plus van slechts 0,3 procent beperkt.
Die stijging was er vooral bij winkels die non-food verkopen, zoals kledingzaken. Die verkochten vorig kwartaal 3 procent meer artikelen dan een jaar eerder. Ook drogisterijen wisten hun verkoopvolumes wat op te schroeven.
Winkels die eten en drinken verkopen, zagen dat klanten met minder producten aan de kassa kwamen. Bij supermarkten ging het om een daling van slechts 1 procent. Bij speciaalzaken zoals slagers en bakkers was de afname wat groter: -2 procent. Door prijsverhogingen steeg de omzet wel, met ruim 5 procent.
Omzet en volume detailhandel
Aantal faillissementen bijna verdubbeld
Het aantal winkels dat op de fles ging, kwam in de laatste drie maanden van afgelopen jaar uit op 117. Dat is bijna tweemaal zoveel als de 64 van een jaar eerder. De stijging komt vermoedelijk door gestegen kosten en het moeten terugbetalen van belastingschulden die bedrijven hebben opgelopen in coronatijd.
Toch is het aantal winkels dat bankroet gaat redelijk beperkt. Nederland kent 166.000 retailers, dus minder dan een op de duizend is vorig kwartaal failliet gegaan.