Intel werkt aan adaptive sharpening-functie voor igpu van Lunar Lake-processors

Intel werkt aan een nieuwe adaptive sharpening-functie, die wordt geïntroduceerd in de geïntegreerde gpu van zijn next-gen Lunar Lake-processors. Dat blijkt uit Linux-patches die onlangs zijn gepubliceerd. De feature moet games en gewone beelden scherper maken.

De komende functie wordt beschreven in een patch die Intel schreef voor de Linux-kernel, zo merkte Phoronix op. Daaruit blijkt dat de functie zijn intrede doet in Lunar Lake. De patch omschrijft een filter voor adaptive sharpening die volgens de chipmaker minimale invloed moet hebben op het stroomgebruik en de prestaties.

De functie kan gebruikt worden om specifieke delen van een beeld scherper te maken, bijvoorbeeld in games of in foto's. Delen die niet scherper gemaakt hoeven te worden, zoals achtergronden, worden daarbij overgeslagen. Veel bestaande sharpeningfilters worden vaak over het volledige beeld geplaatst. Gebruikers kunnen volgens Intel-ontwikkelaar Nemesa Garg zelf de mate van sharpening aangeven met een waarde van 0 tot 255.

De chipmaker zegt dat het filter onder meer gebruikt kan worden in combinatie met upscaling, waarbij content met een lagere resolutie wordt gerenderd en vervolgens wordt opgeschaald naar een hogere resolutie. Dat kan zorgen voor 'waziger' beeld, wat het sharpeningfilter moet verbeteren.

Lunar Lake wordt, naast Arrow Lake, een nieuwe microarchitectuur die gebruikt gaat worden in laptopprocessors. De chips zijn vooral gericht op efficiëntie en een laag stroomverbruik. Ze krijgen ook een nieuwe neural processing unit voor het uitvoeren van AI-taken, die volgens Intel tot driemaal sneller moet zijn dan de npu in Meteor Lake-cpu's. Ze gebruiken ook een nieuwe igpu op basis van de Xe2-LPG-architectuur. De Meteor Lake-igpu is gebaseerd op Xe-LPG. De processors verschijnen later dit jaar, hoewel een concrete releasedatum nog niet bekend is.

Intel CES 2024 Lunar Lake
Intel toont een Lunar Lake-processor tijdens CES 2024. Foto: Tweakers

Door Daan van Monsjou

Redacteur

14-02-2024 • 16:56

11 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (11)

11
11
10
0
0
1
Wijzig sortering
Klinkt op zich best interessant deze techniek, maar moet ik nou uit de tekst opmaken dat dit enkel op Linux komt, omdat Windows niet genoemd wordt? Of komt dit op een later moment ook naar Windows toe?

Want als dit primair voor games bedoeld is, lijkt het me een vreemde keuze van Intel om dit alleen op Linux uit te brengen, daar het gros voor de games voor Windows is geschreven?
Nee, nieuws komt voort uit het feit dat de functie beschreven wordt in een patch voor Linux. Dat zegt dus dat het zeker ook voor Linux beschikbaar komt, maar sluit Windows niet uit. Het is dus geen officiele aankondiging van Intel over de functie, maar iemand heeft het “gevonden”
Nee, het artikel beschrijft alleen dat deze functie ontdekt is via Linux kernel patches. Tegen de tijd dat Lunar Lake op de markt komt staan er ongetwijfeld ook Windows drivers klaar.
Je moet uit de tekst opmaken dat men dit soort nieuwe functies makkelijk op voorhand ziet aankomen bij open source software doordat men op voorhand hieraan begint te werken en deze veranderingen zijn voor iedereen zichtbaar bij open software.

Er wordt niet geschreven dat de feature enkel voor Linux systemen zal ontwikkeld worden, dus normaal gezien krijgt windows deze feature eveneens.

Verder zou ik ook willen zeggen dat verscherpingstechnieken niet altijd een positief effect hebben op beeldkwaliteit. Er zijn sommige games die er bij maximale verscherping zo onnatuurlijk en lelijk uitzien waardoor ik verscherping in games frequent volledig uitschakel.
Ik snap die combinatie met games nooit zo want de engine renderd alles haar scherp tenzij er aangegeven wordt dat dat niet zo moet , bijvoorbeeld mist.

Voor video of iets dergelijks kan ik me er meer bij voor stellen.

Of bedoelt men nu een vorm van AA.
Inderdaad een beetje vreemd, spellen zijn juist van nature scherp, tenzij je je extra moeite doet.

Uit de patch:
Many a times images are blurred or upscaled content is also not as
crisp as original rendered image
. Traditional sharpening techniques often
apply a uniform level of enhancement across entire image, which sometimes
result in over-sharpening of some areas and potential loss of natural details.

Intel has come up with Display Engine based adaptive sharpening filter
with minimal power and performance impact. From LNL onwards, the Display
hardware can use one of the pipe scaler for adaptive sharpness filter.
This can be used for both gaming and non-gaming use cases like photos,
image viewing. It works on a region of pixels depending on the tap size.

This RFC is an attempt to introduce an adaptive sharpness solution which
helps in improving the image quality. For this new CRTC property is added.
The user can set this property with desired sharpness strength value with
0-255. A value of 1 representing minimum sharpening strength and 255
representing maximum sharpness strength. A strength value of 0 means no
sharpening or sharpening feature disabled.
It works on a region of pixels depending on the tap size. The coefficients
are used to generate an alpha value which is used to blend the sharpened
image to original image.
Als ik een upscaler gebruik (in spellen) die een onscherp beeld maakt, lijkt me het logischer aan die upscaler te werken, vooral omdat die in dit geval onder controle van Intel is.
Of het gaat over een upscaler voor video's. Niet zo duidelijk, vooral omdat er "original rendered content" weer bij staat.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 15 februari 2024 02:47]

dat is leuk dan voor games,

dus dan gaan we op lage resolutie renderen, upscalen naar een hoge resolutie en gokken wat de pixels zijn dan op basis van die gegokte pixel als input een scherpere pixel proberen te produceren ?

Dus het eind resultaat is gokken op gokken , ben benieuwed hoe veel improvement (Lees verkeerd) dit dan wel niet gaat in games, upscaling zit er al vaak langs als je de details bekijkt .
Als je het als deel van upscaling doet, lijkt het me dat die upscaler al geprobeerd heeft het beste compromis van scherpte en "gokken verstoppen door onscherpte" te vinden.
Blijft een beetje een raar verhaal. Eens afwachten wat er van komt.
Leuk maar je moet niet teveel verwachten van dit soort technologie, als iets wazig is moet men middels berekeningen (AI) pixels en kleuren gaan invullen, lees gokken.. Je komt al heel snel op een punt waarbij de originele informatie eigenlijk niet meer klopt.
Ik sluit mij daarbij aan @Terrestrial . Het gokken en lukraak invullen van random nieuwe Niet-bestaande informatie, op basis van (online) vergezochte of (lokale) oude beelden uit een soort temp folder vol vermoedens en opgepompte cashe voegt voor mij niets ECHTS of waardevols toe aan het beeld.

Ik heb dus liever een iets-waziger maar trouwer beeld, dan een iets-scherper maar ontrouwer beeld.
Neem een witte pagina van 1980 bij 1080 pixels en vul het met random pixels in allerlei vormen en kleuren.
Er komen best grappige renders daaruit voort tijdens het gamen, maar het is Niet wat de makers van het game bij die scene op dat moment voor invulling beoogd hadden.

Het is net alsof je een oude 16mm film digitaliseert en besluit met AI ontbrekende stukjes bij te kleuren.
Geef mij maar het korrelige, maar 100% trouwe origineel beeld !

Dat gezegd hebbende kijk ik uit naar de energiezuinige en snelle Arrow Lake 15700K dit jaar.

[Reactie gewijzigd door SambalSamurai op 14 februari 2024 20:59]

Neem een trage (i)GPU. Maak hiermee laag-resolutie beeld. Gebruik dan upscaling functies met sharpening om te doen alsof je een hoog-resolutie beeld maakt. Hiermee pers je dus meer FPS uit op hoge-resolutie, dan direct dit hoge-resolutie beeld te renderen met de GPU.

Feitelijk beetje hetzelfde als Nvidia of AMD doen.

Dit zou wel eens beter kunnen werken op trage GPUs dan op snelle :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee