"We zien dat de inflatie stabiliseert naar 3 tot 4 procent", zegt topman Frans Muller van Ahold Delhaize. "Natuurlijk zijn er nog uitschieters, maar de meeste prijzen normaliseren. We zien de prijzen van graan en zuivel bijvoorbeeld dalen. Melk wordt weer goedkoper."
Supermarkten als Albert Heijn kampen door de oorlog in Oekraïne met hogere energiekosten. Ook de loonkosten stijgen. Vooral in Europa leidde dit voor Ahold Delhaize tot kleinere winstmarges dan een jaar eerder.
Verder richt het supermarktconcern zich op het aanbieden van goedkopere producten voor klanten die de hoge inflatie in de portemonnee voelen, om zo marktaandeel te behouden of te winnen. Het supermarktconcern heeft inmiddels tweeduizend producten op discountniveau in de schappen.
De toegenomen kosten leiden ertoe dat Ahold Delhaize de organisatie verder onder de loep neemt. Volgens Muller komt daar in mei meer duidelijkheid over. "We hebben het dan vooral over de kantoororganisaties, ook in de winkels en distributiecentra willen we efficiënter worden."
Extra maatregelen tegen winkeldiefstal
Ahold Delhaize laat verder weten dat het ook te maken heeft gehad met een toename van winkeldiefstal. "De druk op de gemeenschap is toegenomen door de hoge inflatie. Er was sprake van een stijging, ook in de Verenigde Staten."
Eerder meldde concurrent Jumbo al dat er in het afgelopen jaar voor meer dan 100 miljoen euro werd gestolen uit de filialen. Ahold Delhaize wil geen cijfers delen. Muller benadrukt wel dat er extra maatregelen zijn genomen en dat er meer controle en cameratoezicht is gekomen. "We hebben te maken gehad met een stijging, maar inmiddels is de situatie gestabiliseerd."
'Klanten bezoeken onze winkels juist vaker'
Steeds meer supermarkten zijn overgegaan op zelfscankassa's, waarbij klanten hun producten zelf kunnen afrekenen. Muller zegt dat de invoering daarvan niet de oorzaak van de toename van winkeldiefstal is. "Klanten bezoeken onze winkels juist vaker, omdat er geen lange rijen staan."
De Ahold-topman maakt zich verder zorgen over de discussie over arbeidsmigratie. In de distributiecentra van Albert Heijn werken veel mensen uit onder meer Oost-Europa. "Maar we hebben ook veel kennismigranten in dienst die zich bezighouden met tech. We proberen ook veel mensen op te leiden. Ik denk dat dat heel gezond is."