Google verwijderde vorig jaar ruim 170 miljoen nepreviews van Maps en Search

Google heeft in 2023 meer dan 170 miljoen nepreviews verwijderd van zijn Search- en Maps-diensten. Dat is 45 procent meer dan het jaar daarvoor. De techgigant gebruikte naar eigen zeggen een nieuw algoritme om nepreviews te detecteren.

Google meldt dat het nieuwe algoritme om 'twijfelachtige reviewpatronen te detecteren' vorig jaar werd geïntroduceerd. Het algoritme bekijkt volgens de techgigant verdachte activiteit op zijn diensten, bijvoorbeeld wanneer een account meerdere keren dezelfde review achterlaat bij verschillende bedrijven op Maps of Search. Ook kan het algoritme detecteren wanneer een bedrijf in korte tijd opeens een grote hoeveelheid reviews met één of vijf sterren ontvangt.

Daarmee verwijderde het bedrijf naar eigen zeggen dus 'meer dan 175 miljoen' nepreviews. De techgigant heeft ook meer dan 12 miljoen nepprofielen van bedrijven verwijderd of geblokkeerd van Maps en Search en ruim 4 miljoen video's verwijderd. Google zegt ook meer dan 2 miljoen keer te hebben ingegrepen toen personen onterecht probeerden een bedrijfsprofiel te claimen op zijn diensten, ruim een miljoen meer dan in 2022. Google ontvangt naar eigen zeggen dagelijks ongeveer twintig miljoen bijdragen op Maps en Search. Naast reviews gaat dat dan om updates van openingstijden, foto's, video's en meer.

Nepreviews zijn een terugkerend probleem op onlineplatforms, waaronder die van Google. Moederbedrijf Alphabet klaagde vorig jaar een Amerikaanse man en zijn bedrijven aan. Die waren betrokken bij het publiceren van 350 nepbedrijfsprofielen en 14.000 nepreviews op Googles platforms.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

13-02-2024 • 19:35

41 Linkedin Whatsapp

Reacties (41)

41
41
30
1
0
10
Wijzig sortering
Dat hele Google Reviews is één grote nepperij. Meerdere malen heeft een bedrijf al een zeer terechte negatieve recensie van mij laten verwijderen door Google.

Afgelopen jaar nog een Duitse autodealer die via een advocaat had geclaimd bij Google dat ik een nep account was en nooit klant was geweest daar. Ik kreeg er toen een mail over en toen ik weer keek naar de reviews van die toko hadden ze ineens bijna geen negatieve reviews meer en in plaats daarvan 50+ super positieve 5 sterren reviews.

Kortom, allemaal fake en Google interesseert het niets.
Maar met alleen 5 sterren reviws weet je al van te voren dat de site zelf niks deugt. B.v. op temu zijn kennelijk alleen geweldige producten te kopen. Op mijn VR bril (Meta Quest3) staan vrijwel alleen 5* reviews. Het zijn denkelijk vooral echte reviews, maar omdat iedereen voor werkelijk alles (en er staat wat bagger op de VR app site!) 5 * geeft, is het dus gemeen om een game die je 'best leuk' vind, een verdiende 4 * te geven, want dat trekt het gemiddelde van die game vrolijk uit de top 20...
Google heeft in 2023 meer dan 170 miljoen nepreviews verwijderd van zijn Search- en Maps-diensten. Dat is 45 procent meer dan het jaar daarvoor. De techgigant gebruikte naar eigen zeggen een nieuw algoritme om nepreviews te detecteren.
En daarbij ook een aantal eerlijke reviews van mij die verwijderd zijn "omdat ze niet aan de richtlijnen voldoen", zowel positieve reviews, maar vooral toch wel negatieve.

En er is geen manier om ze aan te vechten, opnieuw plaatsen lukt soms wel, soms niet.
Exact dezelfde ervaring. Ongepaste foto volgens Google, terwijl de menukaart het enige op de foto is 🙃
Ligt er een beetje aan wat er op het menu stond.
Precies, en diverse andere Tweakers hebben dat al opgemerkt in GoT. Soms wil het opnieuw plaatsen van de review helpen, of de tekst iets wijzigen. Wel is het opvallend.

Ook lijkt het voor bedrijven te werken om negatieve reviews te rapporteren. Korte tijd hierna worden ze vaak verwijderd.
Heb ik ook gehad, moest bewijs leveren dat ik er echt geweest was.
Deze info werd dan doorgestuurd naar het restaurant.
Exact dezelfde ervaring.

Een review van oa een bergmeer in Oostenrijk met eigen foto's van het meer met de tekst dat het erg druk en super toeristisch was is verwijderd omdat het in strijd zou zijn met de richtlijnen.

Klacht ingediend afgewezen onze mening
Zelfde ervaring hier, ook enkele reviews die verwijderd zijn... mijn conclusie is dat het mij tijd kost deze te plaatsen, en ik die moeite dus niet meer neem.
Hier idd ook laatst een negatieve uitgebreide review van mij verwijderd…. Netjes verwoord en al.

En het heeft er vast niks mee te maken maar het Gmail adres van mijn vrouw werd ook geblokkeerd want zou gebruikt worden om voordeel mee te doen van betaalde diensten binnen Google…..
Vandaag een keurige en onderbouwde 1 ster review geplaatst, direct door het algorithme als fake bestempeld, waar ze het op baseren geen idee, ik heb de kassabon nog van de winkel waar het over gaat. Gelijk bezwaar aangetekend, geen idee wat er nu gebeurd.

Kan ik ergens een review op google geven?

[Reactie gewijzigd door jeanj op 14 februari 2024 00:32]

;)

ik heb de review op 13 februari gepost rond een uur of 16:00, direct geflagged ls fake,
Direct een appeal
Review not posted
What happened
Content that violates our policy on fake engagement isn't allowed. Fake engagement includes incentivized content, content intended to manipulate a place's rating, and other content that doesn't represent a genuine experience. Your content was removed by our automated moderation system.
Appeal submitted
Feb 13, 2024
Processing
Your content is being rechecked to see whether it follows our policies.
Ze flaggen iets wel snel (5 min) als fake, maar het appeal duurt dan wel lang (nu al 1 dag en counting)
Vooral in Frankrijk ervaren, daar zijn de meesten van mijn reviews verwijderd enkele weken na plaatsing. Ik trok de conclusie dat ze geen Nederlandstalige reviews wilden. Maar toch ook zijn er reviews voor Nederlandse winkels verwijderd, gelukkig maar een enkeling. Erg vervelend, omdat ik er echt wel tijd en energie in stop in een kwalitatieve review die vaak ook likes krijgen.
En zo wordt onder de noemer "het moet eerlijk" ook "het moet het beste zijn voor ons of de direct betalende bedrijven"....prima.....zo sloopt het zichzelf....
Klopt, ik had het eerst enkel met negatieve reviews maar sindskort dus ook met reviews zonder tekst of positieve reviews... Ik maak dan ook geen gebruik meer van de review functie van maps, hoe jammer het ook is, ik ben wel blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Interessant. Anekdotisch, maar bij mij zijn de afgelopen maanden ook een paar reviews uit de Play Store verwijderd. Kon niet vinden waar het precies om ging.
Bij mij ging het omdat ik niks had ingevuld. Tja, ik mag toch ook wel sterren geven zónder feedback achter te laten? Kijk, als het nu één ster is, oké. Maar het ging bij mij om vier en vijf sterren. Moet ik dan bij elke een positieve recensie schrijven? Dat ik überhaupt de moeite neem om sterren te geven moet toch al voldoende zijn?
Dat is wat ze waarschijnlijk als typisch gedrag van nep reviews zien.

En eigenlijk wel terecht, want alleen sterren / een cijfer (of het nu laag of hoog is), is nogal waardeloze informatie. Ik beschouw enkel sterren zonder toelichting ook als "fake reviews".

Overigens, ik plaats maar zelden een review omdat het vaak op van de verzamelwebsite voor reviews is die geen van allen te vertrouwen zijn (zij het qua reviews of qua tracking).
Soms liggen de fake reviews er ook wel erg dik bovenop. Dan zijn ze echt extreem enthousiast of juist extreem negatief, tot aan ongeloofwaardig aan toe.

Ik persoonlijk negeer die uitschieters, in zowel positieve als negatieve zin, meestal en kijk liever naar de wat meer gemiddelde reviews.

Aan de andere kant, ik review zelf niet heel veel, en probeer het altijd zo objectief mogelijk te doen, maar wel onderbouwd. En dan nog worden de reviews regelmatig geweigerd. Het lijkt vaak volkomen willekeurig of ze hem wel of niet accepteren.
Ik lees vooral de 1/2 sterren reviews, b.v. op Amazon dat een vrij goeie reviewomgeving biedt en niet de negatieve reviews eruit gooit.. Vaak zijn dat mensen die simpelweg gefrustreerd zijn met dat bedrijf, maar vaak lees ik ook dingen die alle hijgende 5 sterren reviews die meteen na aankomst van het artikel geschreven worden en niet op het gebruik of de wat langere termijn kijken.
Oh, dat is absoluut niet waar wat je zegt over Amazon! Die gooien zeer zeker negatieve reviews eruit.

The Downfall of Amazon: Dangerous Products, Fake Reviews & Vanishing Brands

https://www.youtube.com/watch?v=DiKflg8Uko4Amazon's Illusion of Quality: How Dangerous Products Get Top Ratings!

Daarnaast is Amazon zeer slecht voor alles wat deze aarde betreft.
Over dat Amazon "slecht" is ben ik het wel met je eens, maar ik woon in een dorpje in Duitsland met 1 kleine supermarkt, telkens 50 km rijden naar de dichtstbijzijnde stad is waarschijnlijk ook niet geweldig...
Dat eruit gooien van negatieve recensies de : de Youtube video is door iemand die kennelijk speciale wensen en interessen heeft krimpkousjes???, ik heb het eerder over koffiezetapparaten e.d. - of een verschil tussen Amazon in de USA en Duitsland.
Als ik b.v. een Bosch boormachine wil kopen gaat dat echt zonder problemen!
Daarnaast kan ik per product positieve en negatieve reviews lezen, sommige van de 1+ en 5* reviews zijn onzin, en me daarmee een beeld vormen.
Maar dan zijn er toch ook wel vast en zeker "lokale" webshops? Zelf blijf ik zoveel mogelijk weg van al die grote tokens die op een nietsontzienende wijze te werk gaan jegens mens en milieu. Dan maar wat meer betalen.

Overigens, zelfs dan ontkom je er niet aan om van zo'n gedrocht toch eens gebruik te maken. Alhoewel ik steeds meer de insteek heb dat betreffende item dan maar niet te kopen.
Het idee van reviews is achterhaald cq kapot gemaakt. Wanneer je niet 100% zeker weet waarom een review is geplaatst en waarom de tekst is geschreven zoals deze er staat, kun je geen enkele conclusie verbinden aan de review. Is iemand er voor betaald? Is er sprake van een familie of andere connectie met de website/dienst/bedrijf/etc waar het over gaat? Is er sprake van een fanboy? Is er sprake van politiek? Is er sprake van wraak? Zonder die achtergronden te kennen en daar zeker over te zijn, is een review niet meer dan geniepige marketing. Wanneer je vertrouwt op reviews, ben je dan echt zo stom in de marketing truukjes te trappen?

De enige reviews die je kunt vertrouwen, zijn de reviews die je zelf hebt geschreven. Jij weet waarom je dat zo hebt geschreven en wat je doel was. Bij andere reviews weet je dat niet.

Eigenlijk zou bij iedere review een waarschuwing moeten staan: Pas op, dit is een review! Alarm! Bull shit alert!
Je bent te negatief. Ja er zijn BS reviews zat, ook b.v. van enthousiaste gebruikers die dat ding net geopend hebben en blij zijn dat het zo snel kwam en in zo'n mooie verpakking. Maar lees een beetje door en zie of je fatsoenlijke argumenten tegenkomt en dan denk ik dat je er wel degelijk wat uit kunt halen.
Reviews maar volledig terzijde schuiven betekent dat je dan zelf maar moet achterhalen of dat nou wel die 'ideale citruspers' is. Ik vind dat ik op Amazon redelijke goede keuzes kan maken waarbij de reviews me (na filteren..) echt helpen!
Je bent te negatief.
Of realistisch?
Ja er zijn BS reviews zat, ook b.v. van enthousiaste gebruikers die dat ding net geopend hebben en blij zijn dat het zo snel kwam en in zo'n mooie verpakking.
"mooi" is een mening en geen feit. En of iets nu snel of langzaam werd geleverd, dat kan ik als lezer niet meten. Dus waarom vindt de schrijver iets mooi? Omdat er een vergoeding tegenover stond? En waarom vindt de schrijver dat iets snel is geleverd? Ik kan het niet meten en same-day-delivery is vrij standaard.
Maar lees een beetje door en zie of je fatsoenlijke argumenten tegenkomt en dan denk ik dat je er wel degelijk wat uit kunt halen.
Wanneer je een matig product reviewed en je maakt van iedere 5 of 6, een 7 of 8. Dan lijkt het ineens een goed product. En het enige wat je doet, is alles net een beetje mooier maken dan dat het is. Dit werkt bij vrijwel elk product of dienst, tenzij het echt heel erg slecht is.

Afgelopen december voor een grote klant een onderzoek gedaan, waar ook reviews bij waren betrokken. 20% van de reviews kwamen van één ip adres, vanuit één kantoor. Deze reviews konden we ook matchen met een 50% van de overige reviews en er was nog een deel waar ook twijfels over zijn.

Mensen schrijven voornamelijk reviews wanneer ze daar financieel belang bij hebben. En dat belang sluit zelden aan bij jouw belangen, als potentiële afnemer van het product/dienst.
Nogmaals niet mijn ervaring: ik lees vooral de 1* reviews, daar zit ook onzin tussen, en wellicht mensen die betaald worden door een concurrent? Maar ook wat ik denk dat oprechte reviews zijn.
Reviews kritisch bekijken is nodig, maar dan vind ik daar toch echt extra informatie...
Amazon is nu juist de grootste onzin met reviews.

Het is maar deels waar dat je fatsoenlijke argumenten tegenkomt. Misschien 10% van de reviews, 20% als je veel geluk hebt?

In feite is het nogal tijdsverspilling om die dingen te lezen. Tenzij je focust op de negatieve reviews, daar kun je nog wel eens wat uithalen over support van een bedrijf.
Voor 80% heb je gelijk. Dat is ongeveer het percentage "reviews" waar je helemaal niets aan hebt.

Het meest haal ik nog uit de negatieve reviews. Wat zeggen die over het produkt, wat hebben ze geprobeerd (klant en leverancier) en wat was het gevolg.

Maar volgens mij is het de hoogste tijd voor een geheel ander review systeem. Reviews zijn namelijk niet van de bedrijven waar het produkt gekocht is, maar van die waardeloze onbetrouwbare tussenpartijen (of dat nu Amazon, bol.com of bijvoorbeeld Kiyoh zijn).

Een website waar reviews staan zou veel transparanter moeten worden. Ook moeten de reviews altijd van de bedrijven blijven waarover die gaan. Dus wil dat bedrijf de "dienst" stoppen, dan nemen ze de reviews mee. Zolang dat niet gebeurd plaats ik geen reviews. Tenzij het op de eigen website van de verkoper is.

Toevoeging:
De schrijver van de review zou ook een soort "eigendomsrecht" hierop moeten houden. Wanneer er iets met de review gebeurd (verhuizing o.i.d.) zou de reviewer op de hoogte gesteld moeten worden.

[Reactie gewijzigd door magician2000 op 14 februari 2024 23:21]

Vorig jaar zijn ongeveer de helft van mijn reviews verwijderd, zowel positieve als negatieve, maar allen legitieme reviews.

Dus ja, echt positief vind ik dat nummer niet.
Het is gouden handel die nepreviews.
Ik zit in wat seo facebook groepen waar ze tools aanbieden om honderden reviews per dag te plaatsen en tools om zonder telefoon nummer google accounts aan te maken.
Niet van echt te onderscheiden als je het goed aanpakt.

Zolang er vraag is zal dat aanbod er ook zijn maar het is aan Google om hier echt iets tegen te doen want reviews weghalen is natuurlijk niet voldoende. En er worden hierbij ook veel reviews verwijderd die echt zijn.
Negatieve reviews op coolblue worden niet direct geplaatst, pas bij een persoonlijke email van een medewerker en 2e keer plaatsing word hij daadwerkelijk geplaatst

Reviews op werkspot zijn niet te vertrouwen

Reviews op rottentomatoes kun je voor films niet meer vertrouwen

Zo lijkt alles overweldigend positief en kun je wederom nergens van op aan
Waardeloos systeem van Google. Aantal legitieme reviews van mij zijn ook zo op die manier verwijderd. Kansloos dit.
Fantastisch, even veer in je reet en schermen met wat nummers.

Google (en Amazon) hebben een groot probleem. Maar nemen verantwoordelijkheid niet. Want ze zijn veel en veel te traag met acteren.

Security.nl: Google gaat advertenties voor loodgieters in Nederland verbieden

Krebsonsecurity.com: Using Google Search to Find Software Can Be Risky

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee