Tv-commercials van Calvé, Hema, Lidl en Dove maken kans op de Ster Gouden Loeki van 2023. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de makers van de beste reclamespotjes. De Staatsloterij ontbreekt voor het eerst in lange tijd bij de genomineerden.
Ook reclames van Toyota, Alzheimer Nederland, KPN, Interpolis, KIKA en Heineken behoren tot de tien genomineerden. Deze worden gekozen door een publieksjury, samengesteld door marktonderzoeksorganisatie GfK.
Tot en met 10 maart kan het publiek op zijn favoriete commercial stemmen. Deze stemmen tellen voor 75 procent mee. De overige 25 procent wordt bepaald aan de hand van wederom een door GfK samengestelde publieksjury.
Dit keer worden naast de Gouden Loeki ook de Zilveren en Bronzen Loeki uitgereikt. Dat gebeurt op 10 maart tijdens een evenement in Amsterdam.
De Staatsloterij won vorig jaar voor de vierde keer in vijf jaar tijd de Gouden Loeki. Dit jaar is de loterijorganisatie dus niet genomineerd.