‘Nederland naar 10 miljoen elektrische auto’s’, maar snelle aanleg laadpalen aan alle kanten onder druk
Automobilisten hebben over een paar jaar amper nog reden om de elektrische auto links te laten liggen. In 2030 zijn stekkerwagens in aanschafprijs concurrerend met diesel- en benzineauto’s, blijkt uit een prognose die maandag naar buiten komt. Het doel om tegen 2050 alleen nog maar elektrische personenauto’s op de weg te hebben, blijft ook in zicht. Maar de aanleg van de nodige laadpalen staat van alle kanten onder druk.
Om die 10 miljoen stekkerauto’s allemaal op te laden zijn over 25 jaar ruim 1,3 miljoen laadpunten nodig op publiek toegankelijke plekken, zoals op de stoep, bij restaurants of bij sportclubs. Eén probleem: de groei van het aantal laadpalen is juist afgelopen jaar teruggevallen; het aantal elektrische auto’s groeit momenteel harder dan het aantal openbare oplaadplekken.
‘Meer klachten over gebrek aan palen’
„We liggen momenteel nog op het schema dat we in 2018 hebben uitgestippeld’’, zegt Gerben-Jan Gerbrandy, directeur van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Die organisatie moet de aanleg van laadpalen aanjagen, zodat die de groei van elektrische auto’s niet in de weg zit. „Maar we komen op het punt dat er meer mensen zijn die klagen dat er niet genoeg laadpalen zijn, dan mensen die klagen dat ze de parkeerplaats voor hun benzineauto kwijt zijn aan een stekkerplek.’’
Eind 2023 waren er iets meer dan 145.000 (semi)openbare laadpunten, zo’n 31.000 meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van de NAL die deze site heeft geanalyseerd. Dat is een een stijging van 27 procent, de zwakste score sinds 2018. Het aantal elektrische auto’s steeg afgelopen jaar juist met ruim een derde, tot bijna 450.000. Dat is nog zonder de plug-inhybrideauto’s — daarvan zijn er inmiddels meer dan een kwart miljoen.
Het resultaat: dringen voor stekkerrijders bij (semi)openbare oplaadpunten. Daar vallen niet alleen de stopcontacten op straat onder, die dag en nacht beschikbaar zijn, maar ook plekken waar je je auto een deel van de dag kunt ‘voltanken’ bij bijvoorbeeld restaurants, sportclubs en bouwmarkten. Het aantal volledig elektrische auto’s dat een (semi)openbaar stopcontact moet delen, is gestegen tot iets meer dan drie. Ter vergelijking: eind 2019 waren er nog twee stekkerauto’s per openbaar laadpunt.
Dat is minder een probleem in wijken waar iedereen een eigen oprit heeft en dus de ruimte om een privélaadpunt aan te leggen, maar lang niet iedereen in Nederland heeft die luxe.
Dat is nu, en de grote opkomst van elektrische auto’s moet eigenlijk zelfs nog beginnen. Maandag brengt kenniscentrum ElaadNL een nieuwe prognose naar buiten, met de groei van het elektrisch wagenpark tot 2050. De conclusie: over tien jaar wordt er geen enkele nieuwe diesel- en benzineauto meer verkocht. Niet eens zozeer vanwege het verbod op de verkoop van fossiele personenwagens, maar omdat al in 2030 stekkerauto’s even duur zijn en dus aantrekkelijk voor de consument.
Tegen 2030 rijden er 1,9 miljoen stekkerauto’s in Nederland rond, voorziet ElaadNL, die samen 1,4 miljoen stopcontacten nodig hebben: een half miljoen op openbare plekken, de rest bij mensen thuis of bijvoorbeeld op een afgesloten parkeerplaats bij bedrijven. Nog eens twintig jaar later zijn er 10 miljoen personenauto’s in ons land, allemaal elektrisch, en 4,3 miljoen laadpunten, waarvan 1,3 miljoen openbare.
‘Lastig verhaal’
Tussen 2030 en 2050 hoeven er dus relatief minder laadpunten bij, omdat de verwachting is dat stekkerauto’s dan langer kunnen doorrijden op één laadbeurt, en bovendien sneller volledig opgeladen zijn. Maar de onderzoekers van ElaadNL twijfelen openlijk of die miljoenen laadpunten er allemaal komen. „Een lastig verhaal’’, zegt Nazir Refa, een van de auteurs van de prognose, daarover. En zijn collega Daan Hammer: „Deze prognose is ook bedoeld om bij te dragen aan het bijbenen van de groei van het aantal stekkerauto’s.’’
En dan te bedenken dat mede door alle laadpalen het elektriciteitsnet nu al volloopt: in Utrecht wordt bij duizend laadpalen in de avondspits straks de stroom afgeknepen, om het net te ontzien. Eind vorig jaar heeft de NAL zelfs een handleiding opgesteld voor gemeenten over ‘netbewust laden’, omdat Utrecht niet de enige plek is waar het stroomgebruik gemanaged moet worden.
„Tot nu toe was een vol stroomnet een probleem op het hoogspanningsnet’’, zegt NAL-directeur Gerbrandy. „Maar nu zie ik ook de eerste tekenen dat het op het laagspanningsnet begint te kraken, op wijkniveau dus.’’ Behalve meer dan een miljoen openbare laadpunten moeten er dus ook flink wat transformatorstations bij. „En daarbij ga je soms op ruimtegebrek stuiten.’’
Paard en wagen
En dat is nog niet eens het enige probleem: het al jarenlange bestaande tekort aan monteurs gaat voorlopig niet weg, en dan is er nog al het papierwerk. „Het is alsof de eerste auto’s op de weg verschijnen, terwijl de regels nog zijn toegespitst op paard-en-wagen’’, zegt Gerbrandy. „Voor elke laadpaal moet een verkeersbesluit worden genomen, moet er een verkeersbord worden geplaatst en moeten er witte kruisen op de grond worden geverfd.’’
Zijn boodschap: de aanleg van laadpalen mag niet vertragen, en moet eigenlijk nog iets sneller. „Welke partijen ook in een gemeentebestuur zitten, en welke partijen er ook een kabinet formeren, die transitie naar elektrisch rijden komt er, en die mogen we niet onderschatten. En de politiek moet die transitie faciliteren.’’
In 2030 mogen er geen auto’s meer verkocht worden die rijden op fossiele brandstoffen. De productie daarvan kan door de Nederlandse overheid (wereldwijd) niet worden tegengehouden. Maar de verkoop van deze ‘oude’ auto’s wordt wel aan banden gelegd. Wat kun jij anno 2024 al doen om dit proces te versnellen? Het kopen van een elektrische auto is een heel goed idee, dat kun jij als consument doen. Het bedrijfsleven moet zorgen dat de accu’s van elektrische auto’s beter moeten worden gebouwd, efficiënter en milieuvriendelijker. En de overheid kan door middel van subsidies het gebruik en de verkoop van elektrische auto’s stimuleren.
In 2030 mogen er geen auto’s meer verkocht worden die rijden op fossiele brandstoffen. In deze aflevering van Kantelpunt wordt besproken hoe het doel bereikt kan worden om allemaal elektrisch te rijden in 2030:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Maak deze tien fouten tijdens het autowassen niet
-
PREMIUM3
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
PREMIUM
Opmars Chinese auto's niet te stuiten, experts vrezen 'zonnepanelen-scenario’
Het mogelijke einde van de autofabriek van Audi in het Belgische Vorst is tekenend voor de ooit zo machtige auto-industrie in Europa. China neemt met rasse schreden de koppositie over. ‘Straks komen alle auto’s uit China’, klinkt het. Kenners vrezen een ‘zonnepanelenscenario’. -
Renault vernieuwt de Captur
De Renault Captur is al jaren buitengewoon populair bij de Nederlandse autokopers. Om de aandacht voor het model vast te houden, komt Renault nu met een flink vernieuwde versie. Het infotainment is compleet nieuw en de Captur zal niet langer als plug-inhybride verkrijgbaar zijn. -
PREMIUMinterview
Topman autofabrikant MG reageert op commotie over Chinese auto’s: ‘In Europa gebeurt precies hetzelfde’
De invasie van Chinese automerken in Europa wordt steeds feller bekritiseerd. Er zou sprake zijn van oneerlijke concurrentie doordat de Chinese regering de auto-industrie zwaar subsidieert. Ook zouden er risico’s zijn op het gebied van privacy en spionage. Topman Aiden He van het in Europa zeer succesvolle Chinese automerk MG reageert: ,,Oneerlijke concurrentie? In Europa gebeurt precies hetzelfde.”
-
PREMIUMgetest
Goedkoop, licht en zuinig: zo rijdt de nieuwe Suzuki Swift
-
-
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
8
‘Lelijkste auto ter wereld’ keert terug, maar veel is anders
Een schoonheid was de Fiat Multipla bepaald niet. Toch zijn de kansen op een comeback groot. De Italianen gaan bij het nieuwe model voor retro, maar de Multipla 2.0 moet vreemd genoeg vooral worden gezien als een ‘hele grote Panda’.
-
PREMIUM
Geen ronkende diesel voor de deur: bestelauto is steeds vaker elektrisch
-
Waarom je automotor nog niet warm is als de meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan. -
-
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’