Italiaanse automerken eisen steun van de overheid
De Italiaanse regering en auto-concern Stellantis, eigenaar van Italiaanse merken als FIAT, Alfa Romeo en Maserati, liggen op ramkoers. ,,Zonder subsidies riskeren twee Italiaanse fabrieken sluiting”, zei CEO Carlos Tavares tegen het Amerikaanse zakenblad Bloomberg. De Italiaanse regering overweegt een aandeel te kopen in het concern.
Zonder aanvullende subsidies riskeert Italie twee van haar historische autofabrieken te verliezen, zegt Stellantis CEO Carlos Tavares. In een interview met het Amerikaanse zakenblad Bloomberg hekelt hij het beleid van de regering Meloni. ,,Als je niet wil dat er elektrische auto’s worden verkocht dan moet je de subsidies stoppen,” zei de topman vorige week tegen Bloomberg. ,,De Italiaanse markt voor EV’s is heel klein en dat is het directe gevolg van het feit dat de Italiaanse regering het kopen van EV’s niet subsidieert.” Tavares’ uitlatingen zijn een reactie op de aantijgingen van de Italiaanse premier Meloni die Stellantis verwijt veel meer een Frans dan een Italiaans bedrijf te zijn en wijst op het feit dat in de board of directors van Stellantis een vertegenwoordiger van de Franse overheid zit. ,,Het is nog te vroeg om te zeggen of de fusie tussen FCA en PSA positieve of negatieve gevolgen heeft voor de werkgelegenheid in Italie,” zegt Roberto Lo Vecchio, journalist van Italie’s belangrijkste autoblad Quattroruote. ,,Feit is dat de komende jaren er nieuwe modellen op de rol staan voor Alfa Romeo en Fiat, waar al lang op gewacht wordt, en dat het merk Lancia nieuw leven wordt ingeblazen.”
Tavares’ kritiek komt op de dag dat de regering Meloni een miljard aan subsidies op tafel legt om het snel verouderende wagenpark te vernieuwen, maar dat is volgens de Franse topman niet genoeg omdat de subsidies niet specifiek gericht zijn op de aanschaf van elektrische auto’s. Door dit beleid riskeren twee Stellantis fabrieken, de fabriek in Pomigliano bij Napels en de Mirafiori fabriek in Turijn sluiting. In Italie’s grootste autofabriek, ooit het trotse hart van FIAT, rolden ooit miljoenen Fiats van de band, maar nu worden er slechts de elektrische FIAT 500 en twee Maserati modellen gebouwd. ,,De strategische keuzes van een multinationaal autoconcern worden gedaan op basis van efficiëntie en niet op basis van nationaliteit,” legt autojournalist Lo Vecchio uit. ,,Als besloten wordt om in een bepaalde fabriek een platform te bouwen dan worden in die fabriek de productielijnen vol gepland. Voor het nieuwe platform STLA Medium is de fabriek in Melfi (Zuid-Italie, red.) uitgekozen en daar worden dan vier verschillende modellen gebouwd van vier verschillende merken.”
Die strategische keuzes staan haaks op de wil van nationale overheden, de Italiaanse regering wil graag dat Italiaanse auto’s ook daadwerkelijk gebouwd worden in Italie zelf. ,,Als je een product wil verkopen als een Italiaans juweel, dan moet je dat juweel ook in Italie produceren,” zei premier Meloni vorige maand in de kamer. De premier is ook bezorgd over het feit dat het aantal in Italie geproduceerde auto’s terugloopt, in 2017 werden er nog ruim een miljoen auto’s in Italie gemaakt, in 2022 waren dat er minder dan zevenhonderdduizend.
De aangekondigde één miljard subsidie is een poging om dat tij te keren en als dat niet genoeg is wil de Italiaanse regering, net als de Franse regering, ook wel een aandeel nemen in het concern, zei minister van economische ontwikkeling Adolfo Urso afgelopen vrijdag in een reactie op de uitlatingen van Stellantis topman Tavares.
Volgens autojournalist Lo Vecchio is het maar de vraag of dat erg efficiënt is. ,,Het is waar dat Frankrijk een geprivilegieerde positie heeft, maar de invloed op de strategische keuzes van het bedrijf is beperkt. Volumemodellen worden geproduceerd in Polen, Servië, Spanje of Portugal.” Er is dus de kans dat met Italiaans belastinggeld de productie in Polen of Portugal wordt gestimuleerd.
Stellantis heeft, net als andere Europese autoconcerns, moeite met de energietransitie, constateert Lo Vecchio. ,,De Europese auto-industrie wordt voor batterijen en grondstoffen steeds afhankelijker van China. En dat is een probleem.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koopkracht gepensioneerden al decennia amper gestegen
-
Zomerfruit en chocola zouden zonder bijen niet bestaan: zo help je deze insecten een handje
Het is dat bijen geen horloges dragen, anders zouden die op vijf voor twaalf staan. Voor hen, maar ook voor ons eigen hachje, is het daarom zaak om ze een handje te helpen. Want zomervruchten, chocola en notenrepen kunnen door bijensterfte zomaar tot de geschiedenis gaan behoren. Help de natuur een handje met je eigen insectenhotel. Wij leggen uit hoe je start. -
PREMIUM
Waalrenaar aan het roer van miljarden-tak bij Philips: dit is de baas van 28.000 medewerkers
BEST - De man van 9 miljard euro. Want zo groot is de omzet op een haar na, van waar Waalrenaar Bert van Meurs bij Philips over gaat. Een tak met meer dan 28.000 werknemers. Omdat de Philips-veteraan tijdelijk meer op zijn bord kreeg. Maar dat is inmiddels al meer dan een jaar zo.Best, Waalre-dorp, Eindhoven -
PREMIUM
Hond met hoed verovert cryptomarkt: ‘dogwifhat’ is nu 3 miljard euro waard
Binnen een paar maanden is een grappig plaatje, bijvoorbeeld een hond met een hoed, 3 miljard euro waard. De zogeheten memecoins zijn digimunten gebaseerd op online lolletjes, waar wél serieus geld mee verdiend wordt. ,,Dit soort munten zijn bullshit.” -
PREMIUM
Liever een Chinese scanner dan een van Philips of Siemens, zegt China; EU start concurrentieonderzoek
EINDHOVEN - ‘Koopt Chinese waar’, zegt China tegen de eigen ziekenhuizen. En daarmee worden eigen fabrikanten van medische apparatuur voorgetrokken. Dat constateert de EU, die op het punt staat een onderzoek te starten naar Chinese aanbestedingen.Eindhoven
-
PREMIUMUPDATE
Eindhovense lichtgigant Signify ziet verkoop dalen door tegenvallende markt in Europa en China
Eindhoven -
-
-
PREMIUM3
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
‘Melk is goed voor elk’ was jarenlang een bekend gezegde. Klopt dat nog? Want melkvervangers zijn enorm populair en beter voor het milieu. Maar zijn ze ook even gezond als koemelk? Een rondje langs de melkvelden. ,,Het eten van zo’n 400 gram zuivelproducten verlaagt het risico op darmkanker met 15 procent.” -
Gevallen cryptokoning Bankman-Fried schikt met FTX-investeerders, doet boekje open over financiers en sterren
Een groep investeerders en klanten van de failliete cryptobeurs FTX heeft een schikking getroffen met medeoprichter Sam Bankman-Fried. Zij laten hun claims vallen in ruil voor Bankman-Frieds medewerking in hun zaken tegen andere betrokkenen, onder wie een aantal sterren.
-
PREMIUM
Handen van Eindhovense bouwer Hurks jeuken: na ‘goed’ 2023 in wachtstand door uitstel van projecten
Veldhoven, Eindhoven -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’ -
-
PREMIUMmet video4
ASML kiest voor de regio Eindhoven: 20.000 banen erbij en bedrijf verdubbelt in omvang
Veldhoven, Eindhoven